PTinfo

PTinfo

Mi történik Lengyelországban?

2010. augusztus 02. - mestska

Ahogy erminavet már korábban jelezte, a Bombardier újabb 24 villamost szállíthat Krakkóba, de ezen kívül számos dolog történik még a lengyel villamosüzemekben. A korábbi - itt is szóba került -  tenderek kezdenek beérni, így folyamatosan érkeznek az új kocsik az ország különböző városaiba. Csak hogy számszerűsítsük: A 13 lengyel villamosüzemből hatnak van jelenleg összesen 352 kocsira szóló megrendelése. Mindezen felül további 127 kocsi beszerzéséről szóló kiírás fog megjelenni a közeljövőben, vagy mint épp Wrocław vagy  Częstochowa esetén már meg is jelent. Pár mondatot tehát mindenképp megér a járműállomány utóbbi időkbeli változása.

Az új kocsi a homlokfalban is különbözik elődjeitől (forrás: Bombardier)

Ha már Krakkó szerepelt az első mondatban, kezdjük azzal. A most megrendelt 24  kocsi immár a negyedik rendelése a városnak a Bombardietől, jelenleg ötven darab fut belőle. A most beszerzett villamosokat a város összesen 58,7 millió euróért rendelte, azaz a kocsik darabja a jelenlegi árfolyamon számolva 693 millió forintba került. A korábban érkezett 26 méteres változatokkal szemben a most megrendeltek 32 méteresek lesznek, elnyerve ezzel Lengyelország leghosszabb alacsonypadlós villamosa címet. A 230 férőhelyes tuják 2011 és 2013 között kezdik meg szolgálatukat Krakkóban, beszerzésüket az EU 50%-ban támogatja a közlekedésfejlesztési operatív program keretében, melynek része többek között egy új gyorsvillamos vonal építése (térkép) is Plaszówba. (a Kotlarski hídon keresztül)

A krakkói tender mindenesetre kicsit furcsa volt, hiszen a tender második körébe meghívott cégek közül csak a Bombardier adott be ajánlatot....

Szintén Krakkóhoz kapcsolódik a hír, hogy július 2-án forgalomba állt 3012-es pályaszámmal az új EU8N típus, melyet nem mondanánk meg, de a tavalyelőtt Bécsből vásárolt 48 darab - korábban az ottani U6 metróvonalon futó - E6+c6 kocsikból állt össze, alacsonypadlós középrész beillesztésével. A jelentősen átalakított - már-már új - 26 méteres kocsikból összesen 26 fog készülni, darabjának kialakítása mintegy 210 millió forintba kerül, alacsonypadlóval, légkondival - a KCSV7-esek mennyibe kerültek?

Jelentkezzen aki ráismerne.(forrás: Wikipedia)

Az új kocsikból még nyár végéig további kettő készül el, vélhetőleg a tavalyelőtt megnyitott, villamosalagúttal kombinált gyorsvillamos-vonalon fognak közlekedni.

Olyan mint egy kerti nyugágy :) (Fotó: funthomas)

GPS is van. (fotó: aul30)

Az ország másik végén Szczecinben eközben végre sikerült lezárni azt a hat darab villamos beszerzéséről szóló tendert, aminek három különböző kiírásán három különböző  győztes hirdettek, és ahol az utolsó - a PESA által megnyert - eredményt a vesztes Cegielski megtámadta. (aki egyébként korábban a krakkói tenderkiírást szintén megtámadta - nem tetszett nekik, hogy a krakkóiak alacsonypadlós referenciát kértek). Szczecin tehát szerződést köthetett végre a PESA-val, nyolc hónapon belül összesen hat darab 31,8 méter hosszú villamos fog érkezni. A villamosok darabja 462 millió forintba került nettó, azt hiszem, ezt is jó vételnek tekinthetjük. Szczecin egyébként további 30 villamos beszerzését tervezi szintén az operatív programokon keresztül.

Míg mások vásárolnak, addig Grudziądz elad. A Konstal 805-öseit egy 6,5 millió zlotyis program keretében modernizáló város eladná az eladná a mannheimi és würzburgi eredetű GT6-osait, összesen hat darabot. Érdekel valakit? :) Az 1998 és 2000 között Lengyelországba érkezett kocsik helyét valószínűleg az idei jövevényeknek számító, krefeldi eredetű GT8-ak veszik át.

