A lengyel busz- és villamosgyártó Solaris jól csinálja a dolgokat. Miután a buszágazata Európa-szerte ismertté vált, kapva kapott az alkalmon, hogy az épp megújuló hatalmas lengyek villamosüzemek számára villamosokat szállíthasson. Varsóban még elbukott, első, negyven (később negyvenötre emelkedő) villamosról szóló tenderét a hazai pályának számító Poznanban úgy nyerte azonban meg, hogy lényegében még egy villamosa sem készült el teljesen, a kocsinak nem voltak meg az engedélyei sem.
Az első poznani Tramino (fotó: jakub-skotowski)
Debrecen és Miskolc esetén úgy van ott a villamostendereken a Solaris, hogy elvileg a referencia-követelményeknek önmagában nem felel meg, segítségül kellett hívnia valaki mást (ki, tudja valaki?), hogy indulhasson. És még nyerni is van esélye.
Mára ugyan elkészült és forgalomba állt az első Solaris Tramino (hol van már a Gecko márkanév) Poznanban, az üzemetetési tapasztalat azonban még mindig nincs meg. A Solaris azonban ismét tendert nyert, ráadásul nem is Lengyelországban, hanem a villamosokkal jól ellátott, a Siemens, a Bombardier, sőt a Stadler hazai terepének számító Németországban.
Jéna - az újabb diadal színhelye - nem tartozik a legnagyobb német villamosüzemek közé, a két éve bővült hálózat mindössze 23 kilométeres. Nem tartozik a legnagyobb villamos megrendelések közé sem a most lefutott tender, hiszen mindössze öt villamosról van szó. A szállítási lehetőség megszerzése azonban jelentős, hisz kilépés a nemzetközi piacra. Hasonló lehet ez, mint a lengyel konkurrens PESA szegedi győzelme.
RoG77 rajza egy lehetséges színtervről (forrás: skyscrapercity)
A versenytársakról nincs sajnos információm, aki tudja, írja be. Mondhatnám, hogy a Solaris árelőnnyel győzött, az igazság azonban az, hogy az egy kocsira jutó 2,74 millió euró (kb. 750 millió forint) inkább átlagosnak vagy afelettinek tekinthető, mint áron aluli beszerzésnek. Ami biztos: a Solaris 2012 nyarán kezdi el a jénai kocsik gyártását (addig leköti a már említett poznani tétel) és 2013 első felére már kész is van mind az öt, 29 méter hosszú, méternyomtávú, kétirányú kocsi.
Jénában nem ez lesz az első alacsonypadlós kocsi, szolgálatot teljesít 19 darab AEG, valamint a cégvásárlásoknak köszönhetően 14 darab Bombardier gyártmányú járgány is. Az új Solarisokkal a menetrend sűrítését tervezik.