PTinfo

PTinfo

Villamos-boom Észak-Afrikában

2008. december 30. - mestska

Oran nevét kevesen ismerik nálunk, talán egy-egy Rejtő könyben fordult elő említésként. Pedig Oran a maga 700000 lakosával Algéria második legnagyobb városa Algír után, fontos kikötő, kereskedelmi központ. Nemsokára pedig felkerül a városi kötöttpályás közlekedés térképére is ismét. December 16-án ugyanis az algír elnök és közlekedési miniszter jelenlétében elhelyezték a leendő villamosvonal remízének alapkövét. 

A remízhez kapcsolódó 18,7 km hosszú villamosvonal átadása előreláthatólag 2012-ben várható. A vonal 32 megállóját 30 Alstom Citadissal fogják kiszolgálni. 

Oranban ezzel az eredeti, még a francia gyarmatosítók által épített villamosvonala után újat köszönthet. Az eredeti vonal az 50-es években szűnt meg, s bár nehezen hihető, hogy a gyarmatokon olyan mértékben növekedett az autóforgalom, hogy erre szükség lett volna, az anyaország közlekedési politikája, és az Algériában kialakult polgárháborús helyzet mind hozzátett ahhoz, hogy Oranban, és más, az észak-afrikai francia gyarmatokon lévő városokban megszűnjön a villamosközlekedés.

Az utóbbi évek intenzív gazdasági növekedésének köszönhetően az egykori, immár függetlenné vált gyarmatoknak, Marokkónak, Algériának, és Tunéziának lehetősége lett kiépíteni országa az eddigieknél magasabb szintű infrastruktúráját, utak, autópályák, vasutak, Marokkóban egyenesen nagysebességű vasút épül, s a gazdasági fejlődés az immár valóban megnövekedett autóforgalom okozta városi közlekedési problémákra is megoldást tud nyújtani talán új villamosvonalak képében.

A városi közlekedés ezeben a mára nagyra nőtt (elővárosokkal együtt minden esetben millió feletti) városokban az egyes közlekedési módok megoszlása eltér az európaitól: a taxik részaránya az otthon megszokottnál jóval magasabb, Casablanca esetében például a következőképpen alakul a modal split:

  • Személygépkocsi 14,5 %
  • Tömegközlekedés 13 %
  • Taxi 15,5 %
  • Kétkerekű járművek 4 %
  • Gyalogos közlekedés 53 %

Látható tehát, hogy a taxi (petit és grand taxi együtt) részaránya nagyobb a tömegközeledésnél, ami az alacsony költségeknek, és a taxiflotta nagy számának egyaránt köszönhető. A taxiközlekedés azonban a járművek nagy száma, illetve azok életkora miatt tovább nehezítik a városon belüli közlekedést, gyakori, hogy egy-egy lámpaváltásánál 5-10 taxi is áthalad a keresztezésen. 

Oran tehát a kötöttpályás tömegközlekedés kialakítása melettt tette le a voksot a problémák kezelésére, de a hasonló cipőben járó környező városok közül mások is hasonlóan döntöttek. Az elkövetkező 3-5 évben nem kevesebb, mint 5 új villamosüzem nyílik meg Algériában, és Marokkóban, és további városokban tervezik a megvalósítását. 

Algírban az első villamosvonal várhatóan 2010-ben nyílik meg, az első ütemben 16,5 km hosszú vonal költsége 355 millió €. A vonal 30 megállóját 29 Citadis fogja kiszolgálni, előreláthatóalg 4 perces követésben. A vonal teljes kiépítésben 23,3 km hosszú lesz, 38 megállóval. A forgalmi előrebecslések a napi utasszámot 150 és 185 ezer közé teszik.

Constantineban, Algéria harmadik legnagyobb városában előreláthatólag már jövőre átadják az új villamosvonal 8 km-es első szakaszát, melynek 13 kilométer hosszú folytatásának kiépítéséről már döntés született. A vonalon Oranhoz és Algírhoz hasonlóan Citadisok fogják az utasokat szállítani. 

