Azzal, hogy a volt Szovjetunió területén lévő villamosüzemek műszaki állapota sok esetben nem elégséges, azzal nagy valószínűséggel minden idelátogató tisztában van. Elmaradt a pálya karbantartása, nem létezik vagy lassú a járművek cseréje. Arra is lehetett számítani, hogy egyes kisebb villamosüzemek meg fognak szünni, a nagyobbak hossza pedig redukálódik, az egykor hálózathossz szempontjából világelső szentpétervári hálózat például még talán épp felfér a virtuális dobogóra. Az azonban, ami Voronyezsben történt az elmúlt években, az egyszerűen félelmetes, mégis talán találunk benne ismerős elemeket.
2009 április 15-én ugyanis az utolsó villamosvonalat is bezárták Voronyezsben, holott a hálózat hossza alig 8 évvel korábban még 80 kilométer körüli volt. 80 kilométer villamost zártak be 8 év alatt, köszönhetően a városvezetésnek. Mindezzel párhuzamosan a közel ugyanekkora trolihálózat is megszűnt. Bár 2000-ben még 20 villamos-, és 18 troliviszonylat szelte a 850.000-s város utcáit, mára ebből mindössze 2 trolibuszviszonylat maradt. Pedig az 2000-ben még más tervei voltak a városnak, Volgográdhoz hasonló gyorsvillamost tervezett, és T6B5-k használtan történő beszerzését az akkor 284 villamos és 21 trolibuszból álló flotta kibővítésére.
Aztán új polgármester került a város élére, aki kinyilatkoztatta: szükség van arra, hogy az autók számára kibővítsük az utakat, az elektromos közlekedés túl drága, sehol a világon nem fejlesztik a környezetszennyező villamost. Nálunk ezeket a szlogeneket, vagy egy részüket a hatvanas-hetvenes években propagálták(bár van aki szerint ma is igaz), de ismétlem: a voronyezsi polgármester szavai 2002-ben hangzottak el, a nyugat-európai villamosreneszánsznak már bőven túl a hajnalán.
A szavak aztán sajnos gyorsan tettekbe csaptak át, 2001-ben a belvárosi utcákról tűnt el először a villamosközlekedés, majd a város más vonalai is elkezdtek áldozatul esni. Az első években eltűnt villamosvonalakat dátummal ellátva jól szemlélteti ez a térkép.
2002-2003-ban a hálózat drasztikus mértékű visszavágása mellett két depot is bezártak, illetve eladtak, egyes források szerint az ár nem volt több, mint egy kétszobás lakás ára. Ugyanekkor eltűnt a 160 T3-as, és T6B5-s is az utcákról, nagyrésze hirtelen amortizálódott....
Ekkor már több tiltakozás is történt a villamos-, és a vele párhuzamosan megszűntetett trolibuszvonalak védelme érdekében, és bár a város is igérteket tett, és a polgármester személye is megváltozott, ténylegesen semmi nem történt az események visszafordítása érdekében.Sőt, 2007-ben újabb villamosremízt adtak el (a pletykák szerint bevásárlóközpont létesül a helyén), 2008-ban pedig megszüntették a második kapcsolatot is a Voronyezs folyó felett, ezzel a bal part elektromos közlekedés nélkül maradt.
2009 elején aztán a villamoshálózat végleg befuccsolt, a szétszaggatott hálózat, a megnövekedett menetidő, a járművek állapota (ekkor már csak KTM-5-ök) oda vezetett, hogy az utolsó vonalakat is bezárták. Csak egy apró adat. 2000-ben a modal splitben 60 százalékos szerepe volt a villamosnak, nem sokkal a bezárás előtt a trolival együtt 4%-os részesedése volt már csak.
80 kilométernyi villamos szűnt meg tehát 8 év alatt, az igérgetés pedig folyik, a legújabb variáció egy könnyűmetró kiépítését tartalmazza, 2020-as átadással, felhasználva az északi híd villamos számára épült kétszintes kialakítását is.
A voronyezsi villamos tehát valószínűleg végleg megszünt, és nincs esély a feltámasztására. Voronyezs ezzel az egyik legnépesebb európai várossá vált, ahol a városi kötöttpályás közlekedés teljes egészében hiányzik....