PTinfo

PTinfo

A Solaris nyert Jénában!

2011. július 18. - mestska

A lengyel busz- és villamosgyártó Solaris jól csinálja a dolgokat. Miután a buszágazata Európa-szerte ismertté vált, kapva kapott az alkalmon, hogy az épp megújuló hatalmas lengyek villamosüzemek számára villamosokat szállíthasson. Varsóban még elbukott, első,  negyven (később negyvenötre emelkedő) villamosról szóló tenderét a hazai pályának számító Poznanban úgy nyerte azonban meg, hogy lényegében még egy villamosa sem készült el teljesen, a kocsinak nem voltak meg az engedélyei sem. 

Az első poznani Tramino (fotó: jakub-skotowski)

Debrecen és Miskolc esetén úgy van ott a villamostendereken a Solaris, hogy elvileg a referencia-követelményeknek önmagában nem felel meg, segítségül kellett hívnia valaki mást (ki, tudja valaki?), hogy indulhasson. És még nyerni is van esélye.

Mára ugyan elkészült és forgalomba állt az első Solaris Tramino (hol van már a Gecko márkanév) Poznanban, az üzemetetési tapasztalat azonban még mindig nincs meg. A Solaris azonban ismét tendert nyert, ráadásul nem is Lengyelországban, hanem a villamosokkal jól ellátott, a Siemens, a Bombardier, sőt a Stadler hazai terepének számító Németországban.

Jéna - az újabb diadal színhelye - nem tartozik a legnagyobb német villamosüzemek közé, a két éve bővült hálózat mindössze 23 kilométeres. Nem tartozik a legnagyobb villamos megrendelések közé sem a most lefutott tender, hiszen mindössze öt villamosról van szó. A szállítási lehetőség megszerzése azonban jelentős, hisz kilépés a nemzetközi piacra. Hasonló lehet ez, mint a lengyel konkurrens PESA szegedi győzelme

RoG77 rajza egy lehetséges színtervről (forrás: skyscrapercity)

A versenytársakról nincs sajnos információm, aki tudja, írja be. Mondhatnám, hogy a Solaris árelőnnyel győzött, az igazság azonban az, hogy az egy kocsira jutó 2,74 millió euró (kb. 750 millió forint) inkább átlagosnak vagy afelettinek tekinthető, mint áron aluli beszerzésnek. Ami biztos: a Solaris 2012 nyarán kezdi el a jénai kocsik gyártását (addig leköti a már említett poznani tétel) és 2013 első felére már kész is van mind az öt, 29 méter hosszú, méternyomtávú, kétirányú kocsi.

Jénában nem ez lesz az első alacsonypadlós kocsi, szolgálatot teljesít 19 darab AEG, valamint a cégvásárlásoknak köszönhetően 14 darab Bombardier gyártmányú járgány is. Az új Solarisokkal a menetrend sűrítését tervezik.  

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr483075490

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.18. 10:40:54

@hungeri: már miért ne hozhatnák a gumikerekes szintet? ugyan nem vagyok mérnök, de szerintem villamos-kasztnit se nehezebb összerakni mint buszost. az elektronikát meg gondolom beszállítja nekik valaki, az nem házi.

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2011.07.18. 12:08:53

@milliliteratura: "de szerintem villamos-kasztnit se nehezebb összerakni mint buszost"

Biztos ezért van 6687 darab buszgyártó a világban, de csak mondjuk 10-12 villamosgyártó, amiből 3-4-5 tekinthető komolynak :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.18. 12:26:43

@milliliteratura:

sokkal nehezebb összerakni az (alacsonypadlós) villamoskasztnit, némelyik villamosgyártónak sem sikerül mindig tökéletesen :)

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.18. 12:49:40

@Hamster: ez azért annak tükrében, hogy a buszos piacot ezres nagyságrendben mérik, a villamosost meg egyesben, átgondolandó :)
szerintem arányaiban lehet hogy több a villamos-gyártó, mint a buszos, legalább is európában.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.18. 12:51:47

