PTinfo

PTinfo

Kegyes hazugság

2009. szeptember 17. - mestska

Úgy tűnik, most már minden mobilitási héten megkapjuk a Nagy Eljutási Versenyt, ahol jármű feszül járműnek, és ahol jól szervezetten mindig a vasútnak, vagy valamelyik más tömegközlekedési eszköznek kell nyernie a versenyt, némi bundával. A rendezvény lényege, hogy A pontból B pontba különféle közlekedési eszközökön politikusok, közlekedési cégek vezetői, nomeg "celebek" versengenek egymással a minél előbbi célbaérésért. Az előző évben például Rákosliget vasúti megálló - Deák tér között folyt a verseny, az idén pedig Gödöllő vasútállomás - Stadionok metróállomás között jelölték ki a távot. 

A versenyt idén, és tavaly is a vasút nyerte, a reklám tehát jó. Igenis, sok esetben sok útvonalon az elővárosi vasút eljutási időben kényelmesebb, és gyorsabb bármi másnál. Ha azonban megnézzük az útvonalakat jobban, rögtön nem kell csodálkozni, hogy az adott esetekben a vonat lett nyerő, és mindjárt visszássá válik az egész.

Az eljutási versenyek kiindulópontját a szervezők ugyanis idén, és tavaly is vasútállomáshoz helyezték, az indulási időpontot pedig a vasút indulási idejéhez igazították. Az idei évben például közel egyszerre, a vonat indulása előtt pár perccel rajtoltak a versenyzők a gödöllői vasútállomás (egyben hév végállomás) parkolójából. Holott az utazások nem így néznek ki. Az ember mikor kilép reggel az ajtaján, nem azt látja, hogy nah, már meg is jött a pösti személy a ház elé, felszállhatok, hanem azt konstatálja, hogy ő bizony 200 méterre lakik a vasútállomástól, vagy 500-ra, vagy 3 kilométerre, vagy még többre, és ahhoz, hogy eljusson a vasútállomásra, neki bizony gyalogolnia, vagy kerékpároznia kell, felszállni a helyi buszra, kivitetni magunkat apuval, vagy egész egyszerűen olyan siralmasan látni a vonat, és a lakás közti távolságot, hogy beszállni az autóba, és azzal jönni be Budapestre. Az utazások ugyanis a valóságban tehát nem a vasútállomásról, hanem mondjuk Gödöllő, Szilhát u. 14. alól indulnak, és nem egy tömegközlekedési megállóban, hanem mondjuk Budapest, Róna u. 149-ben érnek véget.


Egy utazás alapvetően a következő főbb részidőkből áll össze:

  • Rágyaloglás (megközelítjük a jármű indulási helyét)
  • Várakozás 
  • Utazás
  • Elgyaloglás (a parkolótól, illetve megállótól elsétálunk úticélunkig)

Tömegközlekedés esetén mindehhez hozzájárulhat még az esetleges átszállási idő, illetve újabb várakozás, autó esetén pedig mondjuk a parkolóhelykeresés. A fentieket megnézve azt látjuk, hogy a versenyekből az autó legnagyobb előnyét, a háztól-házig való közlekedést veszik el, a rágyaloglási, elgyaloglási időt felejtik el figyelembe venni. Ez azonban a versenyeket az autósok szempontjából falssá, mondhatni igazságtalanná degradálják.

További érdekesség, hogy a vasútállomásról kiinduló autós a régi hármas utat választotta értelemszerűen, a gödöllői lakosok jórésze számára azonban az autópálya gyorsabban, és kényelmesebben elérhető. Apróbb érdekesség fedezhető fel a menetidőben is: a hír szerint a 7:26-kor Gödöllőről induló vonaton utazó csoport 8:05-kor, 39 perc múlva futott be a Stadionok metróállomásra, az alapban 31 perces menetidejű vonatot elhagyva tehát az utasok 8 perc alatt kisétáltak a Keleti pályaudvarról, lemozgólépcsőztek a metróba, vártak a metróra, és átutaztak a Stadionokhoz. Szerintem ez azért nem mindennap lenne kivitelezhető..... (a 31 perces menetidőt egyébként az óránként közlekedő gyorsvonatok biztosítják a Gödöllő - Budapest között, a személyvonatok hivatalos menetideje 42 perc)

Gödöllőre volt szerencsém amúgy szinte minden eljutási variációt kipróbálni, és tényleg, a vonat valóban gyors, és sűrűn jár (20 percenként). Csakhogy a gödöllői vasútállomás nem a gödöllői városközpontban van, és a lakóterületek többsége is messzebb van tőle, az autó nélküli eljutást pedig tovább nehezíti, hogy a lakóterületek felől közvetlen helyi autóbuszjárattal nehézkes eljutni.  

