PTinfo

PTinfo

Az AnsaldoBreda a nyertes Debrecenben!

2010. október 08. - mestska

Az AnsaldoBreda a nyertes ajánlattevő az aktuális, sorrendben ötös számú debreceni villamostenderen, derült ki a tegnapi eredményhirdetéskor.  A mindössze két indulót felvonultató pályázaton az Ansaldo ellenfele a spanyol CAF volt, ahogy az már tenderek óta megszokottnak nevezhető, nem csak Debrecenben, hanem Miskolcon is. A befutó végül nagyon szoros volt, a súlyozás utáni pontszámok minimális, félszázalékos előnyt mutattak az Ansaldo javára. 

A 18 új olasz villamosért Debrecen 41,28 millió eurót fizet, az árban benne van már a karbantartási költségek összege is. Egy villamos tehát a járulékos költségekkel együtt 280 forintos árfolyamon számolva 642 millió forintjába kerül a civisvárosnak, ami véleményem szerint egy teljesen vállalható, korrekt összeg.

Az új kocsik 32,05 méter hosszúak, és 2,65 méter szélesek lesznek. A most a városban futó kék KCSV6-osok szélessége "mindössze" 2,5 méter, a plusz 15 centi szélesítés komfortosabbá teheti az utazást. A villamosok természetesen teljes hosszban alacsonypadlósok lesznek, a belépőmagasság a pályaszint felett 33,5 centiméter lesz. Az utasok ki- és beszállását oldalanként négy dupla és egy szimpla ajtó fogja szolgáltatni, a kocsik befogadóképessége összesen 228 fő lesz, melyből 48-an tudnak leülni. (a mai KCSV6-osokban a férőhelyek száma 163, az ülőhelyeké pedig 28, de ne feledjük, a Ganz kocsik 8,5 méterrel rövidebbek újonnan érkező társaiknál)

Az első kocsiknak elvileg 2012 első félévében kellene Debrecenbe érkeznie, az utolsóknak pedig 2013 márciusában. Reméljük, hogy az olasz cégnek sikerül tartani a határidőket, és 2012 második felében már utasok utazhatnak az új járgányokon.

A tender beharangozójánál azt jósoltam, hogy a mindössze két induló szinte előre vetíti az utólagos jogi herce-hurcák esélyét. Erre a vesztes CAF.nak öt napja van, ennyi ideig támadhatja meg a most kihirdetett eredményt. Amennyiben ez nem történik meg, abban az esetben október 28-án aláírják a szerződést, és Debrecen 18 új olasz villamossal lesz gazdagabb.

Egy kis észrevétel a végére: a civishir.hu oldal eredményhirdetésről szóló cikke a "Ha Milánónak jó, akkor Debrecennek is!" is címet viselte. Ehhez csak annyit tudok hozzáfűzni, hogy a milánói Siriok belső tere az egyik legigénytelenebb, amit modern villamosoknál valaha láttam, csupa műanyag, és a színválasztás sem szerencsés. (lásd a wikipedia fotóját) Erről nem a gyártó tehet, azt szállította, amit Milánó kért. Remélem azonban, hogy ennél mi sokkal magasabb szintű utaskomfortot várunk el, vár el Debrecen. Hajrá Debrecen! :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr112355802

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Division 2010.10.08. 11:02:26

Az eleje olyan mint egy rúd párizsi, aminek levágták a végét...

RoGeR 2010.10.08. 11:07:32

"A befutó végül nagyon szoros volt, a súlyozás utáni pontszámok minimális, félszázalékos előnyt mutattak az Ansaldo javára."

Erről találtál részletes információt?

2010.10.08. 11:11:29

Gondolom a belseje csak igényesebb lesz.
Csak szállítsák le időben, és megbízhatóságában a jármű és hozzállásában a gyártómű érjen el egy elfogadható "európai" szintet, csak ennyit kívánok.

