Elkezdődött, és nemsokára be is fejeződik az a folyamat, amit a párizsi 1-es metró kapcsán emlegettek az elmúlt években. Az 1900-ban átadott vonal nagy változás előtt áll, teljesen automata metróvá alakítják át. A kelet-nyugati irányú, a Défense negyedtől a város szívén át Château de Vincennes-g tartó vonalra rá is fér mindez, hiszen napi 725.000, évi 213 millió utazás történik rajta, rendszeresek a torlódások. Mivel a vonatok hosszát csak jelentős beruházások mellett lehetne növelni, a kiszámíthatóság, a járatsűrűség növelése miatt döntöttek az automata üzem bevezetése mellett.
Az átállás 2007-ben kezdődött meg, ekkor az állomások addig különböző szinten elhelyezkedő padlózatát kiegyenlítették, ezzel a sínkorona fölött egységessé vált a belépő magasság. Az automata peronajtókat 2009. márciusában kezdték el telepíteni Bérault állomáson, perononként összesen 18, 1,70 méter magas ajtót telepítettek. Éjszakánként két ajtó installálása sikerült, ezzel a forgalmat nem kellett korlátozni.
Ha valaki esetleg nem tudná: a peronajtót nem csak automata üzemeken alkalmazzák manapság, ahogy van automata üzem peronkapu nélkül is. A rendszernek azonban kétségkívül forintra átszámatható előnyei is vannak: a metró elé történő tudatos vagy véletlen ugrándozás lényegében ellehetetlenül, megszűnnek az emiatti üzemszünetek, csökkenek a takarítási költsgek is, hisz szemét is kevesebb jut a vágányok közé. A metró, és a peronajtók egyszerre nyitódnak, a szerelvények nem indulnak addig, míg minden ajtó be nem záródik. A 4-es metrónkon legjobb tudomásom szerint elvetették a peronfalat annak költségei miatt (közben számolatlanul szórva a pénzt másra), bár a mi metrónk is automata üzemű lesz.
Bérault állomás után sorra készül el a többi, összesen 25 állomás peronfala is, a munkaszakasz előreláthatólag jövő nyáron fejeződik be.
Az automata üzem bevezetéséhez természetesen új járművek is kellenek, a sokat szolgált Mp89-eket sorra váltják majd le az Alstom által gyártott MP05 jelzésű kocsik, melyeket az üzemeltető RATP még 2005-ben rendelt meg. Az első szerelvény idén májusban érkezett meg a francia fővárosba, erről, és az automatizálásról tudósít ez a videó is. (a végén bevágásokkal arról, hogy is épült eredetileg a vonal 100 évvel ezelőtt)
Az első automata, gumikerekű szerelvény az összes peronajtó felszerelése után, előreláthatólag 2010-ben kezd el futni a vonalon, 48 társa 2012-ig váltja fel a jelenlegi állományt.
Az egyes vonal automatiálásának teljes költsége mintegy 629 millió euró, melyből 479 milliót fordítottak az új járműállomány beszerzésére.
A 14-es vonal után új automata metrót köszönthetünk tehát Párizsban, de az eredetiről sem szabad elfeledkezni, hisz azon túlmenően, hogy májusban újabb négy szerelvényt rendeltek a vonalra a folyamatosan emelkedő utasszám miatt, a vonal komoly fejlesztés előtt áll, Orlytól a Charles de Gaulle reptérig fog húzódni, észak-déli irányban keresztezve Párizst annak teljes szélességében.
S ha már egyes vonal és automatizálás, nálunk is felmerült már, hogy a mi első vonalunkat, a kisföldalattit szintén lehetne automatizálni, hasonló okokból, mint Párizsban. Persze ilyen jellegű kapacitásnövelésre itt is csak új járművek beszerzése melett kerülhetne sor, amire egyelőre belátható időn belül nem kerül sor.
Az első fotót Michel Azéma, a másodikat David Hergott készítette