Az egyik eladó GT6 (forrás: Wikipedia)

És hogy egy kis reklám is legyen a végére :)) Jacek Kołodziej tollából megjelent a krakkói villamosok című könyv, sok-sok fotóval. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr852192028

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.08.02. 09:05:22

Ha nem írod oda, hogy ez ex-bécsi villamos, rá nem jövök.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.02. 09:35:34

gondolom Laci ide akarta ezt írni, így bemásolom:

SzedlmajerLaszlo 2010.08.02. 09:09:11
A kcsv program 1999-ben 100 millió/kocsi körül zárt.
Ma egy ics főjavítás 150 milliós nagyságrend.
A 210 millió nem hangzik irreálisnak, ha a látható műszaki tartalom jó az utasoknak, és az üzemeltetőnek legalább egy elfogadható 8-10 éves távon.

SzL

jack o'neill 2010.08.02. 09:56:35

Az ex-bécsi tuja átépítés az kemény.

@mestska: Épp azt beszélgettük egy barátommal minap, hogy az ICSek már elég öregek, új villamos tender tán 2059 körül lesz. Addig kéne vmi. Ha egy sima főjavítás 150 misi, akkor a +60 mihály egy ilyen - elég korrektnek tűnő - átépítésére pláne nem vészes. Sőt, ha a 150 misis főjavítás az, melyben, hogy rendes fűtés se kerül beléjük +némely rendbehozott ICS-en az egyedi ajtózs is smafu, akkor 210 még inkább barátságos ár.
(Persze nem tudom, érdemes-e (megéri-e) őket még újítgatni.)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.02. 19:58:16

@jack o'neill:

nem tudom, nyílván jobb egy olyan kocsi, amiben van alacsonypadlós középrész, illetve más utaskomfort-emelő tényezők. Ugyanakkor persze azt is látni kell, hogy egy ilyen alacsonypadlós középrészes kocsit nem lehetne berakni nagyon forgalmasabb/nagyobb utascseréjű vonalakra csak úgy (a belső lépcsők miatt), legalábbis szerintem.
Hogy a Ganzból lehetne-e valamit kihozni, azt nem tudom, a megvalósult KCSV7-től én személy szerint nem vagyok elájulva.

hegylako01 2010.08.02. 21:58:47

@mestska: Tudom, hogy Magyarországon nem ismerik de esetleg magasított peron alakmázasa mellet, már egyből alacsony padlós lenne szerkezeti átalakítás nélkül.

ruba 2010.08.03. 09:21:12

@hegylako01: A magasperon elég irreális, főleg, hogyha nem építjük át a villamosokat, vagyis nem fogják tudni azt, mint a Hannoveriek, amik ugye lenyitható lépcsővel vannak szerelve. Most gondolj bele, hogy a kettes villamos összes megállójában felemelik a peronszintet, szerintem ez csomó helyen egyszerűen rondán nézne ki (pl. a parlament előtt), sok helyen teljesen elkülöníti a járdán alapból folyó gyalogosforgalmat a megállótól, ezzel helyet véve el a gyalogosoktól (pl.: Jászai Mari tér). Ezen kívül, ha átépítjük magasperonosra a 2-es pályáját, akkor a fonódás, és a helyszűke miatt a 24-est is át kell építeni, ami miatt a 28-ast is át kell építeni, ami miatt meg a 37-es, 3-as, 62-es vonalakat is át kell építeni, és ezt így folytatva eljutunk addig, hogy az egész hálózatot át kell építeni, és szerintem az sem két fillér lenne, és mondjuk egy-két helyen, mint pl a 41-es vonal, ahol van olyan megálló, ami a két vágány között helyezkedik el, és alig szélesebb 1m-nél, ez még balesetveszélyes is. Arról nem is beszélve, hogy az alacsonypadlós Combinókat ezentúl csak a 4-6-on lehetne közlekedtetni, persze tudom, hogy most se járna máshol, de volt róla szó, hogy hétvégén az 1-esen járnának, hát ezentúl erre elméleti lehetőség se lenne.

hegylako01 2010.08.03. 09:31:07

@ruba: Nyilván úgy gondoltam, hogy közbe a villamost hasonló módon felújítjuk, mint a lengyelek. Csak lenyíló lépcsővel.
Az, hogy rondán nézne e ki, az relatív. Meg lehet szépen is csinálni - már ha van rá pénz meg igény -. Nem úgy gondoltam, hogy betonból csinálnak egy egyszerű magasított járdát. Annyi kiváló építész és dizájner van az országban.
Miskolcon, most minden villamos megálló egyedi építésű lesz.

jack o'neill 2010.08.03. 09:59:22

@mestska: Ez igaz:(, 47-esen pl igen problémás lenne a guruló lépcsőház.

