A hazai buszsávokról mindenkinek van némi ismerete azt hiszem, egy adott szakaszon nem tesznek mást, mint a forgalom többségét kitiltják, ezáltal biztosítva a buszok gyorsabb haladását. Vannak persze fejlettebb variációk, ilyen lesz például az újszegedi hídfőben átépülő csomópont is, ahol nem csak a folyópályán, hanem a csomópontokban is az autóbuszoknak lesz elsőbbsége a buszok (és trolik) által vezérelt lámparendszernek köszönhetően.
Vannak aztán a Bus Rapid Transit (BRT) rendszerek, ahol a buszsávok lényegében olyan közlekedési folyosókká nőtték ki magukat, ami kapacitását, sebességét tekintve egy modern villamosvonalnak is a becsületére válna. A végletek között olyat találunk, mint pl. a curitibai duplacsuklós autóbuszokkal lebonyolított rendszer, a bogotai, négysávos buszkorridorokkal megépített Transmilenio, vagy az ezen a blogon is tárgyalt brisbane-i, felüljárókkal, alagutakkal felturbósított vonalhálózat.
Április ötödikén új, névlegesen BRT vonal nyílt Salt Lake Cityben, amit először információ hiányában nem tudtam hová tenni, ez most buszsáv, vagy már tekinthetjük valamilyen alacsonyabb fokú Bus Rapid Transit rendszernek? A vonal az első ilyen jellegű létesítmény Salt Lake Cityben, az 1999-ben megnyitott light rail vonal South Millcreek állomását köti össze 12 mérföld hosszan Magnával, egy nyugati elővárossal. (térkép) A 12 mérföldes hosszból azonban mindössze egy mérföldnyi szakaszon alakítottak ki most elválasztott buszsávot, az út közepén. A buszok képesek a jelzőlámpás csomópontok előtt bejelentkezni, és megnyújtani a haladási irányuk zöldidejének hosszát a keresztezésen való gyors áthaladás érdekében, ahogy fog ez Szegeden is történni. A most átadott beruházás 8 millió dollárba került.
Hogy akkor mi ez jelenleg? Szerintem egy buszsáv, nem sokkal több, főleg mert a vonalon szóló buszok közlekednek negyedóránként. S bár Salt Lake City 80 kilométernyi hasonló buszsávot tervez, (térkép - középen a rövid kis piros sáv a most átadott szakasz) ennek megvalósítása akár 20 évre is kitolódhat. A folytatásban megvalósulhat a mostani 12 mérföldes útvonal további pontjain is az előnyben részesítés.
A buszsávban közlekedő viszonylatot már 2008-ban létrehozták, az addigi irányonként 70 megállós útvonalon az új gyorsjárat mindössze 13 ponton állt meg. A gyorsjárat bevezetése megduplázta az addigi utasszámot, elérve a napi 4100 főt. A mostani beruházástól további utas-számnövekedést várnak, a helyi buszjáratokhoz képest a MAX névre hallgató vonalon az időnyereség elérheti a 20-25 percet is. Az első buszsávot az út felújításával párhuzamosan hozták létre, ezért választották mintaterületnek ezt az útszakaszt.
Európaiként nekem mindig furcsa, hogy mennyi pénzt képesek elkölteni az Usában egy-egy, innen nézve nagyon nem hatékony beruházásra. Ez a buszkorridor, meg a távlati tervek azonban azt mutatják nekem innen is, hogy a város elkötelezett a tömegközlekedés fejlesztése mellett, és mindezt nem napi pár száz utasra tervezett vasutakkal, villamosokkal próbálják megoldani, sokszázmillió dolláros költséggel, hanem megfelelő léptékű fejlesztéssel.
Az első és negyedik kép a ksl.com, a középső kettő a deseretnews.com oldalról származik.