PTinfo

PTinfo

Kifutott a városba az első szegedi PESA

2011. november 01. - mestska

Még alig csomagolták ki az első új alacsonypadlós PESA villamost Szegeden, máris próbakörét futja, nem is akárhol, hanem a kettes villamos újépítésű vonalán. Ha valaki nem tudná, Szeged közösségi közlekedés fejlesztését célzó projektjének egyik legfontosabb eleme egy új villamosvonal kiépítése, közel 2,5 kilométer hosszban. A Rókusi körúton a Kossuth Lajos sugárút és a Csongrádi sugárút között lényegében már kiépült vonal a környező lakótelepek kiszolgálását biztosítja. 

Az első kocsi ismerkedik az új vonallal (fotók: Kelemen Zoltán Gergő)

A vonalon a tervek szerint jelentős szerepet kapnak az új PESA kocsik, aminek első példánya a nappali fényben kevésbé tűnik robosztusnak. A próbakörre - amit várhatóan a meglévő Tátra típusok is megtesznek megtettek már - az újonnan kiépített pálya és a jármű közötti összhang vizsgálata érdekében volt szükség. A PESA kocsit várhatóan számtalanszor lehet még az utcán látni, hiszen a típusengedélyek megszerzéséhez rengeteg futásvizsgálatra és tesztre lesz szükség.

Keréktakaró lemezekkel még  sajtótájékoztatón (fotók: Csamangó Attila, Németh Zoltán Ádám)

A próbafutást megelezően, nem sokkal az első kocsi érkezése után sajtótájékoztatót tartottak, ahol megtekinthető volt az új kocsi közelebbről is. Jól látható volt, hogy a belső elrendezés esetén a PESA ugyanazt az elvet követte, mint a korábban Szegeden kiállított varsói kocsinál, azaz a kocsi hossztengelyéhez képest szögben elhelyezett ülések és enyhe rámpák biztosítják, hogy budapesti Combinoktól eltérően ne kelljen a dobogóra felülni.

Ferde ülések (fotók: Csamangó Attila)

Az új kocsi kapcsán már említettem, hogy marketing szempontból szerencsés volt, hogy a korábbi Csárdás nevet a Swing váltotta. Most úgy tűnik, sikerült elkövetni egy másik marketinges bakit: az új, próbaköreit végző kocsi oldalán a The first tram from PESA for Europe szöveg olvasható. Az egy dolog, hogy a lengyelek magukat nem képzelik Európa részének (hiszen Lengyelországban már 250 hasonló villamost eladott a PESA), de a szövegből az is lejöhet, hogy nincs villamosgyártói tapasztalata a cégnek. Ha rajtam múlna, én levenném, de legalábbis módosítanám a szöveget, akár for Hungary-re. 

Külön köszönet Németh Zoltán Ádámnak és Wágner Tamásnak a fotók küldéséért!

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr693344286

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lenry 2011.11.01. 11:18:54

"A próbakörre - amit várhatóan a meglévő Tátra típusok is megtesznek "

már megtették: www.youtube.com/watch?v=-0s3M6l0i_Q&feature=related

premium salmon 2011.11.01. 16:35:32

Nem csak marketinges hibát követtek el a bydgoszcziak - bár ígérték, hogy a szegedi modellre kiküszöbölik - a befordított ülések alatt a burkolat csúnyán és hegyesen belóg a lábtérbe.

