Sydney-ben jelenleg előkészítés alatt áll Ausztrália első igazi metróvonala, a CBD Metro. Az első ütemben kilenc kilométeres, hat megállós vonal Rozelle-től a Central Railway Stationig fog futni, a későbbiekben West Metro néven innen épül majd tovább. (térkép itt)
A valószínűleg automata, vezető nélküli szerelvényekkel működtetett vonal összeköttetést teremt a Sydney Harbor öble alatt az egyes városrészek között, átszállási kapcsolatot biztosítva a várost behálózó elővárosi-városi, Cityrail névre hallgató vasútvonalakra, az 1997-ben megnyílt, a központi vasútállomástól szintén Rozelle felé közlekedő, Variotramekkel üzemelő villamosra, illetve a városközponti monorail vonalra is.
A metróvonal építését számosan támadják, elsősorban a költségei (4,8 milliárd AUD, 760 milliárd forint), és a leendő utasforgalma miatt. A várhatóan 2015-ben megnyíló vonalon az átadás után 4000-5500 utast prognosztizálnak a csúcsórában. Mindezek ellenére úgy tűnik, a vonal építése sínen van, pár napja szűkítették kettőre a vonal megépítéséra, üzemeltetésére, járművel való ellátására pályázó konzorciumok számát.
A két végső pályázó (eredetileg heten voltak) konzorcium összetétele a következő:
- Bovis Lend Lease, Downer EDI, Keolis, McConnell Dowell, Thales, Plenary Group;
- Serco, Bombardier Transportation, Laing O’Rourke, Hastings Management
Legutóbb San Francisco, illetve Dublin kapcsán írtam, hogy az egyes konzorciumok összetétele milyen szépen mutatja a feladat sokszínűségét. Van aki a kiviteléssel foglalkozik majd, van, aki a kocsikat szállítja, van aki pénzeli az egészet, van aki a járműveket szállítja. Na de itt az első konzorciumban melyik cég szállítja a járműveket?
Update: a Downer EDI-nek van járműgyártó részlege is, ahogy stepboy kommenjéből kiderül