SzL

dualis 2010.10.08. 11:20:25

A legjobbat kapta Debrecen amit a pénzéből csak kaphatott, és örülhetünk, hogy egy top kategóriás gyártó fog Magyarországra szállítani villamosjárművet..Ráadásul úgy, hogy magyar munkaerőt is igénybe fog venni a járművek gyártásánál.
Az európaiságról csak annyit, hogy ez az egyik legeurópaibb villamos ami kb. 10 nagyvárosban Európa számos pontján nagy sikerrel, szinte hiba nélkül üzemel, egy nagyon bevált és kipróbált szériáról beszélünk...
Gratulálok, hajrá Debrecen!

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.08. 11:22:10

@SzedlmajerLaszlo:

nyilván a milánóiaknál a rongálás és a karbantartásmentesség volt a fő szempont, de ennyi erővel lehetne marhavagont is kiállítani a villamosokra. A lényeg, hogy mi ne elégedjünk meg ezzel a belső térrel.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.08. 11:25:49

@dualis:

azt áruld már el nekem, hogy mitől európaibb a sirio, mint a citadis, a flexity, vagy a combino?

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.08. 11:32:44

@dualis:

amúgy meg gratulálok a győzelemhez (bár még mindig látom az esélyét, hogy érvénytelenné válik az egész), itt az idő a bizonyításra.

dualis 2010.10.08. 11:33:30

@mestska: az egyik legeurópaibb, úgy fogalmaztam...Természetesen ez nem jelenti azt, hogy a citadis a flexity vagy a combino nem lenne ugyanúgy európais vagy még inkább az..
Egyébként a te általad említett típusok gyártói ezen a tenderen nem jelentek meg, hisz nem is mondható egy kategóriának ár tekintetében semmiképp az AB-vel, de színvonalában mégis megközelíti, sőt.
Én azt mondom, hogy örüljünk minden tekintetben, és ne a kákán csomót keresés menjen jóindulatú magyar módjára.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.08. 11:44:56

@dualis:

ok, így korrekt az európaiság.

2010.10.08. 12:08:31

@dualis:
"kb. 10 nagyvárosban Európa számos pontján nagy sikerrel, szinte hiba nélkül üzemel, egy nagyon bevált és kipróbált szériáról beszélünk...
Gratulálok, hajrá Debrecen! "

Azt még esetleg be lehet bizonyítani, hogy most és éppen megbízhatóan üzenmnel, de azt hogy kipróbált és bevált azért talán bátorság leírni...

giovanni p 2010.10.08. 12:10:20

@Division: Igen szörnyűn néz ki! A Pininfarina, akit a Ferrarik rajzol, vontatokkal szárnyúságok produkált az AnsaldoBreda-val mint például a siralmas (műszaki szempont-bol is) TAF 2 emeletes motorvonat. Az dühítő hogy ez a kinézésű Siriot mindig a keskenyebb 2,4 m villamosokon volt azonos (Milano, Athén, Firenze). A 2,65 m széles Bergamo-i Sirio-k sokkal jobban néznek ki. Reméltem hogy az ugyanaz szelességű Debreceni villamosok kaptak volna a szebb változata.
Persze ha Debrecen és Miskolc együtt írtak volna a tender-t akkor spórolhattak volna pár fillér és talán Siemens vagy Bombardier villamosok jöttek volna!

dualis 2010.10.08. 12:20:40

@SzedlmajerLaszlo:
Akkor neked mi számít bevált szériának, ha Európa szerte több mint 300 db üzemben levő villamos szerinted nem kipróbált és bevált??
Erre lennék csak kíváncsi.

h492019 2010.10.08. 12:25:19

mennyivel modernebbnek és újkoribbnak néz ki mint a szegedre várható PESA...

jazzcool 2010.10.08. 13:38:24

@dualis: bevált mondjuk a Citadis 302...
de, drukkolok nagyon, h a Siriók beváljanak Debrecenben.

