Kisebbfajta tumultus alakult ki a legújabb - sorrendben hatodik - debreceni villamostenderen. A Haon tájékoztatása alapján a tíz darab, pályázati dokumentumot megvásárló közül végül hatan tettek ajánlatot. Hatan eddig egyik vidéki villamostenderen sem indultak, így érdekes lehet elmerengeni, hogy vajon mi okozhatja azt, hogy a hatodik alkalomra ennyi induló került elő hirtelen.
Az AnsaldoBreda már nyert Debrecenben
A fő ok szinte bizonyosan a kiírás felfogásának jelentős mértékű módosítása. Az elmúlt kiírásokon Debrecen sorra bukta el a közbeszerzéseit a Döntőbizottság előtt, az eredményhirdetések után lényegében - Miskolchoz hasonlóan - mindenki mindenkit megtámadott, aminek a vége az lett, hogy sorra érvénytelenné váltak az eljárások, vagy lehetetlen volt folytatni őket. A bukások többsége a műszaki kérdekre volt visszavezethető.
Debrecen - és vele párhuzamosan a saját ajánlatát ismét megjelentető Miskolc - a fentiek elkerülése érdekében amellett döntött, hogy nem kér részletes műszaki dokumentációt az ajánlattevőktől, mindössze egy nyilatkozatot, hogy a szállítandó kocsi megfelel az ajánlati felhívás részeként megjelent elvi előzetes típusengedélynek. Ez persze kétélű fegyver, hiszen bár lehet, hogy a KDB eljárást elkerüli a város, a nyertes szállító könnyen visszaélhet ezzel, a műszaki dokumentációkat ugyanis mindössze a szerződés megkötése után maximum 45 nappal kéri a város a felhívás szerint. Persze választási lehetőség nincs sok, az EU támogatás elbukásának elkerülése érdekében szerződést kell kötni.
A CAF is érezte már a győzelem ízét
A féltucatnyi induló listája is érdekes, hiszen a már rutinosnak nevezhető AnsaldoBreda és CAF mellett ismét indul a Skoda (nem is akárhogy, a Ganz-Skodán keresztül) és a Stadler, akik már korábban belekóstoltak a hazai villamostenderekbe. A másik két pályázó, a lengyel Solaris és a román Astra azonban új induló.
Van tehát három, megfelelő referenciákkal rendelkező versenyzőnk (az Ansaldo, a CAF és a Stadler) és három másik, akik 100%-ban alacsonypadlós villamos tekintetében igen kicsi tapasztalattal rendelkeznek.
A hazai Ganz-Skoda cégnek még honlapja sincs, villamoskocsi gyártásához nincs meg a felszerelése, a Skoda szinte bizonyosan az utóbbi időben felmerült - amúgy nonszensz - hazai gyártású villamost a magyar városokba jelmondatot igyekszik meglovagolni. A Skoda persze csak az elkopott Ganz nevet igyekszik újrahasznosítani, a szükséges referenciákat szinte biztosan az anyacég hozza, a járművek is Plzenben fognak készülni nagyrészt.
Debrecenbe kerültek az utolsó Ganz villamosok (fotó: www.dkv.hu)
A Solarisról többször volt már szó a blogon, a trolijairól és buszairól ismert lengyel cég a villamospiacon is elkezdett nyomulni, egy 45 darabos rendelést a hazai piacnak számító Poznanból már képes felmutatni. Csakhogy a 45 darabból mindössze egyetlen egy készült el - igaz az már az engedélyeztetésen is túlesett, és átadták Poznannak. (az egyéb médiumokban megjelentekkel ellentétben a valóságban nincs Gdanskban Solaris villamos) Hogy a referenciát honnan hozza a Solaris, azt a kérdést már a miskolci indulásukkor is feltettem.
Az egyetlen Solaris Poznanban (fotó: Dawid Skonieczka)
Az Astra még érdekesebb - vélhetően a Siemenssel tavaly kötött megállapodása alapján Aradon gyártott, Imperio névre hallgató Combino-utángondolással indul. A probléma ott kezdődik, hogy a járműből idáig egy darab nem készült el, (a máshol megjelent ilyen hírek nem igazak) mindössze egy félkész prototípus van. Hogy a referenciát ők is honnan vették (a Siemenstől netán?), az megint egy jó kérdés.
A félkész aradi proto (fotó: www.vestic.ro)
A blogon korábban már elemzett referenciakövetelmények visszaütöttek tehát némileg a városra. Míg ugyanis Debrecen 100%-ban alacsonypadlós kocsikat szeretne vásárolni, addig referenciaként 50%-os kocsikat követel meg, igaz abból többfajta elrendezésűt. Így lehetséges, hogy míg a ma már több tucat 100%-ban alacsonypadlós kocsit építő és Szegeden nyertes PESA például nem képes indulni, addig a valós referenciával és sokévi tapasztalattal nem rendelkező Solaris és Astra igen.
Mivel az új indulók ára (akár a Solarisé, akár az Astráé) valószínűleg versenyképes lesz a korábbi két favorit Ansaldoéval és CAF-éval (és akkor a Skoda "magyarságát" nem is említettem), így jelen pillanatban szinte megmondhatatlan, ki lesz a győztes, bármi lehet.
Ti azonban szavazhattok, indokolhattok, érvelhettek, rajonghattok választásotokért a kommentekben. Szóval, ki lesz a befutó Debrecenben?