Érdekes bejegyzés jelent meg az urbanista blogon. Az első Budapesti Turisztikai Konferencián elhangzottak alapján másfél-két év múlva üvegkabinos lanovkákon suhanhatnánk át a Vigadó térről a Várba. Igaz a projekt az elhangzottak alapján még engedélyezés előtt áll, de a szükséges magántőke, mintegy 6-8 milliárd forint rendelkezésre áll, így 5-6 euróért bárki használhatja nem is olyan sokára a vonalat.
Nem is olyan lehetetlen, hogy megvalósul, írja az urbanista blog szerzője, ~dá~, de ebben az esetben nem tudok igazat adni neki. Nem hogy kettő, tíz év múlva sem fogunk utazni ezen szerintem.
New York, Roosevelt Island Tramway (fotó: www.nysun.com)
Hogy miért mondom ezt?
Kezdjük az engedélyezés kérdésével. Elképzelhetetlennek tűnik, hogy az engedélyezési eljárás simán lebonyolódik majd a világörökségi környezetben, ahol a műemlékesek az utolsó korlátcirádát is számontartják. Mert bizony az engedélyezés során a műemlékeseket nem lehet majd kikerülni, és ugye mind a Vigadó tér, mind a Budai Vár különösen érzékeny terület ilyen szempontból. Emlékezzünk csak a budai rakparttal kapcsolatos vitákra!
De vannak más problémák is.
Ha a projekt komoly, akkor bizonyára már vannak hozzá vázlattervek is. Vajon hogy alakulna át a Vigadó tér egy ilyen esetben? Milyen magas oszlopnak kell tartania a kabinokat a pesti oldalon, hogy az a kettes villamost is keresztezze meg a hajózási magasság is biztosított legyen? Vajon mekkora fogadóállomást kell létesíteni Feszl Frigyes Vigadója előtt, hogy a kabinok forgatása és a ki- és beszállítás megfelelően biztosítható legyen?
Caracasban működik, bérlettel használható. Képzeljük el a Vigadó előtt. (fotó:Railfan)
Vajon a budai oldalon milyen magas tartó-feszítőoszlopot kell elhelyezni, hogy a kabinokat meg is tartsa valami? Vajon a Budai Várban milyen és mekkora fogadópontot kellene létesíteni? Egy ottani régészeti lelet mennyi időre állítaná meg a munkát?
Hongkong, Ngong Ping Cable Car (fotó: Jeannie Chan)
A projekt egyébként számos turistát vonzana, ez nem is kétséges, csakhogy nem mindegyik turista használná ám a szerelvényeket, hiszen a Lánchídon átsétálni mégiscsak kellemesebb. Barcelonában sem mindenki a Teleféricoval megy fel a Montjuïcre. Ezek után az 1400-1700 forintos jegyárból és a 6-8 milliárd forintos bekerülési költségből lehet számolgatni, hogy milyen átfutású a projekt megtérülése.
Vannak városok, ahol működik ez, akár városi forgalomban, akár a turistáknak meghirdetve. Nem látom azonban az esélyét, hogy ez itt, a belváros közepén megvalósulhasson.
Lehet, hogy valakinek megtetszett a londoniak (külvárosi) Temze feletti lanovka ötlete és bedobta itthon is?
UPDATE: Közben megjelent az Indexen is egy cikk a témában, immár látványtervekkel. Utóbbiak alátámasztják a fenti kételyeket, alsó rakparti indulás az autók mögül, árvízszinten, hajózási magasságban?