2010.10.08. 13:47:17

Nézd, az erre lennék kiváncsi lezárás számomra kissé barátságtalan.
Evvel együtt igyekszem korrekt választ adni.
Az európa szerte több mint 300 villamost kicsit sokallom, igaz cáfolni sem tudom. Tudnád részletezni?
Ez a szakmai kérdés. És a személyes:
Mi kötelezett el téged ennyire ezen olasz termék mellett?
Anyagilag érdekelt vagy? Akkor javaslom, ennyire ne fussál elől...
Szakmai jellegű a dolog, esteleg valamilyen lokálpatriotizmus szól belőled? Hát, én ez esetben nem egy olasz terméket választanék, de ez személyes megjegyzés.
Ne adj isten provokálsz? Ha csak úgy nem.

premium salmon 2010.10.08. 14:31:06

@dualis:

„…több mint 300 db üzemben levő villamos szerinted nem kipróbált és bevált??”

Az hogy kipróbált, kétségtelen - bár a 300 futó 100%-ban alacsonypadlós AB jármű soknak tűnik - de hogy bevált volna – nos erről megoszlanak a vélemények:-) Ezen a blogon is többször olvashattuk ezeket és két kivételtől eltekintve nemigen találtam még olyan kommentárt, ami elragadtatással szólt volna az AB tujákról.

Meg kéne kérdezni a göteborgi, birminghami, oslói, bostoni meg a los angelesi villamosok utazóközönségét és az üzemeltető vállalatok illetékeseit is a szállítási késésekről, kisiklásokról, kerékkopásról, zajszintről, minimális fordulási sugárról, korrózióról, az opciós járművek több mint kétszeres áráról és hogy ezek után kérnek-e még nápolyit.

premium salmon 2010.10.08. 15:40:31

@Division:

Én nem gúnyolódnék egy ferdén szeletelt töltött füstöltárú – parizer, veronai, csabai, vagy chorizo – és a kétségtelen hasonlatosság kapcsán a Sirion, mert a külcsín megítélése ízlés dolga. A belbecs érdekel, mind a járműcsalád, mind gyártói és lobbistái tekintetében.

Gondolkodóba ejtett ezért, amit „dualis” kolléga írt a minap a másik debreceni posztba, habár figyelmeztetett: „ne vonj le kérlek semmilyen következtetést a bejegyzéseimből”.

Szerinte:”ha azonban mégis késés fordulna elő akkor az AB boldogan fogja kifizetni a kötbér összegét, mint eddig minden ilyen esetben. Ebben az iparágban egyébként a késés teljesen normális”

Szerintem sem a boldog és korlátlan kötbérfizetés, sem a járműszállítások késése nem normális, pláne nem „teljesen normális”, és főleg nem „EU-normális” dolog.

Szerintetek?

Feri BPO-537 2010.10.08. 16:15:21

Oldalról és belülről jól néz ki, de a pofája túlságosan gnóm.
Emellett nem tudni, hogy műszakilag mennyire válik be, mert az Ansaldo villamosokról több helyen is lehetett olyat olvasni, hogy nem túl megbízhatóak.
Személy szerint jobban tetszett volna a Skoda Forcity (már ha a csehek bejutottak volna a döntőbe), csak kérdés, hogy mennyire könnyen/nehezen lehetett volna megalkotni kétirányú változatban.

dualis 2010.10.08. 16:19:56

@SzedlmajerLaszlo: Nem provokállak, de vannak hivatalos megjelenések a sajtóba ill. egyéb fórumokon, nézz utána valaminek ha valamit kommentálsz...
Kizárólag szimpátia kötelezett el egyébként, a te szakmai felkészültségedhez soha nem érnék fel főmérnök úr.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.08. 17:25:16

@dualis:

drága kolléga, a "hivatalos megjelenések" semmilyen cég esetén nem megbízhatóak, egyik cégnek sem érdeke a valóságról, a kisebb-nagyobb problémákról bármilyen hivatalos tájékoztatót adni (durva példa most, de lásd a MAL-t Ajkán).
Egyébként a szimpátiára vonatkozóan: érdekes volt olvasni a hvg olvasói rovatában majdnem ugyanazokat a szavakat, amiket te írtál be ide anno.

premium salmon 2010.10.09. 07:39:52

@Feri BPO-537:
Hát igen, a "négyszög körösítésére" láttunk vitatható sikerű próbálkozást :-)

mcfigyelo 2010.10.09. 08:37:43

Mcfigyeltem én már karón varjút, így sok lelkes tudósítást olvastam a debreceni tuja tender legutóbbi eredményhirdetése után. Csak akkor a CAF tuját és a baszk gyártót ünnepelték a derék cívisek.
Mcvárnám a végét, ami nem a szerződéskötést, nem is az utolsó jármű leszállítását, de a garanciaidőszak végét jelenti.

