PTinfo

PTinfo

Párizs kerékpározik

2010. május 27. - mestska

A Vélib ma már a legtöbb budapesti kerékpáros és városvezető számára is ismert elnevezés. A párizsi bérbicikli rendszert takaró márkanév a világ legnagyobb ilyen jellegű rendszerévé nőtte ki magát, 1700-nál több kölcsönzési pont, és több, mint húszezer canga várja a gurulni vágyókat. Párizs azonban nem áll itt meg.

Bertrand Delanoe polgármester tegnap mutatta be a város 2010-2014 közötti időszakra vonatkozó kerékpáros fejlesztési tervét, mely további célokat tűzött ki a városi kerékpározás növelése érdekében.

Hogy a hálózat folyamatos növekedése várható, azt valószínűleg nem is volt kétséges. 2014-ig szeretnék az infrastruktúra hálózatot 700 kilométerre növelni, ami közel 60%-os bővülés lenne a mostani 430 kilométeres, főleg ebben az évtizedben kiépített hálózathoz képest. (infrastruktúra fejlesztés térkép) A hálózat bővítésére vonatkozóan a terv több irányt is megjelöl. Egyfelől júliustól a jelenlegi 30 km/h-s lakó-pihenő övezetekben az egyirányú utcák többsége a kerékpárosok számára kétirányúként lesznek használhatóak, melyet természetesen megfelelő felfestések, jelek fognak biztosítani. Ha azt nézzük, hogy a város 30 darab ilyen jellegű övezete a város területének közel felét teszi ki, (lakó-pihenő övezetek térkép) akkor azt hiszem elégedetten csettinthetünk. 

A hagyományos kerékpáros nyomvonalakon kívül két nagy tengelyt is kijelölnek a városban, egy észak-déli, és kelet-nyugati irányút, amelyek ha nem is kerékpáros sztrádaként fognak üzemelni, kialakításuk már egy erősebb kerékpáros forgalomhoz fog igazodni.

Az infrastruktúra fejlesztésén túl természetesen egyéb módon is ösztönözni kívánja a város a kerékpáros közlekedést, egyrészt a következő években ezer új kerékpártárolót alakítanak ki minden évben, másrészt újabb bátorító programokat hoznak létre. A Bastille mellett új irodát alakítanak ki a már gyakorló vagy épp leendő kerékpárosok számára, ahova bárki fordulhat kérdéseivel, bemutatókat, és túrákat szerveznek az általános iskolásoknak. A város alkalmazottai számára 400 külön kerékpárt biztosítanának, hogy még többen bicajozzanak. Új munkacsoport jön létre Villes Velib néven, koordinálni, és összehangolni Párizs, és az agglomeráció kerékpáros kapcsolatát, fejlesztve az elővárosokban is a kerékpáros közlekedést.

Az egyik legérdekesebb kezdeményezés a már fenn említett 30-as övezetekben fog megvalósulni. Egyes részeken vasárnaponként, és ünnepnaponként a motoros járműforgalom tiltott lesz, az utcák a kerékpárosokén, gyalogosoké lesz. Ez innen messziről nézve nagyon futurisztikusnak tünik.

Mindezen túl kijelölnek 11 számozott útvonalat a városban, illetve további kettőt, ami elsősorban kiránduló útvonal. (www.paris.fr/portail/viewmultimediadocumentútvonalak térkép)

Jól hangzik, nem?  Vajon mi lesz a budapesti hasonló elképzeléssel? Kíváncsi vagyok, hogy a városvezetés tisztában van-e azzal, hogy a húszezer feletti bicikliből 16 ezret már cserélni, vagy pótolni kellett vandalizmus, illetve a nagyarányú lopás miatt? Kicsit aggódom, hiszen nálunk a zengzetes és ünnepályes átadások után jellemzően a karbantartás, állapotfenntartás teljes hiánya következik. Vajon így lesz ez a kerékpárkölcsönzéssel is? Ugye nem? 

