2010-ben Vancouverben, Kanada nyugati végén tartják a téli olimpiát, amire a város közlekedésileg is igyekszik felkészülni. Először is várhatóan idén november 30-án átadják a SkyTrainnek nevezett metró-jellegű hálózatuk új, 19,2 kilométer hosszú vonalát, a Canada Line-t, amely a vancouveri belvárost köti össze a város Richmondban elhelyezkedő repülőterével, érintve a városközponthoz közel, mindössze 3 kilométerre fekvő olimpiai falut is. A vonal mely fúrt,és ásott alagutat, felszínen, és viadukton vezetett szakaszt egyaránt tartalmaz egy szárnyvonallal is kiegészül (térkép), mely Richmond belvárosát tárja fel.
A vonal kapcsán két új híd is épült a Fraser folyó különböző ágai felett, kizárólag a tömegközlekedés számára, a nagyobbik híd hossza meghaladja a fél kilométert, 180 méteres középső nyílással.
Az új vonalra mintegy 100.000 utast várnak naponta, akiket a Rotem 20 darab kétkocsis, 41 méter hosszú, három méter széles szerelvényei fognak szállítani. A teljesen automata szerelvények 24 perc alatt teszik meg a repülőtértől a belvárosig az utat, ami 48 km/h-s átlagsebességet jelent. A kétmilliárd kanadai dolláros projekt árát részben PPP megoldással finanszírozták, nagyrészt pedig a kanadai állam, Brit Kolumbia, a vancouveri repülőtér, és a tömegközlekedési üzemeltető dobta össze.
A vonal az olimpiai falunál kialakított megállónál találkozik Vancouver 1998-ban újranyitott nosztalgiavillamosával. Már 2008-ban eldőlt, hogy a téli olimpiai ideje alatt az egykori vancouveri interurbán kocsikból és volt brüsszeli PCC-kből álló flotta mellett modern alacsonypadlós járművek is fognak közlekedni. Az UITP ( International Association of Public Transport) júniusi bécsi konferenciáján a város, és a járműveket szállító Bombardier további részleteket közölt a projektről.
Kiderült, hogy két brüsszeli Flexity fog átkelni az óceánon, hogy 2010. január 21. és március 21. között Vancouverben közlekedhessen. A járművek a nosztalgiavonal meglévő vágányain fognak közlekedni, melyet erre az alkalomra teljesen helyrehoznak, és ahol szükséges, az alacsonypadlós villamosok igényei szerint átalakítanak.
Az összesen 8,5 millió dollárba kerülő projektet részben a Granville Island, egy szórakoztató-bevásárlópark tulajdonosa finanszírozza. Az 1,8 kilométer hosszú vonal a Granville szigettől kiindulva tart az olimpiai faluig, átszállást biztosítva a már előbb említetteknek megfelelően a Canada Line-ra (térkép)
A városvezetés reméli, hogy az alacsonypadlós pilot-projekt katalizátora lesz egy későbbi hálózatbővülésnek, mely a meglévő vonal folytatásaként a városközpont feltárásában is nagyobb szerepet játszik majd.
Érdekes egyébként, hogy a következő, 2014-ben Szocsiban tartandó téli olipmpia kapcsán is a Bombardier neve merült fel. Itt az orosz vasút ugyanis szintén a kanadai cégtől rendelt járműveket az elővárosi vasúti vonalakra.
a képek forrása: skyscrapercity, wikipedia, illetve Stephen Rees.