Mcfigyeltem továbbá, hogy sehol sem kellett ötször kiírni egy EU tendert - Debrecen teljesítménye vélhetőleg Európa rekord - meg azt is, hogy a két ajánlat között fél százalékpont, azaz öt ezrelék volt a különbség – ez meg bizonyára világrekord.
Mc tudja ezt erősíteni valaki?

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.10.09. 13:49:13

A 300 darab nem túl komoly túlzás, egy-két éven belül fixen meglesz nekik. Ugyanakkor ennek közel 2/3-a olasz megrendelés, azaz erősen csókos. Az AB honlapja szerint ezek vannak:

Milano 116
Bergamo 14
Firenze 17(+29 opció)
Napoli 22
Sassari 4
teljes olasz: 173+29

Athén 35
Göteborg 65
Kayseri (TR) 22 (ez nem biztos, hogy üzemel)
Samsun (TR) 16 (elvileg idén indul...)
külföld 138

Birmingham nincs rajta a honlapjukon (nem büszkék rá? :), Oslo igen, de nem sirioként...
www.ansaldobreda.it/schedaProdotto.aspx?idProdotto=41&idCategoria=1&idSottoCategoria=7

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2010.10.09. 13:52:53

egyébként meg érdemes négy évet várnunk a vitával, hogy megjöttek-e, jók-e, szépek-e, használhatóak-e. :)

az tuti, hogy az olaszoknak jól jön egy újabb külföldi referencia (már ha ez a végeredmény, ami debrecennél sosem biztos :)

sanche_ 2010.10.10. 11:34:41

A kinézetről: Én elfogult vagyok,,úgyhogy 99%ban nekem tetszenek a villamosok...(bár én így vagyok az új épületekkel is..) Ezzel a villamossal sincs semmi. Oké, a Combino szerintem is pofásabb, de azért nem is egy súlycsoport -felesleges hasonlítgatni.

A már szokott alacsonypadlóság ellenességem(nem azzal van a bajom, hogy vannak alacsonypadlós járatok, hanem azzal, hogy mindet olyanra csinálják): Szélesebb, mint a Ganz, de mégis eszetlenül szűk a kerekeknél az alacsonypadlóság nélkül.
Tényleg elgondolkodok reggelente, meg este, a 47-es villamosok (és a többi) egymást érik, mégis egy szál gyufa sem férne már fel. Na itt is aztán nagyon fasza lenne, ha még alacsonypadlós is lenne..extra szűkösség..belülről meg aztán vazelin segítségével lehetne kijutni.

Az örömöm tárgya: Budapesten, magyar mérnököknek fognak munkát és talán ötleteket adni. Koppintsák le a technológiát és csináljanak új villamosokat az összes Ganz meg Tatra helyére, és persze más vidéki városokba is mehet belőle. Sőt, a Tihany-Almádi villamosvonalra is mehet..2100-ban :)

Amiért aggódok: azért itt a blogon sok tényszerű információ fent volt ezzel a villamossal kapcsolatban. Más kérdés, hogy ott kéne lennünk, hogy objektívan láthassuk a dolgot. Továbbá a Combino miatt is sokan problémáztak (politikai okokból kifolyólag..) felhoztak tényleg szerencsétlen Combinó vételeket Európában..A miénk viszont valóban Combinók lettek, de már a régebbi hibák nélkül.
Majd meglátjuk.