@hegylako01: Magasított peron adott vonalakon nem elvetendő felvetés. Egy rendesen megcsinált 1-es, magasperonnal, csatolt TW-kkel például szerintem remek lenne.
(amúgy is mániám a "vegyünk még TW-t, ha lehet" dolog) De, egyrészt amit "ruba" is írt, sok helyen esély sincs rá (pl 2-es Vígadó, 41-es Pék u.-Rózsavölgy környéke), vagy egyszerűen nem illik a környezetbe (2-es, Dunakorzó). +A lenyíló lépcsős dolog meg hát nagy forgalomban, olyan szerintem, mint a lépcsőkkel teli utastér.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.03. 11:17:40

@hegylako01:

Magasított peron szerintem a legtöbb budapesti utcában elfogadhatatlan, elsősorban a belváros környékén, se a Kiskörúton, se a Dunaparotokon nem látnám szivesen, de még a Lehel úton sem. Olyan helyeken, ahol kellően széles az útfelület, és középperonok vannak, mint pl. a Hungárián, ott el tudnám képzelni már ezt, de pl. az 56-os önálló, oldalfekvésű szakaszán is. Igaz itt már a városmajor oldlaában vagy a Nagyhíd környékén megint bejönnének a városképi problémák.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.03. 12:34:50

Állandó véleményem, hogy az alacsonypadlóság egy nyugati divat és szerintem nincs rá olyan mennyiségben szükség mint, ahogy azzal most mindent nyomatnak.
Abban se hiszek, hogy ilyen lépcsős félig alacsonypadlós, félig normál járművek kellenének.
Az lenne a normális -szerintem- ha a járműpark 75%-a normál lenne, a többi pedig alacsonypadlós. Körúton pl minden 30-ik vagy 60-ik percben mehetne egy alacsonypadlós.
Az alacsonypadlós járatokra kevesebb ember fér föl. Csúcsidőben akkor minek járatnak ilyeneket?

A másik, hogy azok a felújított bécsi villamosok összecsengenek az én álmodozásommal. Pár éve jutottam arra, hogy én nagyon szeretem a Ganz villamosokat, de most vannak abban a korban, hogy kissé felújítva teljesen eladhatóak lennének. Akár kisebb magyar városokba, akár egyes szegényebb külföldi országokba. Budapest van akkora város, hogy a nem túlhasznált, még bőven jó ruháit tovább értékesítse és a helyébe újakat vegyen, és ne addig hordja, amíg rá nem rohad.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.03. 12:59:20

@sanche:

nem értek egyet ezzel a véleménnyel, szerintem az alacsonypadló nagyon fontos dolog, ezt már a blog indulásának egyik első 8sajnos nem folytatott) posztjában is leírtam:

cities.blog.hu/2009/01/01/mashol_is_van_1

Az alacsonypadló szerintem mindenkinek jó, nem csak a mozgássérülteknek, jó a kisgyerejkes anyukáknak, az öreg nénikéknek a banyatankkal, de nekem is jobb egyszerűen belépni. egy ugyanolyan hosszú alacsonypadlós villamosban kevesebb hely van összességében, mint eg ynm alacsonypadlósban, de akkor erre kell tervezni a menetrendet.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.08.03. 13:00:51

@sanche:

Az alacsonypadló részben mindenképp politikai, kulturális döntés. De:

Az alacsonypadló nagyon sok embernek könnyíti meg az életét. Nem csak a kerekesszékeseknek, nem csak a babakocsisoknak, hanem mindenkinek, aki nehezen, vagy az átlagosnál nehezebben mozog, mászik lépcsőt.
A részleges alacsonypadló a kevésbé zsúfolt vonalakon olcsó kompromisszum.