Az első kép a frogandprincess.wordpress.com, a második a hg.hu oldalról származik.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr572034166

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Budapest biciklibarátabb lesz, mint Helsinki? 2010.05.28. 08:58:55

Olvasom, hogy a fővárosi közgyűlés elfogadott egy előterjesztést a Kerékpáros Közösségi Közlekedési Rendszer (KKKR) bevezetéséről. A KKKR egy rendkívül olcsó kerékpárkölcsönzési rendszer lesz, amely a híres koppenhágai, párizsi vagy éppen bécsi ker...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ruba 2010.05.27. 22:15:30

"Ugye nem? "
De:(

eml 2010.05.28. 00:30:36

Nagyon várom a magyar (budapesti) kölcsönbringa hálózat megjelenését, mert akkor jó időben bringáznék a városban, nem mindig, de sűrűn. Sajnos a magyar rendszerről szóló, médiában elhangzó híradásokban az átlag 300 méterenkénti dokkolóállomásokkal nem tudok mit kezdeni, túl sűrűnek tartom őket.

Félek hogy a projekt nálunk nem fog egyhamar megvalósulni.

Az utána következő karbantartás ha el lesz cseszve, akkor egy idő után viszont megbukik a dolog, mert senki sem szeret olyan bringával tekerni, aminek pl üt a kereke.

Arcturus 2010.05.28. 07:18:58

Bérbringa rendszer helyett bérautó rendszer kellene. A saját bringát több ember megengedheti magának, mint a saját autót. Nem mellesleg így csak az évi 10-15 muszáj esethez nem vennének autót az emberek.

midnight coder 2010.05.28. 08:10:57

@Arcturus: Bérautó rendszer van, de az ember szívesebben utazik a sajátjában. Másrészt azért akinek kocsija van annak többnyire többször van rá szüksége évi 10-15 alkalomnál.

A bicikli nagyon jó ha szép az idő és ha nem nagy távolságot kell megtenni (max. 5 kilométer, annál messzebbre kétlem hogy elmenne az átlagpolgár /= nem 15-25 éves diák vagy hivatásos biciklisfutár/). Viszont kellene hozzá az is hogy le lehessen tenni a biciklit, és ez a dolog legnagyobb rákfenéje. Nem elsősorban a bicikliút hiányzik, hanem az hogy ugyanúgy le lehessen tenni a ház előtt a bringát mint az autót. Csakhogy míg az autó ha leteszed a ház elé, 99.999999%-os valószínűséggel reggel is ott lesz, ennek az esélye bicikli esetén jóval alacsonyabb.

mig8 (törölt) 2010.05.28. 08:16:58

Szerintem butaság a bérbringa. Egyrészt, mert olcsó, bárki vehet magának, aki rendszeresen biciklizni akar. Kicsi a helyigénye is, tehát a tárolás sem jelent igazán gondot. Ellenben az ellopását jelentősen megkönnyíti, hogy nincs rajta rendszám, vagy benne vmilyen nyomkövető csip.

Másrészt meg hiába lehetne bérelni, ha a bicikliutak kialakítása hiányos, nem megfelelő, vagy csak egyszerűen kevés van.

Vak 2010.05.28. 08:34:35

Érzésem szerint a színesfém gyűjtők átképzik
magukat ha ez nálunk megvalósul. Egyébként Párizsban elsősorban a turisták és a rövidtávon közlekedő párizsiak vennék igénybe ezt a szolgáltatást,- díj ellenében.
Arról ne is beszéljünk, hogy a folyamatos karbantartás és üzemeltetés milyen munka lehetőséhez juttathat embereket,- esetleg gyártásban is, Uniós támogatás kíséretében.
Variációk egy témára, a lehetőség biztató.
Még a modern technika is segíthet/Pl. GPS/

maestro1 2010.05.28. 08:39:09

@mig8: szerintem nem hülyeség, én biztosan igénybevenném, talán rendszeresen is. Én pl. nem tudom hova tenni a biciklit, pedig nem garzonban lakunk, viszont az egyetlen tároló a házunkban, a pince, nagyon körülményesen megközelíthető, ráadásul koszos-romos.
Bicikliutak kialakítása viszont valóban nagyon üdvös volna, a mostani mennyiség, és főleg minőség rémes.