Tom után Salmon is kekeckedik az adatokkal, számokkal: a PESA rendelései a vonatkozó poszt szerint összesen nem 251-et, hanem 258-at tesznek ki. Az eltérést a czestochowa-i hetek okozhatják, akiket Twist-re keresztelt a gyár.

jazzcool 2011.11.01. 18:19:14

a Pesának ez volt az első köre, de Szeged fényévekkel megelőzte Debrecent és Miskolcot. abban azonban egyelőre csak reménykedni lehet, hogy a forint elgyengülése nem lesz parttalan, azaz nem borítja (nagyon) fel a járműbeszerzési keretet.

lokoszt · http://lokoszt.blog.hu 2011.11.01. 18:28:55

A debreceniek fikacikke is megérne egy misét. A 96. tender után végre talán lesz villamosuk, de a hibátlanul bele tudtak kötni a szegedi villamosba...

atomboy · http://szegedbicaj.blog.hu 2011.11.01. 19:27:21

@Lenry: Egeszen pontosan augusztus 23-an volt az elso teszt.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.01. 19:28:09

@premium salmon:

"a PESA rendelései a vonatkozó poszt szerint összesen nem 251-et"

de-de, a vonatkozó poszt az jó, hiszen azt írja, hogy a típusból. :)) A Twist egészen más jellegű kocsi, a kazahok után abban is elbizonytalanodtam, hogy 100% alacsonypadló lesz.

premium salmon 2011.11.02. 07:51:21

@mestska:

A PESA-ra vonatkozó adatokat összeadva bizony 158 jön ki, minthogy a szerző nem említi, hogy a czestochowa-i hetek nem a SWING modell családba tartoznak, sőt egykoron a zarándokvárosi tujákról szóló cikkben „ráutaló megjegyzést” tesz, mikor a szegedihez hasonlóként harangozza be őket.

Teljes joggal, hiszen a lengyel forrás szerint (infotram.pl/text.php?from=archive&id=35404) 100% AP volt a követelmény. Ebben a hitünkben most valamennyien megrendültünk…:-)

A 251 is nagyon impozáns megrendelésszám, különösen, ha ehhez hozzávesszük a 33 db még nem Swing névre hallgató, de szintén 100% AP tuját, meg a 7+2 db akár 100% AP Twistet. A summa 293 „hasonló” tuja megrendelés - valóban egy új regionális villamosgyártó felemelkedésének vagyunk tanúi.

De tessék mondani, hogy fordulhatott elő, hogy a PESA, amely időközben a londoni villamostenderen a legjobb három közé került(!) nem is indult a legutóbbi magyar tendereken? Miért csak levelet küldött a Miskolc4.0 fordulóban és mi áll abban a levélben? A szegedi 9 után a miskolci 31 tuja sorsa senkit sem érdekel?

Kuruttya 2011.11.02. 09:36:00

Ez a ferdített ülés sem tűnik sokkal kényelmesebbnek, mint a combino magasított ülőhelye. Úgy tűnik, hogy ezeken a részeken egyelőre nincs mit tenni, nem tart ott a technológia, hogy kényelmes ülések legyenek.

Normális 2011.11.02. 10:23:49

@Álmos:
Az emberi butaság, egyfajta hamis "(közlekedés)politikai korrektség" tart ott, ahol tart, ennek az alacsonypadlós ostobaságnak az erőltetésével, nem a technológia a hibás.
Ki kell mondani, hogy az alacsonypadlózás kis hatékonyságú, gazdaságtalan, és a tömegközlekedésben értelmetlen. A városok -kis túlzással- jobban járnának, ha ingyenes iránytaxikat járatnának a néha-néha felbukkanó kerekesszékesek kedvéért. Szerintem a kerekesszékesek is...
A babakocsit ne szedjétek elő: anno magam is vittem babakocsit alacsonypadlótlan villamoson, gond nélkül...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.02. 10:48:51

@Normális:

szerintem órisi tévedés lenne kimondani ezt, ugyanis nem igaz. Az alacsonypadló nem csak a kerekesszékeseknek jó (akik minimális hányadát alkotják az utasközönségnek), hanem mindenkinek a babakocsistól a nagymamán át a kisgyerekesig. Az utascserét is meggyorsítja.

Az alacsonypadlónak természetesen vannak hátrányai, hiszen ettől még a villamos kerekeken gurul, amiket el kell helyezni, de összességében pozitív a hatás.

TrueY · http://qltura.blog.hu 2011.11.02. 11:00:46

Nekem tetszik. Kicsit AI-s hangulatú.