Pont a forgalmas viszonylatokon van a teljes alacsonypadlónak (pontosabban: a szintbeli belépésnek) egy óriási előnye, a gyorsabb utascsere.
Gondolom, nem ismeretlen látvány, amikor a piros hetesre, vagy egy ICS-re küszködik felfele egy nénike szatyrokkal, és ketten cibálják, a lámpa meg pirosra vált...

---

Budapestnek lényegében nincsek nem túl használt ruhái. Az ICS nem is fiatal, de sajnos a konstrukciós gyengeségei azok, amik miatt nem nagyon lehet megfelelő szolgáltatást nyújtani vele. Nem hiszem, hogy lenne rá vevő, hiszen vannak a piacon hasonló korú, jobb villamosok.
A járműállapotokat tekintve inkább Budapestnek kellene használt járműveket beszereznie.

Division 2010.08.03. 13:34:27

@Comandante en Jefe:
"Pont a forgalmas viszonylatokon van a teljes alacsonypadlónak (pontosabban: a szintbeli belépésnek) egy óriási előnye, a gyorsabb utascsere."
Ami rögtön elveszik azzal, hogy a borzalmasan szűk utastérben lehetetlen közlekedni, így ha belülről akar valaki leszállni akkor a fél busznak vagy villamosnak le kell ehhez szállni.

Szerintem is felesleges divatmarhaság, majd ha leszünk olyan gazdagok, hogy a járatok férőhelykiadását ülőhelyekben tervezzük, akkor lehet ilyen luxus dolgokat bevezetni.

Amúgy meg így is magasított peronokat építettek a Combinokhoz, ennél egy kicsivel magasabb sem befolyásolná érdemben a városképet. A mai technikai színvonal mellett milyen alacsonyra lehetne kihozni egy magaspadlós tuját? TW6000-nél nyilván alacsonyabbra, hiszen a KCSV6 is alacsonyabb vagy 20 centivel.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.03. 13:44:55

@Division:

hát én elég sokat utazom a körúton, de egyákltalán nem találkozom rendszeresen ezzel a problémával. Egyszerűen az ajtók térségében olyan nagy terület van, hogy ez a probléma kezelhetővé válik. Ami nehezíti a kérdést, az a folyamatosan változó ajtónyitási oldal.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.08.03. 13:48:56

@Division:

"Ami rögtön elveszik azzal, hogy a borzalmasan szűk utastérben lehetetlen közlekedni"

Nem veszik el rögtön. Kialakítástól függ, de igyekeznek az ilyen járműveket úgy összerakni, hogy a belépés után tágas hely legyen, ami "puffereli" az utasokat.

"A mai technikai színvonal mellett milyen alacsonyra lehetne kihozni egy magaspadlós tuját? TW6000-nél nyilván alacsonyabbra, hiszen a KCSV6 is alacsonyabb vagy 20 centivel."
Szerintem kb. a KCSV6 a reális, annál alacsonyabbra csak trükközéssel. Viszont új építésűnél a részleges alacsonypadló nem vészes többletköltség.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.08.03. 13:50:40

@mestska:

A Körúton az ICS-k után a Combino nagyon szűknek tűnt, de aztán egyszerűen megtanulta a nép, hogy hova kell csoportosulni a peronon, és most már inkább akkor van taposódás, ha ICS jön...

(Megj. a Combinónak csak 8 ajtaja van, és mégse marad el utascserében a 10 ajtós ICS-től)

Division 2010.08.03. 14:10:07

@mestska:
"Egyszerűen az ajtók térségében olyan nagy terület van, hogy ez a probléma kezelhetővé válik."
Igen és ott nyomorog az összes utas, miközben belül meg üres a villamos. Bent kb csak azok vannak, akik még a végállomáson szálltak fel...

