Ahogy erminavet már korábban jelezte, a Bombardier újabb 24 villamost szállíthat Krakkóba, de ezen kívül számos dolog történik még a lengyel villamosüzemekben. A korábbi - itt is szóba került - tenderek kezdenek beérni, így folyamatosan érkeznek az új kocsik az ország különböző városaiba. Csak hogy számszerűsítsük: A 13 lengyel villamosüzemből hatnak van jelenleg összesen 352 kocsira szóló megrendelése. Mindezen felül további 127 kocsi beszerzéséről szóló kiírás fog megjelenni a közeljövőben, vagy mint épp Wrocław vagy Częstochowa esetén már meg is jelent. Pár mondatot tehát mindenképp megér a járműállomány utóbbi időkbeli változása.
Az új kocsi a homlokfalban is különbözik elődjeitől (forrás: Bombardier)
Ha már Krakkó szerepelt az első mondatban, kezdjük azzal. A most megrendelt 24 kocsi immár a negyedik rendelése a városnak a Bombardietől, jelenleg ötven darab fut belőle. A most beszerzett villamosokat a város összesen 58,7 millió euróért rendelte, azaz a kocsik darabja a jelenlegi árfolyamon számolva 693 millió forintba került. A korábban érkezett 26 méteres változatokkal szemben a most megrendeltek 32 méteresek lesznek, elnyerve ezzel Lengyelország leghosszabb alacsonypadlós villamosa címet. A 230 férőhelyes tuják 2011 és 2013 között kezdik meg szolgálatukat Krakkóban, beszerzésüket az EU 50%-ban támogatja a közlekedésfejlesztési operatív program keretében, melynek része többek között egy új gyorsvillamos vonal építése (térkép) is Plaszówba. (a Kotlarski hídon keresztül)
A krakkói tender mindenesetre kicsit furcsa volt, hiszen a tender második körébe meghívott cégek közül csak a Bombardier adott be ajánlatot....
Szintén Krakkóhoz kapcsolódik a hír, hogy július 2-án forgalomba állt 3012-es pályaszámmal az új EU8N típus, melyet nem mondanánk meg, de a tavalyelőtt Bécsből vásárolt 48 darab - korábban az ottani U6 metróvonalon futó - E6+c6 kocsikból állt össze, alacsonypadlós középrész beillesztésével. A jelentősen átalakított - már-már új - 26 méteres kocsikból összesen 26 fog készülni, darabjának kialakítása mintegy 210 millió forintba kerül, alacsonypadlóval, légkondival - a KCSV7-esek mennyibe kerültek?
Jelentkezzen aki ráismerne.(forrás: Wikipedia)
Az új kocsikból még nyár végéig további kettő készül el, vélhetőleg a tavalyelőtt megnyitott, villamosalagúttal kombinált gyorsvillamos-vonalon fognak közlekedni.
Olyan mint egy kerti nyugágy :) (Fotó: funthomas)
GPS is van. (fotó: aul30)
Az ország másik végén Szczecinben eközben végre sikerült lezárni azt a hat darab villamos beszerzéséről szóló tendert, aminek három különböző kiírásán három különböző győztes hirdettek, és ahol az utolsó - a PESA által megnyert - eredményt a vesztes Cegielski megtámadta. (aki egyébként korábban a krakkói tenderkiírást szintén megtámadta - nem tetszett nekik, hogy a krakkóiak alacsonypadlós referenciát kértek). Szczecin tehát szerződést köthetett végre a PESA-val, nyolc hónapon belül összesen hat darab 31,8 méter hosszú villamos fog érkezni. A villamosok darabja 462 millió forintba került nettó, azt hiszem, ezt is jó vételnek tekinthetjük. Szczecin egyébként további 30 villamos beszerzését tervezi szintén az operatív programokon keresztül.
Míg mások vásárolnak, addig Grudziądz elad. A Konstal 805-öseit egy 6,5 millió zlotyis program keretében modernizáló város eladná az eladná a mannheimi és würzburgi eredetű GT6-osait, összesen hat darabot. Érdekel valakit? :) Az 1998 és 2000 között Lengyelországba érkezett kocsik helyét valószínűleg az idei jövevényeknek számító, krefeldi eredetű GT8-ak veszik át.
Az egyik eladó GT6 (forrás: Wikipedia)
És hogy egy kis reklám is legyen a végére :)) Jacek Kołodziej tollából megjelent a krakkói villamosok című könyv, sok-sok fotóval.