"Ha rajtam múlna, én levenném, de legalábbis módosítanám a szöveget, akár for Hungary-re."

Valóban jó 5letnek tűnik!

hal1fan 2011.11.02. 11:02:21

Mitől praktikus az egymással szemben kissé elfordított ülés beépítése? Talán attól, hogy gyakrabban rátaposhatnak az utasok egymás lábára? Érdekesnek érdekes, mondhatni újszerű megoldás, de nekem bizony inkább amatőrnek tűnik. Pedig a villamos látványa tetszetős, jó lenne ilyeneket látni akár Miskolcon is...

Még annyit, hogy ha ez az ülésrend lenne a "nagy durranás", már régen kitalálták volna...

Peter__Blau 2011.11.02. 11:13:24

Klassz az új villamosuk, nekem nagyon bejön. Amikor utoljára jártam Szegeden még bengálikkal közelekedtem, de nekem azok is nagyon bejöttek, olyan jó ódon csodák voltak, szerettem őket.
Jó ötlet ez a ferdén elhelyezett ülés. Nekünk is kellene pár ilyen villamos a magaslépcsős Hannoveriek helyett. Vagy azoknak kellene rámpát építeni a megállóba. Utálom azokat a lépcsőket.

Nap 2011.11.02. 11:16:20

Szerintem meg simán elférne 3 ülés egymás mellett metro stílusban a mostani 2 csálé helyett. Akkor csak a lábfejére taposnának az ülőknek, így viszont viszik a térdet is.

Nem véletlen, hogy egyre többen utáljuk az alacsonypadlós járműveket, akinek van lába nem igen tudja hova tenni egy haladó jógatanfolyam elvégzése nélkül. Már ha le szeretne ülni. Mert ülésből is fele annyi van, mint egy rendes járművön.

hal1fan 2011.11.02. 11:17:13

Peter Blau

....szóval miért is jó a ferdén elhelyezett ülés? Igazán szeretném tudni.

Peter__Blau 2011.11.02. 11:22:42

@Normális: Alacsonypadlóssággal csak azért van probléma, mert a kerekek háza belóg az utastérbe. De ez is csak azért van mert a régi rendszerű villamosok méreteihez kell tervezni az alacsonypadlósakat is. Amint felszednék a síneket, esetleg szélesebb nyomtávúra cserélnék, vagy egymástól távolabb tennék le a két pár sínt, máris megoldható lenne, hogy úgy tervezzenek járművet hogy a kerékház ne lógjon be az utastérbe. Akkor aztán akár bált is lehetne rendezni a villamosban annyi lenne a hely. A magaspadlós múlt öröksége és szabványai kötik az alacsonypadlós jövőt. Ugyanez van a buszok esetében is. A gyártótól aztán lehetne szélesebb a busz, de a forgalom, a sávok és a szabványok nem ezt preferálják.

Peter__Blau 2011.11.02. 11:24:03

@Normális: Ja meg hát úgy kívánom neked, hogy csak 1 hónapig fájjon a lábad és kelljen magaspadlóznod vele. Majd rájössz. Nekem már volt ilyen.

Peter__Blau 2011.11.02. 11:24:43

@hal1fan: Akkor igazán ülj fel egy Combino kakasülőjére és próbáld elhelyezni a lábadat azon a macskajárdán. Megtudod.

