Még alig csomagolták ki az első új alacsonypadlós PESA villamost Szegeden, máris próbakörét futja, nem is akárhol, hanem a kettes villamos újépítésű vonalán. Ha valaki nem tudná, Szeged közösségi közlekedés fejlesztését célzó projektjének egyik legfontosabb eleme egy új villamosvonal kiépítése, közel 2,5 kilométer hosszban. A Rókusi körúton a Kossuth Lajos sugárút és a Csongrádi sugárút között lényegében már kiépült vonal a környező lakótelepek kiszolgálását biztosítja.
Az első kocsi ismerkedik az új vonallal (fotók: Kelemen Zoltán Gergő)
A vonalon a tervek szerint jelentős szerepet kapnak az új PESA kocsik, aminek első példánya a nappali fényben kevésbé tűnik robosztusnak. A próbakörre - amit várhatóan a meglévő Tátra típusok is megtesznek megtettek már - az újonnan kiépített pálya és a jármű közötti összhang vizsgálata érdekében volt szükség. A PESA kocsit várhatóan számtalanszor lehet még az utcán látni, hiszen a típusengedélyek megszerzéséhez rengeteg futásvizsgálatra és tesztre lesz szükség.
Keréktakaró lemezekkel még sajtótájékoztatón (fotók: Csamangó Attila, Németh Zoltán Ádám)
A próbafutást megelezően, nem sokkal az első kocsi érkezése után sajtótájékoztatót tartottak, ahol megtekinthető volt az új kocsi közelebbről is. Jól látható volt, hogy a belső elrendezés esetén a PESA ugyanazt az elvet követte, mint a korábban Szegeden kiállított varsói kocsinál, azaz a kocsi hossztengelyéhez képest szögben elhelyezett ülések és enyhe rámpák biztosítják, hogy budapesti Combinoktól eltérően ne kelljen a dobogóra felülni.
Ferde ülések (fotók: Csamangó Attila)
Az új kocsi kapcsán már említettem, hogy marketing szempontból szerencsés volt, hogy a korábbi Csárdás nevet a Swing váltotta. Most úgy tűnik, sikerült elkövetni egy másik marketinges bakit: az új, próbaköreit végző kocsi oldalán a The first tram from PESA for Europe szöveg olvasható. Az egy dolog, hogy a lengyelek magukat nem képzelik Európa részének (hiszen Lengyelországban már 250 hasonló villamost eladott a PESA), de a szövegből az is lejöhet, hogy nincs villamosgyártói tapasztalata a cégnek. Ha rajtam múlna, én levenném, de legalábbis módosítanám a szöveget, akár for Hungary-re.
Külön köszönet Németh Zoltán Ádámnak és Wágner Tamásnak a fotók küldéséért!