Egy korábbi posztban, a tervezett hamburgi villamos elkaszálása kapcsán megjegyeztem, hogy Európa egyik legnépesebb, villamosmentes városa Hamburg. Ez persze nem jelent önmagában túl sokat, hiszen Hamburgban kiterjedt U- és S-Bahn hálózat van, magas színvonalú közlekedési rendszert biztosítva a város lakóinak.
Ennek ellenére ma már ritka Európában, hogy egy Hamburghoz hasonló nagyságú város ne rendlekezzen villamossal, akár egy metró- vagy városi vasút hálózat mellett. Az elmúlt években számtalan nagyvárosban jelent meg a villamos, olyanokban, mint London, Párizs, Madrid vagy Athén. A lista a folyamatos építések miatt évről évre változik, nézzük, jelenlenleg melyek Európa legnépesebb, villamosmentes városai és melyek azok, amelyek hamarosan lekerülnek a listáról.
Magyarországon a legnépesebb, villamossal korábban rendelkező, illetve azt újraépíteni kívánó városa Pécsnek a maga 158 ezer lakosával azonban esélye sem volt felkerülni.
(Zárójelben: pusztán Európa számbavétele azért érdekesebb egy, a világ minden részére kiterjedő öszeállításnál, mert Ázsiában és Afrikában sok milliós városok vannak nemhogy villamos, de bármilyen kötöttpályás eszköz nélkül.)
Jöjjön tehát az európai lista, visszafelé, az érdekesség kedvéért. (a lakosságszámok a közigazgatási határon belül értendőek)
12. Koppenhága, 539 ezer lakos
Talán sokan meglepődnek most, de Koppenhágában nincs villamos, 1972-ben zárták be az utolsó vonalat. Jó ideig mindössze autóbuszok, valamint az S-Tog szállította ezután az utasokat, 2002-ben azonban megnyílt a koppenhágai automata metró is.
Mindennek ellenére új villamosvonal kiépítése is napirenden van, a vonal a nyugati agglomerációs gyűrűt fűzné fel. A közelmúltban jelentették be, hogy a 28 kilométeres, napi 65 ezer utast szállító vonal előkészületeire és kiépítésére 1,5 milliárd dán koronát biztosít a kormány. A teljes költséget 3,7 milliárd koronára becsülik.
S-Tog robog (fotó: Spáring Dániel)
11. Vilnius, 560 ezer lakos
Litvánia fővárosa az uniós országok fővárosai közül a legnagyobb, ahol nincs villamos. Sőt, egyben azon kevés európai nagyvárosok egyike, ahol nem is építették ki soha a villamost, bár lóvasút, illetve valamilyen benzines sínautóbuszok léteztek a huszas évek közepéig. Ma a félmilliós városban buszok, trolibuszok szolgálják ki az utasokat.
Pár évvel ezelőtt felmerült a vilniusi metróhálózat kiépítésének terve, csökkentve a közúti torlódásokat, ténylegesen azonban még nem történt építési tevékenység és a közeljövőben nem is várható.
Lóvasút a Katedrális téren (forrás: prahanoaki.blogspot.com)
10. Málaga, 568 ezer lakos
Málaga Spanyolország hatodik legnagyobb városaként került fel a listára, nem sok idő kell azonban, hogy el is tünjön róla. Más andalúz városokhoz hasonlóan ugyanis Málagában is elkezdődött a kötöttpályás üzem kiépítése. Szándékosan nem neveztem villamosnak, az 1961-ben bezárt eredeti üzemmel szemben ugyanis az új járgányok jelentős részben föld alatt fognak közlekedni, hasonlóan a sevillai metró-villamoshoz. Az új tuják külső színezése a Málagához kötödő Picassot fogja idézni.
A kétvonalas, 12 kilométeres hálózatot várhatóan idén novemberben adják át, így a továbbiakban már nem csak a Cercanías lesz az egyetlen kötöttpályás üzem a városban.
Fejet hajtva Picassonak (fotó: www.vialibre-ffe.com)
9. Glasgow, 581 ezer lakos
Skócia legnépesebb városában 1962-en zárták be az eredeti villamoshálózatot, teret adva a modern autóbuszközlekedésnek. Bár az örök rivális Edinburgh jelenleg is építi villamoshálózatát (óriási időbeni csúszással), Glasgowban egyelőre nincs napirenden a villamos, bár elképzelések a kiépítésére már felmerültek. Glasgow helye biztosnak tűnik tehát ezen a listán, az autóbuszhálózat mellett a London utáni legsűrűbb városi vasúthálózat és a mi kisföldalattinkkal egyidőben, 1896-ban átadott metró biztosítja addig is a közlekedést.
(Érdekesség: a Glasgow-i, villamosokkal jól ellátott Közlekedési Múzeum új épületét Zaha Hadid tervezte)
Nosztalgiavillamosok azért vannak (fotó: tramways.blogspot.com)
8. Genova, 608 ezer lakos
Az észak-olasz kikötővárosban 1966-ban zárták be a városi villamoshálózatot, ezután mindössze siklók, fogaskerekűk és a városi-elővárosi vasutak maradtak meg kötöttpályás eszközként, na és persze a trolibusz. 1990-ben megnyílt a város főpályaudvart el nem érő metrója, aminek a fejlesztése ma is napirenden van, elképzelhető, hogy idén végre eléri a vasútállomást.