Peter__Blau 2011.11.02. 11:26:38

@hal1fan: Igazából a Combinon is meg lehetett volna csinálni azt, hogy az ülések háttal vannak az ablaknak, akkor nem lenne az a catwalk a lábnak és nem lenne kényelmetlen az egész kakasülő. De hát nem úgy csinálták. Pedig úgy több ülés is elfért volna.

cso zsi 2011.11.02. 11:39:14

@mestska: Sem a kerekesnek, sem a babakocsisnak nem muszáj bemenni a kocsi belsejébe. A Combinon is csak azért jó, mert a koldus végig tud gurulni az 50 méteres járművön.
Az ajtók környékén szélvédett AP, a kerekeknél MP normális ülésekkel, vagy metrópadokkal.
Egy Desiro/Flirt vonat épp így van hullámvasutazva. (bár a vasúti megállókban megnézném, mit tud csinálni egy kerekesszékes egyedül.)
Az AP villamosainkon kevés az ülőhely, de a kerékdobok mégis annyit vesznek el a térből, hogy az álló utasok is nehezen cserélnek helyet.
Amszterdamban hová tették a kerekeket? img3.indafoto.hu/10/9/19729_1fa94bd27600d8fc326e8c9cc285847e/952017_0aa461ed22376d545916e0587345e758_m.jpg
A bejárattal szemben (egyoldalas szerelvény) vagy babakocsi/rokihely, vagy ilyen található: img7.indafoto.hu/10/9/19729_1fa94bd27600d8fc326e8c9cc285847e/952013_330ef95e7f644e38079a555fe38fb957_m.jpg

Plumper_ 2011.11.02. 11:42:29

a Combinón meg kell mászni az üléseket, mint egy NDK-s úszónőt, ha meg akarod hágni, közben nem férsz el a folyosón, 1 ember ki/bemegy, az egész sornak mozdulnia kell. AGYRÉM

frikazojd · http://kocs.ma 2011.11.02. 12:01:19

itt nalunk nem a padlo alacsony, hanem a peron magas. nem tudom, hogy az olcsobb, de a peronokhoz meg liftet kell epiteni, bar nem szigoruan mindegyikhez van lift itt sem. rampa meg lepcso.
persze ha egyszer valaki feljut a peronra, onnan maga a jarmu alacsonypadlosnak tunik. ugy mint a metro BP-n. A magasperon az hulyeseg lenne? vagy csak undizajnos?

attila7575 2011.11.02. 12:06:03

Máris megvolt a próbakör?

Csak az a röhej, hogy az átadás tavaly nyárra volt meghirdetve első körben. Nevetséges az egész...

Dohányzó Zsiráf 2011.11.02. 12:19:06

@mestska: el tudnád küldeni ennek a debreceni "fikacikk"-nek a linkjét? Szívesen elolvasnám.
Köszi!

Zka · http://www.youtube.com/watch?v=_wpDbI1gca0 2011.11.02. 12:20:17

Ránézésre fele annyi ülőhely van rajta mint a régin, ráadásul belógatva az álló és közlekedőrészre, jóóóvan.

ricamaca 2011.11.02. 12:20:27

@Peter__Blau:
És miért nem gyártanak kisebb kerekű villamosokat is? Nem olyanra gondolok, mint a bányákban a csillék kerekei, de talán a jelenlegiekél kisebb átmérővel is lehetne, mint ahogy pl. a Credo egyes buszainál is méretváltás történt. A másik ötlet, ha a kocsiszekrény keskenyebb, és a kerekek inkább kissé kidomborodnak a karosszéria síkjából?

mellékvágány 2011.11.02. 12:23:04

A második képen, mi az a piros-fehér szerelvény?

Normális 2011.11.02. 12:25:04

@Peter__Blau:
Ugye, viccelsz?
az 1435 mm-es nyomtáv nem ma dőlt el, és még csak nem is a XX. században, sőt, nem is a XIX. szd. másodok felében.
Álmodozni persze lehet...
@mestska:
Az alacsonypadló bizony megbukott. Lehet, hogy még évekig erőltetve lesz, hiszen, úgymond "mindenkinek jó: a babakocsistól a nagymamán át a kisgyerekesig." (Nem is beszélve a járműgyártók, pöffeszkedő városiközlekedésfejlesztők s egyebek érdekeiről)
Csak éppen, magának a tömegközlekedésnek, azaz, annak a leglényegének, a hatékonyságnak rossz.
Rossz, nincs mit mentegetni-szépítgetni rajta.

