A három, párhuzamosan villamostendert lebonyolító városunk közül a sok-sok eredménytelen tender után Debrecenben hirdettek eredményt, Szeged után másodikként. A legutolsó tenderen már volt választási lehetőség, öt induló adott be pályázatot, az AnsaldoBreda, a CAF, a Koncar, a Skoda, és a Stadler. Az előzetes esélylatolgatások a meglepetésre induló horvátok mellett a spanyolokat, és az olaszokat jelölték esélyesnek, a Koncar azonban gyorsan elbúcsúzott, bankgaranciája formai okok miatt nem felelt meg, ennek következtében a további versenytől elbúcsúzott.
A fennmaradó négy pályázó közül az Ansaldo győzelmére fogadtak volna a legtöbben, egy kis eséllyel a CAF számára. Úgy tűnt, a Skoda, és a Stadler a magasabb ár okán nehezen tud labdába rúgni Debrecenben. Aztán végül a végső eredményhirdetésre mindössze hárman maradtak, a legnagyobb eséllyel versenyző céget, az Ansaldot ugyanis szintén kizárták, a kizárás oka a BKV VJSZ Kft. volt, akit az olasz gyártócég egyszerre jelölt meg alvállalkozóként, és erőforrás-biztosítóként, amit a magyar közbeszerzés szabályai nem tesznek lehetővé.
A maradék három pályázóból ezután a CAF-t hozták ki győztesnek, elég nagy pontfölénnyel, az erről szóló bejelentést Pál Csaba, a Polgármesteri Hivatal sajtóreferense tette meg. Mint ahogy erminavet ugyanerről a hírről szóló posztjában olvasható, a három talpon maradt versenyző közül a CAF-nak 1937, a Skodának 1491, a Stadlernek 770 pontja lett. Ennek alapján tehát a baszk-spanyol cég 18, teljes hosszban alacsonypadlós új villamost szállíthat Debrecen második villamosvonalára, melynek a pályaépítési munkálataira is a közelmúltban nevezték meg a nyertest. A másfél tucatnyi kocsi leszállításáról szóló szerződés összértéke 44,16 millió euró, azaz járművenként mintegy 660 millió forint. Az árban a járművek leszállítása mellett a karbantartás költsége is benne van természetesen.
A CAF tehát újabb országot vett be az Egyesült Királyság, Törökország, Szerbia, és az USA után. Dehogy tényleg a CAF fog-e szállítani Debrecenbe villamost, az még kérdéses, több okból is. A Koncar kizárása után a Közbeszerzési Döntőbizottsághoz fordult, ennek határideje hamarosan lejár, hogy mit ítélnek, azt nem tudom, valószínűsíthető azonban egy elutasítás. (nem ez lenne az első a debreceni tenderek történetében, így járt a Skoda is, még 2008 őszén)
Fogósabb ügy ennél azonban az, hogy az érvényes pályázattal rendelkező Stadler is az illetékes fórumhoz fordulhat jogorvoslati ügyben. Az ok az ajtók elosztása az egyes járműveken. Az OVSZ (Országos Vasúti Szabályzat) ugyanis előírja, hogy egy ajtóra - helyesebben egy-egy ajtónyílásra, azaz egy utas fel, vagy leszállását biztosító egységre - maximum 25 utas juthat, ha a jármű kapacitását 5 fő/m2-el számoljuk. Ez a szám a CAF esetén 38, sőt, a Skoda esetén is 34, azaz olyan értékek vannak megadva, melyek nem felelnek meg a hatályos előírásoknak.
Ha a Stadler - melynek vonatkozó értéke megfelel a 25 utasnyi maximumnak - esetlegesen tehát megtámadja a közbeszerzés végeredményét, könnyen lehet, hogy mind a CAF-ot, mind a Skodát kizárják, így a svájciak szállíthatnának Debrecenbe villamost. A feltételes mód jogos, ha ugyanis a közbeszerzésen végül a kizárások miatt a Stadler maradna egyedül, az eljárás érvénytelenné válna.
Hogy a Skoda illetve CAF esetén az egy-egy ajtónyílásra vonatkozó szám elírás, az szinte biztos. Valószínűsíthető, hogy az ajtónyílások helyett a cégek az ajtók számával számoltak, azaz hiába kétszárnyú egy ajtó, egyszerre két utas le-, vagy felszállását biztosítva, ezt mindössze egyként vették figyelembe.
Hogy elírás történt, két módon is bizonyítható: egyrészt az egyes gyártóknak az ajtófelületek összterületére megadott százalékos értékből. Míg a CAF esetén ez a szám 24,2%, addig a Skodánál 25,4, a Stadlernél 25%, azaz a három cégnél lényegében azonos az ajtók nagysága. A másik biztos pont a korábban gyártott járművek: ha megnézzük a CAF Vitoriában, vagy épp Sevillában alkalmazott villamosát, akkor a kocsikon oldalanként négy duplaszárnyú, és két egyszárnyú ajtót találunk, azaz kis számolással rögtön következik, hogy a kocsin oldalanként 10 ajtónyílás található. Mivel ezeknek a kocsiknak a mérete nagyjából a debreceniéhez hasonló (~32 m), a vitoriai járgány esetén megadott 244 fős kapacitásával számolva az egy ajtónyílásra jutó utasszám 24,4, azaz megfelel az OVSZ előírásainak.
A CAF esetén tehát biztosan jó a valóságban a jármű ajtókiosztása, valaki azonban a szükséges rubrikát rosszul töltötte ki, és ennek bizony következményei is lehetnek. Hogy tényleg a CAF szállít-e Debrecenbe, vagy ötödik tender is lesz, az tehát még nem dőlt el sajnos most sem....
A rajzok a dtv.hu oldalról valók, nem tudom, mi alapján rajzolták a CAF-osok őket, mindesetre el lehet dönteni, kinek melyik homlokkialakítás tetszik.