Azt, hogy Karlsruheben kétáramnemű, vasútvonalra kijáró villamosok szaladgálnak, mindenki ismeri, aki egy picit is érdeklődik a téma iránt. A többi hasonló jellegű német üzem talán kevésbé, s bár Nordhausenről, Chemnitzről, vagy Zwickauról még elég sok szó esik, a saarbrückeni rendszert már kevesebben ismerik. Holott az 1997 óta működő üzemnek külön érdekessége, hogy a kétáramnemű járművek átjárnak a határ túloldalára, a francia oldalon fekvő Sarreguemines-be. (pár éven belül újabb német-francia, villamossal történő határátjárás lesz Strasbourgban)
A Saarbrückentől délre fekvő francia határ mellett a város az északi irányt is célba vette a hálózat fejlesztésénél. Sorra adták át az újabb és újabb, egyelőre hagyományos villamosként üzemelő szakaszokat. A legújabb bővítést - egyben a 750V feszültségű szakasz vége - 2009. szeptember 26-án nyitották meg a nagyközönség számára Riegelsberg Süd és Etzenhofen között. A mintegy 5 kilométer hosszú, Riegelsbergen keresztül kanyargó vonalnak hét megállója van, a vonal egy része a szűk keresztmetszetek miatt egyvágányú.
S hog ymáshol is késnek az átadással nem csak nálunk: a most átadott vonalszakasz átadása már 2007-ben meg kellett volna történjen, a Lebachig vezető folytatást pedig eredetileg 2010-re tervezték. Utóbbi azonban jelen állás szerint mindössze 2013-ban fog megvalósulni. Lebach, melyet a villamosok Riegelsbergtől északra az 1993-ban bezárt Köllertalbahn nyomvonalán érnek el, csak a második üteme az északi hosszabbításnak. Első lépésben, előreláthatólag 2011-ben a vonal Heusweilerig tart majd csak.
S hogy a vasútvonal villamoshasználatra történő átalakítása nem problémamentes, azt jelzi, hogy Lebachnál vad-, izé marhaátjárót kell létesíteni, mert a vasút kettévágja egy tehenészet legelő, és istálló közti kapcsolatát....
A megnyitón készült képek a saarbahn.de oldalról származnak, Lukas Pfüll készítette őket. Érdekessége a dolognak (tanulandó a marketing itthon is!), hogy a vonal átadása kapcsán az üzemeltető fotóversenyt hirdetett, ahol az első díj egy H0 méretarányú digitális vezérlésű Saarbahn, azaz egy Bombardier Flexity Link volt, a második díj pedig egy órányi villamosvezetés-oktatás.