Az viszont biztos, ha beválik, és tényleg itthon szerelik össze, akkor az helyzeti előnybe fogja hozni őket ebben az országban, talán kicsit nagyobb lobbi is lesz, hogy régebbi pesti ganzokat is cseréljenek le ilyenre.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.10. 20:07:23

@kubana:

A mi Combinonk csak nevében ugyanaz, mint a régebbi, Európa-szerte megtalálható tipusok. Valójában egy teljesen új szerkesztésű, új szerkezetű kocsit kaptunk, épp a Nyugaton előbukkant problémák miatt.

hegylako01 2010.10.10. 20:28:14

@kubana: Szerintem (sajnos) nincs értelme a magyar fejlesztésű villamosnak (egyenlőre). A magyar piac kicsi és pénz sincs benne (lsd. BKV is használt villamost vasáról). Európában is nagyon sok a gyártó, sőt az EU a napokban kötött szabad-kereskedelmi szerződést a Koreaiakkal, most már onnan is kaphatunk Eu-s pénzre bármit.

sanche_ 2010.10.13. 00:37:13

@mestska: Félreértettél -vagyis félreérthető voltam. Tudom, hogy ez a helyzet a Combinonál, ettől függetlenül Te is emlékezhetsz, hogy a média, meg a "nép" milyen sokáig károgott, pedig nem titkolt dolog volt, hogy mi nem egy vacak cuccot vettünk. Bízom abban, hogy az Ansaldo is tanult a hibájából.
@hegylako01: nem írtam ám komolyan azt :( Sajnos :( Amúgy pont mostanság lett volna értelme villamost gyártani, mert a nagyobb városok egyszerre cserélték le a villamosaikat most(tövábbra is mondom:röhej, hogy nem tudtak együtt pályázni). Budapest pedig...Hát a járatok többsége Ganzok ugye, amiket én amúgy nagyon szeretek, de ideje lenne lecserélni őket..Szerintem amekkora mennyiségű villamosra szüksége lenne/lehetne Budapestnek, a legnagyobb villamosgyártók is nagyokat pislognának ijedtükben :)
A másik meg, hogy villamost gyártani nem olyan hűdenagy nehéz dolog, pl buszt mérnöki szempontból nehezebb.
Az, hogy BP most is használt villamosokat vásárolt(mégha olcsó is volt) inkább politikai/rossz BKV vezetési okai vannak.
Tehát tényleg nem vagyunk összességében egy nagy piac, de mostantól(-1 év) számítva egy villamosgyártónak azért 10-15 évre tudott volna ez az ország munkát adni, tovább meg amúgy se lehet tervezni. És Pl a Lengyelország nagyobb, meg minden, de a kereslet nem annyival nagyobb, amennyivel több villamosgyáruk van...
És még valami: én úgy vettem észre, hogy ahol érdemi fejlesztés van, ott használt villamosokat csupán átmeneti megoldásnak veszik. Hollandoknak persze, hogy tökéletes volt a "hannoveri villamos", mert direkt -azt hiszem metróépítési- átmeneti időre vették. Mi meg életfogytiglanra. És ez különbség. (Ha jól tudom a lengyelek szintén előre kitervelve, átmeneti iddőre szántak sok osztrák villamost-bár ebben nem vagyok biztos.)

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.13. 10:20:18

@kubana:

szerintem teljesen mindegy, hog ymilyen jámű érkezett volna, a "nép"nek egyik sem felelt volna meg. Szerintem összehasonlíthatatlan a Combino és a Ganz minőségben.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.10.13. 10:22:42

@kubana:

"És Pl a Lengyelország nagyobb, meg minden, de a kereslet nem annyival nagyobb, amennyivel több villamosgyáruk van..."

náluk van 13 vagy 14 villamosüzem, nálunk 4. Nálunk van egy nagy, egy kisközepes, meg két kicsi villamosüzem, náluk csak a nagyok száma hét. Sokkal több kocsi van, mint nálunk, és hiába az új járműbeszerzések, még mindig Konstal-hegyek vannak.

giovanni p 2010.10.13. 10:24:16

@Radio Free Aberrania:
Tisztázzuk még: az AnsaldoBreda két (állami) cég olvadásból született: az Ansaldo (villamosság) és a Breda (járműgyártó). Ebből kiderül hogy a Gánz Villamosság csak a korábbi Ansaldo kezébe volt. A Siriok pedig nincsenek se Osloba se Birmingham ba, azok Firema villamosok amire az Ansaldo szállított az elektromos berendezések, ezer nincsenek a referenciák listába.