@mestska: én láttam már necces buszkasztnit is, nem is volt olyan messzi galaxisban :)
amúgy miért nehezebb? (mondjuk szóló vs szóló vagy csuklós vs csuklós konfigban.)

tom-a-hawk 2011.07.18. 16:45:59

azt irjak a lengyel tematikus oldalak es forumok, hogy a jenai jarmu a GTxN modelleken alapszik majd, tehat teljesen mas konstrukcio lesz, mint a poznani Tramino. Ezt amugy finoman megerositi a sajtohir is a Solaris honlapjan: "kulon erre a palyazatra terveztek" - persze, mert ha jol tudom, a kiirasban benne volt, hogy a jarmuveknek kompatibilisnek kell lenniuk a mar Jenaban kozlekedo ketiranyu GT6M villamosokkal. Ez megmagyarazna a keves jelentkezot is, es talan arra is magyarazatot ad, hogy mit akar a Solaris eladni Magyarorszagon :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.18. 17:31:33

@tom-a-hawk:

ezt a külön erre a pályázatra tervezték mondat nagyjából minden új járműszállításnál ott van :)

Hogy műszakilag milyen lesz, azt meglátjuk, azt mondd meg, hogy milyen referenciával indul a cég :)

tom-a-hawk 2011.07.18. 19:18:30

@mestska: na, ez azert eros tulzas. Minden cegnek van egy tobbe-kevesbe standard modellje, amit javasol, es ilyenkor nem mondja, hogy ujat tervezett (Alstom-Citadis, Bombardier-Flexity, PESA - Swing/Csardas stb.) Legfeljebb a dizajn ter el. Ez kenyelmes a gyartoknak is (nem kell ujat tervezni) es a vasarloknak is (a mar letezo modell mashol mar bevalt). Szoval nem ertek egyet, h ez a mondat mindig ott van, sztem inkabb az ellenkezoje az igaz.
A referenciarol fogalmam sincs, de ha igaz, h a GT6N valamilyen ujrafogalmazasa lesz a jarmu, akkor ennek lehet befolyasa a referenciara is (pl. megvettek a licenszt vagy ilyesmi, azt hallottam, h a Bombardier mar ugyse fog ilyet gyartani, de ez nem ellenorzott info :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.18. 20:32:52

@tom-a-hawk:

hm. Én számtalan esetben olvastam, hogy az xy város igényeinek megfelelően módosították, a legtöbbször persze ez nem érint szerkezeti beavatkozásokat... (ugyanarról beszéltünk tehát :)

Amúgy egyre érdekesebb ez a dolog. Ha valóban valami más, eltérő konstrukcióval készül az új jnai kocsi, akkor a Solarisnak már kettő darab kiforratlan típusa lesz :)

taksony11 2011.07.19. 00:27:48

@tom-a-hawk: Gondolom a solaris is úgy jut hozzá a GT6N-hez, mint a stadler a variobahn-hoz

Adtranz klónok támadása

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.19. 12:14:55

@mestska: a gt6n kiforratlan? szerintem pont éveket spórolnak meg, ha tényleg megkapták/-ják a technológiát. (ahogy a buszgyártásuk is a neoplan-összeszerelő üzem eredménye. nem véletlenül tudtak berobbanni.)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.19. 13:16:25

@milliliteratura:

Itt az a kérdés, hogy a gt6n licenszéhez valóban hozzájutott-e valami módon a solaris vagy sem és hog yabban milyen mértékű konstrukciós átalakításokat végeztek.

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.07.19. 13:42:40

@mestska: asszem nem a liceszhez jut hozzá, hanem "...die technische Ausrüstung lehnt sich an die bekannte Konfiguration an." azaz kvázi ellophatják egyfajta reverse engineeringgel, vagy megveszik ugyanazt. az én értelmezésemben ők csak a kasztnit adják saját kútfőből.
www.jenapolis.de/133179/neue-strassenbahnen-fuer-den-jenaer-nahverkehr/

tom-a-hawk 2011.07.19. 17:17:30

@mestska: @taksony11: valoban, azt olvastam ma, hogy az Adtranz felvasarlasa utan a GTxN/M licensze szabadon felhasznalhatova valt (hasonlo piacvedelmi okokbol, mint az emlitett Variobahn atadasa a Stadler Pankownak). Tobb infot (meg) nem talaltam, de gondolom, igy nem lesz gond a referenciaval sem. Ami tenyleg erdekel, az, hogy Debrecenbe es Miskolcra is ezt ajanljak-e majd...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.19. 20:27:09

