PTinfo

PTinfo

Miért baj, ha ritkábban jár a metró?

2010. május 12. - mestska

Az elmúlt napokban újabb VEKE-BKV front (VEKE levél - BKV válasz) alakult ki, aminek a tárgya - a metróvonalak kiritkítása - komolyan érint engem is, így érdemes megvizsgálni, hogy akkor most pontosan mi is a baj a ritkítással..

Az, hogy a közösségi közlekedési járművek, így a metró is menetrendszerint közlekedik, az nem újdonság senki számára. Az sem kell, hogy sok újat mondjon, hogy a menetrendek az utasforgalomhoz vannak igazítva többé-kevésbé. Ha általában sok az utas egy adott időszakban, akkor sűrűbben közlekednek a kocsik, ha kevesebb az utas, akkor ritkábban. 

Mindenki számára ismert, hogy  elsősorban reggel, és délután van a legnagyobb igény a közlekedésre. Az ok egyszerű: egyszerűen a legtöbben ekkor mennek el otthonról a munkahelyre, illetve iskolába, illetve ekkor fejezik be azt. 30 évvel ezelőtt a munkakezdés és befejezés időpontja még egységesebb volt, emlékezzünk csak a lépcsőzetes munkakezdés bevezetésével kapcsolatos kisérletekre, melynek fő oka épp a zsúfoltság volt a  járműveken. Mára ez valamelyest változott, mind a reggeli, mind a délutáni csúcs időben széthúzódott, ahogy a munkakezdési időpontok változtak. Ezek, a legforgalmasabb órát követőek azok az időszakok, reggel nyolc és kilenc óra között, illetve délután öt és hat óra között, ahol a BKV most ritkította a metrószerelvények közlekedését. 

De miért baj az, hogy ritkítják a metrót, ha csökken az utasforgalom is ebben az időben?

Egyrészt azért, mert az adott időszakban az utasforgalom csökkenésének mértéke alacsonyabb valószínűleg, mint amilyen arányban nő most a metró követési ideje. Azaz a szerelvények kiritkításával párhuzamosan nő a zsúfoltság a kocsikban. (erről személyesen is meg lehet győződni)

Hogy csúcsidőben zsúfoltság van a kocsikban, az természetes, gazdaságilag nonszensz lenne annyi jármű, olyan szintű biztosítóberendezés, stb fenntartását végezni, amennyi ahhoz lenne szükséges, hogy valamennyi utas ülni tudjon. Ugyanakkor egy napközbeni, a csúcsidőszaknál jóval alacsonyabb forgalmú időszakban a csúcsidőszak miatt amúgy is rendelkezésre álló jármű, és infrastruktúra-állomány miatt már elvárható, hogy az utas számára kulturált, vonzó utazási körülményeket biztosítsunk.

Főleg az a probléma tehát, hogy ha a csúcsidőszakkal közvetlenül határos időszakokban nem arra törekszünk, hogy a járműveket olyan mértékben ritkítsuk, hogy a zsúfoltság folyamatosan csökkenjen azokon, elérve a napközbeni szintet, akkor bizony az utas azzal szembesül, hogy ugyan ő nem a csúcsidőben utazik, mégis nehezebben fér fel egy adott járműre (jelen esetben metróra), mintha a legforgalmasabb órában utazna.

Nem az a baj, amire a BKV szóvivő utalt, hogy az utasnak 30-50 másodperccel többet kell várnia, hanem az, hogy a menetrend készítői ezzel a lépéssel lényegében meghosszabbították időben a csúcsidőból fakadó zsúfoltság kényelmetlenségeit, sőt, még növelték is azt, újabb jelzést adva, hogy nem az utas az elsődleges.

A ritkítás okai egyébként nem is érthetőek, hisz jelentős költségcsökkenés nem következik be, a maximálisan kiadandó vonatok száma nem csökken, hisz arra a csúcsórában így is, úgy is szükség van. Korábban megy be a vonat a kocsiszínbe, ez csak annyit jelent, hogy egy picivel kevesebb lesz az áramszámla, és egy nagyon picivel csökken a munkaórák száma. Megéri-e ezért cserébe párezer utasnak nagyobb kényelmetlenséget okozni, ez a kérdés.

Tavaly évvégén láttam az állomásokon utasszámláló diákokat, valamilyen szintű utasforgalmi adatsor biztosan rendelkezésre áll tehát. Nem kellene inkább ezek alapján meghatározni a menetrendet szakmai alapokon, kérdem naívan....

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr461997657

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eml 2010.05.13. 13:54:04

7 indulással van kevesebb. Az index cikke szeriont ez kevesebb mint két 2%-a a napi kapacitásnak.
2% az áramszámla csökkenése is.

Szerintem én abból a 2%-ból sokáig tudnék világítani, íly módon a megtakarítás relatív.

