Aki volt Jeruzsálemben, az tudja, hogy az Óvárosban tömegközlekedést lebonyolítani lehetetlen. A hullámzó domboldalakra épített városrész valamennyi utcája keskeny, lépcsőkkel szabdalt, egyes helyeken maga a gyalogos közlekedési rendszer is kétszintű. A dombok kiterjednek a város többi részére is: az Olajfák-hegyét mély völgy választja el az Óvárostól, Dávid városa lent van ennek a völgynek az alján, az Izraeli Múzeum és Jad Vasem pedig jó pár dombbal és völggyel odébb van. Utóbbit - ahogy Nyugat-Jeruzsálem más részeit is - az új villamosvonal megfelelően szolgálja ki.
A tömegközlekedés-mentes Óváros
A legújabb tervek alapján az Óvárost kabinos felvonóval - kevésbé magyaros nevén lanovkával - szolgálnák ki. Az elmúlt években a Ptinfo blog többször is foglalkozott ennek a közlekedési eszköznek a városban való használhatóságával, a Jeruzsálemhez hasonló domborzati fekvésű dél-amerikai városokban Riótól Medellinen át Caracasig számos helyen beváltak a rendszerek, a jobb tömegközlekedés biztosításával hozzájárulva az érintett -jellemzően szegény - területek felzárkóztatásához is.
(Zárójelben: Kabinos felvonó épült Londonban is Emirates Air Line néven, új kapcsolatot nyújtva Greenwich felé, és kabinos felvonót terveztek a Vigadó és a Vár közé is, de ezek funkciója egészen más. Igaz, ahogy a PTinfo megjósolta, utóbbiból nem lett semmi)
Már rendereltek is egy látványtervet (forrás: www.israelhayom.com)
A jeruzsálemi tervek két vonallal számolnak. Mindkét vonal a Dung-kaputól indulna, ez a kapu van legközelebb, közvetlenül délre a Siratófaltól. Az egyik vonal az Olajfák hegyének tetejére kapaszkodna fel keleti irányban, a másik nyugatra, a Khan színházhoz haladna.
A felvonók tervezett útvonala (forrás: TJ_Pix1)
A két vonal tehát segítené közvetlenül az Óváros közlekedését, nem teremtene kapcsolatot a nagy forgalmat lebonyolító villamosvonallal, hozzájárulna azonban a turisták, valamint a Siratófalhoz és az Óváros Zsidó negyedébe igyekvők mindennapi közlekedéséhez.
A jeruzsálemiek az 1,6 kilométeres vonalakat 2015-ig szeretnék elindítani, de a villamos késedelme alapján ezeknek a vonalaknak a gyors megépülésére sem tennék nagy pénzeket. Különösen igaz lehet ez, mert az állam részéről (egészen pontosan a Közlekedési Minisztérium részéről) máris ellentmondó nyilatkozat érkezett, miszerint a jeruzsálemi elgondolás csak egy ötlet, nincs olyan kötélvasút, ami 6000 utast képes elszállítani óránként, mint amit a jeruzsálemiek szeretnének.
Persze van, a minisztériumban tévednek, elég a dél-amerikai példákat megnézni.