Az orosz villamosüzemek folyamatosan halódnak. Pár nagyváros kivételével a hálózatok többségén évtizedek óta ugyanazok a magaspadlós kocsik közlekednek, az infrastruktúra felújításra, egyáltalán szintentartásra nincs forrás. Sorra tűnnek el a vonalak, és nem csak egyes vonalak, hanem egész üzemek szűnnek meg. Oroszországban 1990 óta 12 városban szűnt meg a villamosközlekedés, sokszor politikai döntés eredményeképpen. Voronyezs a legnépesebb európai város lett, ahol nincs kötöttpályás közlekedési eszköz, amikor 2009-ben megszűnt a villamos.
Komszomolszkban is szerették beállítani a fotóhoz a járműveket (fotó: Дмитрий Николаев)
2018-ban egy újabb városban tűnt el a tömegközlekedésnek ez a formája, Komszomolszk na Amure teljes üzeme bezárásra került október 1-én. Az üzemnek több érdekessége is volt, egyrészt ez volt Oroszország legkeletibb üzeme, több, mint 6000 kilométerre Moszkvától, másrészt a város volt a legnagyobb üzemeltetője az egykori legendás RVZ-6-os villamosnak.(kis kitérő: a Rigai Vagongyár termékéből több, mint 6000-et gyártottak 1960 és 1987 között, mára azonban már csak három városban futnak)
Komszomolszk na Amure villamosüzemét 1957-ben nyitották meg, természetesen november 7-éhez igazodva a 25 évvel korábban alapított városban. A városban számos hadiipari létesítmény volt már a kezdetektől, emellett itt működött a Szovjetunió egyik legnagyobb munkatábora is. Kilencszázezerre becsülik az itt raboskodó munkaszolgálatosok számát.
A villamoshálózat 1961-ben érte el végső méretét, amely egy keresztet formázott, nagyjából középen az egyetlen villamos kocsiszínnel. Az üzem évek óta nem tudott fejlesztésre költeni, a flotta legmodernebb járművei 2 darab LM-99-es kocsi voltak, melyeket a 2000-es évek elején sikerült beszerezni.
A kereszt alakú hálózat. Először a keleti ág szűnt meg.
Egy 1982-es RVZ6-os halad el a Lenin sugárút talán leglátványosabb épülete előtt. (fotó: Григорий Санжаровский)
Télen nem kis havak vannak arrafelé, itt épp egy 1979-es gyártású RVZ6-os halad a kocsiszíntől északra.(fotó: Дмитрий Николаев)
A város legmodernebb két kocsijából (2001-es gyártású LM-99) az egyik. Csak pár évvel fiatalabb a budapesti Combinoknál. (fotó: LVM)
Egy KTM-5-ös kocsi halad a lakótelepen át. (Fotó: УКВЗ)
A hálózat leépítése két lépésben történt meg, 2018 áprilisában megszűnt a keleti, Dzjomgiba vezető vonalszakasz az érintett út átépítése miatt. A vágányokat szinte azonnal elkezdték elbontani, és a felszedett síneket eladni. Október 1-én az összes többi vonal is megszűnt, a kocsiszínbe vezető vonalszakasz egyik hídjának állapota miatt.
Ez a híd van állítólag olyan rossz állapotban, hogy a teljes hálózat forgalmát meg kellett szüntetni (fotó: Алексей Савин)
Egy 1993-as gyártmányú LM-93-as kocsi halad a kocsiszíntől északra (fotó: Алексей Савин)
2017-es felvétel a kocsiszínről (fotó: Дмитрий Николаев)
Az Amur a Távol-Kelet egyik legnagyobb folyója, fontos szerepe van Komszomolszk életében is. (fotó: Дмитрий Николаев)
A villamosüzem várhatóan örökre bezárta kapuit, a legkeletibb orosz üzem a jövőben a habarovszki lesz, egyúttal a legnagyobb RVZ6 flottát üzemeltető város címet is megörökölték. A komszolszki kocsikat egy kivételével várhatóan szétvágják.
Búcsú a villamosoktól az utolsó napon. Bár a kocsi sokkal régebbinek tűnik, ezt a járművet 1990-ben gyártotta a szovjet ipar. (fotó: www.komcity.ru)
Végső búcsú a kocsiszínben az utolsó este (fotó: www.komcity.ru)
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközlekedési hírekre, érdekességekre, ha érdekel, mi van a hazai és külföldi villamosokkal, trolikkal, metrókkal, vonatokkal és sok más eszközzel, milyen irányba halad a technológiai fejlődés vagy épp a járműdizájn, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.