PTinfo

PTinfo

A villamos, ami eltűnt a Monarchiával együtt

2011. február 23. - mestska

A versaillei békeszerződések után is több eldöntetlen területi kérdés volt az egykori Monarchia területén, gondoljunk csak Sopron 1921-es népszavazására. Pár száz kilométerrel északabbra  a Tescheni-Szilézia területe (térkép) volt kérdéses, amit a frissen megalakult csehszlovák és lengyel állam egyaránt magának követelt.

A nagyjából Ostravától Bielsko-Bialáig terjedő terület a háború után osztrák-lengyel-cseh kondominium lett, a nemzetiségi határok mentén (térkép - jelmagyarázat az első link alatt) már 1918-ban kijelölték a határvonalat. 1919-ben Csehszlovákia bevonult a területre (Lengyelország éppen Nyugat-Ukrajnával harcolt), amit természetesen a két hadsereg villongásai követtek. 1920 nyarán a spai konferenciáig a csehek lobbiztak erősebben, a határ északabbra tolódott egészen az Olza folyóig, jelentős lengyel kisebbséget hagyva a határtól délre. Na és persze a cseheknél maradt a kőszénbányák nagy része, és a Zsolna-Bohumin vasút is....

Békebeli fotó

A terület központi, névadó városában, a történelemben is fontos szerepet játszó Teschenben, épp 100 éve, 1911. február 12-én új villamosüzemet nyitottak meg. Az elbeszélt viharos történelmi események előtt pár évvel létesült vonal az 1910-ben megnyílt, szintén említett bohumini vasút tescheni állomását kötötte össze a városközponttal. 

 Az egyvonalas, 1793 méter hosszú, 11 megállónyi vonal az Olza folyó két partján fekvő városrészeket kötötte, áthaladva a főtéren is. (térkép) A vonalat négy darab, a prágai Ringhoffer gyárban készült, egyenként 8100 mm hosszú villamoskocsi szolgálta ki méteres nyomtávon, egyvágányú pályán. (Teschen lakosainak száma ekkor alig több, mint 20 ezer volt, így az egyvágányú pálya kényelmesen ki tudta szolgálni az igényeket) 

A vasútállomás

A végleges határok meghúzásakor Teschen az átlagnál is rosszabbul járt a döntéssel, hisz az új cseszlovák-lengyel határ a város közepén keresztül húzódó Olza folyó lett. A döntéssel kettészakadt város északi fele Lengyelországban, a déli Csehországban maradt. A két városrész hivatalos neve azóta is eltérő, északon Cieszynt, délen Český Těšínt mondanak.

Az új országhatár a villamosközlekedésnek sem tett jót. Bár a város igyekezett fenntartani a villamosközlekedést, és az a döntés után is átjárt a határon, a sokasodó, és egyre tovább tartó határellenőrzések végül ellehetetlenítették a közlekedést, 1921. április 2-án végleg megszűnt a villamosközlekedés az egykori Teschenben.

 

Határellenőrzés

A négy kocsiból egy először az azóta szintén megszűnt bielsko-bialai villamosra, majd onnan Lódzba került, ahol már várta a közvetlenül Lódzba került három társa. A kocsikat harminc év múlva, 1955-59 között selejtezték, mára egyik sem maradt fenn. (További történelmi adalék, hogy a második világháború alatt a kocsik Lódz elővárosában, Pabianicében szolgáltak speciális vonatokként. A reggel be, délután kifelé haladó szerelvény feladata az elővárosban lakó német lakosság kiszolgálása volt. A vonat a két város között sehol nem állt meg, minden más villamossal szemben előnye volt)

 

Csúcsforgalom

A tescheni villamos megszűnte után a cseh utódtelepülésen, Český Těšínben új vonal építését tervezték, ez azonban végül nem valósult meg. A két településen a villamosnak szinte minden nyoma eltűnt, ahogy azonban Budapesten is, falikampók a mai napig találhatóak. Átalakítva, de megmaradt a remíz épülete is.

A két város között ma buszközlekedés van.

Valamennyi fotó a villamos remek emlékoldaláról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr642681811

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

felucca 2011.02.23. 17:12:23

Ez az Ostrava-Teschen-Bohumín-Karviná-stb terület Európa város- és vasút- és villamostörténetileg egyik legérdekesebb terepe. Kár, hogy az összes nemzetközi vonat tőlünk mind-mind éjszaka megy errefelé....

