PTinfo

PTinfo

Van aki megteheti

2009. április 28. - mestska

A budapesti villamoshálózat járműhelyzetét mindenki ismeri, azt hiszem. A nagykörúti, Combinokkal díszített kirakatüzem mellett Tátrák, és a Ganz által gyártott Ipari csuklósok uralják, a cseh kocsikat 1980 és 1984 között, a magyarokat még régebben, 1967 és 1978 között gyártották. Bár a színvonalatmindenképp emelték, a német Tw6000-sek szintén nem mai csirkék, a hetvenes évek végén gyártották őket.

A járműpark nagymértékű megújulására az elkövetkező 10 évben - valljuk be őszintén - lényegében minimális az esély. Mégha az 1-es és 3-as villamos meghosszabbítása kapcsán szó is van új kocsik érkezéséről.

Máshol kicsit jobban állnak ezen a téren. Rouenben a városvezetők azon gondolkodnak, sőt mit gondolkodnak, cselekednek, és pénzt raknak félre a villamosüzemük 1994-es megnyitására beszerzett járművek lecserélésére.A 18,3 kilométeres hálózatot jelenleg 28 darab, TFS típusú, 1993-ban gyártott, 29,5 méter hosszú, 2,3 széles TFS-2 szolgálja ki. A TFS a Tramway Français Standard rövidítése, a Citadisok megjelenése előtt az Alstom ilyeneket gyártott a francia villamosüzemek számára. 

A TFS-2 Grenoble számára lett kifejlesztve, de Rouenen kívül ilyet találunk Párizs első villamosvonalán is. A kocsikban már az alacsonypadló is megjelent. (lásd az ablakokat)

Rouen tehát félrerakott 100 millió eurót új, teljesen alacsonypadlós járművek beszerzésére. A régieket pedig várhatóan eladja vagy selejtezi. Mivel Kelet-Európa sok városában egy ilyen jármű még aranyat érne, így felmerülhet, kell ez nekünk? Technikájában, komfortjában mindenképp a Ganz csuklósok felett áll, a szélessége is uganaz, tehát el tud menni a budapesti villamoshálózat típuskorlátozással sújtott szűk pontjain is. Az alacsonypadlós szekció szintén előny, ha az esélyegyenlőségre törekszünk, s melyet egyhamar új vásárlású járművel nem tudunk kielégíteni.

a kocsinak persze vannak hátrányai is: a kevés ajtó, a kocsik magaspadlós végeinek megközelítése egyaránt csökkenti az utasáramlás sebességét a járműben.

De azért talán érdemes lehet elgondolkodni rajta. Ti mit gondoltok?

A fotók forrása: Christoph Groneck, illetve Wikipedia

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr271087620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.04.28. 09:05:12

Hát szerintem ez a kocsi elég szerencsétlen kialakítású. Volt szerencsém tömegben utazni rajta, izé... városi kocsinak nem tetszene, esetleg valami elővárosi vonalra (esetleg a ráckevei HÉV-re?) passzolhatna.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.04.28. 09:08:15

en.wikipedia.org/wiki/Tramway_Français_Standard

2,3m széles, ez elég jó hír. Jöhet a Jászai - Dunaharaszti viszonylatra.

Dennai 2009.04.28. 09:11:49

Nem is hangzana rosszul, bár nem lenne rosz a Párizs-i és a Grenoble-i társait is beszerezni (35+53), az már egy jelentös flotta lenne. Szerintem nem kevés az ajtó, 4 igen széles ajtó... A Combinon is relative jól bevált a kevesebb ajtó, a lépcsözés hiánya egyébként is felgyorsította az utascserét.
A legjobb tényleg az lenne bennük, hogy a szélességük miatt nem lennének korlátozva a pesti vonalakon... Dél budán-Kiskörút-Budai rakpart útvonalakon nem is néznének ki rosszul.
Még Szegeden is el tudnám őket képzelni, bár ott nem tudom hogy menyire férnének el...

jazzcool 2009.04.28. 10:02:45

a félrerakott 100 millió euró is jól mutatja, hogy a kb ICS-méretű villamosok ma újonnan kb 1 milliárd ft-ba kerülnek. ki se merem számolni,hogy Budapestre a következő 10 évben mennyi új kellene. ha odaadnák a TSF-eket mondjuk 200 millió ft/darab, akkor jöhetnének:-) de sajna aligha lenne erre pénz a közeljövőben. iszonyú nehéz helyzet előtt áll a BKV villamosüzeme:-/ (is).

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.04.28. 10:09:37

"Szerintem nem kevés az ajtó, 4 igen széles ajtó... A Combinon is relative jól bevált a kevesebb ajtó, a lépcsözés hiánya egyébként is felgyorsította az utascserét."

