PTinfo

PTinfo

Minek nevezzelek?

2010. február 18. - mestska

Időhiány miatt nem született tavaly poszt a sevillai metróról,  mivel azonban a rendszer érdekes, és egyedi, illetve mert később üzemek számára mintaértékű lehet, így ezt most pótolom. Különösen, hogy nemsokára Granadáról is szó esik, és mert korábban külön posztot érdemelt Andalúzia fétucatnyi villamosprojektje.

A sevillai metrónak igazából már a metró elnevezése is kétséges. No nem mintha nem menne föld alatt, (nem mintha ez számítana igazából) és nem mintha nem lenne szeparálva a vonal teljes hosszban, de a vonalon használt járművek mérete, a vonal kapacitása azonban nehezen sorolható a vonal a metrók közé. A CAF által gyártott kocsik ugyanis mindössze 31 méter hosszúak, (és mellé 2,65 méter szélesek), a követési idő pedig mindössze 4,5 perc csúcsidőben is. Mint a debreceni villamos tehát, vagy épp a budapesti kettes, leszámítva, hogy csúcsidőn kívül a sevillai metrókocsik ritkábban járnak, mint az említett hazai vonalak. (viszont gyorsabbak cserébe) S hogy mennyire villamos is ez a metró, azt jól jelzi, hogy a 2007-ben megnyílt Metrocentron, Sevilla felszíni villamosán a metró már elkészült kocsijai közlekedtek egy időben, ami nem csoda, a két vonalra rendelt járművek azonos kialakításúak. Metró megnevezés helyett szerencsésebb tehát a light rail vagy épp a könnyűmetró szó használata. (a két kifejezés nem ugyanaz)

Pedig Sevilla eredetileg rendes metrót tervezett még anno, amikor még a villamos villamos volt, a metró pedig metró. Az ok ugyanaz volt, mint sok más nyugati városban: az egyéni közlekedés folyamatos fejlődését nem tudta lebonyolítani a utcahálózat, hiába zárták be 1960-ban a villamoshálózatot, túl sok, és túl lassú autóbuszok közlekedtek helyett. A megoldást tehát a tömegközlekedés felszín alá helyezésében látták meg.

1969 és 72 között dolgozták ki az akkori metróhálózat tervét, (térkép) mely elsősorban a történelmi városmag kiszolgálását célozta meg, a város területi fejlődését kevésbé véve figyelembe. A terv egy kör, és két sugárirányú vonalat tartalmazott, a vonalak összhossza 30 km volt. A belváros kialakítása, a szűk utcahálózat, a történelmi épületek miatt a metró csakis a felszín alatt, nagy mélységben volt elképzelhető, a tervezett 39 állomásból 24 darab 25 és 44 méter mélység között helyezkedett el. További problémát jelentett az állomások megközelíthetősége, a bonyolult, liftekkel kombinált kapcsolat miatt voltak olyan állomás, ahol majd három perc volt a menetidő a felszín és a peronok között. (bár a Moszva tér sem sokkal marad el szerintem ettől)

A metró építését végül 1978-ban kezdték el, folyamatos pénzügyi és technikai gondok mellett, öt év múlva azonban leállították az építkezést. 1981-ben ugyanis egy új tanulmány született a városban, mely a tervezett 1992-es világkiállítás kapcsán sürgős fejlesztéseket tartott szükségesnek a közúthálózaton, élesen kritizálva ugyanakkor a tervezett metróhálózatot, a tervezett utasszám alacsony volta miatt. Az építés öt éve alatt öt állomás, és 3,8 kilométernyi alagút készült el, a mai Nervión és La Plata állomások között.

Az építkezés ezután majd két évtizedig szünetelt, 1999-ben merült fel újra mindössze egy új kötöttpályás közlekedési eszköz kialakítása, nem kis részben más spanyol metróüzemek folyamatos bővülésének. 2003-ban pedig ténylegesen folytatódott az építkezés, immár rövidebb, 65 méteres peronokkal, könnyebb szerelvényekkel. Metróból tehát hosszú szünet villamos lett végül, hasonlóan Krakkóhoz.

A vonalat eredetileg 2007-ben szerették volna megnyitni, a műszaki problémák, vízbetörések, a vonal menti folyamatos régészeti feltárások azonban mind-mind hátráltatták a munkát, így végül az első, 15,9 kilométer hosszú szakasz 2009. áprilisában nyílt meg. A vonal azóta kétszer bővült, 2009. szeptemberében megnyitották a Pueta Jerez állomást a város szívében, míg november végén átadták az első 1,8 kilométernyi hosszabbítást Condequinto és Olivar de Quintos között. A vonal teljes hossza tehát 18,7 kilométer, az állomások száma 21. Érdekesség, hogy az összes állomás peronfallal van ellátva a balesetbiztonság miatt. Mindez összesen közel félmilliárd euróba került.

Bár tervek vannak a hálózat bővítésére, egyelőre nem ismert, hogy a következő vonalak (térkép) mikor, milyen ütemezéssel épülnek ki. A legközelebbi kötöttpályás átadás Sevillában a Metrocentron, a felszíni villamoson várható, egy egy megállós hosszabbítás idén.

Az új metróvonal egyébként sikeresnek nevezhető, az átadás óta több, mint 9 millióan használták, a munkanapi forgalom 44 ezer utas körül alakul.

Az első, második, ötödik, és hatodik fotót Robert Schwandl, a harmadikat Doenjo, a negyediket Pepelu Sevillano készítette.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr561764131

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.18. 14:25:51

Már megint nem igazán értem a nevezéktan-problémát. Ez a vonal a legtisztábban telibe trafálja a könnyűmetró (light rapid transit) kategóriát. Szeparált pálya, viszont a metrónál (mass rapid transit) lényegesen kisebb kapacitással, rugalmas vonalvezetéssel. Egyébként pont mint a mi kisföldalattink :) .

