Bielefeld 2009 janurjában a Heiterblickkel kötött szerződést 16 darab új Stadtbahn kocsi leszálltására. Nagy eredmény volt ez a kis német gyártónak, még akkor is, ha a kocsi elektronikus felszerelését a konzorciumi partner Vossloh-Kiepe készíti el. 2010-ben Hannoverben ismét nyert a Heiterblick-Vossloh konzorcium, úgy tűnik, sikeresen megtalálták a maguk piaci rését.
Dudorodik minden irányba (fotó: www.mobiel.de)
A Bielefeld által vásárolt magaspadlós, Vamos névre hallgató (miért van egy német villamosnak spanyol neve?) kocsik a város hálózatához igazodva méternyomtávúak, kétirányúa, hosszuk 35 méter. A kocsi formája meglehetősen érdekes: míg a peronok 2300 mm széles járművekhez vannak igazítva, addig a vonali űrszelvény engedné a 2650 mm széles járművek közlekedését is. Ezt kihasználva a Heiterblick a peronszint felett szélesedő kocsit készített, alul 2300, felül 2650 mm széles, nagyobb kacitást biztosítva ezzel az utastérben. Szükség is lesz tehát a peronokon a biztonsági sáv alkalmazására.
A kibővített utastérben mintegy 230 utas fér el, melyből 52-en tudnak leülni. Ez jóval nagyob kapacitást biztosít,mint a jelenlegi járműállományt biztosító M8 típusok különféle változatainál.
Tágas belső (fotó: www.heiterblick.de)
Az elkészült első példányt július 3-án mutatták be a nagyközönségnek a remízben. Az óriási érdeklődés egy órás sorbanállást is eredményezett esetenként, közel 20 ezren voltak kíváncsiak a város új villamosára. A tavaly Szegeden kiállított új PESA villamost nem tudom, hányan tekintették meg, sorbanállással mindenesetre nem találkoztam.
A tervek szerint az új Vamos kocsi ősztől már utasokkal futhat a helyi vonalakon.