Most, hogy Szegedre is befutott az első PESA villamos, érdemes egy rövid áttekintést adni, vajon mely városok azok, ahol hasonló villamosok futnak már?
Az első magyar PESA
A PESA nem valami ismert név idehaza, bár a cég meglehetősen nagy múltra tekint vissza, még 1851-ben alapították, a porosz Keleti Vasút javítóműhelyeként Brombergben, a mai Bydgoszczban. A határok, országok, rendszerek jöttek-mentek a város körül, a gyár azonban maradt, és sorra javította az éppen aktuális vasúttársaság járműveit. A piaci rést és a fejlődési lehetőséget meglátva 2000 környékén kezdték átszervezni a céget, elsősorban immár a saját jármű építésére, és csak másodsorban a felújításra koncentrálva. Első körben a sínbuszok jöttek, melyet 2005-től kezdve követtek a villamosok. Míg azonban a vasút járművek esetén már több esetben volt külföldi vevő, így Olaszország vagy Csehország, addig a villamosok esetén Szeged az első, Lengyelországon kívüli vásárló.
Az első sajátépítésű villamosokat a cég Elblągba, egy kis lengyel villamosüzemre szállította, összesen hat darab készült el a 121N jelzésű keskeny nyomközű villamosból. Elbląg (ejtsd kb. Elblong) ezzel számos nagyobb lengyel villamosüzemet előzött meg, és vezette be az egyre divatosabbá és sikeresebbé váló alacsonypadlót, ráadásul referenciát biztosított ezzel a PESA-nak a későbbiekre. A 2005 augusztusában megkötött, 4,99 millió zloty értékű szerződés eredményeként végül 2006 szeptember és december között érkezett meg a hat, egyenként 20,22 méter hosszú, 122 férőhelyes villamos.
Az első PESA villamosok (fotó: Dominik L.)
Elblągot pár hónappal később a főváros Varsó is követte, 2006 februárjában 15 darab 120N jelzésű villamost rendelt a PESA-tól, összesen 93,2 millió zlotyiért. A kocsik az elbląginál hosszabbak, 31,82 méteresek voltak, a férőhelyszám 211-re nőtt. Az első kocsi 2007 júliusában érkezett meg Varsóba, a többit ugyanazon év augusztusa és decembere között szállította a PESA.
Az egyik első varsói PESA (fotó: Greg)
Új város, új típus. Łódź (ejtsd kb. Vúdzs), a harmadik legnagyobb (akkor még talán második) lengyel város 2006 októberében rendelt meg 10 darab 122N típusú villamost az elővárosi vonalaira. A varsóihoz hasonlóan 31,82 méter hosszú, azonban keskeny nyomtávú kocsik első példánya 2008 janurjában érkezett meg, hogy aztán 2008 decemberében már az utolsót is átvehessék.
PESA Łódźban (fotó: Paweł Kamyszek)
Łódź-zsal párhuzamosan a gyárnak otthont adó Bydgoszcz is rendelt a 122N típusból, de csakmutatóba, mindössze két darabot. A 2007 szeptemberi rendelést végül 2008 februári és 2008 májusi szállítás követte.
PESA Bydgoszczban (fotó: Piotr Tomasik)
A PESA ezt követően szinte tarolt az EU pénzek következtében dinamikusan átalakuló lengyel piacon, a korábban lehetséges konkurrenciaként tekintett Cegielski lényegében eltűnt a villamospiacról, míg a feltörekvő Solaris egyelőre csak Poznanban jutott szóhoz. A cégek közötti perlekedések száma azonban folyton nőtt, melynek szép példája volt a szczecini villamostender három eredményhirdetése, három különböző nyertessel. (ki gondolta akkor, hogy Debrecenben hatig jutunk?) Akkor azt írtam: lehet, hogy egy új regionális villamosgyártó felemelkedését látjuk?
Egy újabb varsói típus (fotó: madve)
A taroláshoz egy új típus, a Swing is löketet adott, mára ez vált a zászlóshajójává a PESA villamosgyártásának. A típusból eddig összesen 251 darabot rendeltek, melyből 110-et szállított le a PESA, köztük az első szegedi példányt is.
Homokszín PESA Gdanskban (fotó: Łukasz Staniszewski)
A sort Varsó nyitotta meg egy olyan rendeléssel, amely megszerzésének bármely más járműgyártó örült volna. A tenderrel már a PTInfo is foglalkozott, a PESA 186 darab, egyenként 30,12 méter hosszú villamos leszállítására kapott lehetőséget. A 2009 májusi varsói szerződéskötést Gdansk követte 2009 szeptemberében 35 darabbal, majd Szeged következett 9 darabbal. 2010 júniusában végül Szczecinnel is szerződést sikerült kötni hat darab villamosra. Tavaly októberben Częstochowa is rendelt hét villamost a PESA-tól, míg idén januárban a székhely Bydgoszcz is újabb 15 kocsi beszerzéséről döntött.
Tarka PESA Szczecinben (fotó: Mariusz Belko)
Egy a lehetséges czestochowai színtervek közül (forrás: gazeta.pl)
Nektek melyik PESA kocsi tetszik a legjobban?