Amikor 1951-ben megszűnt Le Havre-ban a villamos, nem hiszem, hogy a város akkori lakói gondolták volna, hogy lesz még valaha villamos a városban. A II. világháború alatt szinte teljesen lebombázott normandiai kikötőváros villamoshálózata jelentős veszteségeket szenvedett a háború során, hogy aztán az üzem részbeni visszaállítását követően győzzön az autó, a busz és az olaj, újabb francia villamosüzem megszűnésével járva.
Megy a vonat, megy a vonat...
Az idők változnak, ahogy a szemlélet is, így a mára 180 ezres, Miskolc nagyságú Le Havre a villamos visszaállítása mellett döntött. Az új Y alakú hálózat - melyet várhatóan idén decemberben nyitnak meg - 13 kilométer hosszú lesz, összesen 23 állomással (térkép). A vonalhálózat legérdekesebb eleme egy új 500 méter hosszú dedikált villamosalagút lesz.
Az épülő villamosalagút
A hálózat kiépítésének előkészületei 2006 végén kezdődtek meg a lakosság véleményének kikérdezésével, az építkezés 2010 elején indult meg. A hálózat kiépítése összesen 395 millió eurót esz igénybe, melyből 237-t áll a város, 91-et a megye és a régió, míg a fennmaradó mintegy 67 milliót a Franciaországban teljesen elfogadott közlekedési adó adja hozzá.
Már a pályán az első kocsi
A poszt apropóját az adja, hogy február 13-án megérkezett a városba az első villamoskocsi, francia városokra jellemzően (de nem kizárólagosan) egy Alstom Citadis. A város még 2010 nyarán rendelt 20 kocsit, mintegy 42 millió euróért, melyet 2011 őszén újabb két kocsival bővítettek ki.
A korábban kiállított makett belseje - ilyen az új kocsié is
A 32 méteres kocsik 98%-ban újrahasznosítható anyagból készülnek, bár erre egy ideig biztos nem kerül sor. Érdekes, hogy az első kocsi mindössze 9-10 hónappal a tervezett megnyitó előtt fut be, gyors ütemben várható a többi kocsi beérkezése és a tesztek elvégzése.
Valamennyi fotó a projekt Facebook oldaláról származik