Míg nyugaton sorra épülnek az új villamosvonalak, és nyílnak az új villamosüzemek, addig keleten mindez ellenkező előjelű tendenciát mutat. Sorra zárják be a városok villamosvonalaikat, rosszabb esetben az egész üzem megszűnik, jobb esetben csak a viszonylatokat ritkítják meg. Az okok különbözőek: egyrészt a volt Szovjetunió területén nem zajlott le az alacsony forgalmú villamosvonalak más üzemmé történő átkonvertálása, de siralmas állapotban van az infrastruktúra sok helyen, és gyakran politikai okok is közrejátszanak, mint például Voronyezsnél.
A legújabb megszűntnek tekinthető orosz villamosüzem a Moszkva közeli Rjazany, mindössze öt napja történt, hogy április 15-én az utolsó kocsi is elment a város egyetlen villamosviszonylatán. Rjazany speciális villamosüzem volt, több más szovjet társához hasonlóan, építését ugyanis nem a város komplexitása, a belváros forgalma miatt irányozták elő, hanem a város határában felépült óriási üzem, Rjazany esetében egy olajfinomító volt a kiváltó ok. (Ilyenről egyébként volt már szó itt a blogon is: Orszkban pótkocsigyárhoz épült villamosvonal)
A rjazanyi villamosvonalat 1963-ban építették meg, párhuzamosan a finomítóval. Érdekességképpen megemlítik a villamos történetét felidéző honlapok, hogy nem nagyon van olyan város, ahol a trolinál a villamos később jelent meg. (Az LRTA ex-szovjet 1972-t írvillamosatlasza a troli megnyitására, bár az 1949 óta közlekedik) Hogy szükség volt rá, az a finomító folyamatos növekedésének, és a hozzávezető utak rossz állapotának volt köszönhető. A villamost magát is az üzem építette ki, használt vágányokkal.
A 11,6 kilométer hosszú kétvágányú (google maps) vonalon (séma) kezdetben KTM-2-esek közlekedtek, RVZ-6-osokkal vegyesen. A járműparkot 1979 és 1983 között cserélték le, az akkor szabványkocsinak számító KTM-5-ösökre. A nyolcvanas évek volt a fénykora a vonalnak, a kocsik hárompercenként közlekedtek csúcsidőben, (gondolom műszakváltáskor) minden második vonat két kocsival járt. A járműparkban a nyolcvanas évek végén, kilencvenes évek elején történt nagyobb fejlesztés utoljára, ekkor 12 vadonatúj KTM-8-ast vásárolt a finomító a vonalra.
Ez azonban már csak a hattyúdala volt a vonalnak, a változó gazdasági körülmények között a tulajdonos gyár ugyanis csődbement, a céget megvásárló új cég - egy orosz olajtársaság - igyekezett megszabadulni minden, a cég működéséhez szervesen nem kapcsolódó dologtól, így a villamostól is. A vonal azonban az önkormányzatnak sem kellett, így végül egy magáncég üzemeltette tovább a vonalat. Az üzemek folyamatos visszafejlesztése miatt a külső három megálló 2006-ban megszűnt. 2007 januárjában a magáncég nem bírta tovább finanszírozni a villamosvonalat, így az három napra leállt. A leállás ideje alatt sikerült megállapodni az önkormányzattal, így az átvette a vonal üzemeltetését.
2009. szeptemberében a vonalon mindössze két kocsi közlekedett, a villamossal párhuzamosan autóbuszokat állítottak forgalomba. 2010. április 14-én pedig az utolsó villamos (az 56-os pályaszámú, ha valakit érdekel) is elment a vonalon.
Az önkormányzat a magas költségekre hivatkozva szüntette meg a villamosközlekedést, hogy a havi egymillió rubeles veszteség mennyire igaz, azt nem tudom, a kommentelő villamosbarátok közül mindenesetre többen kétségbe vonják ezt az értéket. Így vagy úgy, őszre a villamospályát is felszedni tervezik, így az újraindításra kicsi esély van. Én legalábbis is így látom, még ha mára azt is megpendítették, hogy a hosszú távú tervekben szerepel egy gyorsvillamos-vonal, melyet magánkézben képzelnek el.
Szerintem kimondható:
Rjazanyi villamos. Élt 47 évet.
Az első, harmadik, és ötödik fotót Артём Светлов, a másodikat és hatodikat Вовка, a negyediket ЕвгенийTR, , a nyolcadikat A. N. készítette, és valamennyi a transphoto.ru rjazanyi oldaláról származik. A hetedik fotó www.rzn.info oldalról való.