A mobilitási héten rendezett reklámversenynek - melynek előre ki nem mondott, de egyértelműen deklarált célja az elővárosi közlekedés reklámozása - tehát némi csúsztatás szaga van, ugyanakkor azt azonban mindenképp le kell szögezni, hogy igenis, a vonatnak van keresnivalója az elővárosi közlekedésben egyes utazási szegmensekben. Igenis, kényelmesebb egy Flirt-ön reggel beutazni a városba, mint autóba ülni, és állni a dugóban valamelyik befelé vezető úton. Szerencsére meg is teszik ezt jópáran, ezáltal csökkentve a fővárosba érkező autóáradatot.

A probléma ott kezdődik, ha a beérkező vonat nem Flirt, Desiro, Talent, vagy más felújított kocsi, hanem valami régi szakadt jármű, lényegesen alacsonyabb komforttal. Vagy ha rendszeresen késik a szerelvény, és erről elfelejtenek minket tájékoztatni a vasútállomáson. Vagy ha rövid szerelvényt küldenek reggeli csúcsban, és nem fér fel az utas. Vagy hogy hiába beszélünk róla 10 éve, még mindig nem sikerült összehozni a közlekedési szövetség keretein belül a tarfiaközösséget, hogy ne kelljen két külön bérletet venni. 

A fejlődés jelei (már ami az infrastruktúrális oldalát illeti) azonban szerencsére jól láthatóak, új járművek több vonalon, magasabb sebességet engedélyező pályafelújítás több elővárosi viszonylaton, tehát hajrá elővárosi vasút, pár év, és valóban te leszel a legjobb. Addig pedig tekintsük kegyes hazugságnak ezeket a versenyeket :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr211388960

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2009.09.18. 01:21:55

Én Ráckevén laktam jópár évig, gyakorlatilag a HÉV-végállomásnál, tehát a rágyaloglási idő minimális volt, mégis olyan lassan haladnak a szerelvények, hogy kocsival sokkal gyorsabban lehetett beérni Vágóhídra (a belső HÉV-végállomásra), mint HÉV-vel, pedig itt is ki volt iktatva a kocsi minden előnye. Sajnos előbb az ilyen vonalakat kéne felújítani, esetleg új szerelvényeket venni, bár tudom, hogy utopisztikus gondolat, hogy az alig 40 éves szerelvényeket lecseréljék.

M_R 2009.09.18. 05:38:45

Nem is kell "elővárosinak" lenni hogy a kocsi legyen a nyerő. 3 hónapig tömegközlekedve jártam melóba Szemeretelepről (XVIII. ker) a XII. kerületbe, a BAH csomópont közelébe. BKV -val a legjobb esetben másfél-két óra volt az út - ha tuti 9-re be akartam érni, akkor 7-kor már indultam. Ugyanez kocsival legrosszab esetben is olyan 50 perc körül volt. És még árban is majdnem versenyképes volt az autó - hacsak nem valami V8-as benzintemető szörnyeteg...

nudistatrappista 2009.09.18. 06:47:57

Az igazi az lenne, ha ennek a miskolci vonalnak is megépülne az "M3-as verziója", Gödöllőről Fótra építenének egy új vasutat, onnan pedig már csak egy ugrás a Nyugati. Nyilván vasúttörténeti oka van, hogy miért Isaszeg-Pécel felé építették anno a vonalat, de ideje lenne már korrigálni! Ha ránézünk a térképre látható, hogy Isaszeg felé haladva távolodunk Bp-től, pedig ugye épp abba az irányba utaznánk...Ezzel párhuzamosan a Ferihegynél (délkeleten) belépő vonalakat nem kellene felvinni a Nyugatiig (északra), elég lenne ha építenének egy átkötőt, és csak a Keletiig mennének...

Fegeaa 2009.09.18. 06:55:07

Hát amerre én járok városon belül, ott teljesen versenyképtelen bármilyen tömegközlekedés. Pesterzsébet, Mediterrán Lakópark - III. ker., Graphisoft Park távon reggel:
- tömegközlekedés: 80-100 perc
- kerékpár: 55-60 perc
- autó: 35-55 perc
- robogó: 30-40 perc
- nagyobb motor: 25-35 perc

Ha a költségeket nézzük akkor is versenyképtelen a BKV, a robogót tankolni nem kerül többe mint a bérlet. Ha az órabéremet is beleszámolom, akkor még autózni is bőven olcsóbb.