A probléma inkább a két nagy "zsák" a kocsi két végén. Ajtóktól messze, belső lépcső, szűk átjáró.

Jermann Kálmán · http://jermann.blog.hu 2009.04.28. 12:06:21

Nagyon jó téma, köszi. És azon ritka (használt, esetleg megvásárolható) masinák egyike, ami a Szabadság-hídon és persze a V2 vonalán elfér.

ruba 2009.04.28. 14:06:24

Ez kicsit hosszú lesz, de a téma kapcsán felmerült bennem, és itt gondolom vannak nálam hozzáértőbb emberek, akik tudnak valamit mondani erre. Szóval azon gondolkodtam, hogy hány új járműre lenne szüksége a BKV-nak(most azonnal): 1. kéne legalább 1000db új busz
2. a Combinon kívül az összes villamost ki lehetne cserélni, ez nem is tudom mennyi, de szerintem kb. 200db új villamos(javítsatok ki ha tévedek)
3. kisföldalatti+3-as metró össze szerelvénye, ez szintén több mint 100 kocsi a 3-as metróra és 20 szerelvény a kisföldalattira
4. az összes HÉV-szerelvény, ez nem is tudom mennyi, de szerintem ez is lehet egy kb 100db 3 kocsis egység
5. Az összes trolibusz, leszámítva a néhány alacsony-padlós Ikarust és Solarist.
6 már csak ilyen apróság a fogaskerekű
Tehát jól látom, hogy a BKV-nak kb. 2000db jármű kellene, és egyről sem halottam, hogy egyáltalán terveznék(kivéve a midibuszokat, amiről most nemrég volt valami) a beszerzését???? Rémlik, hogy volt valahol, hogy majd 5 év múlva lecserélik a szentendrei HÉV szerelvényeinek egy részét! Tehát még ott sem az egészet, hanem egy részét!!! És ha most tegyük fel ki is találnák, hogy vegyük meg, akkor közbeszerzési eljárás, vesztes fellebezése, elutasítása, újra fellebezés, utána kezdődhet a gyártás, ami mondjuk buszoknál hamarabb megvan, de mondjuk a metróra 2 évet még utána is biztos várni kell... Tehát jól látom, hogy a következő 5 évben nem lesz a BKV-nak ÚJ járműve(leszámítva a most érkező metrószerelvényeket a 2-es metró vonalán)??

ruba 2009.04.28. 14:08:34

Ja amúgy, hogy a témához is írjak, szerintem jöhetnének ezek a villamosok Pestre, jobb mint a semmi.

jack o'neill 2009.04.28. 16:19:29

ruba:
Jól látod, a BKV-nak irgalmatlan mennyiségű új szerzeményre lenne szüksége, az biztos hogy itt Abszurdisztánban ennek az esélye majd' 0.
-----------------------------------------------
Ami viszont ezeket a fansziő tujákat illeti, jöjjenek csak szépen. V2/V19/V41/V47/V49-es vonalára. A Szabadság-híd, illetve a két Duna-parti alagút miatt egész jók lennének.
Az ajtókról: ma az ICS nevű szörnyen van 5 szűk, míg ezeken van 4 széles ajtó, sztem az egyik kompenzálja a másikat. Az meg hogy nincs a két végén ajtó sztem nem olyan hatalmas gond.
Bár az igen okos budapesti utas úgyis keresné a villamos két végén az ajtót. (múltkor a 19V-n lévő egyik 3 ajtós VB Ik280-ason is keresték a 2. ajtót, de az gaz módon elbújt előlük...)

Daniel M. 2009.04.28. 20:14:29

@Jack O'Neill:
Ki kell ábrádnítsalak, V19, V41-re ez csak egyszer használatos lenne.
A Lánchíd alatti alagútban szépen beépülne az eleje az alagút falába, és még a középen lévő oszlopokat is megrongálná, vagy az a villamost.

Mellesleg műszaki termékből franciát SOHA, még kényszerből sem! :)

vvvv15 2009.04.28. 20:30:25

@ruba:
Miért kellene ezeket lecserélni? A Tátrák pl. csak 30 évesek, egy villamos simán elmegy 50 évig. A GVM-ek pedig most kapják meg a 3. teljes mértékű felújításukat még 10 évük lesz hátra. Ez a gondolkodás sehova sem vezet. Azt kell megnézni, hogy melyek azok a járművek amelyek mindenképpen cserére szorulnak. Ilyen pl. az IK 405-ös autóbusz. Vázszerkezeti állapota és motorja miatt nem felújítható és olyan állapotban van, hogy mindenképpen seljetezni kell. Ezen kivük van pár más típusú autóbusz is ami nagyon rossz állapotban van, de azoknak a felújítására most fognak 4 milliárd forintot elkölteni. Nyugaton a műszaki állapotok valóban jobbak, de ott sem csak alacsonypadlós és pár éves járművek közlekednek: Svájcban például 30 éves trolibuszok közlekednek, Bécsben is közlekednek magaspadlós villamosok és mégsincs olyan negatív hozzáállás ezekhez a dolgokhoz, mint itt.