premium salmon 2010.10.13. 12:10:50

Egy évig éltem Birminghamban, és bár nem utaztam a Wolverhamptonba járó Midland Metrón, nem sok jót hallottam az Ansaldo villamosokról, sőt ilyen híreket lehetett olvasni a helyi médiában:

„Metro's 'rubbish' trams up for sale
For sale 16 trams. All of them used, repaired dozens of times, and described by their owners as "rubbish". Yes, 16 Midland Metro trams are to be dumped just six years after the system was launched. Centro is planning to replace the troubled trams built by Italian firm Ansaldo Transporti and buy in a new fleet….”

A Birmingham Mail ugyebár 16 db hatéves ANSALDO villamost nevez „szemétrevalónak”. Az hogy nem Siriok, másodlagos, az meg, hogy nem szerepelnek a referenciák között, érthető.

giovanni p 2010.10.13. 12:21:11

@premium salmon:
Hát igen, a nevük rajta van, e-hez nem tehetnek semmi

hegylako01 2010.10.13. 14:11:47

@kubana: A lengyelek most órási piac. A közelgő eb miatt, folyamatoson cserélik a járműveket.

Ha Budapesti vezetésnek van esze, akkor egy hosszútávú szerződést kötnek egy villamosgyártóval, hogy a villamosokat Magyarországon szereltetik össze. Esetleg vesznek egy licencet, bár nem tom ez mennyire járható út, ha Eu-s pénzt is akarnak hozzá.

Jelenleg 148 Ganz villamos,240 Tatra T5c5 és 80 Tatra T5C5K fut Pesten.
Ezeket lassan el kéne kezdeni cserélni...

Feri BPO-537 2010.10.14. 22:31:08

@hegylako01: Nem lenne rossz egy licencet venni; főleg akkor, ha a Ganz (valamilyen csoda folytán) újjáéledne - ez esetben a villamosok külsejét is magyarosra lehetne szabni.

Ami a meglévő villamosainkat illeti: az ICS-k valóban közel állnak a cseréhez, viszont a Tátrákban még van kb. 15 év - ezért is kéne folytatni a T5C5K programot.
Emellett az sem elhanyagolandó tény, hogy a TW6000-esek sem mai csirkék már, így kb. 10-15 év múlva őket is le kell majd cserélni.

2010.10.16. 10:36:15

ronda...a belső tér meg egyenesen nulla.az üléseket is úgy kellett összekeresgélni.
vesznek egy marha nagy hodályt néhány székkel
drágán. :-))))
én a CAF-ot vártam, nem is tudom, valahogy ez a "pontozósdi" nem adja az igazi eredményt! régen valami bevált, megvették.. tapasztalat, régi olasz viliken ültem..hááát. CAF-on is, igaz azok kicsit újabbak voltak, de ég és föld!!!!!

hegylako01 2010.10.17. 11:08:53

@chezcecherserge: Az ülés elrendezést minden esetben a megrendelő igényei szerint alakítják bizonyos határokon belül.

lef 2010.10.19. 18:23:27

A CAF megtámadta a döntést, ki hitte volna :D Jöhet a hatodik.

matekacska 2010.10.20. 02:04:36

@lef:
Háhááá...:) Ki gondolta volna...:) Íme:
portal.debrecen.hu/kozbeszerzesiinfok/2esvillamos/jogorvoslatikerelem20101018_kozbeszerzesiinfok.html
A pdf-ben szépen le vannak írva a kifogások... Az elején sok megszövegezési hibát sorolnak, de azért egy idő után jönnek a műszaki dolgok is... Akadnak jócskán...
Azt hiszem, hogy 99.6 %, hogy jöhet a következő menet...:P De azt hiszem mindenki vessen magára... Ennyi forduló után nem tudnak írni egy normális pályázatot... A tisztelt zsűri meg felületesen átnézi a dolgokat, aztán kb úgy dönt, hogy vegyük az olcsóbbat...
Nem fogok kárörvendezni, bár nagy a verseny városom, Miskolc és Debrecen között. Mindenesetre nagyon izgulok, hogy legyen végre eredményes nálunk a tender, mert most elég nagy rá az esély. A pályaépítésünk nagyon szépen halad. A pálya első felét 2 hét múlva átadják a forgalomnak.;) Reméljük a legjobbakat!;)

