Ahogy várni lehetett, a miskolci tenderhez hasonlóan a debreceni villamostenderen sem tudtak eredményt hirdetni. Valószínűvé vált ezzel, hogy a második, és harmadik legnagyobb városunk villamosbeszerzése csúszik egy évet, a kiírást, döntési időt is figyelembevéve nem adok nagy esélyt, hogy 2009-ben új pályázók neveit láthatjuk még.
Talán jobb is. Talán jobb lenne a villamostendereket újragondolni Miskolcon, és Debrecenben egyaránt. Megtalálni azokat az okokat a tenderkiírásban, aminek következtében az indulók száma olyan alacsony, és hogy miért olyan drágák az ajánlataik. Mivel a két város villamosai nem állnak műszakilag olyan távol egymástól, talán érdemes lenne ismét elgondokodni a közös tenderen. Máshol bejött: Dijon és Brest együtt indult, 52 villamosra adott rendelést, és a reményeik beváltak, a tervezetthez képest félmillió eurót spóroltak járművenként. A két város együttes járműszáma nálunk is jelentős tétel, 49 villamosról van szó, közel annyiról, mint a franciák közös tenderén.
Valamit tehát tenni kell, hisz Debrecen lényegében már a harmadik kiírásán bukott el ilyen-olyan módon. Először a Skoda támadta meg a lassan már egy éve kiírt pályázatot, s bár a cseh villamosgyártót elutasította a Közbeszerzési Döntőbizottság, Debrecen mégis a tender visszavonása, és új pályázat kiírása mellett döntött. Ezt aztán módosították tartalmilag, de a kitolt határidő sem vezetett eredményre: a forintban kiírt tenderre az árfolyam kockázat miatt horribilis árakat adtak a gyártók.
A legutolsó - most eredménytelenné váló - kiírás már euró alapú volt, a beérkezett ajánlatok száma azonban mindössze egy volt, mégpedig Európa talán legdrágább villamosgyártója (az árajánlatait tekintve mindenképp), a Stadler. Hivatalosan meg nem erősített információk szerint közel 800 millió forintot kért kocsinként, azaz jó harmaddal többet, mint amennyit a város a villamosaira szán, illetve szeretne szánni.
Hogy most hogyan tovább, az nem egyértelmű. Az azonban biztos, hogy most egy kis időt kellene tartani, átgondolni a kudarcok lehetséges okait, s sorra felvenni a kapcsolatot a villamosgyártókkal. Valamit tenni kell, az biztos.