Hajdú Intercity 2011.11.02. 12:28:53

Asztata mondatot nem értem, hogy a ferde üléseknek hála, nem kell a dobogóra felülni (mint a Combinókon). Én nem látok semmilyen dobogót, viszont így a két ülés közé sem lehet betolni csomagot, iskolatáskát stb. Pazarlása a (kevés) helynek.

Sir Nyű 2011.11.02. 12:34:48

@cso zsi: Szerintem ez egy ULF. Nem kell messzire menni, Bécsben rengeteg van. (Leszakadt az arcom, mikor nemrég Nagyváradon láttam egyet, tuti cucc, de a sínekhez nem nyúltak, azok még BP-hez képest is félelmetesek.)
Az ULF-ban (Ultra Low-Floor) sok a hely, cserébe a csuklók szűkek, mert azokban van a motor és a "kerekek" is, köztük lógnak a tágas bódék. Állítólag nem túl kíméletesek viszont a sínekkel.

Peter__Blau 2011.11.02. 12:37:30

@Normális: Nem viccelek, miért ne lehetne változtatni rajta? A gyártó legyártja neked a különböző nyomtávú kocsikat is. Szerintem biztos van is rá példa. Miért lennének ezek örökre kőbe vésett dolgok?

Amúgy miért írod ennyire elszántan, hogy rossz az alacsonypadlós? Melyek a hátrányai? Én azt látom, hogy sokkal könnyebben és gyorsabban ki és beszáll az utas a Combinoba mint a Hannoveri villamosba.

Peter__Blau 2011.11.02. 12:42:31

@ricamaca: Igen, ezek is jó ötletnek tűnnek, mondjuk a kisebb kerék hátrányát nem ismerem, de hozzáértő emberek biztos meg tudják mondani miért nincsen kisebb kerék a villamos alatt.

Ha kilógna a villamos oldalából a kerékdob akkor viszont az ajtó lenne talán messzebb a perontól, ugyanis az ajtó síkja és a peron közt el kellene férnie a kilógó kerékdobnak is.

Peter__Blau 2011.11.02. 12:49:42

@Sir Nyű: "Az ULF-ban (Ultra Low-Floor) sok a hely, cserébe a csuklók szűkek, mert azokban van a motor és a "kerekek" is, köztük lógnak a tágas bódék. Állítólag nem túl kíméletesek viszont a sínekkel."

Na akkor meg is van oldva a kerék problémája, ez egy tök jó megoldás! Nyomtávot sem kell növelni.

www.youtube.com/watch?v=elDYTgfANh8&feature=related

Peter__Blau 2011.11.02. 12:51:01

@Peter__Blau: Ja és még egyszer mondom, amikor kibaszottul fájt a térdem és alig tudtam hajlítani, akkor nagyon nagyon örültem, hogy Combinoban utazhatok és nem kell lépcsőt másznom, hogy feljussak rá. Vannak így páran.

Normális 2011.11.02. 12:54:29

@Peter__Blau:
Természetesen nem kőbe vésett dolgok, hanem hatalmas, sok-sok évtized alatt kiépült infrastruktúrához kötődő dolgok. (vágány-nyomtávok, űrszelvények, utcaszélességek, stb.)
Olyan sokba kerül a megváltoztatásuk (pénzben, időben, munkaráfordításban), hogy egyszerűen értelmesebb egyfajta "természeti adottságként" kezelni őket, alkalmazkodni hozzájuk.
Sóhajtozhattam én pl. Szent-Péterváron, hogy a legbelső belváros is mennyire közlekedésbarát az utcarendszerét (szélességét) meg az építkezését (órási belső udvarok, parkolási gond így az utcán ismeretlen) látva, hogy nyoma sincs a budapestre jellemző gettószerű zsúfoltságnak...
...ettől még Budapesten lakom.

