Pár hónapja, amikor először raktam be fotót a CNR Changchun gyár Iránba, a Mashadban tervezett új villamosüzemre, akkor nem csak én, hanem többen is azt gondolták a kommentelők közül, hogy a kocsi tényleg jól néz ki.
A háttérben az rendes peronfal vagy csak térválasztó?
Mostantól kezdve jóval több fotó áll majd rendelkezésre a CNR gyár újabb nemzetközi megjelenéséről, 2011. február 11-én ugyanis megnyitották a vonalat. Helyesebben - bár egyes fórumokon úgy tűnik, hogy megnyitották - valószínűbb, hogy mindössze utasokkal zajló tesztüzem zajlik. (Az első kiválasztott csoport jellemzően háborús veteránok és mártírok családjából állt, de egy ifú pár is helyet kapott a vonaton - női arcot azonban én nem találtam egyetlen fotón sem)
Teherán után Mashad a második város, ahol kötöttpályás városi közlekedést adtak át, bár még legalább négy másikban épül metró. Talán nem is véletlen a helyszínválasztás: az Északkelet-Iránban fekvő Mashad közel hárommillió lakosával Irán második legnépesebb városa. Ugyanakkor kiemelkedően fontos szakrális hely is: itt nyugszik Reza imám, Mohamed próféta hetedik generációs leszármazottja, egyben a nyolcadik imám. Nyughelyét évente húszmillió, jellemzően zarándok keresi fel. Mekka után újabb, szent helyhez köthető vasutat láthatunk?
Kicsit kopár
Az új vonal része az Iránban zajló, városi kötöttpályás közlekedési rendszereket kiépítő programnak, magában Mashadban is további három vonalat terveznek. (térkép) A most átadott piros vonal 19 kilométer hosszú, összesen 22 megállóval. A tesztüzemben a vonatok egyelőre 30 percenként követik egymást.
A vonal Stadtbahn jellegű, nagyobbik fele, 10,5 kilométer hosszan a föld alatt húzódik. A tervezett kapacitás 350 ezer fő naponta.
Kínai műszerfal, kínai vezető
A kínai gyár 2007 végén kötött szerződést 60 darab, háromrészes kocsi leszállítására az irániakkal, az első 2010 novemberében érkezett a városba. A 70%-ban alacsonypadlós járművek egyenként 29,7 méter hosszúak, 2650 mm szélesek, 380 mm-es padlómagassággal az alacsonypadlós, 655 mm-essel pedig a magaspadlós részeken. A járművek befogadóképessége 6 fő/m2-el számolva 270 fő, ebből hatvanan tudnak leülni. Jelenleg még nem érkezett meg valamennyi kocsi Iránba.
Jellemző egyébként, hogy a fórumokon Iránban is előtört, hogy micsoda dolog már, hogy külföldről veszünk kocsikat, miért nem gyártjuk le mi magunk. És egyáltalán, mit keres az a sok kínai arc a szerelvényeken. (a tesztüzem idején kínai műszaki gárda segíti az elindulást)
Tá-dám!
A végleges megnyitó nem tudom mikorra várható, korábbi hírek alapján a kínaiak 2011 októberére igérték valamennyi szerelvény elkészültét.
Érdemes megemlíteni, hogy jó öt évvel ezelőtt szóba került német (konkrétan düsseldorfi) használt villamosok közlekedtetése is a vonalon, több GT8-as (pályaszámmániásoknak konkrétan megnevezve itt) Iránba is került. A terv felülvizsgálatával valószínűsíthető, hogy ezek a járművek a bontóban végezték.
Valamennyi fotót Mohammad Zaernia készítette.