Amerikában újabb példa születik arra, hogy egy városban hogyan lehet kétszintű kötöttpályás közlekedési rendszert kiépíteni, úgy, hogy metrót nem is építünk. Seattleben a Kinky Sharyo kocsikkal (nem nagyobbak egy Ganz csuklósnál!) kiszolgált light rail vonal adja a hálózat gerincét, amelyhez hosszabb-rövidebb streetcar vonalak csatlakoznak, illetve fognak csatlakozni.
A legújabb, várhatóan 2014-ben megnyíló streetcar vonalnál, a First Hill elnevezésre hallgató járatnál különösen szembeötlő lesz ez: a 3,5 kilométer hosszú, 10 megállóhelyes vonal két light rail megálló között teremt majd kapcsolatot.
A környező vonalak térképe (kék - light rail, barna - First Hill Streetcar, zöld - South Lake Union Streetcar, sötétzöld - Sounder Commuter Rail) Forrás: Wikipedia
Az eredeti tervekben a villamos helyett még a light rail vonal egy állomása épült volna itt meg, de a nagy mélység és a rossz talajviszonyok miatt elvetették a megálló megvalósítását végül. A 2005-ös döntést követően a terület kiszolgálását vizsgáló opciók közül végül az akkor már Tacomában bizonyított villamosra esett a választás.
Az új vonal a light rail King Street-i állomásától indul majd kúszik fel a First Hillre, hogy aztán a most épülő Capitol Hill megállónál végállomásozzon első ütemben.
Videó a vonal egy szakaszáról (forrás: seattlebikeblog)
A 134 millió dollárba kerülő vonal komoly kritikákat váltott ki, rövid, lassú (18 perc a menetidő), nem hatékony vonalnak nevezték a vonalat, melynek becsült 3000-3500 napi utasát autóbusszal is ki lehet szolgálni. Szintén ellenvéleményt váltott ki a vonal kapcsán átépülő utcák tervezett keresztmetszete, a jellemzően 2x2 sávos utak helyett 2x1 sáv marad ugyanis, köszönhetően annak, hogy a villamos mellett kétirányú kerékpárút is megvalósul. Az építés elindítását követően ráadásul a a parkolóhelyek száma is csökken 40%-al.
But hey, cut traffic flow in 1/2 for the 13 bike commuters each morning and evening, the same ones that 10 probably ride the bus or drive a car in the winter months.
A villamost támogatók szerint a terület jelenleg nem megfelelően kiszolgált autóbusszal, a villamos ráadásul turistalátványosság is lehet.
Kerékpár és villamos (forrás: www.wa98104.us)
A villamos építése mindenesetre elkezdődött, a járműgyártót is kiválasztották már. A vonal hat kocsiját a cseh Inekon szállíthatja, ahogy a meglévő South Lake Union vonalnál is történt. Helyesebben úgy tűnik, az Inekon csak a járművek tervezését végzi majd, és a jármű vázát szállítja, a végszerelést és a teszteket a helyi Pacifica Marine fogja végezni.
Végállomás (forrás: www.wa98104.us)
A kocsikat akksival is fel fogják szerelni, amit szokatlan üzemmódban fognak használni. Míg máshol az akkumulátor egy-egy belvárosi, felsővezeték nélküli szakasz leküzdésére vagy egyéb üzemi mozgásokra szolgál, itt a villamosok hegynek felfelé a felsővezetéket, lefelé az akkumulátort fogják használni. A hivatalos indok szerint ez csökkenti a troli-villamos keresztek számát, ahogy csökkenti az energiafelhasználást és a karbantartási költségeket is, de várnám a ti véleményetek is a témában.