Az AnsaldoBreda a nyertes ajánlattevő az aktuális, sorrendben ötös számú debreceni villamostenderen, derült ki a tegnapi eredményhirdetéskor. A mindössze két indulót felvonultató pályázaton az Ansaldo ellenfele a spanyol CAF volt, ahogy az már tenderek óta megszokottnak nevezhető, nem csak Debrecenben, hanem Miskolcon is. A befutó végül nagyon szoros volt, a súlyozás utáni pontszámok minimális, félszázalékos előnyt mutattak az Ansaldo javára.
A 18 új olasz villamosért Debrecen 41,28 millió eurót fizet, az árban benne van már a karbantartási költségek összege is. Egy villamos tehát a járulékos költségekkel együtt 280 forintos árfolyamon számolva 642 millió forintjába kerül a civisvárosnak, ami véleményem szerint egy teljesen vállalható, korrekt összeg.
Az új kocsik 32,05 méter hosszúak, és 2,65 méter szélesek lesznek. A most a városban futó kék KCSV6-osok szélessége "mindössze" 2,5 méter, a plusz 15 centi szélesítés komfortosabbá teheti az utazást. A villamosok természetesen teljes hosszban alacsonypadlósok lesznek, a belépőmagasság a pályaszint felett 33,5 centiméter lesz. Az utasok ki- és beszállását oldalanként négy dupla és egy szimpla ajtó fogja szolgáltatni, a kocsik befogadóképessége összesen 228 fő lesz, melyből 48-an tudnak leülni. (a mai KCSV6-osokban a férőhelyek száma 163, az ülőhelyeké pedig 28, de ne feledjük, a Ganz kocsik 8,5 méterrel rövidebbek újonnan érkező társaiknál)
Az első kocsiknak elvileg 2012 első félévében kellene Debrecenbe érkeznie, az utolsóknak pedig 2013 márciusában. Reméljük, hogy az olasz cégnek sikerül tartani a határidőket, és 2012 második felében már utasok utazhatnak az új járgányokon.
A tender beharangozójánál azt jósoltam, hogy a mindössze két induló szinte előre vetíti az utólagos jogi herce-hurcák esélyét. Erre a vesztes CAF.nak öt napja van, ennyi ideig támadhatja meg a most kihirdetett eredményt. Amennyiben ez nem történik meg, abban az esetben október 28-án aláírják a szerződést, és Debrecen 18 új olasz villamossal lesz gazdagabb.
Egy kis észrevétel a végére: a civishir.hu oldal eredményhirdetésről szóló cikke a "Ha Milánónak jó, akkor Debrecennek is!" is címet viselte. Ehhez csak annyit tudok hozzáfűzni, hogy a milánói Siriok belső tere az egyik legigénytelenebb, amit modern villamosoknál valaha láttam, csupa műanyag, és a színválasztás sem szerencsés. (lásd a wikipedia fotóját) Erről nem a gyártó tehet, azt szállította, amit Milánó kért. Remélem azonban, hogy ennél mi sokkal magasabb szintű utaskomfortot várunk el, vár el Debrecen. Hajrá Debrecen! :)