Itthon kevesen tudnák megmondani, de a francia villamosreneszánsz korát megelőző első új üzeme Nantes-ban nyílt meg. Bizonyárasokan mondták volna Lyont, Strasbourgot vagy épp Párizst, de az igazság az, hogy Nantes-ban 1985-ben nyitották meg az első villamosvonalat, jócskán megelőzve az említett városokat.
Az immár 27 éves üzem azóta jelentősen bővült, a vonalak száma háromra, a hálózat hossza 44 kilométerre növekedett. Ma a Nantes-i hálózat az egyik legforgalmasabb egész Franciaországban. A bővülő hálózat és a megnövekedő utasigény miatt természetesen sorra kellett az új járműveket beszerezni, aminek eredményeként ma a városban immár a harmadik generációs járművek jelennek meg, ráadásként immár a harmadik gyártótól. A három kocsit egymás mellé állítva remekül látható, hova fejlődött a villamosgyártó ipar az elmúlt két és fél évtizedben:
Három generáció (fotó: Th. Richier)
25 év homlokfal divatja (fotó: Marc Gachet)
Ma a járműpark a már megrendelt, de még le nem szállított kocsikkal együtt összesen 91 villamosból áll. Az első 46 kocsit, két részletben (1984-85-ben, illetve 1988-94 között) még az Alsthom szállította (igen, így h betűvel). Ez akkor a Tramway français standard (TFS) névre hallgatott, ilyen, szabványosnak szánt kocsik kerültek több más akkor nyíló villamosüzemre, így Grenoble-ba Rouen-be és Párizsba is. A 39 méteres kocsik kezdetben magaspadlósak voltak, a második széria azonban a fejlesztéseknek köszönhetően már alacsonypadlós középrésszel érkezett. Hol volt akkor még a ma már általánosnak számító 100%-os alacsonypadló?
A 2000-ben megnyílt 3-as számú vonal, valamint az első két vonal folyamatosan növekvő utasszámai miatt az évezred elején új kocsikat szerzett be Nantes. A választás az akkor még létező AdTranz Incentrora esett, ami már 100%-ban alacsonypadlós kocsi volt, az ott alkalmazott fejlesztések hatása a mai napig érződik. A TFS-ekhez hasonlóan ezt is két szériában szállították le, először 2000-2001-ben érkezett 23 darab, majd 2005-2006-ban újabb 10. Érdekesség, hogy az utóbbiakat a Bombardier gyártotta már le, miután időközben megvette a típust kifejlesztő AdTranzot.
Tesztelik az új CAF Urbos3 tipusú kocsikat (fotó: Cadelaz)
Az utasszám-növekedés nem állt le, és a hálózatfejlesztés is napirenden volt, ezért Nantes újabb kocsik vásárlása mellett döntött két évvel ezelőtt. A nyertes a francia tenderek túlnyomó többségével ellentétben nem az Alstom, hanem a CAF lett, a tender körülményeiről korábban részletesen beszámolt a PTinfo. A CAF 12 darab, egyenként 37 méter hosszú kocsit szállíthat tehát a francia városnak, amiből az első példányok már meg is érkeztek.
Az utasok is érdeklődnek (fotó: Cadelaz)
A CAF kocsikkal az egyes vonal központi részén három percre sűrítik a forgalmat csúcsidőben, de a spanyol eredetű kocsikkal kívánják kiszolgálni az egyes és a kettes vonalak átlapoló új szakaszát is, melynek első ütemét pár nap múlva, október elején adják át.