hegylako01 2010.10.20. 08:09:02

@matekacska: Ja ez a meglepetés:)
Elvileg Miskolcon ma van eredmény hirdetés. Ezt nem tudom mennyire befolyásolja, hogy már a kiírást megtámadták.

premium salmon 2010.10.20. 16:17:20

@hegylako01:
Olyannyira befolyásolja, hogy egy hónap múlva 19.-én lesz várhatóan az eredményhirdetés, amint azt 18.-án Budapesten a KDB tárgyaláson(!) elmondták.

Miskolc és Debrecen egyébként ég és föld a villamos tenderrel kapcsolatos tájékoztatásban. A cívisváros eddig példát mutatott „galsznoszty”-ból: napokon belül feltette honlapjára a jogorvoslati kérelmeket, KDB határozatokat és a pályázatok elbírálásának az összegzését. az eredményhirdetés után 2-3 óra múltán megjelentek a médiahírek, ideértve a helyi tv riportjait is.

Mi több, a 4. forduló eredményhirdetése után a DKV egy digitális prospektusban közzétette ötből négy pályázat műszaki adatait, jellegrajzait, számítógéppel generált látványterveit, a helyi hírportál a haon.hu meg a járművek „kártyáit” a fő jellemzőkkel - íme a választék, összehasonlíthatóak az ajánlatok, polgártársak kire szavaznátok?

(Kilógott itt a sorból az AnsaldoBreda, amely nem közölt ajánlati árat, illetve az ötödik cég a Koncar, minthogy ajánlatát a DKV nem hozta nyilvánosságra, így annak előnyeit, hátrányait összevetve a versenytársakkal nem ítélhette meg a közvélemény. A horvátok kizárása nem magyarázat, korábban az AnsaldoBreda is e sorsra jutott.)

Időközben Debrecen is szárnyra bocsátotta 2-es villamos címen saját honlapját. Igaz, nem itt, de a http://www.debrecen.hu–n megjelent a CAF-nak a döntést támadó kérelme. Az 5. tender elbírálásának az összegzése azonban eddig nem került fel sem az önkormányzat, sem a 2-es villamos honlapjára, (ahol még mindig október 7-et mutat a naptár) az ajánlatok összehasonlító bemutatásáról nem is szólva.

Ez sajnálatos, akár felháborító, és ha nem is sért törvényt, mindenképp sérti a közérdeket, mert lehetetlenné teszi a nyilvánosság ellenőrző szerepének az érvényesülését. Márpedig az - több szem többet lát alapon - felfedezhet hibákat, ellentmondásokat és ezekre időben, szerződéskötés előtt felhívhatja a figyelmet. Kérdés hol: KIKSZ, NFÜ, NKH, EKKE, KDB? Ha már nincs KÖZérdekvédelmi Hivatal.

premium salmon 2010.10.20. 16:26:36

bocs, az átláthatóság, transzparencia, őszinteség gorbacsovi értelemben természetesen "glasznoszty" :-)

hegylako01 2010.10.20. 17:06:37

@premium salmon: Köszi én ma legalább egy 20 percet kerestem a KDB honlapján a határozatot vagy valamilyen anyagot, de csak az iktatását találtam meg semmi konkrétat.

Miskolcon sajnos nincs értékelhető tájékoztató.

premium salmon 2010.10.20. 21:04:16

@hegylako01:
"Miskolcon sajnos nincs értékelhető tájékoztató."

