Isztambul hiába Európa legnépesebb városa, tömegközlekedése a város méretéhez képest fejletlen, a sűrűn beépített városrészekben a gyors közlekedést biztosító kötöttpályás közlekedés szinte teljesen hiányzik. Persze ez hamarosan változik, a török kötöttpályás közlekedésfejlesztés az egyik legintenzívebb jelenleg a világon, legyen szó nagysebességű vasútról, metróról, vagy villamosról.
Az egyik, Kadıköy és Kartal között jelenleg is épülő isztambuli metróvonal a város ázsiai oldalának első metróvonala lesz. Az új vonal nem csatlakozik a jelenleg is meglévő európai oldali metróhoz, illetve könnyűmetrókhoz, önálló vonal lesz. (térkép itt) A forgalmas kadıköyi hajóállomástól induló szerelvények a D-100-as út nyomvonalát követve haladnak délkelet felé. A 21,7 kilométer hosszú vonalnak 16 állomása lesz, a 2011-es tervezett átadás után azonban várhatőan továbbépítik a vonalat. Az újabb, közel 5 kilométeres hosszabbítás segítségével a metró elérheti Isztambul második repterét, az elsősorban belföldi, és fapados forgalmat lebonyolító Sabiha Gökçent.
A 2005 óta épülő, 250 milliárd forintba kerülő új metróvonal másik fontos átszállópontja İbrahimağa állomás lesz, ahol a metró vonalát keresztező, jelenleg is épülő, várhatóan 2011-ben megnyíló Marmaray projekt keretében megvalósuló elővárosi vasútvonalakra lehet átszállni. (amikkel aztán a Boszporusz alatti új vasúti alagútban szépen át lehet menni az európai oldalra)
metrószerelvények a várható nagy forgalom miatt előreláthatólag 2,5 percenként közlekednek csúcsórában, az állomások nyolc kocsis szerelvényekre méretezve, 180 méter hosszúak lesznek. 2009. szeptember 14-én eldőlt, a vonalon a CAF által gyártott szerelvények fognak közlekedni. Némileg ellentmondásos ugyanakkor, hogy a 139 millió eurós projekt keretében a spanyolok 30 darab négykocsis, 90 méter hosszú, felsővezetékről áramot nyerő szerelvényt szállítanak.
A CAF-nak ezzel háromra bővült a török városi vasúti projektjeinek száma, az első az antalyai villamos volt, a második pedig 33 szerelvény szállítása az izmiri metró számára.