PTinfo

PTinfo

Sokadik SE

2009. szeptember 24. - mestska

Ahogy várni lehetett, a miskolci tenderhez hasonlóan a debreceni villamostenderen sem tudtak eredményt hirdetni. Valószínűvé vált ezzel, hogy a második, és harmadik legnagyobb városunk villamosbeszerzése csúszik egy évet, a kiírást, döntési időt is figyelembevéve nem adok nagy esélyt, hogy 2009-ben új pályázók neveit láthatjuk még.

Talán jobb is. Talán jobb lenne a villamostendereket újragondolni Miskolcon, és Debrecenben egyaránt. Megtalálni azokat az okokat a tenderkiírásban, aminek következtében az indulók száma olyan alacsony, és hogy miért olyan drágák az ajánlataik. Mivel a két város villamosai nem állnak műszakilag olyan távol egymástól, talán érdemes lenne ismét elgondokodni a közös tenderen. Máshol bejött: Dijon és Brest együtt indult, 52 villamosra adott rendelést, és a reményeik beváltak, a tervezetthez képest félmillió eurót spóroltak járművenként. A két város együttes járműszáma nálunk is jelentős tétel, 49 villamosról van szó, közel annyiról, mint a franciák közös tenderén. 

Valamit tehát tenni kell, hisz Debrecen lényegében már a harmadik kiírásán bukott el ilyen-olyan módon. Először a Skoda támadta meg a lassan már egy éve kiírt pályázatot, s bár a cseh villamosgyártót elutasította a Közbeszerzési Döntőbizottság, Debrecen mégis a tender visszavonása, és új pályázat kiírása mellett döntött. Ezt aztán módosították tartalmilag, de a kitolt határidő sem vezetett eredményre: a forintban kiírt tenderre az árfolyam kockázat miatt horribilis árakat adtak a gyártók.

A legutolsó - most eredménytelenné váló - kiírás már euró alapú volt, a beérkezett ajánlatok száma azonban mindössze egy volt, mégpedig Európa talán legdrágább villamosgyártója (az árajánlatait tekintve mindenképp), a Stadler. Hivatalosan meg nem erősített információk szerint közel 800 millió forintot kért kocsinként, azaz jó harmaddal többet, mint amennyit a város a villamosaira szán, illetve szeretne szánni.

Hogy most hogyan tovább, az nem egyértelmű. Az azonban biztos, hogy most egy kis időt kellene tartani, átgondolni a kudarcok lehetséges okait, s sorra felvenni a kapcsolatot a villamosgyártókkal. Valamit tenni kell, az biztos.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr961404748

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stepboy 2009.09.24. 21:30:28

Basszus, a végén nem is lesz már induló...
Tényleg együtt kellene indulniuk, de nem lehet az, h nálunk van ennek valami kifacsart jogi/gazdasági szabályozási akadálya? Vagy csak a lehetőséget nem látják?

MHD 2009.09.24. 21:31:10

Az EU csak úgy meghosszabbítja a pénz rendelkezésre állásának határidejét? Ott nincs lejárati határidő a pénz felhasználását illetően? A villamosgyártók csak úgy előkapnak 18 és 31 villamos legyártásához szükséges kapacitást? Ha ez így megy tovább, biztos hogy lesz új villamosparkja a két nagyvárosnak EU-s pénzekből? Valahol el lettek tolva a dolgok.

jazzcool 2009.09.24. 21:33:44

nagyon jól mehet a villamosgyártóknak, ha ennyire érdektelen nekik a tender.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.24. 21:35:22

@jazzcool:

jól megy nekik, sok száz villamosnyi aktív rendelésük van.

jazzcool 2009.09.24. 21:45:05

@mestska: amúgy kevés iparágban van akkora boom, mint a villamosgyártásban. azt sem tudják, hogy mi fán terem a válság:-)

MHD 2009.09.24. 21:47:26

El kellene hinni a villamosgyártóknak, hogy tudnak villamost gyártani, és a kiírási feltételeket enyhítve el kellene érni, hogy több ÉRVÉNYES ajánlatot adjanak be, hogy legyen miből válogatni. Egy ajánlatból, amelynek az ára az elképzeléseket felülmúlta... nehéz választani. De ezek után szerintem a Stadler már nem fog próbálkozni, biztos tele van már a hócipője a debreceni tenderrel...

MHD 2009.09.24. 22:24:06

Csehországban a Pragoimex is gyárt új villamosokat, és a legújabb típusuk az LF2plus egy műszaki-gazdasági kompromisszum a "szegény" városoknak (lásd): indafoto.hu/mhdcz.
Az Inekon ára is megközelítette a 600 milliót, a PESA-ról nem is beszélve. Egyik sem volt ott a jelentkezők között MIskolcon és Debrecenben. Csak a "állítólag" Skoda, de valószínűleg ők sem a legújabb prágai járművükkel jelentkeztek, hanem az úgynevezett "porsche" villamossal.

MHD 2009.09.24. 22:26:57

Bocsi!!! A pont a mondat végén megbolondította a hivatkozást: indafoto.hu/mhdcz
Ez így pont nélkül már működik.

taksony11 2009.09.24. 22:45:49

@MHD: A 860 mm padlómagasság miatt a Pragoimpex típusok nem megfelelőek ....

MHD 2009.09.25. 08:01:23

@taksony11: A Vario LF3 plus padlómagasága 350/650, tehát a forgóváz feletti legmagasabb pont a padlón a síntől mérve 650 mm. Ez egy teljesen új fejlesztése a Pragoimexnek (azért "plus").

taksony11 2009.09.25. 10:41:36

A 650 mm sem megfelelő, az 50% alacsonypadló
is kevesebb az elvárt 70%-nál....

MHD 2009.09.25. 12:20:43

@taksony11: de nem is kerül 600 millióba...

taksony11 2009.09.25. 12:35:47

A pénz nem minden, az előírás a lényeg.

Új tervezésű közúti, vasúti járműveknél a padló 600 mm-nél magasabb nem lehet. Az OVSZ II. hatálybalépése előtt tervezett és gyártott járműveknél megengedett a nagyobb, legfeljebb azonban 950 mm-es padlómagasság.

Ezért közlekedhet banán is. Nekem jó lenne egy UV vagy egy kcsv6-hoz hasonló típus is, de az állam bácsi nem én vagyok.....

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.09.26. 17:47:16

@MHD:
mestska előző posztjában volt szó róla, hogy Franciaországban éppen darabjáért 530 miilió Ft-ért vett Citadist két város az egyesített tenderén...
cities.blog.hu/2009/09/16/alstom_siker_az_egyesitett_tenderen
süti beállítások módosítása