PTinfo

PTinfo

CAF metrók az ázsiai oldalra

2009. szeptember 19. - mestska

Isztambul hiába Európa legnépesebb városa, tömegközlekedése a város méretéhez képest fejletlen, a sűrűn beépített városrészekben a gyors közlekedést biztosító kötöttpályás közlekedés szinte teljesen hiányzik. Persze ez hamarosan változik, a török kötöttpályás közlekedésfejlesztés az egyik legintenzívebb jelenleg a világon, legyen szó nagysebességű vasútról, metróról, vagy villamosról.

Az egyik, Kadıköy és Kartal között jelenleg is épülő isztambuli metróvonal a város ázsiai oldalának első metróvonala lesz. Az új vonal nem csatlakozik a jelenleg is meglévő európai oldali metróhoz, illetve könnyűmetrókhoz, önálló vonal lesz. (térkép itt) A forgalmas kadıköyi hajóállomástól induló szerelvények a D-100-as út nyomvonalát követve haladnak délkelet felé. A 21,7 kilométer hosszú vonalnak 16 állomása lesz, a 2011-es tervezett átadás után azonban várhatőan továbbépítik a vonalat. Az újabb, közel 5 kilométeres hosszabbítás segítségével a metró elérheti Isztambul második repterét, az elsősorban belföldi, és fapados forgalmat lebonyolító Sabiha Gökçent. 

A 2005 óta épülő, 250 milliárd forintba kerülő új metróvonal másik fontos átszállópontja İbrahimağa állomás lesz, ahol a metró vonalát keresztező, jelenleg is épülő, várhatóan 2011-ben megnyíló Marmaray projekt keretében megvalósuló elővárosi vasútvonalakra lehet átszállni. (amikkel aztán a Boszporusz alatti új vasúti alagútban szépen át lehet menni az európai oldalra)

 metrószerelvények a várható nagy forgalom miatt előreláthatólag 2,5 percenként közlekednek csúcsórában, az állomások nyolc kocsis szerelvényekre méretezve, 180 méter hosszúak lesznek. 2009. szeptember 14-én eldőlt, a vonalon a CAF által gyártott szerelvények fognak közlekedni. Némileg ellentmondásos ugyanakkor, hogy a 139 millió eurós projekt keretében a spanyolok 30 darab négykocsis, 90 méter hosszú, felsővezetékről áramot nyerő szerelvényt szállítanak. 

A CAF-nak ezzel háromra bővült a török városi vasúti projektjeinek száma, az első az antalyai villamos volt, a második pedig 33 szerelvény szállítása az izmiri metró számára.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr671387256

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gramercy 2009.09.19. 10:31:16

nagy hibát követnénk el ha nem vennénk fel a törököket az eu-ba

ruba 2009.09.19. 11:09:43

@gramercy: Én is így gondolom. A törökök simán megérdemlik, fejlettségben legalább ott tartanak mint mi. Ha az ember Törökországból megy Bulgáriába, azt hiheti, hogy most hagyta el az EU-t, nem pedig most lépett be, olyan nagy a különbség, tehát ha a románokat és bolgárokat felvettük, akkor a törököket is fel kell vennünk. Egyébként jó a cikk, erről a projektről még nem is hallottam.

==T== 2009.09.19. 13:42:11

Szvsz iszlám ország nem való az EU-ba, de afrikai meg muzulmán bevándorlók sem.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.19. 13:45:39

@==T==:
szvsz ez nem az a blog, ahol ezt meg kell vitatni.

