PTinfo

PTinfo

Újabb Alstom, újabb CAF

2010. október 04. - mestska

Pár poszttal ezelőtt volt szó Besanconról, a kelet-franciaországi városról, aki leendő, 2015-ben megnyíló villamosüzemére 19 darab villamost vásárolt a spanyol-baszk CAF-tól. Ez akkor meglepő hír volt, hiszen ez a nagyrészt Alstom dominanciájú francia piacon az első sikeres pályázata volt a déli szomszéd vezető járműgyártójának. És tessék, itt a következő. Ráadásul egy olyan város, akinek nem ez az első villamosrendelése. 

Pár év és CAF-ok állnak az Alstomok mellett (fotó: Mikael Dorian)

Nantes úttörő szerepet játszott a francia villamosreneszánszban, 1985-ben nyitotta meg "második generációs" villamosüzemét. (az elsőt pedig 1958-ban zárta be). Az azóta háromviszonylatosra és 43,5 kilométerre (viszonylatok teljes hossza) hízott hálózat az ország egyik legforgalmasabbja: 266 ezren utaztak rajta naponta 2008-ban. AZ új járművek - szám szerint nyolc darab - érkezésének éppen a magas utasforgalom volt az oka. Az egyes vonalon naponta 114 ezer utast számlálnak, a vonal középső szakasza túlterhelt. Az új CAF kocsikkal a legkritikusabb szakaszon 3 percre szeretnék leszorítani a követést csúcsidőben.

A szerződés részleteiről egyelőre nem sok ismert, mai a hír.  A nyolc új tuja négy opcióval 22 millió euróba került, ennyi bizonyos. Nantes ezzel belépett azon városok sorába, akinek három villamosgyártó szállított: míg az üzem huszonöt évvel ezelőtti megnyitásakor az Alstom TFS sorozatú kocsijaiból rendeltek, összesen negyvenhatot, ez később kiegészült az AdTranz Incentro nevű gyártmányával, melyből 33 fut Nantes utcáin.

A CAF újabb - számomra továbbra is meglepetésgyőzelme -  mellett természetesen nem hagyhatjuk ki az Alstom által elért újabb hazai sikereket sem. Tours egyike azoknak a francia városoknak, amelyek villamosüzemük beindítását tervezik. A 29 megállónyi, 15 kilométeres vonal várhatóan 2013-ban indul el, most már biztos, hogy Citadisokkal. A szeptember 13-án aláírt, 73 millió eurós szerződés értelmében az Alstom összesen 21 darab, egyenként 43 méter hosszú, 2400 mm széles kocsit szállíthat, mindegyiket felszerelve a felsővezeték-mentes közlekedést biztosító APS technológiával. Ez utóbbit egy 1,8 kilométeres belvárosi szakaszon fogják használni.

Sehol egy vezeték Tours-ban (fotó: Alstom)

Párizs sem marad ki a jóból, újabb Citadisokat rendelt, ezúttal 25 darabot a T3 vonalra. A 77 milliós szerződés keretében érkező 44 méteres villamosok várhatóan a T3 nagyszabású, 2012-ben megnyíló keleti szakaszára kerülnek. (térkép) A most érkező Citadisok lehívása még egy 2003-as, az RATP és az Alstom között létrejött keretszerződésnek köszönhető, ezzel a rendeléssel a párizsi Citadisok darabszáma 131-re nőtt.

Citadisok a párizsi hármason (Fotó: (jc)

Végezetül, ha már Alstom és Franciaország, semmiképpen nem hagyhatjuk ki azt a hírt, hogy Észak-Afrika új villamosüzemeinek szinte kizárólagos villamosgyártója Tuniszba újabb kocsikat szállíthat.  A még júliusban megkötött, 58 millió euró összegű szerződés értelmében a már korábban leszállított 68 kocsi mellé újabb 16 darab érkezhet, melyekre az egyes vonalak 2007-8-ban megvalósult bővítése és az ebből fakadó utasforgalom növekedés miatt volt szükség.

Tuniszi villamospár (Fotó: Alstom/J. Goudstikker)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr22344886

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.10.05. 00:15:32

Irigylem a franciákat...ha nálunk anno nem buszlobbi, hanem villamoslobbi alakul ki...*sóhaj*

na mindegy. Amúgy nézegetem azokat a jópofa vezeték nélküli villamos (pályákat) és hát aranyos, de...szerintem a vezeték nem rontja a város/erdő képet.

Kíváncsi vagyok, nálunk mikor fognak hisztizni ilyenért... Az, hogy drágább, meg lehet, hogy nem olyan kiforrott technológia(ezt mondjuk én nem tudom) az mindegy...

És csak, hogy a falra fessem az ördögöt: évek múlva(5-10-1000?), mikor Pesten majd új villamost akarnának venni, akkor megfúrják a jó tendert és azért kezdenek hisztizni, hogy a felsővezeték nem szép, ezért olyan kéne, ami bizonyos szakaszokon nem használ olyat. Sok éves szenvedés után eljutunk oda, hogy nekünk a villamos helyére nem is villamos kell felsővezeték nélkül, hanem busz. Véletlenül van is pár Ikarus és Credo a gyártósoron...

premium salmon 2010.10.05. 07:51:24

I@sanche:
Irigylem a baszkokat is :-) Nem sírnak, hogy válság, meg minden, hanem keményen fejlesztenek - érdemes megnézni a honlapjukat - és pályáznak.
Nem akárhogy, három földrészen, nem csak nálunk.

Hovatovább bekerülnek a tuja-triászba :-)

hegylako01 2010.10.05. 07:55:25

@sanche: Az 1920-as években (remélem jól emlékszem) Budapest belvárosában meg volt tiltva, hogy felsővezetéket használó villamos közlekedjen.
A felsővezetéket is lehet megcsinálni szépen és úgy ahogy (sajnos) mi magyarok csináljuk. Egy szép kovácsoltvas jellegű tartóoszlop az még díszíti is a várost. De egy a házak falához oda erősített vezeték rontja.

Sajnos a jelenlegi pesti közlekedésnek nem ez a legnagyobb baja.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.05. 09:30:19

@sanche:

Bordeauxban láttam működni az APS rendszert (ami már elég kiforrott technika lett), és azt kell mondjam, nagyon jó, hogy egyes szakaszokon (a belvárosban, a rakparton) nincs felsővezeték, se oszlop. Sokkal jobban érvényesül a városkép.

taksony11 2010.10.05. 19:50:11

@mestska: újabb alstom villamosok

Alstom to supply 7 Citadis trams to Valenciennes for a total of €17 million

05 October 2010

www.transport.alstom.com/pr_transp_v2/2010/53447.EN.php?languageId=EN&dir=/pr_transp_v2/2010/&idRubriqueCourante=13931&cookie=true

Piraeus 2010.10.10. 11:09:16

A város az nem "aki", hanem "ami". Írjon már nyelvhelyesen, aki (és nem ami!) sokak által olvasott blogot szerkeszt!

Piraeus 2010.10.10. 11:10:56

Hogy a többesszám egyeztetését már ne is említsem...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.12. 23:13:05

@Piraeus:

hátha tudnád, hogy miként keletkezett ez a poszt, nem csodálkoznál :)
süti beállítások módosítása