Rabatban, Marokkó fővárosában az első villamosvonalak átadását 2010-re tervezik. Mindkét, összesen 19,5 km hosszú hálózatot alkotó vonal a fővárost köti össze ikervárosával, a Bou Regreg folyó túlpartján felépült Saléval. A két vonalat - mi más - összesen 44 Citadis fogja kiszolgálni, párban csatolva, 8 perces követéssel. A marokkói fővárosban a most átadandó két vonalon kívül, további kettő áll tervezés alatt.

Casablancában, Marokkó legnagyobb, több milliós városában a közelmúltban dölt el a villamos finanszírozásának kérdése, így 2009-ben itt is elkezdődik egy új villamosüzem kiépítése. Az első 28 kilométer hosszú vonal átadása 2013-ban várható, a közlekedésfejlesztési terv azonban további vonalakat tartalmaz. A teljes kiépítésben 76 km hosszú villamoshálózat mellett a metropolisz közlekedését egy 21 kilométeres metróvonal is segíteni fogja. Az első ütem költségvetése jelen pillanatban 550-600 millió euró között áll.

Ha már metró, érdemes visszatérni Algírra, ahol nem csak tervezik, hanem építik is már a három vonalból álló metróterv első vonalát. A 9 km hosszú, 10 állomásos vonal előreláthatólag 2009 nyarán kerül átadásra, a vonalon összesen 14 darab, CAF gyártmányú, 6 kocsis szerelvény fog közlekedni. A projekt összköltsége a 900 millió €-hoz közelít.

Bár nem új villamosüzem, úttörő jellege, nagyszabású vonalfejlesztései és járműbeszerzései miatt érdemes Tuniszt is megemlíteni. A tuniszi villamost 1985-ben nyitották meg, mára a hálózat 39 km hosszúvá bővült, összesen 58 megállóval, ideértve az utolsó, 2008. novemberében átadott szakaszt is. A vonalakon az első 20 évben a Düwag járművei voltak az egyeduralkodóak, a közelmúltban átadott, és a jövő évben átadni kívánt vonalszakaszok azonban új járműveket igényeltek. A tenderen végül az Alstom nyert, így ő szállíthatja az összesen 30, csatolva közlekedő járművet. 

Az Alstom ezzel elmondhatja, hogy az elmúlt években lebonyolított észak-afrikai villamostendereken 100 %-os győzelmet aratott, és bevallom, meglepődnék, ha a franciák által kiépített Casablancában más lenne a helyzet majd. 

(Az első képen az orani Citadis látványterve, a másodikon a CAF algíri metrója, a harmadikon egy Citadis látható Tuniszban a régebbi Düwag mellett.)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr9847131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pittiman 2008.12.30. 11:50:17

Oran neve ismerős azoknak, akik jobb gimibe jártak, és kötelező olvasmány volt a Pestis. Tuniszban meg érdekes módon metrónak hívják a villamost. Pedig villamos, de az ősi arab tirám szó helyett a metró szóval illettik. És arabul tudó is eltévedhet vele, mert csak a helyi drzsa dialektusban közlik azt, hogy a villamos esetleg más irányba megy, és így könnyen járhat úgy az ember, hogy bár az ottani deák téri csomópontra igyexik, mégis egy kis kerülőúton az ottani Újpest Városközpontba érkezik.

jazzcool 2008.12.30. 13:47:27

nem lepődnék meg ha Debrecen lenne az első magyar város, ahol megjelennek a dizájnos Citadisok.

mestska · http://cities.blog.hu 2008.12.30. 13:54:33

@jazzcool:

most kellene valamilyen angol fogadóiroda, aki erre is oddsokat biztosít :)

ubk 2008.12.31. 11:33:57

@jazzcool: Lehetne egy kis cikk a CItadis-okról is. ANnyit szerepelt már ebben a blog-ban, de magyar nyelvű dolgot nem nagyon találtam erről a típusról.

jazzcool 2008.12.31. 13:29:11

ubk: szerintem mestska veszi a lapot, és ír majd erről is. nem olyan egyszerű téma a Citadisokról összefoglalót készíteni, mert anyaországán kívül Dublintól és Párizstól Madridon át Melbourne-ig különfélék koptatják a síneket:-)
süti beállítások módosítása