@tom-a-hawk:

A referenciával biztos nincs gond, hiszen az előző miskolci körben a Solaris referenciájéba senki nem kötött bele. A kérdésem továbbra is az, hogy honnan hozza a sola a referenciát? Krakkóból? Máshonnan?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.07.19. 20:29:54

@milliliteratura:

"az én értelmezésemben ők csak a kasztnit adják saját kútfőből."

Egy villamosnál a kasztni meghatároz mindent (már ha ugyanazt értjük a kasztni alatt, azaz a vázszerketet, ami tartalmazza a csuklókat és kijelöli a kerekek helyét is), így ha azt gyártja a Solaris saját kútfőből, akkor kiforratlan típusról beszélhetünk :)

tom-a-hawk 2011.07.20. 10:37:06

jena.otz.de/web/jena/startseite/detail/-/specific/So-sehen-die-neuen-Jenaer-Strassenbahnen-aus-672518594

az elso kepek a tervezett villamosrol. A berendezesbol jol latszik, hogy tiszta GT6N nemi kulso kozmetikaval (Solaris-orr).

nyelv-ész 2011.07.20. 23:34:06

@milliliteratura: Azért, mert az alacsonypadlós villingereknek egy csomó olyan kihívásnak meg kell felelniük, amik a buszoknál fel sem merülnek.

Néhány példa: a padlószint alacsonyabban van, mint a kerekek képzeletbeli tengelyvonala, ami miatt a kasztni alatt átmenő tengely szóba sem jöhet.
Ilyen kihívással persze egy alacsonypadlós busz is szembesülhet, de egy néhány tonnás önhordó kasztninál, 2-3 pár kerékkel ez könnyebben kivitelezhető. Ráadásul gumikerék és légrugózás csökkenti a vázszerkezetre ható deformáló erőket, ami a villanyosnál többnyire acélkereket és minimális rugóutakat jelent. Míg a busznál elég, ha a megállóban "letérdel" (lásd pl. Pesten a Solaris trolikat), és menet közben lehet magasabb is a padlószint, addig villingeréknél általában stabil hasmagasságot kell produkálni.

Aztán itt van a járműhossz: a busznál kétszer-háromszor hosszabb villamosnak nem egy, max. két csuklószerkezete van, hanem olykor 4-5, és ezzel úgy kell(ene) kanyarodnia, hogy ne szitáljanak be a kasztni egyes részei. Ezt sokszor még neves gyártóknak sem sikerül összehozniuk, a jármű egyes részei kanyarban úgy szambáznak, hogy az utas tengeribeteg lesz :-)

Tetézi mindezt, hogy egy halom előírás és szabály vonatkozik a sínen futó járművekre: egyfelől előírnak egy vázszilárdságot, ami miatt nehéz kasztnira lenne szükség, mellette van egy ideális tengelyterhelés, amit el kell érni, különben csak helyben forognak a kerekek indulásnál vagy emelkedőn, viszont van egy megengedett maximális terhelés, amit meg nem lehet túllépni a jármű teljes terhelésekor sem.

Egyfelől a megrendelő minél több embert akar utaztatni a szerelvényen, ami miatt nem lehet a villanyos kasztnija túl nehéz, másfelől meg ha túl könnyű, akkor üresen nem lehet vele rendesen elindulni...