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.18. 15:43:53

@Comandante en Jefe:

a helyiek metrónak nevezik, villamosszerű kocsival megy. a magyar szaknyelvben nincs könnyűmetró :)

szerintem pedig az :) nekem nincs nevezéktani problémám, mindennek nevet tudok adni :) viszont leírom, hogy szerintem miért nem metró, vag ymiért nem villamos.

érted :)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.18. 16:20:59

Értem :)

"Hivatalosan" mi is metrónak nevezzük a millfav-ot, de hívják "földalatti villamosnak" is, pedig egyik se igaz a tankönyvi paraméterek (villamos=közúti vasút) szerint. De az egy dolog, hogy marketingcempontbú mit minek hívunk.
A kategória létezik még nálunk is, de a világ kinyílásával egyre kevésbé megkerülhető.

Bár nem eléggé ismerem a magyar szaknyelvet, a könnyűmetró vagy könnyűvasút szerintem bevett szakkifejezésnek számít. Hogy a poros tankönyvekben nincsen, az egy dolog. A másik meg, hogy használják.
Ennek belátásához elég csak a google-t segítségül hívni. Nem csak populáris cikkekben, hanem olyan helyeken is szerepel, mint Szeged közlekedésfejlesztési terve, vasúti szakszótár, továbbá szakdolgozatokban stb.

Másrészt meg ha szerinted "nem eléggé" létezik, akkor itt az ideje meghonosítani :) .

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.18. 16:44:06

szerintem épp ellenkezőleg, poros tankönyvekben találnál könnyűmetrót, és gyorsvillamost, újabban már nem. emlékeim szerint van városi gyorsvasút, A és B kategóriás közúti gyorsvasút, közúti vasút, a többi most nem érdekes nekünk.

http://hu.wikipedia.org/wiki/Vasúti_közlekedési_módok_rendszerezése

ebből a közúti gyorsvasút az érdekes állatfaj, a B kategóriás az kábé a Stadtbahn, az A kategóriás meg a mi hévünk. szintbeni keresztek mindkettőnél vannak, de a járműméret más.

A sevillai cumóban nincs más járművel szintbeni kereszt, és ez kiemeli ebből a kategóriából :)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.18. 16:46:13

@Comandante en Jefe:

a következő poszt már inkább B kategóriás közúti gyorsvasút lesz, bár a járművek ugyanazok lesznek, mint itt. (könnyűmetró), vagy a Metrocentron (villamos)

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2010.02.19. 10:11:24

@mestska:
Néhány megjegyzés:

1. szerintem a szaknyelv fogalmai nem merülnek ki a szabványokban lefektetett fogalmakkal

2. Ez az osztályzás szánalmas, kb. a meglévő budapesti üzemeket sorolja föl, de még azokat is hülyén - a leírásban meg van jópár tárgyi tévedés/pongyolaság

3. A kisföldalatti nem létezik.
(Persze, tudom, a metróra vonatkozó szabványok pl. úgy vannak lefektetve, hogy legkisebb peronhossz=X, bejárható ívsugár=Y, kivéve amikor millfav, mer ott nem...)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.19. 11:04:28

@Comandante en Jefe:

amíg pl. a városi közlekedésben nem szerepelhet a villamos szó, csak a közúti vasút, addig szerintem nincs miről beszélnünk.

Én használom szaknyelvben is a korábban említett kifejezéseket, érti mindenki, mire gondolok, azonban a fentieket szépen lefektették, és azóta az a hivatalos :D

gramercy 2010.02.19. 17:42:35

erős kétségeim vannak az ilyen rendszereket illetően, konkrétan amikor kezüket-lábukat törik hogy végig külön legyen a pálya...és az egészet napi pár 10k emberre tervezik

például amerikában, amikor európai szemmel nézve eszméletlen pénzeket költenek az LRT-jeikre és a vége napi 10--k ember amit egy busz is el tudna vinni...

amíg a körúti villamos napi több SZÁZezer embert tud szintben kiszolgálni, addig nem értem az ilyen rendszereket, max parasztvakítás

stepboy 2010.02.20. 12:18:49

van egy elütésed az ötödik bekezdésben: "... mely a tervezett 1992-es világkiállítás kapcsán sürgös fejlesztéseket tartott szükségesnek a közúthálózaton" -> sürgős.

amúgy ehhez a nevezék-dologhoz: tudtommal annak idején Brüsszelben is elkezdtek egy új metróvonalat építeni, de aztán a dolog félbemaradt. most villamosok járnak abban az alagútban, a Belgák meg premetronak hívják a rendszert - akkor tulajdonképpen ez is egy premetró, nem?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.20. 13:41:54

@stepboy:

hát szerintem, hogy a helyiek mit minek neveznek, az annyira nem feltétlen mérvadó, lévén az politikai kérdés is, így lehet metrója Portonak vagy Sevillának ;)
a brüsszeli premetró annyiban különbözik pl. a sevillaitól, hogy az alagút után fonódnak a viszonylatok, vannak szintbeni keresztek, stb. A Montgomery környékén lévő vonalakt még nem próbáltam, de azok a "premetrók" is hasonlók lehetnek. Egyes szakaszain feturbózott villamosvonalak. Máshol ugyanezt light railnek, stadtbahnnak, vagy épp Szybki tramwajnak hívják :)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.02.20. 13:47:04

@mestska:

lehet kellene egy nevezéktanos poszt :D mintha hónapkkkal ezelőtt javasolta is volna ezt már valaki.
süti beállítások módosítása