Az alacsonypadlós (pl. Combino) elérte azt, hogy másfélszeres szerelvényhosszal is képes kevesebb ülő- de főként állóhelyet produkálni, mint az elődje. Nesze, hatékonyság!
(Cserébe olyan széles járdaszigetekkel ajándékozták meg a bp-i közlekedőket, hogy egy rakás helyen el se fér miattuk 2 autóbusz egymás mellett az így lekeskenyített úttesten a Nagykörúton...)

doktor.dikhed 2011.11.02. 12:55:19

"legfontosabb eleme egy új villamosvonal kiépítése, közel 2,5 kilométer hosszban"

Az új vonal lenne 2,5 km hosszú? Szerintem a fele sincsen. Minden idők egyik legfeleslegesebb beruházása, egy jó közlekedésű környéken. Az építése kb másfél évig teljesen ellehetetlenítette a közlekedést és a környékbeli üzletek életét.

A rossz nyelvek szerint csak azért épült, mert a többi vonal felújítására elnyert pályázatban szerepelt egy új vonal kiépítésének követelménye. Nem tudom, ez igaz-e.

Reggie 2011.11.02. 12:58:35

@Peter__Blau: A villamos alatt azert nincsen kisebb kerek, mert a meretet a villanymotor hatarozza meg(maga a kerektarcsa nem nagy). A villanymotoroknal meg nem lehet csodat tenni, adott teljesitmenyhez adott terfogat kell.

Peter__Blau 2011.11.02. 13:03:10

@Reggie: Értem, köszi, ez ricamaca ötletére is válasz. Akkor marad az ULF rendszer a kerék elrejtésére. Más értelmes megoldást akkor nem látok. Normálisnak igaza van abban, hogy a hirtelen nyomtávszélesítés valószínűleg egy csomó költséggel járna. De az is biztos, hogy ez a Combino féle üléselrendezés eléggé fura a kerék fölött.

Normális 2011.11.02. 13:05:37

@doktor.dikhed:
Ha megvigasztal: nemigen láttam én olyan EU-s projektet, ahol legalább részben ne a gombhoz igazították volna a kabátot.
Ha csak azt a számtalan, tök fölösleges díszkövezést nézem, szerte Magyarországon, de a környező országokban is, akkor a lábam ökölbe szorul, mennyi értelmesebb dologra lehetett volna költeni azt a pénzt, amivel a Sammelrock családot hizlaltuk. (Tudjátok, ezek gyárják azokat az ocsmány szürke, vagy színes betonkockákat)

Peter__Blau 2011.11.02. 13:10:26

Ez is ULF rendszerű:

www.youtube.com/watch?v=VIqxjKXhiH4&feature=related

Le kéne cserélni ilyenre a Hannoveri sárgákat.

9-143 2011.11.02. 13:28:09

A 2-es és 83-as helyett a villamos nem annyira felesleges beruházás.
A fő gond inkább az, hogy a belső makkosházi emberek utazási szokásai hogyan változnak meg ezután. Lehet, hogy többen fognak a 9-es troliig elsétálni csak, és nem mennek el a villamosig. A 83-asig is csak fogcsikorgatva sétáltak el.
De ha a villamos sűrű és jó lesz, akkor sokan fogják használni.

cso zsi 2011.11.02. 13:29:48

@Sir Nyű: Nem hiszem, hogy a szambázó Combinonk kíméletesebb lenne, mint a csuklók alatti forgózsámolyos.
Skoda: www.youtube.com/watch?v=dn6ZyBLEcVo&feature=related

A fentebbi képen viszont ilyen elrendezés van: www.the-blueprints.com/blueprints-depot/trains/trains-c-d/combino-van-amsterdam.png

www.youtube.com/watch?v=mSvq8Ak1TCI

moszkvicssluszkulcs 2011.11.02. 13:43:23

Remélem nyugdíjasként majd én is utazni fogok ilyeneken Miskolcon.
Ja, most 46 vagyok...

