Kína az elmúlt tíz évben elsősorban a metróépítésre koncentrált, rohamtempóval építette ki a nagyvárosaiban a metróvonalakat, a világ legnagyobb metróüzemeit hozva létre ezzel. Mára a nagyvárosok többsége legalább az alap metróhálózatot kiépítette és a kínai közlekedési szakemberek figyelme a villamosépítés felé fordult. Az elmúlt egy évben sorra születtek a megállapodások a nyugati nagy járműgyártó cégek, valamint kínai vasúti cégek között, licenszátadások segítik elő a piacszerzést. A piac mérete felfoghatatlan: csak Sanghaj 800 kilométer villamost tervez kiépíteni az elkövetkező évtizedben, a teljes kiépülő vonalmennyiséget pedig 2000 kilométerre teszik. Szinte bizonyos tehát, hogy a világ legnagyobb metróüzemei után a villamosok terén is Kínában fogjuk találni a legkiterjedtebb hálózatokat.
Korabeli villamos Mukdenben (fotó: Wikipedia)
Az egyik első új hálózat Senjangban, a Mandzsúriában lévő 8 milliós, a császári palotájáról, a meteorjáról, , na és persze a mukdeni incidensről híres városban fog létrejönni, az első szakaszait már az idén nyáron átadják, így érdemes foglalkozni vele egy kicsit. (Érdekes, de a senjangi metróhálózat első vonalának átadásáról is beszámolt a PTinfo)
Senjang - vagy korábbi nevén Mukden - a XX. század 20-as éveinek közepén hatvonalas hálózatot hozott létre, amely a II. világháborút, illetve az azt követő időszakot leszámítva szinte folyamatosan működött, egészen a hetvenes évekig, amikor a korszellemnek megfelelően itt is buszok és trolibuszok váltották le a elöregedett járműparkot.
Senjang új villamoshálózatának kiépítését 2011 decemberében jelentették be, ekkor öt vonallal és 65 kilométeres hálózattal számoltak, valamint 2013 nyári átadással, igazodva a 2013 őszén itt rendezendő 12. Kínai Nemzeti Játékokhoz. A hálózat kiépítésének költsége 4,86 milliárd jüan, 177 milliárd forint volt.
Melyik a Delfinebb, ez vagy a Stadler Flirtjei? (fotó: www.chinacnr.com)
A vonalak kiépítése 2012 februárjában elkezdődött, idén májusban pedig a CNR által a vonalakra gyártott 20 darab teljesen alacsonypadlós kocsi tesztje is elindult. A Delfinnek becézett kocsik belépő magassága 350 mm, nem egy fake-Combinoról van szó tehát már, hanem igazi alacsonypadlós kocsiról. A kocsik hossza 34,8 méter, a szélességéről sajnos nem találtam pontos infót, de valószínűleg 2,65 méter. A járművek legfeljebb egy kilométert képesek felsővezeték nélkül is közlekedni, erre szükség is lesz, a hálózat egy részén ugyanis nem építették ki a felsővezetéket.
A puritán belső tér utasokkal.... (fotó: www.chinacnr.com)
....És utasok nélkül (fotó: www.nen.com.cn)
Jelen állás szerint az utasforgalom július 1-től indul meg, ahogy az üzemeltető Transdev-RATP oldalán is olvasható. Nem egyértelmű ugyanakkor, hogy valamennyi vonal megnyílik vagy csak bizonyos vonalszakaszok idén nyáron. Végül négy vonal épült ki, a leghosszabb az ötös viszonylat, 21,3 kilométerrel és 23 állomással. (térkép)
Ha kíváncsi vagy a legfrissebb tömegközledési hírekre, érdekességekre, akkor kövesd a PTinfo rendszeresen frissülő Facebook oldalát, ahol folyamatos információt kaphatsz a közlekedéshez kapcsolódó újdonságokról, furcsaságokról, érdekességekről.