A villamos újbóli kiépítése szóba került ugyan, de előbb várható valamelyik elővárosi vasútvonal villamosüzemre történő átalakítása.
Fogas villamos (fotó: Maurizio Boi)
7. Tirana, 624 ezer lakos
Albánia fővárosának népessége meglehetősen nagy tartományban szór a különféle adatbázisok alapján, annyi bizonyos, hogy a lista végére mindenképp rá kerül. Tirana Vilniushoz hasonlóan szintén azon kevés európai fővároshoz tartozik, ahol soha nem volt villamos. Sőt, Tiranában még lóvasút sem volt, az egyetlen albán város, ahol lóvasút volt korábban, valószínűleg Vlorë.
Tirana tömegközlekedését buszok és furgonok bonyolítják le, nem tudok róla, hogy villamost terveznének.
Mercedesek mindenhol (fotó: wikitravel)
6. Palermo, 658 ezer lakos
Egy újabb város, ami már csak kis ideig van ezen a listán. A legnagyobb villamosmentes olasz városban ugyanis építik már az új vonalat, így 1946 után újra villamosok járhatnák Palermo utcáit. Az új villamosvonal, melynek első ütemét már idén átadják nagy valószínűséggel (olaszoknál ezt sose tudni), az elővárosokat fűzné fel. Érdekesség, hogy Barcelonához hasonlóan két vonalcsoport jönne létre a városban, amik között nem lenne fizikai kapcsolat. Pedig Palermo belvárosában folyamatosak a torlódások, igaz, a villamosnak a szűk utcák miatt nem nagyon van helye.
Palermoban egyébként az épülő villamos mellett egy kétvonalas, részben földalattti metrószerű vasútvonal is működik, közel negyven kilométeres hosszon. A kilencvenes években kiépült vonalak mellé űjabbak kiépítését is tervezik, ezek már valódi automata könnyűmetrók lennének.
Érkezik egy Flexity a városba (fotó: wikipedia)
5. Kisinyov, 664 ezer lakos
Moldova fővárosában 1961 óta nincs villamos. Azon kevés szovjet nagyváros közé tartozik, ahol a villamosközlekedés még a Szovjetunió fénykorában szünt meg. A tuják helyét a trolik és az autóbuszok vették át, de ez akár még változhat is, bár a megvalósulásra kicsi esélyt látok. Nem rég jelentették be ugyanis, hogy a belarusz Belkommunmassal közösen gyorsvillamos kiépítésében gondolkodnak, az ehhez szükséges előkészületeket már megtették. A dolog már a nyolcvanas évek óta napirenden van.
Troli lakóteleppel (fotó: Anton)
4. Togliatti, 705 ezer lakos
Togliatti a legnagyobb orosz város, ahol soha nem épült ki villamoshálózat, nincs is tervezve a megvalósítása, mindenki Ladával jár :) Togliattiban tehát a trolibuszokon kívül nem találunk más városi kötöttpályás eszközt. Kérdés, hogy trolibusz is meddig üzemel a városban, más orosz városokhoz hasonlóan ugyanis Togliattiban is folyamatosan csökken az utasszám.
Új járművek azért érkeznek (fotó: liaz_togliatti)
3. Leeds, 771 ezer lakos
Az Egyesült Királyság nem áll valami fényesen, ha a villamosokról beszélünk. Számtalan többszázezres városból hiányzik a kötöttpályás városi közlekedés, köztük Leeds a legnagyobb. A leedsi villamost 1959-ben zárták be, azóta csak az elővárosi vonatok képviselika kötöttpályát a városban. Az európai villamosreneszánsz elindulásával Leedsben is elkezdtek gondolkodni a villamos újraélesztésén, más városokkal szemben azonban a város nem jutott kormáni támogatáshoz, így a villamos (Supertram) a mai napig nem valósult meg.
Jelenleg egy trolibuszhálózatot terveznek, összesen három útvonalon és 14 kilométeren. Megvalósulásával ez lenne az első, nem múzeumi troliüzem az Egyesült Királyságban 1972 óta.
Állagmegóvás Leedsben (fotó: www.geograph.org.uk)
2. Voronyezs, 849 ezer lakos
Voronyezs az egyetlen város a listán, ami a közelmúltban szüntette meg a villamoshálózatát, a PTinfo külön posztot is szánt neki. Az orosz városban 2009 áprilisában csukták be az utolsó villamosvonalat, miközben nyolc évvel korábban még 80 kilométeres hálózat volt. A villamossal párhuzamosan a trolibusz is eltünt. A 850 ezres városban ma autóbuszok és marsrutkák képviselik a tömegközlekedést. Az ok az új városvezetés, aki az elektromos közlekedést a múltnak tekintette.
További részletek a bezáráskor íródott bejegyzésben találhatóak.
Azóta már a bontóban vannak
1. Hamburg 1,784 millió lakos
Hamburggal kezdük, fejezzük is be Hamburggal. Több, mint másfél millió lakosával messze Hamburg a legnagyobb település Európában, ahol nem található ma villamos. Ez a villamossal ellátott Németországban több, mint meglepő. Az utolsó hamburgi villamos 1978-ban közlekedett. És hogy akkor mi szállítja az utasokat? A 144 kilométeres S-Bahn és a 100 kilométeres U-Bahn hálózat.....
Hamburgi életkép (forrás: wikipedia)