Daniel M. 2009.04.28. 21:01:02

@ZIU9: Igazad van, mert ha már nagyon járművet akarunk cserélni, akkor igenis a midi buszflottát, és a GVM-eket kellene elsősorban.

A villamos üzemágazatban ha nem is olyan rózsás a helyzet, mint azt írtad, azért kicsit jobb lett a helyzet a TeWe-k és a Combino-k érkezésével.

vvvv15 2009.04.28. 21:10:25

@Daniel M.:
GVM-eket pont, hogy nem kéne hiszen, most újítják fel őket 10 évre, ha 2-3 év múlva lecserélnék őket, akkor kidobott pénz lenne a felújításuk. Szerintem most le kéne cserélni a midiket és a rosszabb állapotú buszokat, aztán pedig az egyszeri nagy beszerzésekről át kéne térni arra, hogy minden évben veszünk valamennyi járművet (pl. évente 200 buszt, 50 villamost stb.). De ha már van pénz, akkor elsődleges a karbantartást kéne rendbe tenni, mert hiába van új járművünk ha nem vagyunk képesek karbantartani őket (a 150 Volvo közül gyakran még 100-at sem sikerül kiadnia a BKV-nak, pedig jobban működő közlekedési vállalatoknál 90%-os kiadás van a járművekből).

jack o'neill 2009.04.29. 00:01:16

@Daniel M.:
Nem gondoltam volna hogy a Lánchíd alagútja ilyen problémás.
Ami a francia termékeket illeti, ez részben így van. Autót franciáktól pl soha, de az Alstom termékei azért úgy tudom nem olyan rosszak.(Citadis/Metropolis/TGV-k/LINT)

@ZIU9:
Ez most komoly? A Volvokból van hogy alig lehet kiadni 100 db-ot?
Van amelyik csak 3 éves (a HVB lízinges buszok). Azoknak is ilyen rossz a kiadásuk? Vagy csak az első szériás (FJX) 7700-asoknak?

vvvv15 2009.04.29. 14:48:34

@Jack O'Neill:
FJX-esek különösen rosszul állnak, de azokban a garázsokban ahol ezek vannak (Kelenföld, Cinkota) az FKU-s és az FLR-es Volvok kiadása is alcsony. Csak a Volvo szervízben 25-30 BKV-s Volvo vár javításra (ennek a fele Cinkotai: többek közt ezért ad Cinkota a csuklós vonalakra szólót és ezért ad a 7-173-asra IK280-ast), plussz mind a 4 Volvoval rendelkező telepelyen van napi 5-6 Volvo amit nem tudnak kiadni (ezek között van pár donor is). A délutáni csúcsban pedig az időközben bekövetkező műszaki meghibásodások miatt szinte mindig 100 alatt van a kint lévő Volvok száma.

Daniel M. 2009.04.29. 23:26:59

@Jack O'Neill:
Pedig sajnos ennyire problémás.
Gondolj csak bele, a 26 méter hosszú kisebb sugarú íven közlekedni tudó ICS is alig fér el.
Akkor egy 29 méter hosszú, és rosszabb fordulási tulajdonsággal rendelkező jármű nem nagyon fog ott elmenni.

A metropolis metrót tulajdonképpen a GANZ prototípus metróból csinálták.
A TGV egy bezzeg termék, érthető, hogy jó lett.
A Citadis meg egy érdekes dolog, van amelyik jó, van amelyik nagyon gáz.
Szvsz a Best villamos minden tekintetben az Adtarnz GT8.
Sajnos csak kevés készült belőle München és Nürnberg részére.
Igaz a Siemens Combino révén tovább él, de már más technikai és külső formában.

Ashi Valkoinen 2010.01.06. 11:49:14

Jöjjenek.
Amúgy nekem a GTW a legszimpatikusabb, egy többajtós kivitel is jöhetne.

Von Teese 2010.01.07. 14:16:21

Sztem egyszerűbb lenne a rakpartot kihagyni ebből a buliból. Pénz-pénz, de a két aluljáró átépíthető. Hosszú távon jobban megérné.

ZBR 2010.03.07. 21:39:54

@ruba:
Most azért a KTátrák, KCSV-k, az Tátrák, TW-k nincsenek olyan kétségbeejtő állapotban, hogy öt éven belül cserélni kelljen őket...

@Daniel M.:
Azt meg lehet kérdezni, hogy mit kell ez alatt érteni: "A metropolis metrót tulajdonképpen a GANZ prototípus metróból csinálták."??
süti beállítások módosítása