Miért kell a székesfővárosba utazni, hogy mindezt megtudjuk Miskolcról, ahol ugye ma lett volna eredményhirdetés? Essen hát szó a miskolci villamos tender körüli nyilvánosságról is, a KÖZvélemény tájékoztatásáról a megKÖZelítőleg 19 mrd Ft KÖZpénzből finanszírozott KÖZösségi KÖZlekedési KÖZbeszerzésre vonatkozóan – nemde igazán KÖZügy, így a tájékoztatást maga a KÖZérdek diktálja.

Miskolci tendernek régóta van honlapja, de sokáig nem sok köszönet volt benne: például idén március 19.-én, a 3. eredményhirdetés vélt napján a vezető híre a miskolci kocsonyafesztivál volt. Március 24.-én feléledt a honlap és jelezte, másnap várhatóan döntés születik: 13.00 órakor eredményhirdetés, majd sajtótájékoztató.

Aztán a következő vonatkozó hír két hónap(!) múlva, május 25.-én jelenik meg a Zöld Nyílon és a közbeszerzési eljárás érvénytelenségét tudatja. Aligha menti a miskolciakat, hogy a Zöld Nyíl projekthez kapcsolódó 36-72 milliós PR tender is eredménytelennek bizonyult – a projektnek addig is külön PR menedzsere van.

Nagyon rövidek és titkolózóak voltak most a szeptember 20.-i pályázatbeadást követő közlemények is, csak másnap az Inforádióból tudta meg a nyilvánosság, hogy kik vették ki a pályázatot, ki a négy ajánlattevő és ki adott be jogorvoslati kérelmet. E beadvány tartalmáról, az esetleges felfüggesztésről és eredményhirdetés késésről a miskolciak a hagyományoknak megfelelően - de a debreceniekkel ellentétben - semmiféle tájékoztatást sem adtak. Nos ezért töltöttél 20 percet tök felesleges kereséssel :-(

A jogszabályokról is persze jó lenne többet tudni, mit mondanak ezügyben.

hegylako01 2010.10.20. 21:28:14

@premium salmon: a közbeszerzési nyilvánosságról és a közbeszerzésekre fordított pénzek sorsáról van egy remek indexes videó
index.hu/video/2010/10/19/margit_hid_per/

Ahogy a írtad a Zöldnyil.hu egy 0. A helyi sajtó kicsit jobb. De azt se írták meg, hogy kik pályáztak és ki támadta meg. Ez is az országos sajtóból tudtam meg.
Az a legnagyobb baj, hogy a kevés tájékoztatás miatt a lakosok bizalmatlanok a tenderrel kapcsolatban, sőt nem is értik, hogy miért is kell ez.

hegylako01 2010.10.21. 06:29:56

@chezcecherserge: Szavazok:) Miskolci villamos lesz hamarabb. Sőt hamarabb érkezik meg az 100 új busz (2015 a szállítási határidő), mint hogy legyen M4.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.10.22. 23:28:17

@chezcecherserge: villamos tendere nem is lesz butapestnek.. Minek azt... azzal nemtud magyar ember visszaélni.. villamosos protekció nincs. Hogy környezetbarát meg ilyesmi az mindegy.

Amúgy nem túl izgalmas a szavazásod... :D ahogy hegylakó mondta.. +1

Miskolccal kapcsolatban tán nem lesz már olyan sok probléma, de az az érzésem, hogy Debrecennel kapcsolatban is fogunk sírni/nevetni kínunkban még...

premium salmon 2010.11.16. 04:44:41

@taksony11:
Ennyi a tehetetlenségi nyomatéka / átfutási ideje a rendszernek.Ez a kihirdetett debreceni eredmény anno október 7.

Megtáltosodott a debreceni 2-es tájékoztatás a honlapon néha naponta, kétnaponta is megjelenik hír. Legutóbb a KDB tárgyalás másnapján ezt a korrekt anyagot: www.2-esvillamos.hu/spanyol-olasz-csata-debrecenert-75.html

De a bírálati összegzés az 5. - intim latino-mediterrano menetről - sehol. Hogy lehet ez? micsoda titkokat rejt, ha most nem teszik közzé? Ha meg nincs ilyen, miért szegnek törvényt?
süti beállítások módosítása