Volgográd az egyik legismertebb villamosüzem Oroszországban, köszönhetően elsősorban a gyorsvillamosának, mely a Németországban megszokott módon - de Kelet-Európában már kevésbé - a városközpontban földalatti szakaszokkal rendelkezik. A teljes vonal 13,5 km hosszú, az állomások száma 19, ebből azonban csak 3,3 km helyezkedik el a föld alatt, összesen 3 állomással.
Az 1984-ben épített vonalon a két végállomás közti menetidő 32 perc, az átlagsebesség tehát 25 km/h körül alakul. A vonal nagyszabású jellegét mutatja az utasforgalma is, mely 136.000 fő naponta. Nem rossz.
Mivel Oroszországban vagyunk, szó sem lehet róla, hogy magasperonhoz épített Düwag járműveket találjunk, mint a hasonló megoldásokkal operáló németeknél. Van helyettük viszont Tátra T3, melyek napközben párban, hétvégén, este szólóban közlekednek a vonalon, esetenként kiegészülve egy, Miskolcról is ismert KT8D5-el.
A vonal három megállós hosszabbítását 2011-ben tervezik átadni, mivel azonban lényegében 1984, az első szakasz átadása óta épülget és csiszolódik, az átadási évben annyira nem lennék biztos.
A város azonban hisz a bővítésben, két új, alacsonypadlós járművet is rendeltek az üzem fejlesztéseként. Az alacsonypadlós villamosok gyártását végül egy szentpétervári üzem, a PTMZ (Петербу́ргский трамва́йно-механи́ческий заво́д - ПТМЗ) hajtotta végre. Az első kocsi 2008. november 10-ére készült el, majd szentpétervári tesztelés után december 13-án küldték tovább Volgográdba, ahol december 29-én volt a hivatalos átvétel. A második kocsi idén nyáron érkezik várhatóan.
Az új, háromrészes, 43%-ban alacsonypadlós kocsi 31,5 méteres hosszával a leghosszabbnak számít ma Oroszországban. A kétirányú, kétoldali ajtókkal, 50 ülőhellyel rendelkező járművet a teszteken elért 85-90 km/h sebesség miatt máris az LRT orosz megfelelőjének címzi a média, és más, gyorsvillamost tervező városoknak, Moszkvának, Pétervárnak, Voronyezsnek ajánlja. Ebből azonban természetesen nem lett még semmi, de tény, hogy az ország két legnagyobb városában egymást érik a villamosüzem külvárosi, gyors vonalakkal történő bővítésére vonatkozó elképzelések.