"Ami nehezíti a kérdést, az a folyamatosan változó ajtónyitási oldal. "
Na ezt már sok éve nem értem miért kellett így kitalálni.

toto92 2010.08.03. 14:14:53

@Division: Akkor meg kell tanítani az utasokat a használatához.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.08.03. 14:16:03

@Division: Magasabb peronnál ne csak a peron képével számolj, hanem a rámpával is, ami több helyet igényel. A rámpák aztán a gyalogosforgalmat is jobban kanalizálják, bár az új megállóperonok óta a Köruccán is csökkent a "megyek amerre eszembe jut" utasok száma, az autósok őszinte örömére.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.08.03. 14:16:17

@Division:

szvsz. túl van ez dramatizálva - ha tényleg szükség van rá, be szoktak menni az utasok az üléssorok közé.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.08.03. 14:29:32

@Division: Az ICS-n is is nyomorogtak, és azon is minden második utas az utastér belseje felé lógatja a térdeit, mert nem fér el két ember rendesen egymással szemben, ez szűkíti az utasteret, stb. Egy a nagy különbség: az ICS-n a csuklóforgóban általában le lehetett támaszkodni, a Combinon meg ott mindig vannak. Mert végre rájöttek, hogy ott kell állni, nem az ajtóban.

Az emberek a megszokott sz*rt mindig visszasírják, ha valami változás kapcsán nekik is újra meg kell szokniuk valamit, pláne tanulni. Ilyenkor mindenbe belekapaszkodnak, mindent felhoznak, minden gondot felnagyítanak, minden gondra ujjal mutogatnak.

Tényleg tök jó volt az ICS-n ácsorogni, incl. talpmasszázs, beszélni nem lehetett, ablakot vagy tudtál nyitni-csukni, vagy nem, első ajtóknél mindig tülekedés volt, mert valakik odatámaszkodnak a vezetőfülke hátának. Végigmenni meg csúcsban a Nagykörúton ugyanúgy nem tudtál, mert ugyanolyan hering-show volt.

Mondok valamit: csúcsban magaspadlón is tömeg lenne, tülekedés, és kényelmetlenség. Láttam ilyet már Stuttgartban a DT8-ason, nem tudtam kapaszkodni, ott egyensúlyoztam a tömegben, elesni úgyse tudtam volna. Ugyanez az élmény megvolt Hannoverben TW6000-esen is, csak néztem, hogy mi ez a sok ember. Rossz volt, mert azon aztán még állóhely sincsen (na nem mintha a DT8-ason lenne, mindkettő ülő utasoknak lett kitalálva).

Nincs tökéletes jármű, van, akinek soha semmi nem fog tetszeni, így jártunk. Bármit veszünk, lesz hibája, lesz olyan aspektusa, ami nem lesz elég jó. Aki szerint bezzeg az ICS hogy tudta kezelni a nagykörúti tömeget, az valami másik ICS-re és Nagykörútra gondol, mert én, aki éveken át így járt dolgozni, másféle emlékekkel rendelkezem. (Ráadásul szerintem az ICS lépcsője sz*r, a Tatráé vagy egy nem lenyílós DÜWAG-é sokkal jobb.)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2010.08.03. 14:33:16

@Comandante en Jefe: Én is erőlködöm, hogy lehet megfogalmazni azt, hogy az ICS-nek nem az a fő baja, hogy nem alacsonypadlós, hanem hogy sz*r. Nem hiszem, hogy túlzás kijelenteni, hogy egy DÜWAG-ot érdemes lehet átépíteni, egy ICS-t nem. Lehetne, de nem érné meg.

Noch dazu a bécsi E6-osok abszolút nem régiek - a legöregebb is egy évvel fiatalabb, mint a legfiatalabb ICS!

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.03. 14:33:45

@Hamster:

egyetértek, én is úgy gondolom, hogy amiatt töbebk között, hogy az ics üléselrendezése miatt két normál méretű ember nem fért el egymással szemben, sokan oldalt ültek elfoglalva a helyet az állóktól, és akadályozva a közlekedést. A Combinon szerintem el lehet férni.
Szintén egyetértek azzal, hogy az ics lépcsője sokkal rosszabb, mint a Tátráé, egyszerűen más rá a fellépés. A tátrának hiába magas a padlószintje, ha a lépcső kialakítása olyan, hogy könnyen fel tudsz lépni rá.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.08.03. 14:34:51

@Hamster:
én nagyjából egyetértek veled, de azért kicsit messzire ment a téma az alacsonypadlótól.