==T== 2009.09.19. 14:58:10

@mestska: Akkor miért hozták szóba?

gramercy 2009.09.19. 16:14:31

törökök 30 éve folyamatosan fejlődnek, ami az infrastruktúrára 1:1-ben kihat (ahogy a bevezetőben is van)

hát ezért

pl. a süllyesztett alagút a boszporusz alatt, szimbolikus tett is, talán még jobban mint a csalagút

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.19. 16:43:45

@mestska:

azért, ha visszaolvasol, érzed a különbséget a hozzászólások közöütt. Míg az előzőek fejlettségi szintet emlegetnek, aminek a műszaki, infrastruktúrális oldala abszolút idekapcsolódik, addig te rögtön jössz az iszlámmal, meg az afrikai bevándorlókkal, aminek az égvilágon semmi köze se a bloghoz, se a tömegközlekedéshez.
Úgyhogy kérlek, ilyet a jövőben légyszives ne kommentelj.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.19. 18:29:23

Mégegyszer mindenki számára:

az összes, a poszt témájához legalább lazán nem kötődő kommentet moderálni fogom, különös tekintettel a vallási, illetve etnikai megjegyzésekre.

DRtorgyi 2009.09.20. 08:36:19

Törökország nagyon gáz hely. Az lehet, hogy Isztambulban építenek mindenfélét, meg a turistamegőrzőkben tök jó, de mindenhol máshol csak nyomor, kosz, szegénység és terror van. Inkább normális országokat kellene felvenni. Törökországhoz képest Fehéroroszország már mától EU tag lehetne.

==T== 2009.09.20. 14:13:19

@mestska: Az EU nem csupán gazdasági közösség, hanem elvileg egy értékközösség is lenne. És ennek nagyon is köze van a törökök esetleges EU tagságához.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.20. 16:01:37

A 180 méteres megálló nem rossz. Biztos nagy forgalomra számítanak.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.20. 17:40:19

@==T==:

ez így van, ahogy mondod (leszámítva, hogy az t az értéket nem igazán lehet meghatározni). Csakhogy ennek semmi köze a blog témájához.
Ha arról beszélsz, hogy Törökországban az egy főre jutó kötöttpályás utazás annyi, nálunk meg ennyi, akkkor annak van köze :)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.20. 17:45:51

@DRtorgyi:

tekinsük ezt fejlettségi szempontú hozzászólásnak (a terror megjegyzéásed az szimplán nem igaz). Szerintem látogass el Románi, vagy Bulgária szegényebb vidékeire, vagy elég Magyarország bizonyos részeit felkeresned, nyomort, koszt, és szegénységet találsz.

stepboy 2009.09.20. 21:50:21

Számomra picit fura, h az új beszerzésű járműveket nem a hazai EUROTEM gyárban készítettik (www.hyundai-eurotem.com/index.php), hanem a CAF-től, Alstomtól és Bombardiertől vásárolnak (nagysebességű vasút, metró, villamos). OK, az EUROTEM sem 100% hazai, de mégis.

DRtorgyi 2009.09.21. 00:41:29

Nem igaz? Szeretnél kurd lenni Törökországban?
Románia legszegényebb vidékein már voltam néhányban. De még ez sem elég ok, hogy egy újabb problémát szerezzünk magunknak. És ugye Románia legszegényebb vidékei Törökországban már nem lennének a legszegényebbek.

Romit 2009.09.21. 12:51:48

Kadiköyben volt szerencsém járni és eléggé kikötőszagú környék. Nem sok értelme van ott kirakni a népet főleg aki a reptérről érkezik. Isztambul egyik legnagyobb közösségi közlekedési eszköze a hajó és a taxi (mivel javarészt mindneki a két kontiens között ingázik). Szóval amíg a tengerszoros alatt nem viszik át a metrót, addig sok értelme nincs gyorsan bejutni egy viszonylag lassú komphajóhoz. Ez a véleményem...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.21. 13:10:18

@Romit:

Én is jártam Kadiköyben, és a Sabiháról érkeztünk :)

De nem is a kikötő a fő cél egyébként. Ahogy olvashatod a posztban, kb. a metró megnyitásával egyidőben átadják a Marmaray-t is, ami a Boszporusz alatti elővárosi vasút, és amire közvetlenül át lehet szállni a metróról majd.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.21. 20:15:54

@DRtorgyi:

Az tény, hogy Kelet-Anatólia egyes részeihez képest Románia legfejletlenebb részei is jómódúak :(
süti beállítások módosítása