A budapesti villamoshálózat járműhelyzetét mindenki ismeri, azt hiszem. A nagykörúti, Combinokkal díszített kirakatüzem mellett Tátrák, és a Ganz által gyártott Ipari csuklósok uralják, a cseh kocsikat 1980 és 1984 között, a magyarokat még régebben, 1967 és 1978 között gyártották. Bár a színvonalatmindenképp emelték, a német Tw6000-sek szintén nem mai csirkék, a hetvenes évek végén gyártották őket.
A járműpark nagymértékű megújulására az elkövetkező 10 évben - valljuk be őszintén - lényegében minimális az esély. Mégha az 1-es és 3-as villamos meghosszabbítása kapcsán szó is van új kocsik érkezéséről.
Máshol kicsit jobban állnak ezen a téren. Rouenben a városvezetők azon gondolkodnak, sőt mit gondolkodnak, cselekednek, és pénzt raknak félre a villamosüzemük 1994-es megnyitására beszerzett járművek lecserélésére.A 18,3 kilométeres hálózatot jelenleg 28 darab, TFS típusú, 1993-ban gyártott, 29,5 méter hosszú, 2,3 széles TFS-2 szolgálja ki. A TFS a Tramway Français Standard rövidítése, a Citadisok megjelenése előtt az Alstom ilyeneket gyártott a francia villamosüzemek számára.
A TFS-2 Grenoble számára lett kifejlesztve, de Rouenen kívül ilyet találunk Párizs első villamosvonalán is. A kocsikban már az alacsonypadló is megjelent. (lásd az ablakokat)
Rouen tehát félrerakott 100 millió eurót új, teljesen alacsonypadlós járművek beszerzésére. A régieket pedig várhatóan eladja vagy selejtezi. Mivel Kelet-Európa sok városában egy ilyen jármű még aranyat érne, így felmerülhet, kell ez nekünk? Technikájában, komfortjában mindenképp a Ganz csuklósok felett áll, a szélessége is uganaz, tehát el tud menni a budapesti villamoshálózat típuskorlátozással sújtott szűk pontjain is. Az alacsonypadlós szekció szintén előny, ha az esélyegyenlőségre törekszünk, s melyet egyhamar új vásárlású járművel nem tudunk kielégíteni.
a kocsinak persze vannak hátrányai is: a kevés ajtó, a kocsik magaspadlós végeinek megközelítése egyaránt csökkenti az utasáramlás sebességét a járműben.
De azért talán érdemes lehet elgondolkodni rajta. Ti mit gondoltok?
A fotók forrása: Christoph Groneck, illetve Wikipedia