Amikor először írtam a szczecini villamostenderről, nem gondoltam volna, hogy három poszt is kerekedik belőle, mostmár azonban kezd szappanoperává változni a kiírás. Aki nem emlékezne a korábbi történésekre, az itt találja őket:
A három posztban az az érdekes különösen, hogy mindegyik esetben különböző villamosgyártó lett megnevezve, mint a tender lehetséges nyertese. Az első poszt az elsősorban autóbusz, és trolibuszgyártásól ismert Solaris betöréséről szólt a villamospiacra, (lásd első felvonás) a második pedig a poznani Cegielski gyár sikeréről. A két poszt között az első tender eredményének megsemmísítése, közbeszerzési döntőbizottsághoz, és bírósághoz fordulás, új tender kiírása, és eredményhirdetése történt mindössze.
A második tenderen az elsővel szemben már hárman indultak, a Cegielski, a Solaris, és a PESA, árajánlatuk nagysága is ebben a sorrendben növekedett. (lásd második felvonás)
Most azonban úgy tűnik, a PESA lesz a nevető harmadik, és a korábbi lengyel villamostenderek után Szczecint is beveszi. A döntőbizottság egyik tagjának véleménye alapján a másik két pályázó, a Cegielski, és a Solaris ugyanis nem tudott megfelelően teljesíteni egyes kritériumokat, sőt, valójában a PESA járműve az egyetlen, melyet ő más városban látott. Tény: a Solaris egyet se, a Cegielski mindössze egy járművet tudott felmutatni (67% alacsonypadlóval), és azt hiszem, ha valóban a PESA nyeri a szczecini tendert, akkor a lengyel, sokak számára áhított piactól is elbúcsúzhatnak. Egyszerűen szinte lehetetlen lesz nyerniük megfelelő referencia nélkül.
A PESA a hat villamost összesen 55,22 millió zlotyiért, azaz járművenként kb. 590 millió forintért szállítja le. Az ár a szervízelést, és a személyzet kiképzését is tartalmazza.
A PESA nem mellesleg úgy tűnik, Szegeden is esélyes a végső győzelemre. Lehet, hogy egy új regionális villamosgyártó felemelkedését látjuk?
A www.zm.org.pl ldalról származó fotón egy varsói PESA látható.