Gyurma73 · https://plus.google.com 2011.02.23. 17:58:56

foglaljuk vissza a Trianomnt!!
az minden baj forrása.:-)

fecske77 2011.02.24. 09:02:38

Jó bejegyzés...A Teschen megosztása emlékeztet a mi(Rév)Komáromunkéra, persze villamos nélkül. Apró pontosítás: a békeszerződések megnevezése Párizs környéki.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.02.24. 17:24:53

@felucca: Ajánlom figyelmedbe a tavaly decembertől közlekedő Moravia EC-vonatpárt. A 136-os számú 7:25-kor indul Bp. Keletiből, 13:05-kor van Ostrava hl.-n, 13:14-kor Bohuminban. Onnan, azaz Oderbergből 14:46-kor, Ostravából 14:55-kor indul vissza a párja, az EC137-es, menetrend szerint 20:35-re van a Keletiben.

Szinte ütemes menetrend működik egyébként is břeclavi átszállással a Pestről Prága felé kétóránként menő vonatokról a Bécs felöl Lengyelország felé menő EC-kre. Elvileg ideális az átszállás Břeclavban, közös peron, néhány perces várakozás. Az igaz viszont, hogy hazafelé ez sokszor nem működik, a csapnivaló lengyel viszonyok miatt az onnan jövő vonatok tetemes késése következtében sokszor nem lehet elérni a budapesti csatlakozást.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.02.24. 18:06:12

És köszi ezt az érdekes posztot!

Egyébként a most is Csehországhoz tartozó, de lengyelek által is lakott településeknél újabban használják hivatalosan a lengyel neveket is, ahogy pl. ezen a vasúti iránytáblán:

indafoto.hu/tevan/image/8488245-45e64e33

Gutberger 2011.02.26. 08:11:40

@erminavet: Tehát van remény. Pozsonyban a villamoson magyar nyelvű feliratok lesznek, esetleg felavatnak egy Árpád szobrot valamelyik végállomáson.
Ez most megdöbbentő lenne, de ugyanilyen megdöbbentő volt az akkori Pozsonyi magyar/német lakosságnak a szlovákra való átállás.
Dopravný podnik mesta Bratislava....de a kő marad.
Bocsánat, bocsánat ez inkább politikai hozzászólás volt mint közlekedésimádat.

erminavet · http://kotottpalya.blog.hu/ 2011.02.26. 09:47:06

@Gutberger: Nem tudom, miről beszélsz, Csehország és Szlovákia jelenleg két külön ország, bizonyára eltérő szabályokkal. Szlovákia magyarlakta településein vannak magyar feliratok, mindig is voltak (korántsem mindenhol).

mestska · http://cities.blog.hu 2011.02.26. 11:40:31

@erminavet:

gondoltam, hogy neked meg feluccának részletes helyismerete lesz a térségből, sőt még fotója is :)

tom-a-hawk 2011.02.28. 10:23:53

aprosag: a folyo neve Olza ;)

hasonlo tortenete van Frankfurt an der Oder/Słubice-nek, Goerlitz/Zgorzelec-nek, Guben/Gubin-nek es Kuestrin/Kostrzynnak is, ahol 1945-ig villamos jart a keleti partra, ami a haboru utan Lengyelorszaghoz kerult.

Nagyon jo tematikus gyujtemeny fotokkal, terkepekkel:

berlin.bahninfo.de/strab_nahverkehr.htm

mestska · http://cities.blog.hu 2011.02.28. 12:40:22

@tom-a-hawk:

"aprosag: a folyo neve Olza ;)"

Persze, hogy az, nem értem miért írtam Orzát....

"hasonlo tortenete van Frankfurt an der Oder/Słubice-nek"

hát ja, egy háborúval odébb. A słubicei, meg zgorzeleci villamos visszaállításáról volt szó az elmúlt években. ezekkel mi a helyzet?

Ja, és Plockban mi lesz végül? az új polgi teljesen kinyírta a villamostervet?

tom-a-hawk 2011.03.04. 14:23:26

@mestska: A płocki vili csak valasztasi kolbasz volt sztem (ahogy azt a lengyelek mondanak :)

Słubice es Zgorzelec nem tudom, hogy allnak, de sztem egyiknek sem elsorangu prioritas a tema...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.03.04. 17:09:04

@tom-a-hawk:

Ha jól emlékszem, Plockban közbeszerzést is kiírtak a nagy választási kolbász keretében :)

Olsztynban mi a helyzet, nem tudod?
süti beállítások módosítása