Magaspadlósból sem csak az ICS létezik (meredek lépcső, talpmasszázs), ott van a már említett KCSV6, ami szerintem pont az ICS zavaró hibáit küszöbölte ki.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.08.03. 14:36:03

@mestska:
Azért a Tátra egyenként igen magas lépcsőfokain is van, akinek komoly probléma felmászni.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.03. 14:37:29

@Comandante en Jefe:

a kcsv6 a Combinok érkeztéig szerintem egész Magyaroszág legjobb villamosa volt talán. Ha holnapra egy jótündér az összes ics-t meg kcsv-7-et kicserélné kcsv-6ra, egy könnyet se ejtenék :)
Még abban a pink edition debreceni kiállításban is jöhetne :)

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.03. 15:05:00

@mestska: és @Comandante en Jefe: Nem akarok habzószájú, kismamagyilkos képében tetszelegni. Most elolvastam azt a linket is... Szóval én nem vitatom, hogy nem baj, ha van valamennyi alacsonypadlós jármű. Sőt bevallom, nyilván valami perverzió, de jobb érzés így beszállni, mint lépcsőn, nekem is.

Ami felvetődött: Az alacsonypadlós járműbe kevesebb ember fér el. Tehát jelen esetben a BKV-nak kéne annyi járművet üzemeltetni, hogy ne legyen kellemetlenség. Igen ám, de vannak olyan busz vonalak és egy villamos is, ahol nem nagyon lehet több járművet indítani. A 4-6 villamos a legjobb példa: csúcsidőben más arcába kell másznod, hogy elférj.. És ilyenkor, hány kismama megy babakocsival ott?(Megjegyzem nem is illik ilyenkor..) És hány rokkant? Mert én egyet se szoktam látni. 99%ban munkába, vagy iskolába igyekvő ember(vagy onnan haza tartó) aki abban a tömegben döglik. Na nekik pont nem mindegy, hogy van-e néhány szabad méternyi plussz hely.
4-6-nak csúcsidőben sűrűbben kéne járnia? Én nem gondolom, mert szerintem így is maxon pörög. 2percenként jön egy villamos. A magaspadló csúcsidőben nem oldana meg sok mindent, csak egy hangyányit tenné kulturáltabba az utazást. Amikor tényleg minden centi számít, akkor szerintem nem kéne az akkor nem is utazó rokkantakat, babakocsisokat, öregeket biztosítani, hogy most is harcolunk az "egyenlőségért"...
Aztán pro és kontra volt hszekben, hogy alacsonypadlósra gyorsabb a beszállás, viszont tömegben a szűkebbsége miatt a leszállás lassabb és kellemetlenebb. Ez szerintem nagyon így van. A combinon is, de ennél is durvábbak csúcsidőben az alacsonypadlós buszok. Na ott a folyosón művészet lekeveredni.

Szóval ezért mondom, hogy egészségesen minden vonalon járhatna ilyen is, olyan is. Csak ehhez ésszerűen kéne tervezni a dolgokat. Ha a körúton csak 15-20(de tartom, hogy 30-60 se lenne katasztrófa) percenként jönne egy alacsonypadlós villamos, senkit sem érintene rosszul. A _teljes_ alacsonypadlóság egy buta luxus, nincs rá szükség. Kb olyan, mint a vonatokon az elsőosztály. Csak a vasutasok használják úgyis :)

"sajnos a konstrukciós gyengeségei azok, amik miatt nem nagyon lehet megfelelő szolgáltatást nyújtani vele." Mármint ez az ICS-re vonatkozott. Pl mik konkrétan? Nekem egyértelműen a kedvenc villamosom(az UV után :) ). Jobban örülnék, ha régi bőrülések lennének(jobban látszik a kosz, kevésbé ragad bele, jobban tisztítható), de egyébként így "messziről" én nem látok rajta hibát és nem látom, hogy sokat döglődnének.

ruba 2010.08.03. 18:32:50

@sanche: Persze, neked nem lenne probléma, ha minden járaton 30-60 percenként járna az-az egy alacsonypadlós jármű, csakhogy az, aki rá van szorulva, és egész véletlenül nem egy vonal, mentén a kiinduló pontja és a célja, az nagyon megszívhatja, ha átszálláskor pont lemarad egy másik alacsonypadlós járatról, és várhat másikra 1 órát, majd esetleg a következő átszállásnál is újabb 1 órát (ugye két átszállásos utazás nem olyan ritka dolog), és máris megvan egy 3 órás utazás Pesten belül. Ez még akkor is simán előfordulhat, ha a menetrendben összehangolják ezeket a járműveket, mert a csúcsforgalomban simán lemaradhatnak egymásról, arról nem is beszélve, hogy ismervén a BKV járműparkjának állapotát, az is rendszeres lenne, hogy aznap arra a járatra pont nem tudnak alacsonypadlós járművet kiadni (hiszen 60 perces követésnél sok vonalon csak egy busz lenne alacsonypadlós), és akkor szerencsétlen várhat órákig feleslegesen, míg meg nem unja.