Manyizga (törölt) 2009.09.18. 07:26:50

@nudistatrappista:
OFF
A Keleti-pályaudvar már így is teljesítőképességén túl van terhelve, ha a másik fővonalat is rászabadítanád, meghalna. A Nyugati viszont jól teljesít.
Annak idején azért építették meg a Keleti-Szolnok vasútvonalat a MÁR meglévő Nyugati-Szolnok vonal mellé, mert a Nyugati és a belőle Szolnokra vezető vonal magánkézben volt és kellett egy "állami" kijárat is arrafelé. A két vonal gyakorlatilag párhuzamos emiatt.
Érdekes belegondolni, hogy a Nyugati (a volt "magán" pályaudvar) még most is jobban teljesít, mint a volt állami Keleti. :)
ON
Budapesten belül, 5km-es távolságon belül ROLLERREL gyorsabb, mint tömegközlekedve. Háztól házig. Tapasztalat. :)

Marcellusca 2009.09.18. 07:38:23

Korrekt írás, le a kalappal!

Bár én jobban kitárgyaltam volna a vasútállomásra eljutás, a kocsik állapotának és a vonatok késésének problémáját.

Nagyon "laboratóriumi" volt a körülmény.
És nem csak az elővárosit kellene nézni, hanem a távolsági közlekedés problematikáját is.
Pölö, azt az esetet, amikor Édesanyám jön fel vidékről Pestre. Kénytelen hosszab utat választani (270km), mert arról érkezik közelebbre a vonat. A rövidebb is 240km lenne, szintén egy átszállással.
Az Ő "menetideje", kaputól kapuig 5-5,5 óra. Ebbe bele tartozik az is, hogy kb. 4 km-re lekik a helyi vasútállomástól, ahova (autó és tömegközlekedés hiányában) kénytelen gyalog kimenni.
Ugyanezt az utat kocsival megtéve, mikor mi megyünk hozzájuk, már lerövidül a távolság (200km). Időben kaputól kapuig (szabályosan közlekedve) 2,5 óra. Ha a fizetendő jegyárakat is számításba vesszük, akkor kb. megegyezik a benzinköltséggel. És akkor nem beszéltünk arról, hogy nem vagyok időhöz kötve, az autó nem "késik" és sokkal töb csomagot tudok hozni-vinn.
Szóval egy min. 3 tagú családnak már inkább megéri autózni.

De, maradjunk a pesti közlekedésnél!
A peremkerületek közötti tömegközlekedés katasztrofális! Akár 1,5-2 óra is lehet (főleg hétvégén) a menetidő két, szomszédos kerület között, míg autóval mindez lecsökkenhet 15-20 percre is.
Az igazsághoz hozzá tartozik, hogy a belvárosba tényleg nem érdemes autóval menni. Ott célszerűbb a tömegközlekedés.

Pista Bácsi 2009.09.18. 08:37:02

Ha jól tudom, akkor az idén a Volán nem is vett részt a nagy eljutási versenyben.

Ennek pedig tudomásom szerint az volt az oka, hogy a kormánypolitika ki akarja gyomlálni a párhuzamos közlekedést, mert az egymással párhuzamos közlekedés fenntartása többlet finanszírozási igénnyel jár.

Gödöllő vasútállomás pedig iskolapéldája a párhuzamos közlekedésnek, mert onnan vonattal, HÉV-el és helyközi autóbusszal is el lehet jutni Budapestre.

Namost ha a Volán távolmaradása az eljutási versenyről a kormány politikájához való alkalmazkodást jelentette, akkor nincs mit tenni, a közelgő változások előszele a dolog.