Dennai 2010.05.13. 14:16:17

a 2%-kal csak az a problema, hogy azok akik csucsudon kivul a csucsideji zsufoltsagot latjak, azok elpartolnak az adott tomegkozlekedesi eszkoztol... Tehat megint ugyan ott van a BKV mint a Januari aremelesel, plusz bevetele nem lesz, sot meg valoszinubb hogy csokken is, viszont az utazot nezik hulyenek! Es kulonben is te szeretsz heringes dobozban utazni? Az is ciki ha csucsidoben lemarad az ember mert olyan tele van (pont most lattam erre peldat a Londoni Jubilee vonalon), de hogy ez csucson kivul megtortenjen az mar gaz, plane hogy valojaban nem is sporolnak vele semmit.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.13. 16:40:25

@Dennai:

hát én Londonban volt, hogy csak a negyedik metróra fértem fel, igaz ,igazi angolosan higgadt és kulturált ajtónkénti sorbanállás mellett :)

ruba 2010.05.13. 20:42:14

@mestska: Kijevben nem sz@roznak, nyomakodnak ezerrel(sokszor meg se várják, hogy a leszállók leszálljanak, hanem elindulnak befele), ott igazi túlélő-művészet metrózni:)

eml 2010.05.13. 22:32:47

"a 2%-kal csak az a problema, hogy azok akik csucsudon kivul a csucsideji zsufoltsagot latjak, azok elpartolnak az adott tomegkozlekedesi eszkoztol..."
Ezen logika alapján a hetes buszcsalád már kb 15 éve nem járna, ezzel szemben most ment rá sűrítésként az 5-ös busz, félig a 8-as.

"plane hogy valojaban nem is sporolnak vele semmit."
Hét metró egy Köki-Újpest oda visszán mennyi áramot eszik meg?
Induljunk ki abból, hogy a szerelvény a menetidő 20%-ban gyorsít, ez 15 perc oda vissza. 7 szerelvény, mivel 7 indulás van, 6 kocsi szerelvényenként, az 42 kocsi, amin van 84 darab vontatómotor. Motoronként 74 kilowatt, az összesen 6216 kw teljesítmény, és ezt 15 percig. Ez annyi, mintha otthon 62160 darab százas körtét égetnénk 15 percig. Esetleg úgy is számolhatjuk, hogy közel húsz éven keresztül kellene egy 100-as izzót égetnünk, hogy ne takarítsunk meg semmit.

84 motor, 15 percen keresztül nem üzemel. Plusz a kompresszorok működtetése, a pálya igénybevétele, konkrétan 336 alkalommal kevesebbet van a pálya igénybe véve, ennyi a kerékszám.

A metrónál a villanyszámlában a világítás kevés, nagyon kevés. A nagy áramot a kocsik gyorsítása fogyasztja.

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.14. 05:55:20

A csúcsidő utáni menetrendet a max. 70%-os zsúfoltság figyelembe vételével szabad tervezni. Fogadjuk el (ha nem derül ki ennek ellenkezője), hogy azt a menetrend tervezői betartották, valóban lehetővé teszi az utasszám a jelenlegi (május 1-től érvényes) követési gyakoriságot.
Ismerve a metrósok precizitását, fogadjuk el elsőre azt, hogy jó menetrend készült.

A poszt zárómondatára ("Nem kellene inkább ezek alapján meghatározni a menetrendet szakmai alapokon, kérdem naívan") szerintem az a válasz, hogy a bkv kezeli szakmai kérdésként a dolgot, és akik támadják, azok meg kevésbé. De ez csak az én véleményem.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.14. 09:09:40

@Moszkvicsslusszkulllcs:

nem kételkedem benne, hogy az a menetrend, ami eddig korábban volt, megfelelt ennek, a ritkítás után azonban már bizonyosan nem, az egész ugyanis azért pattant ki mert a zsúfoltság változása (növekedése) a jelzett időpontban szemmel észrevehető. És nem csak egy napon.
De érdemes megnézned :)

Moszkvicsslusszkulllcs 2010.05.14. 16:41:32

Ha csak lehet, kerülöm a hármas metrót. A szinte minden napszakra jellemző zsúfoltság miatt. :-(

A probléma nem inkább az, hogy a hosszabb utazások alatt nehezebben viselhető el ugyanaz a zsúfoltsági szint, mint a másik két metróvonalon? A 3-ason talán a közszolgáltatási szerződésben engedélyezett kihasználtsági szintnél (70%-os zsúfoltságnál) alacsonyabban kellene meghúzni a limitet.

underdog 2010.05.14. 19:05:04

@eml: Huhh, ez még akkor is elég sok pénz (naponta!) ha a BKV 1 Ft/kWh áron vásárolja az energiát. Tényleg vajon mennyi lehet a valós vásárlási ár?

underdog 2010.05.14. 19:30:04

Hopp, asszem elszámoltam valamit :).
süti beállítások módosítása