Pár poszttal ezelőtt volt szó Besanconról, a kelet-franciaországi városról, aki leendő, 2015-ben megnyíló villamosüzemére 19 darab villamost vásárolt a spanyol-baszk CAF-tól. Ez akkor meglepő hír volt, hiszen ez a nagyrészt Alstom dominanciájú francia piacon az első sikeres pályázata volt a déli szomszéd vezető járműgyártójának. És tessék, itt a következő. Ráadásul egy olyan város, akinek nem ez az első villamosrendelése.
Pár év és CAF-ok állnak az Alstomok mellett (fotó: Mikael Dorian)
Nantes úttörő szerepet játszott a francia villamosreneszánszban, 1985-ben nyitotta meg "második generációs" villamosüzemét. (az elsőt pedig 1958-ban zárta be). Az azóta háromviszonylatosra és 43,5 kilométerre (viszonylatok teljes hossza) hízott hálózat az ország egyik legforgalmasabbja: 266 ezren utaztak rajta naponta 2008-ban. AZ új járművek - szám szerint nyolc darab - érkezésének éppen a magas utasforgalom volt az oka. Az egyes vonalon naponta 114 ezer utast számlálnak, a vonal középső szakasza túlterhelt. Az új CAF kocsikkal a legkritikusabb szakaszon 3 percre szeretnék leszorítani a követést csúcsidőben.
A szerződés részleteiről egyelőre nem sok ismert, mai a hír. A nyolc új tuja négy opcióval 22 millió euróba került, ennyi bizonyos. Nantes ezzel belépett azon városok sorába, akinek három villamosgyártó szállított: míg az üzem huszonöt évvel ezelőtti megnyitásakor az Alstom TFS sorozatú kocsijaiból rendeltek, összesen negyvenhatot, ez később kiegészült az AdTranz Incentro nevű gyártmányával, melyből 33 fut Nantes utcáin.
A CAF újabb - számomra továbbra is meglepetésgyőzelme - mellett természetesen nem hagyhatjuk ki az Alstom által elért újabb hazai sikereket sem. Tours egyike azoknak a francia városoknak, amelyek villamosüzemük beindítását tervezik. A 29 megállónyi, 15 kilométeres vonal várhatóan 2013-ban indul el, most már biztos, hogy Citadisokkal. A szeptember 13-án aláírt, 73 millió eurós szerződés értelmében az Alstom összesen 21 darab, egyenként 43 méter hosszú, 2400 mm széles kocsit szállíthat, mindegyiket felszerelve a felsővezeték-mentes közlekedést biztosító APS technológiával. Ez utóbbit egy 1,8 kilométeres belvárosi szakaszon fogják használni.
Sehol egy vezeték Tours-ban (fotó: Alstom)
Párizs sem marad ki a jóból, újabb Citadisokat rendelt, ezúttal 25 darabot a T3 vonalra. A 77 milliós szerződés keretében érkező 44 méteres villamosok várhatóan a T3 nagyszabású, 2012-ben megnyíló keleti szakaszára kerülnek. (térkép) A most érkező Citadisok lehívása még egy 2003-as, az RATP és az Alstom között létrejött keretszerződésnek köszönhető, ezzel a rendeléssel a párizsi Citadisok darabszáma 131-re nőtt.
Citadisok a párizsi hármason (Fotó: (jc)
Végezetül, ha már Alstom és Franciaország, semmiképpen nem hagyhatjuk ki azt a hírt, hogy Észak-Afrika új villamosüzemeinek szinte kizárólagos villamosgyártója Tuniszba újabb kocsikat szállíthat. A még júliusban megkötött, 58 millió euró összegű szerződés értelmében a már korábban leszállított 68 kocsi mellé újabb 16 darab érkezhet, melyekre az egyes vonalak 2007-8-ban megvalósult bővítése és az ebből fakadó utasforgalom növekedés miatt volt szükség.
Tuniszi villamospár (Fotó: Alstom/J. Goudstikker)