Egyesek szerint van ennek egy olyan olvasata is, hogy a Volán ezzel a távolmaradással kvázi tiltakozik a párhuzamos közlekedés elleni boszorkányüldözéssel szemben, de ez túl szép ahhoz, hogy igaz legyen :-((

Bozdurgán 2009.09.18. 09:02:34

Ha egyszer tevbe veszik, hogy a gödöllői hévet összekötik a 2es metróval. A soroksárit a 2es villamossal stb akkor majd lehet versenyezni, addig nem kell ezt eröltetni.

nikk rivers 2009.09.18. 09:10:49

Évek óta járok vonattal, Monor-Nyugati viszonylatban. Minden héten van késés.
Ezen a héten nem volt viharos szél, árvíz, sem vasútassztrájk, kánikulai sintörés, egyik nap mégis összejött egy 20 perces csúszás.

tompus 2009.09.18. 09:14:30

Korrekt írás.
Az is szomorú, hogy a "gyors"vonat félóra alatt tesz meg 36km-t úgy, hogy nem áll meg közben. És ez még a jobb vonalak közé tartozik.
Felénk 16km-t tesz meg ennyi idő alatt, ha nem késik.

zebraakcio · http://zebraakcio.blog.hu 2009.09.18. 09:16:29

Mint megrögzött "ki az autóforgalmat a városból" hívő is azt mondom, igazad van. Már régóta fel kellett volna fejleszteni az elővárosi közlekedést. Svájci és német ismerőseimnek teljesen természetes, hogy vonattal járnak be dolgozni és az pontosan, tisztán meg is érkezik. Az összes vezető bűne, hogy nem történt meg, mint ahogy az is, hogy nem épült elég P + R parkoló.
Az is igaz viszont, hogy aki messze költözik, a központtól, az bizony számoljon vele, hogy nehezebben jut be. És arra is, hogy a bent élők - joggal - kézzel lábbal tiltakozni fognak az autóforgalom ellen.

papugaja 2009.09.18. 09:18:48

Városházától városházáig kellene rendezni, és legalább három, mondjuk negyed óra eltéréssel elrajtoltatott turnussal.

papugaja 2009.09.18. 09:21:11

@Pista Bácsi: A gödöllői HÉV nem jár Pécel, Isaszeg közelében, és nem megy tovább Sátoraljaújhelyig.
A HÉV-vel a buszközlekedés párhuzamos arrafelé (bizonyos fokig).

ikke i drift 2009.09.18. 10:04:33

Szerintem az én területem az agglomeráció szégyene (71-es vonal). Semmilyen más eszközt nem kellene igénybevennem, csak a vonatot, előtte+utána szumma 20 perc séta, és Budapest legeslegbelvárosabbjában dolgozom, mégis évente kb. 2-3 olyan alkalom van, amikor a vonat gyorsabb (lett volna) az autónál. Egyébként a kocsi előnye (egy irányba) 15-40 perc. De időnként még ezt is bevállalnám, ha nem késne állandóan a vonat, mert ha késik, akkor már nem érek be addigra, amikorra muszáj, a korábbi vonat meg 40 perccel megy el hamarabb - na azt már azért nem.
Amikor jövök haza (kocsival), akkor szoktam találkozni valamelyik vonattal, nem emlékszem olyanra, hogy rendes lett volna bármikor bármelyik, 8-15 perc késés a tipikus. Mondjuk hazafelé annyira nem izgat, de reggel befelé a helyzet ugyanez...

vizsla74 2009.09.18. 10:15:55

31 perc alatt soha nem ér Gödöllőről vonat a Keletibe, csak legfeljebb az Ic:-)A személyvovatok esetében is minden nap 10 perccel több a menetidő, mint a menetrendben.Néha előfordul, hogy az este 10 óra körül közlekedő járatok majdnem tartják a menetidőt, de inkább csak kifelé Pestről és nem befelé.
De!Én Isaszegről járok, és mégis inkább vonatozok, mert 8-kor kezdődik a munkaidőm, és ebben az időszakban tényleg hamarabb beérek, mint autóval.(autó az állomásig, vonat, majd metró)
Ha fél8-ra megyek, vagy 9-re, akkor már gyorsabb az autó.
Annyi előnye van még a vonatozásnak, hogy mióta ezzel járok, van napi 2X30 percem plusszban könyvet olvasni:-)
És még egy valami: a MÁV-os kallerek sokkal de sokkal értelmesebbek, mint a BKV-sok, legalábbis, akikkel találkozom.Azok is, akik a Keletiben a karámoknál nézik a jegyeket. Mindig előre köszönnek, és mindig megköszönik ha felmutatja az ember a bérletét. aztán mikor leérek a Keleti metróba, mintha egy másik faj képviselőivel találkozna az ember.
na, pá

2009.09.18. 10:16:34

@papugaja: amiről Te írsz, az teszt. Jól szervezett teszt. Ami itt valójában történt, az pedig kampány, méghozzá az elővárosi vasúté. A cikk szerzője pedig jól rávilágított, hogy nem jó reklám, mert a valami kis sütnivalóval rendelkező autós azonnal látja a részletekben a csalást, így a célközönség nagy részében ez pont negatív reklámra sikeredett...