Sir Nyű 2011.11.02. 13:57:17

@Peter__Blau: Azért az ULF sem csodaszer. Sokan tudnak ülni rajta, de csúcsidőben azért lehetetlenül zsúfolt tud lenni (ez persze méretezés és járatsűrűség kérdése is), kevés az állóhely és tömegben nehéz kimenni középről azon is.

@cso zsi: Ezt én nemtom. Bécsben valószínűleg az ottani elődökhöz hasonlítják, nem a Bpesti kombinéhoz.

@moszkvicssluszkulcs: Hogy te milyen optimista vagy. Szerinted 20 év múlva lesz még nyugdíj?

Radio Silicon 2011.11.02. 14:03:56

@mestska: Lehet, hogy ezt mondják a marketingesek, de tapasztalatom szerint a nagykőrúti alacsonypadlós combínó vs. ganz magaspadlós villamos esetében a ganz-nál sokkal hamarabb megtörténik a ki-meg beszállás. Mégpedig azért, mert a két ajtó közötti területen hiányzó lábtér miatt az emberek mind az ajtóban állnak.

piusgro 2011.11.02. 14:38:51

hogy a fenebe ferhet el pl. a zurichi cobra villamosban 2x2 ules merolegesen ugy, hogy meg hely is marad mellette, amikor ebben a villamosban is csak 1-1 ules fer el ferden, a combinaoban meg szinte semmi?

nem lehet ide kepet feltenni, de a gugliba irva:
zurich cobra sitze
priman lehet latni az uleseket.

szerintem a nyomtav ugyanakkora, vagy nem?

Apo 2011.11.02. 15:26:08

Érdekes, itt lakom a villamosvonaltól nem egész 15 méterre (légvonalban több, de hát a 9-dik sincs épp talajszinten) és nem sok nyomát látom hogy itt egyáltalán ment volna villamos valaha is. Persze lehet hogy akkor ment amikor épp nem figyeltem. Mindenesetre iszonytatóan hatalmas szükség van egy olyan villamosvonalra aminek összesen van 5 megállója (+2,5 a régi ezeréves 1-es vonalon). Ezért az 5 megállóért megszűnik az egyik legfontosabb buszvonal, nevezetesen a 2-es, ami Szegedet és Új-Szegedet köti össze. Igaz lesz helyette majd 1-2 átszállás és sok reménykedés hogy sikerül a sofőröknek a dugóban tartani a megfelelő ütemtervet. Megérte ezért nem aludni hétvégente, mert ugye vasárnap reggel 7-kor sokkal jobban megy betontörés is.

9-143 2011.11.02. 16:08:02

A 2-es villamos Vértótól a Nagyállomásig fog menni, azaz a Széchenyi térig szállítja a volt 2-es busz utasait ill. onnantól.
A 2-es busz így a Mars tértől marad meg kifelé.

Dohányzó Zsiráf 2011.11.03. 11:34:54

@olvasóink írták: Kösziszépen!
Hát ez tényleg nagyon gáz. Kb óvodás színvonal. Savanyú a szőlő :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 18:59:44

@Nap: Nekem 44-es lábam van, egy szemközti 44-essel együtt elfér a Combino dobogóján. A korábban ott közlekedő Ganz csuklósok esetén nem lehetett elférni, összeért a két szembenülő térde, ezt felejti el mindenki.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 19:01:29

@frikazojd: a magasperon nem hülyeség, de ahhoz jelentős átépítések kellenek, sok helyen pedig nem bírná el a városkép. Pl. a Nagykörúton én sem engedném.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 19:03:53

@Peter__Blau: Természetesen van arra lehetőség, hogy a villamosok a mainál szélesebbek legyenek, a debreceni vagy miskolci új kocsik 25 centivel szélesebbek is lesznek, mint a budapesti Combinok. Ehhez azonban az kell, hogy a vágányok környezete lehetővé tegye ezt, azaz a szélesebb űrszelvény elférjen. Meg persze ez azt jelenti, hogy a teljes pályát újra kell épteni sok-sok pénzért.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 19:05:21