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.08.04. 20:51:16

gyerekek, ha a combi szűk, akkor le kell mérni faltól falig, hogy mennyi. nem az alacsonypadlóval van gond, hanem az űrszelvény szélességével. egy 2550 széles combi nem lenne szűk, de nem tudjuk átépíteni a várost.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.05. 12:16:47

@ruba: Csakhogy nagyon, de nagyon kevesen vannak ténylegesen rászorulva. A rászorultat is minimum kétfelé kell venni: Van aki tényleg nem tud máshogyan utazni, csak alacsonypadlón(mozgássérültek). Idősek, kisbabások, fájós lábúak viszont gond nélkül felmásznak, még akkor is, ha nyilvánvalóan kényelmetlenebb.
És ahogy mondtam, csúcsidőben én szinte soha nem láttam olyat, aki csak alacsonypadlóson tudna utazni(bár olyat amúgyis nagyon ritkán látok, pedig nagyon sokat tömegközlekedek.)
Friss élmény: 4-es villamospótlóval (ez a régi/új belga) utazom. Felszáll egy anyuka a babakocsival. Nyilván örül, hogy alacsonypadlós, könnyen feljut. Aztán jól pofára esik. A második ajtón szállt fel, mikor észrevette, hogy a motornak meg az üléseknek van a hely kiépítve. Az alacsonypadlóság miatt is olyan szűk a folyosó(a szokásos) hogy át se tudta tolni a babakocsit. És mindehhez még az is hozzátartozik, hogy nem is voltak olyan nagyon sokan a buszon! Akkor mi lett volna..így is sokan idegeskedtek, a kismamán is látszott, hogy nagyon kellemetlen neki a szitu. Mindig fel-le szálltak és nem lehetett elférni tőle.
Nem néztem olyan nagyon meg, de úgy láttam, hogy egyedül az utolsó előtti ajtónál van babakocsi számára(egynek..) hely. Esküszöm, ez a nő is jobban járt volna, ha Ikarust fog ki. Ott még nem nagyon volt divat ilyen helyeket kialakítani, de önmagában ugye sokkal több hely van közlekedni, tehát normálisabban elfért volna.
Egyébként belátom, hogy elhamarkodott volt ötletként is felvetni egyből percekben a dolgot. Úgy fogalmaznék inkább, hogy az lenne a korrekt a TÖBBSÉGGEL (tovább mondhatnám, hogy a keresőkkel), ha minden harmadik villamos/busz lenne csak alacsonypadlós. És úgy, hogy igazán a BKV-val járó mozgássérültek sem járnának rosszul. Másként is megközelíthetjük a dolgot: Biztos, hogy vannak olyan szellemi fogyatékosok, akik nem igazán utazhatnak más emberekkel összezárva, mert nem bírják a tömeget. Mi a megoldás? Az egyenlőség nevében le kéne zárni a fél buszt, azért, hogy az a nagyon kevés ember is ugyanúgy, ugyanakkor tudjon közlekedni? Ha az utazóknak csak 10-20%-a csak alacsonypadlóssal tudna utazni, már azt mondanám, hogy akkor tényleg legyen mind alacsony. De nem ez a helyzet. Az utazóközönség nullaegész valahány százaléka ilyen. És ezért kéne BKV és városvezetés részről tudatosan csinálni ezt a dolgot, úgy, hogy nem feledkezünk meg kvázi senkiről. Már egy közepes tömegben is NAGYON számít, hogy mennyi hely van a járművön. Tapasztalatom, hogy oké, könnyebb, kényelmesebb felszállni babakocsival, de onnantól kezdve sokkal fontosabb, hogy mennyi hely van a járművön.
Radio Free Aberrania : éppen ez az. Van egy adott méret, amin sokat nem tudunk csalni.Az ugyanakkora jármű alacsonypadlóval szűkebb, tömegben nagyon kényelmetlen. Míg van egy csomó ismert jó tulajdonsága is. Éppen ezért nem kéne kizárólag egyikre építeni...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.08.05. 13:34:26

tegnap átadták a Kotlarski hídon át közlekedő új vonal első szakaszát. Majd lesz róla valamikor külön poszt.

hegylako01 2010.08.09. 18:25:11

Közben megjelent az új miskolci villamos beszerzés kiírása is.

ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTICE:235136-2010:TEXT:HU:HTML&src=0

trainz 2010.08.23. 14:31:40

AZ ICS-k kukába valóak.......

A miskolci tátrákkal lesz valami?

hegylako01 2010.08.24. 09:01:32

@trainz: 31 új villamost vesz Miskolc. A Tátrákra nem lesz szükség, ha vége a leszállításnak. Elfogják adni. Még nagyon "fiatal" villamosok. '89-'90-'91-es gyártás.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.25. 14:15:23

@hegylako01: Azt lehet tudni, hogy merre és hogyan adják el? Magyar piac vagy külföldi?

hegylako01 2010.08.25. 17:05:03

@sanche: Nem tudni még. Vagy is én nem tudok róla. Gondolom meghirdetek. Pestre szerintem kevés (18 db van). Debrecennek a Ganz az elvileg modernebb és az új villamosok váltják az FVV-ket. Szegednek elvileg jó lenne ott futnak Tátrák (bár nem ez a széria).
Szerintem lesz rá vevő legrosszabb esetben keletféle lesz értékesítve. A románok most egész sok használt villamost vesznek.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.08.26. 14:22:34

@hegylako01: Mindenesetre, ha sikerül valahova eladni, akkor nagyon jól csinálják. Mindig is mondtam, hogy BŰN villamost halálig járatni és aztán kidobni, jobb 15-20 évente újakat venni, a 15-20 éves villamosok pedig amúgy még nagyon jók.
Persze kérdés, hogy meddig lehet keletnek eladni.

hegylako01 2010.08.26. 21:22:34

@sanche: Jaja ez csak pénzt fog hozni.

MHD 2010.09.06. 10:57:59

A KT8-as villamosokat más városokban (Csehországban több városban és Szlovákiában Kassán) felújították a középrészt alacsonypadlósra alakították át, modern hajtást szereltek bele és még jó pár évig üzemeltetni fogják. Plzenben például sörreklámként:
www.iho.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=1934:soresvillamos&catid=6:sineken&Itemid=9
www.plzensketramvaje.cz/?page=kt8d5-rn2p.htm

hegylako01 2010.09.06. 21:26:31

@MHD: Miskolcon is ez volt az első terv. De szerencsére elnyerte a város az EU-s pénzt és minden villamost cserélnek.

A plzen-i villamos nekem nagyon bejön. Ötletes.

MHD 2010.09.07. 10:04:43

@hegylako01: a három-négy évvel ezelőtti tárgyalásokon egy prágai cég 70 millió FT-ért felújította volna a KT8-as villamosokat (a "prágai" full-extra kivitel 100 millióba került), alacsonypadlós középrésszel, IGBT-s modern hajtással, teljesen új belsővel és külsővel, igaz légkondi nélkül.. úgy ahogy a cseheknek ezek a villamosok még hosszú ideig szolgálni fognak. Kár, hogy akkor egy darabra sem akadt pénz, mert most legalább egy "modern villamosa" lehetne Miskolcnak, és nem kellene még 2-3 évet várni arra, hogy a villamosokra babakocsikkal és kerekesszékekkel is fel lehessen szálni... (a többi utas segítsége nélkül)

hegylako01 2010.09.07. 16:43:58

@MHD: Igazság szerint nem tudom, hogy most örülni vagy szomorkodni kéne. Egyrészt örülök, mert a majdani (leghamarabb talán 2013 végére van itt mind a 31db) új villamosok miatt cserélni kellet volna őket és nem vagyok benne biztos, hogy megtérült volna a beruházás.
Más felől a nehezebben közlekedők életét nagyban segítette volna az alacsony padlós középrész.

A legnagyobb baj az, hogy nem teheti meg se a város se a vállalat, hogy modernizálja a járműveket forrás hiány miatt.
süti beállítások módosítása