PTinfo

PTinfo

Kötélvasút a Siratófalhoz

Bejegyzés alcíme...

2013. május 20. - mestska

Aki volt Jeruzsálemben, az tudja, hogy az Óvárosban tömegközlekedést lebonyolítani lehetetlen. A hullámzó domboldalakra épített városrész valamennyi utcája keskeny, lépcsőkkel szabdalt, egyes helyeken maga a gyalogos közlekedési rendszer is kétszintű. A dombok kiterjednek a város többi részére is: az Olajfák-hegyét mély völgy választja el az Óvárostól, Dávid városa lent van ennek a völgynek az alján, az Izraeli Múzeum és Jad Vasem pedig jó pár dombbal és völggyel odébb van. Utóbbit - ahogy Nyugat-Jeruzsálem más részeit is - az új villamosvonal megfelelően szolgálja ki.

jeruzsalem_ovaros.JPG

A tömegközlekedés-mentes Óváros 

A legújabb tervek alapján az Óvárost kabinos felvonóval - kevésbé magyaros nevén lanovkával - szolgálnák ki. Az elmúlt években a Ptinfo blog többször is foglalkozott ennek a közlekedési eszköznek a városban való használhatóságával, a Jeruzsálemhez hasonló domborzati fekvésű dél-amerikai városokban Riótól Medellinen át Caracasig számos helyen beváltak a rendszerek, a jobb tömegközlekedés biztosításával hozzájárulva az érintett -jellemzően szegény - területek felzárkóztatásához is.

(Zárójelben: Kabinos felvonó épült Londonban is Emirates Air Line néven, új kapcsolatot nyújtva Greenwich felé, és kabinos felvonót terveztek a Vigadó és a Vár közé is, de ezek funkciója egészen más. Igaz, ahogy a PTinfo megjósolta, utóbbiból nem lett semmi)

jeruzsalem_lanovka.jpg
Már rendereltek is egy látványtervet (forrás: www.israelhayom.com)

A jeruzsálemi tervek két vonallal számolnak. Mindkét vonal a Dung-kaputól indulna, ez a kapu van legközelebb, közvetlenül délre a Siratófaltól. Az egyik vonal az Olajfák hegyének tetejére kapaszkodna fel keleti irányban, a másik  nyugatra, a Khan színházhoz haladna.

jeruzsalem_lanovka_map.jpgA felvonók tervezett útvonala (forrás: TJ_Pix1)

A két vonal tehát segítené közvetlenül az Óváros közlekedését, nem teremtene kapcsolatot a nagy forgalmat lebonyolító villamosvonallal, hozzájárulna azonban a turisták, valamint a Siratófalhoz és az Óváros Zsidó negyedébe igyekvők mindennapi közlekedéséhez.

A jeruzsálemiek az 1,6 kilométeres vonalakat 2015-ig szeretnék elindítani, de a villamos késedelme alapján ezeknek a vonalaknak a gyors megépülésére sem tennék nagy pénzeket. Különösen igaz lehet ez, mert az állam részéről (egészen pontosan a Közlekedési Minisztérium részéről) máris ellentmondó nyilatkozat érkezett, miszerint a jeruzsálemi elgondolás csak egy ötlet, nincs olyan kötélvasút, ami 6000 utast képes elszállítani óránként, mint amit a jeruzsálemiek szeretnének.

Persze van, a minisztériumban tévednek, elég a dél-amerikai példákat megnézni.

Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr355176718

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jazzcool 2013.05.20. 08:32:28

klassz lenne, ha megvalósulna, csodás rálátás lenne a városra.

nyelv-ész 2013.05.20. 12:14:25

Ciki lesz, ha menet küzben bedöglik a légkondi... mint ha kuktában utaznának...

NAR 2013.05.20. 17:55:05

Biztonsági szempontból jól átgondolták ezt? Elég egy oszlopnál robbantani, elég sok kocsi fog leesni...

mestska · http://cities.blog.hu 2013.05.26. 15:07:49

@NAR: nem tudom erre hogy fognak figyelni, a villamosoknál kritikus szempont a biztonság.

Nuuk 2013.05.28. 13:19:26

@NAR: Egyetértek, ez egy meglehetősen sebezhető rendszer, egy politikailag "nem teljesen stabil" vidéken.
süti beállítások módosítása