PTinfo

PTinfo

Madridban tíz százalék, és nálunk?

2010. április 11. - mestska

Érdekes számokat közölt a Vía Libre című spanyol vasúti újság a madridi metróhálózat lifthasználatáról. Mivel én ilyen jellegű adatokkal korábban nem találkoztam - vagy legalábbis átfutottam rajta -, így érdemes egy kicsit jobban megvizsgálni ezeket a számokat, Budapesttel összehasonlítva.


 

A számok tehát a madridi metróhálózat liftjeivel, azok forgalmával, a forgalom időbeni, és térbeli megoszlásával foglalkozik. A hálózaton összesen 450 lift van, mellette 1600 mozgólépcső, amivel a madridiak világelsőnek tartják magukat, és ez valószínűleg így is van. Összehasonlításképpen szerepel pár másik metróhálózat adata is: New Yorkban 196 lift, és 174 mozgólépcső van, ugyanezek a számok London esetén 150 és 432, Moszkvánál pedig 3 és 600. 

Persze az említett hálózatokkal szemben a madridi hálózat nagy része az elmúlt 10 évben épült ki, így az állomások építésekor már követelmény volt a minél magasabb szintű megközelíthetőség. Gondoljuk el ugyanezt az említett városokban, akik 50-100 évvel ezelőtt építették ki rendszerük nagyját.

És most nézzük a számokat.

A madridi metró utasforgalmának 10,6 %-a használta a lifteket a vizsgálat idején, ez napi 328 ezer utast jelentett. A liftek használóinak kétharmada, 211 ezer fő utazott az állomásokon belüli (pl. az átszállást segítő) liftekkel, míg 117 ezren használták a külső, állomás elhagyását szolgáló berendezéseket.

A madridi csúcsórák itthon megszokottól eltérő rendjét mutatja, hogy órákra vetítve a három legnagyobb arányt képviselő időszak a lifthasználatban  a reggel 8-9, a délután 2-3, és az este 7-8 volt, ebben a sorrendben, 8,1 -  7,1 - 6,7 % aránnyal az össz-lifthasználathoz viszonyítva. 

Az állomások között a legintenzívebb lifthasználatot a Nuevos Ministerios állomáson mutatták ki, az itteni lifteket napi 10204 utas használja, a második helyre Legazpi (napi 7979 használat), a harmadik helyre Sol futott be (napi 7212 utas). 

Sokan mondják, hogy a lifteket elsősorban az esélyegyenlőség miatt szükséges megépíteni, itt elsősorban a mozgássérültekre gondolva. Nos, Madridban megszámolták a rendszert használó mozgássérültek számát is. A teljes napi érték, az összes állomást és liftet figyelembe véve mindössze napi 151 volt, ami a liftet használó utasok számának mindössze fél tized százaléka. 

Ez a kérdés tényleg azért érdekes, mert itthon elsősorban tényleg mindenki a mozgássérültekre hivatkozik, amikor a liftekről, alacsonypadlóról, és más hasonlókról van szó. A legtöbbször fel sem merül azon rétegek neve, akik még potenciális használói lehetnek a lifteknek; az idősek, a babakocsival közlekedők, a kisgyerekesek, a kutyások, a nagy csomaggal érkezők, és mindenki más, akinek az állomás elhagyásában rövidebb utat biztosít a lift, vagy pusztán fél a mozgólépcsőtől. Madridban ez a szám a lifthasználó 99,95 százaléka.

A budapesti hálózat természetesen az átszállási pontok kis száma, a gyorsvasúti hálózat kiterjedtségének mértéke miatt vélhetőleg a tíz százalékos arány nehezen lenne elérhető, az állomásokon belüli átszállási lifthasználat aránya jóval alacsonyabb lenen. Nem hiszem, hogy túloznék akkor, amikor azt mondom, hogy ez a szám egy teljes lift-rendszer kiépítése esetén valahol négy-öt százalék körül alakulna. Ez azt jelenti, hogy a lifteket naponta mintegy 35-45 ezer ember használná. 