@Normális: "Az alacsonypadlós (pl. Combino) elérte azt, hogy másfélszeres szerelvényhosszal is képes kevesebb ülő- de főként állóhelyet produkálni, mint az elődje."

csak jelzem, hogy az előzőleg a körúton közlekedő kocsik csatoltan pont ugyanolyan hosszúak voltak, mint a Combino.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 19:07:09

@Radio Silicon: ezt nem csak a marketingesek mondják, ez tény. Persze azt hozzá kell tenni, hogy a nagykörúti vonal a napi 200 ezer utassal egy állatorvosi ló, oda tehetsz bármilyen járművet, akkor sem lesz jó. Ha esetleg lenne egy ötös metrónk, ami levenné a körút forgalmát, akkor sokkal jjobban kijönne az alacsonypadló előnye.

cso zsi 2011.11.05. 22:37:26

@mestska: A Ganzos térdek összeértek, ez igaz. Az, hogy két 44-es láb elfér egymással szemben a bp-i Combinon, az már problémásabb. Már a combtér is kicsi.
Aba úr meg nem magas: index.hu/cikkepek/0512/belfold/villamos//.gdata/gp_14.jpg

Pedig így is lehet: adam89.fw.hu/honlap/k_cikkek/combino/elobem_ulesek.jpg

adam89.fw.hu/honlap/k_cikkek/combino/index.html

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 22:53:23

@cso zsi:

A hely kevesebb, azzal egy percig sem vitatkoztam. Csak a másfélszeres hossz nem igaz :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.05. 22:57:49

@cso zsi: nana :) Aba úr nem megfelelően ül a széken. Ha megnézed, az utasok elenyésző hényada ül így, a többség befordul párhuzamosan az oldalfallal, mert simán elfér. A Ganzban ezt nem lehetett megtenni.

Az így is lehethez kapcsolódóan: több típust próbáltam, ahol ilyne oldalra fordított üléselrendezés van. Nem működik, különösen egy olyan nagy forgalmú vonalon, mint a körút. Az utasok lába annyira belóg a folyosóra, hogy ott tényleg nem lehet elmenni.

Itt az egyik leggagyibb kialakítás:

cities.blog.hu/2010/12/07/probak_bemutatok_festesek

BPO654 2011.11.06. 21:18:24

@cso zsi: A skoda villamosok közül ezek a legócskábbak, de jó hogy belinkelgeted, mert legalább jól hallja mindenki, h rohadtul hangosak, zörögnek a pályán, ellentétben mondjuk egy trolival! Ráadásul ezek a 14T-k baromi szűkek is! A Combino ezerszer jobb, csak egy kicsit pályagyilkosok akárcsak a bengálik.... .

Azt hittem ez Szegedről szól.:P

BPO654 2011.11.06. 21:19:18

@mestska: Ja, hát ezt tudja a skoda..................... .

Pályaelhagyó autóversenyző 2011.11.07. 23:22:34

a vicc, h az uj villamossal kb. nem lesz olyan utas, aki gyorsabban jut el oda, ahova akar, mint a (reszben egyidoben tovabbfejlesztett) korabbi rendszerben. (az osszesitett megtakaritas meg boritekolhatoan negativ)

a fo problema, hogy a gyorsabb irany (mert a vili kitero) a csongradi sgt, ami tele van, ide kellett volna villamost epiteni, csak az eu-tol nem lehet penzt tarhalni arra, hogy elektromos rsz-t valts ki egy masikkal. aki nem ismerne az emlitett utat, tobbek kozott 3 trolijarat jar ott, gyakorlatilag egymas seggeben.

pestieknek analogia: rakoczi ut, csak a buszok meg tudjak egymast kerulni. na ezt valtod ki egy olyan 4es metroval, ami eloszor elmegy a fradi staadionhoz, aztan onnan be a meglevo sineken, amit a palyazat kereteben felujithatsz.
süti beállítások módosítása