Stefan_Schneider 2009.09.18. 10:32:45

Mekkora verseny! Megtudtuk tehat, hogy ket vasutallomas kozott, ha epp akkor jon a vonat amikor indulunk, vasuttal a leggyorsabb kozlekedni. Gondolom adobol finanszirozzak ezt a remek rendezvenyt.

Hátezmármi (törölt) 2009.09.18. 10:44:28

Igaz sok mindenben, amit a cikkíró írt, de ez tovább is van még fordítva is. Mondjuk ha Érdről jövök, elmegyek a vasútállomásig autóval (két szintes parkoló vár), felszállok a sűrűn jövő vonatra és 22 perc múlva a Déliben vagyok. Ott vár a metró, mondjuk Újpestre egy átszállással gyorsan ott vagyok, egy vonaljeggyel. Vagy a Belvárosban.

Nem is értem, az érdiek miért autóznak napi két órát oda-vissza a dugóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.18. 10:55:07

@csmiklos-35:
Csak akkor van baj, mikor késik a vonat és erről enm szólnak. Egyébként abszolút igazad van, én is vonattal járok be.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.18. 11:25:43

@csmiklos-35:

elég sokszor jövök-megyek Érdre-Érdről vonattal, nem véletlen volt a Flirt említése :)

Bozdurgán 2009.09.18. 11:31:38

@csmiklos-35:

ugyanez mogyoródról (de mondhatnám Gödöllőt is)

A hév állomáson nincs parkoló (én mondjuk 3 km-re lakom a hévtől)A HÉV gyakran jár utána szét ázom mire átérek a metróba, ha gyerkkel megyünk akkor lépcső babakocsival...

Van még busz reggel 2 este 2 (aglomerációs település) természetesen egy másik településen átszállás(FÓT), ahol úgy van kialakítva a menetrend, hogy ne lehessen elérni hazafelé a buszt, 1 , 1,5 óra várakozás után.

Ezzel szemben autópálya:
Fél óra az Árpád Híd, reggel dugóban városon keresztül 40perc. ott letenném az autómat de nincs P+R sőtt a lakótelepen a parkolás fizetős lett/lesz.
Tehát folytatom az utan autoval a belvároson keresztül délpest felé...

Hiába akarja bárki ezt a tömegközlekedést eröltetni ha egyszerűen a józan ész azt diktálja hogy ne használjam, mert nem vagyok a saját ellenségem.

Ver Sacrum 2009.09.18. 12:38:10

És azt tudja esetleg valaki, hogy a szentendrei HÉV menetideje miért növekedik évről évre? Főleg úgy, hogy rendszeresek a felújítások.

toce 2009.09.18. 12:48:15

Várok az állomáson, Tatabányára akarok utazni. Bejön a tömött elővárosi vonat Kelenföldre, utasok kb. 10%-a leszáll. A maradék kb. 10-12 percet nyomorog a tömött vonaton, mire az tovább indul a Déli felé. Az enyém pont ennyit késik a Déli felöl. (1 megálló...) Gondolom ezért nem járnak Érdről az emberek autóval Bp-re, plussz azért, mert érd bizonyos részei autóval is 10-15 percre vannak a vonnatállomástól, de ennyi idő alatt be lehet érni a BAH csomópontig.

Slam 2009.09.18. 12:54:33

@mestska: azért érd elég különleges helyzetben van ilyen szempontból. érd-alsó, érd-felső, 2 vonal, és megannyi vonat jár arra. dunaújvárosi, battai, martonvásári, székesfehérvári... így könnyű. tényleg sűrűn jönnek-mennek. :)

szaGértő 2009.09.19. 11:13:23

@vizsla74: "Annyi előnye van még a vonatozásnak, hogy mióta ezzel járok, van napi 2X30 percem plusszban könyvet olvasni:-)"
Akkor számold bele a könyv áráts is. :D

Időnként én is mentem hosszabb távra vonattal, és elvertem 2-4 ezrest a könyvre.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.19. 16:44:19

@szaGértő:

azért csak nem a vonatra vásároltál könyvet? :)

papugaja 2009.09.21. 12:03:19

@hungeri:
Hát ez igaz. Bocs, nekem ilyen a gondolkodásmódom.
süti beállítások módosítása