A liftek beépítésére legutóbb a kettes metró felújítása kapcsán volt lehetőség, a betervezett munkákat végül a nagy költségekre, és az igények alacsony voltára hivatkozva nem valósították meg, mindössze a Stadionoknál, és a Pillangó utcán épült lift. A négyes metrónak elvileg minden állomásán lesz felvonó, kíváncsi vagyok, hogy mondjuk a Kálvin téren, vagy a Baross téren a keresztezett régi metróvonalakat is el lehet-e majd érni lifttel. (aki tudja, írja be) Szintén liftek kerültek beépítésre a budapesti villamoshálózat egyetlen Stadtbahn megállójába, a Fővám téribe is, köszönhetően az aluljáró szinti elhelyezkedésnek. 

Az látszik mindenesetre, hogy a lifteket csakis úgy lehet megvalósítani, ha azok őrzése folyamatosan biztosított, legalább egy térfigyelő kamerával, valamint a lift üzemeltetésének hatásköre tisztázott, az üzemeltető nem úgy érzi, hogy neki púp a hátán mindez. Ha ez nem valósul meg, akkor liftjeink szomorú véget fognak érni társadalmunk szellemileg visszamaradt, a rongáláshoz, és firkáláshoz értő tagjai miatt. Elég csak megnézni a Nyugati pályaudvar, vagy az érdi aluljáró liftjeinek történetét, mindegyik többet állt, mint járt átadása óta. 

 A fotót készítette: diegodbs

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr21911745

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.11. 14:50:49

"a Kálvin téren, vagy a Baross téren a keresztezett régi metróvonalakat is el lehet-e majd érni lifttel"
Nem.
De azt nem értem én sem, hogy a Keletinél megépült 2. kijárat esetében ezt miért nem sikerült megtenni. A megépült doboszerkezetben úgy gondolom lett volna hely egy felvonónak.

Madridban tudtommal mindanhova próbálnak utólag liftet beépíteni oda, ahol ez lehetséges. De a 100%-ot nem fogják elérni.

Úgy gondolom, hogy ez Budapesten sem fog megtörténni.
A kisföldalatti esetében a műemlélvédelmi szempontokat figyelembe véve én elképzelhetőnek tartanám minden állomáson a liftek beszerelését. Ez mindenféleképpen szerencsésebb megoldás, mint a lépcsőkre szerelt kerekesszék-lift. A felszínen pedig a Fővám tériekhez hasonló, üveg-acél szerkezetű építmények nem rontanának bele a világörökségi összképbe.
A másik két meglévő metróvonalunk esete már bonyolultabb. A 3-as metró Nagykörúttól kívül eső állomáain különösebb műszaki akadályoztatottság nélkül beépíthetőek lennének a liftek. Bár már az is előrelépés lenne, ha legalább mozgólépcsőt szerelnének be, hasonlóan a Stadionok állomáshoz. A többi mélyállomás, és a 2-es metró mélyállomásainál már azért nehézségeket jelentene a liftesítés. Egyedi vizsgálatok elvégzése után kellene eldönteni, hogy megvalósíthatóak e egyáltalán.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.11. 15:13:54

@Fricy:

A korlátlift semmit nem ér, szerencsée egy ideje már benne van ez a köztudatban is. A mozgólépcső pedig nem alternatívája a liftnek, mindkettő hasznos dolog. (én legalábbis lehet morgolódnék, ha a Moszkva téren napi kétszer lépcsőn kéne mennem :)))

Amúgy egyetértek, szerintem se fog megvalósulni valamennyi állomáson a lifttel történő megközelítés, bár a hármas metró külső állomásain igazából ezt probléma nélkül meg lehet oldani szerintem. A Nagykörúton kívül egyetlen kivétel van amúgy, amiről elfeledkeztél, ez pedig a klinikák, ami mélyállomás ;)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.11. 15:14:30

A NÁV-nál mondjuk általános probléma, hogy nem tartanak karban semmit. Az érdi liftek most már legalább működnek, használják is. A firka meg csak több lett a belinkelt cikken szereplő képekhez képest.