Aztán lehetne folytatni az elvárt menetdinamikához kapcsolódóan az áramellátás meg a visszatáplálás körüli kavalkáddal, meg hogy milyen áramerősséghez milyen és mennyi áramszedő kell, azok milyen nyomást fejthetnek ki a vezetékre, és miért nem a villamos konstrukció a hibás, ha az üzemeltető csak akkor hajlandó modernizálni a betáplálást, amikor már a Margit-hídon dőlnek ki a rozsdás oszlopok :-)

Szóval a buszokkal még mindig sokkal egyszerűbb a dolog akkor is, ha egyébként a dízelmotor sokkal bonyolultabb, mint a villanymotor...

taksony11 2011.07.23. 18:05:20

@nyelv-ész: Ha nagyon akarják, akkor elférnek a tengelyek.
Viszont egy kis bucka lesz az utastérben

premium salmon 2011.07.29. 07:59:10

@mestska:
PTinfo július 28

@mestska
„A referenciával biztos nincs gond,” írod. Nincs igazad: a Solaris csak megúszta legutóbb indulási joga megítélését, de nem tudni, hogy döntöttek volna a miskolci ajánlatkérők ha befejeződik a tendereljárás. Senki sem adott választ, mikor - nem is egyszer - a Solaris referenciáiról kérdezted a blog népét, így csak találgathatunk az összegereblyézett infók alapján.

Saját jogon nem indulhat a Solaris 1 db prototípus és 1 db sorozatjármű birtokában. 2009 novemberében a cég honlapja konzorciumi tagként szerzett tapasztalatokra hivatkozik Krakkó és Gdansk számára készített villamosok gyártásában. Ezek csak a Bombardier fővállalkozásában 2007-2008-ban készített Flexity Classic tuják lehettek.

Minthogy a Bombardier esetleg indul most – hiszen „már tervezik a mi villamosunkat” – biztos nem adományoz referenciát a poznani konkurenciának.

A másik alvállalkozó a Kiepe - ma már a Vossloh csoport tagja - elektromos és elektronikai berendezéseket gyártója és beszállítója, azaz nem járműgyártó, így nem lehetnek saját jogon megfelelő kompetenciái.

Mindez a 3 gdanski NGT6-2GD tuja esetében határidőn kívül 2007-ben, a 24 db NGT6-2 esetében 2007-2008-ban történt, így épp hogy meglehet, ha egyáltalán megvan a 15 példány. Ugyan normál nyomtávúak de – Lengyelországról lévén szó - mindnyájan egyirányúak. Emlékeztetek: éppen a kétirányú referenciák hiánya rekesztette ki az indulásból a PESA-t

A legújabb 24 darabos krakkói szerződésben 2010 júliusában is szerepel a Kiepe, míg a Solaris már nem. Ugyanakkor a Traminot bemutató szakcikkek a beszállítók között nem is említi a düsseldorfi céget. Ha vannak is közös gyártási-szerelési tapasztalatok, mit érnek, ha vélhetőleg nem dolgozik már együtt a Solaris és a Kiepe?

Ezek után meg lennék lepve, sőt tisztességtelennek tartanám, ha a Solaris – mégoly előnyös ajánlattal - indulhatna a két városban, míg a PESA és a Koncar nem. Néhány óra múlva megtudjuk, elfogadták-e a poznaniak pályázatát Debrecenben és következtethetünk a miskolci részvételre vonatkozóan is :-)

premium salmon 2011.07.30. 07:41:40

Kizárták a Solarist (is) Debrecenben.

A fentiekben nem esett ég szó a másik követelményről, a legalább 50%-ban alacsonypadlós tuja minimum egy éves karbantartási referenciáról. Hetekkel ezelőtt, május 23.-án adták át az első sorozatjárművet Poznanban - ugyan honnan lenne, és ha nincs, honnan vehetnének karbantartási tapasztalatot?

Őszintén kívánom és drukkolok, hogy az esélytelen, szorgalmas, igényes, bátor gyártók, - mint a Solaris - is lehetőséget kaphassanak. Attól még, hogy az (általam hibásnak tartott és kritizált) alkalmassági kritériumoknak (szerintem sem) felelnek meg, nagyon is sajnálom, hogy nem mérkőzhetnek meg a többiekkel Magyarországon.

Mindenkinek jó lenne, ha a legjobb villamost minél több ajánlatból mindenek előtt műszaki, üzemeltetési, utaskényelmi szempontok alapján választanák ki.
süti beállítások módosítása