Újabb vendégposzt következik, ezúttal rendszeres kommentelőnk, premium salmon ad tanácsokat, mit érdemes megnézni a környező országokban alacsonypadlós villamos ügyileg. Fogadjátok meg a tanácsát, ismerkedjetek a szomszédokkal, Aradon pl. kocsiszíni nap lesz holnap, még az az első Imperio is megtekinthető!
Érdekes dolgok történnek mostanában villamos fronton nemcsak nálunk, de a környező országokban is. Ha új, 100%-ban alacsony padlós járműveket néznénk, izgalmas csillagtúrákat tehetünk Hunniából. Elképesztő, mennyire nem ismerjük a közvetlen környezetünkben futó, készülő villamosokat, vagy titkoljuk tapasztalatainkat, miközben venni készülünk belőlük! Arról nincs információ, hogy az ajánlatkérő városok illetékesei kipróbálták-e az elmúlt több mint 3 év alatt az összes szóbajöhető potenciális pályázó termékeit. Nem csak az Innotranson és más bemutatókon, de a pályán a „való világban”! Pedig két hurok körúttal mind a 8(!) város és új villamos felkereshető. :-)
Nézzük csak az étlapot:
Arad: a meglepetés-pályázó Astra vagongyár otthona. Soha nem gyártottak tuját – nem hogy 100% AP csúcsterméket. A Siemens fapados verzió prototípusa hetekkel ezelőtt lett kész. Belgrádba menet augusztus 23.-át javaslom, amikor a „nyitott kapuk” keretében látogatható lesz a gyár és kipróbálható bárki számára az Imperio. (sajnos linket nem adott a hírhez premium salmon - szerk.)
Ma már a gyár udvarán fut (fotó: www.vestic.ro)
Belgrád: május elején megérkeztek a CAF új villamosai, de vigyázat, a kocsik egyirányúak, a nyomtáv 1000 mm és a külső szélesség is csak 2300 mm!!! Általános következtetéseket aligha lehet ebből levonni, hacsak a kelet-közép-európai pályák állapota nem jelent közös nevezőt, amikor a futást tesztelitek. Nem tudom, mikor állnak forgalomba.
Zágráb: valaha Testvériség-Egység nevet viselte az autóút a szerb fővárosig. Azóta új idők járnak: a belgrádi tuja tenderen nemrég elvérzett a horvát Koncar. Így csak a cég székhelyén igaz, 2005 óta és immár 142 példányt. A belvárosban ha igaz, ingyenes a használatuk: hátha néhány külföldinek megtetszik és ilyet kér otthonra is. Debrecen 4. futama óta a PESA-val együtt a kiírók távoltartják őket a mi tendereinktől.
Firenze: a csodálatos reneszánsz város 1-es vonala 2010 márciusa óta futtatja a 2003-ban(!) megrendelt AnsaldoBreda Siriokat. 2005-ben opcióban még 29-et rendeltek, de 2. és 3. vonal híján ezek remízben lehetnek. Az Uffizi után tán beugorhat valaki erre a tárlatra is. Tudtommal a legújabb Ansaldo szerződés Európában - de az is opciós - a göteborgi 2009-ből, de azok a tuják messze vannak és nem Pininfarina designok…
Graz: a Stadler villamosok kipróbálása sem nehezebb dió, a szomszédos város rendelkezik tán a legnagyobb flottával. Hálából kicsit személyesre is szabták a stájer tujákat. Ha egy kicsit türelemmel vagyunk, Londonban is utazhatunk Variobahn-nal, vagy tán itthon is kérhetünk majd üzemlátogatást…
Poznan: Május végétől hetente 1-1 új Tramino érkezik, egészen 45-ig. Tesztelte egyetlen honfitársunk / fórumpolgárunk is forgalomban a Solaris új járgányát? Egyszerűbb, mint 2 év múlva Jénában? Nekem és sokaknak tetszik, jellegrajza nincs.
Pár hét és szegedi színekben láthatjuk
Varsó: Poznanba jövet-menet vizsgázhat a néhány hét múlva Szegedre érkező PESA Swing. Nem lesz nehéz rátalálnotok, mert több, mint 60 rohangál már belőlük, meg 15 az előző, de szintén 100% AP szériából. A tengerre vágyó magyarok Gdanskban találnak most huszonvalahány, jövőre 35 vadonatúj Swinget.
Prága: senki sem próbálta ki a magyar villamosbarát közösségből az új Skodát tavaly október óta a 24-es vagy 18-as viszonylaton? Ha igen, „milyen a futása?” Milyen széles és hosszú az alagút a csukló mentén? Nincs klausztrofóbiás rohamotok a közel 4,5 m hosszú alagút közepén? Mennyi a legkisebb utasközlekedő szélesség? Sok gond volt vele, de új, szélesebb jöhet hozzánk. Mert hogy nagyon küzdenek Miskolc megrendeléséért…