JoeP · http://mivanvelem.hu 2010.04.11. 15:20:30

A new yorki metró ilyen értelemben nem túl szerencsés példa. Manhattan-ben nagyon kemény a talaj, ott pár méterrel mennek csak a föld alatt a járatok - ergo lépcső és lift bőven elég. Emellett a külvárosokban is elég sok a kéregben menő járat, illetve a felszínen lévő állomás.

ruba 2010.04.11. 15:28:10

Az ilyen cikkek miatt szeretek ide járni, életemben nem hallottam még ilyen statisztikáról, pedig tényleg érdekes.
Az az 1600 mozgólépcső azért szép szám.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.04.11. 15:34:40

@mestska:
Valóban, a Klinikákat elfelejtettem.

A mozgólépcsőre, mint altermatíva természetesen csak ott gondoltam, ahol az sincs (Lehel tér, Nagyvárad tér, Népliget).

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.11. 15:35:05

@JoeP:

Az eredeti cikkben szereplő városok statisztikáit raktam be, így került ide Ney York is. Egyébként a liftek szempontjából édesmindegy, hogy a metró sok tíz méter mélyen, vagy közvetlenül a kéreg alatt halad, így is, úgy is kell felvonó.

És hát felvonó nagy valószínűséggel kell egy felszíni állomáson is, hisz a metrósineket nem sok városban lehet lekeresztezni gyalogosan.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.04.11. 15:37:20

@Fricy:

JoeP-nek a véleményét, miszerint kéreg alatti állomásnál elegendő a lépcső, és a lift, amúgy osztom, és igaznak tartom akár a hármas metró külső szakaszaira, akár a kisföldalattira. (ahova egyébként, ahogy te is írod, különösebb probléma nélkül, a műemléki jellegre azonban vigyázva be lehetne építeni a lifteket, állomásonként egy párt.)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.04.11. 20:06:16

@mestska: azt hiszem, a felszíni kialakításban az itt bemutatott madridi üvegdoboz nem hogy rontaná, de mai állapotát tekintve sajnos egyenesen javítaná az andrássy út képét. az állomási kiképzés esztétikailag szintén nem jelent különösebb gondot.

Luxusmoszkvicsslusszkulcs 2010.04.13. 00:20:29

@mestska:
Éppenséggel semmi gond nem lenne a szintbeli keresztezéssel sem. :) A Londotól délre eső 750V= harmadik sínes hálózaton van rá példa. A vonat bőven elég hosszú ahhoz, hogy az átjáró két oldalán teszem azt 10-10 méteres távon még ne kelljen a harmadik sin, a szélső kocsik papucsai dolgoznak. Aki bemegy annak mondjuk ciki, de az átjáró mellett egy kb 2 méteres részen élére állított deszkákból tákolt besétálás gátló valami van. A sorompó pedig olyan, hogy egy kerítés forog 90 fokot függőleges tengely körül, így vagy a vágányok vannak elkerítve, vagy a közút.

spag · http://railzone.nl 2010.05.25. 13:44:48

@Fricy: A kisfoldalatti liftjeit en sem latom problemanak, leginkabb azert, mert eleve nem ugy neznek mar ma sem ki a lejaratok mint korabban, anno ugye egy egesz epulet volt a lepcso felett.

Szerintem nem fajna az Andrassy utnak vmi modernebb, Bilbao-szeru lejarat sem -- ugyanakkor biztos vagyok benne, hogy szokas szerint a historizalon kivul semmit nem fogadna el az itthoni kozvelemeny.

Igy maradna talan az eredeti epuletek visszaepitese, amibe belefernek a liftek?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.27. 09:25:43

@spag:

szerintem a lifteket az egyes állomások végénél i ski lhetne alakítani, nem feltétlen kellene rögtön a lépcős mellett. A bilbaoi Foster-féle lejáratok nekem speciel annyira nem jönnek be, ráadásul az andrássy úton eg yilyen léptékű üveglejárat kicsit erős lenne talán. Valószínű, hogy egyszerűbb lenne egy egyszerű üveglift. Persze karban kellene tartani, ami felénk nem szokás....
süti beállítások módosítása