Gery.Greyhound · http://greyhound.blog.hu 2010.05.28. 08:53:00

@mig8: Annyira azért nem olcsó egy normális bringa. Amit a Tesco és hasonló szutyok áruházak bringának neveznek, és húszezerért árulják, az nem bringa. Ami már az, az 70-80.000 Ft körül kezdődik.

leviathan99 2010.05.28. 09:06:56

@mig8: A parizsi rendszer ugy mukodik, hogy minden kolcsonzesnel 150 eurot zarol a bankkartyadrol... ugyhogy egyreszt tudjak, hogy ki kolcsonozte, masreszt 150 eurod banja, ha eltunteted a biciklit... Plusz teljesen egyen kineztuek, ugyhogy ha hazaviszed, mindenki tudni fogja, honnan van. Azonkivul ha feloran belul leteszed a varos masik pontjan, akkor ingyen volt az egesz, tehat nem nagyon van ertelme lopni.
Na persze a zarat igy is fel lehet torni (mint az autoket is) meg rongalni is lehet, de inkabb ertelmetlen vandalizmusbol, mint haszonszerzesbol.
Az viszont igaz, hogy amig nincs normalis uthalozat hozza, addig nem biztos hogy eletkepes a dolog.. Nem veletlenul fejlesztik Parizsban is parhuzamosan a kettot.

Gera 2010.05.28. 09:09:17

@leviathan99: Szerintem nem mint biciklit lopnák el a felét egy hét alatt, hanem mint fémtárgyat.

leviathan99 2010.05.28. 09:11:23

@Gera: hehe, na igen a hazai realitasokat is figyelembe kell venni ;)

Vajda Gábor (Gabor_V) · http://www.linkedin.com/in/gaborvajda1984 2010.05.28. 09:27:48

De ugye azt is tudjuk, hogy britésamerikaitudósok bebizonytották, hogy BP városszerkezete nem alkalmas kerékpáros közlekedésre...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.28. 10:23:26

@eml:

"átlag 300 méterenkénti dokkolóállomásokkal nem tudok mit kezdeni, túl sűrűnek tartom őket."

Párizs területe 105 km2, erre jut az az 1700 kölcsönzési pont. Oszd vissza, ott milyen sűrűn van :)

CApa (törölt) 2010.05.28. 10:25:47

@leviathan99: Magyarországon garantált, hogy el fogják lopni a kikölcsönzött bringádat, úgyhogy a bukott letét miatt hamar drága lesz az a biciklizés...

@mig8: lehet hogy kisebb mint egy autó, de én is csak a fürdőkádban tudnám tartani ha lenne bringám, a melóhelynél meg egész nap az utcán kellene várakoznia. Ami persze úgyis csak egy napig lenne probléma...

Friedmann Juci 2010.05.28. 10:27:44

Nem most indult Óbudán valami bringakölcsönző? A környéken rengeteg egyen-fehér-bringát látok.
Én szívesebben használom a saját bringám, de ha valaki tényleg nem rendszeres használója, és csak havi egyszer szeretne kiruccanni a szigetre bringázni, akkor tökjó. Meg hátha "divatot" teremt, és többen pattanak majd biciklire.
Szóval jó lenne ezt idehaza is kiterjeszteni.

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.05.28. 10:30:14

a berbringa rendszer valoban hulyeseg - ha nem a tomegkozlekedes reszenek tekinted.

arra szolgal, hogy ha napkozben el kell menned valahova, akkor megjelenik egy plusz alternativa a sok atszallasos tomegkozlekedes mellett.

2-3 kilometeren belul (sik terepen) szinte biztosan a kerekpar lesz a gyorsabb, ha legalabb 1x at kellene szallnod, vagy ritkan jaro busszal kellene menned (a tomegkozlekedest a varakozas es a gyaloglas teszi lassuva)

egy ilyen projekt eleve halott, ha a szervezoi csak divatos jopofasagnak fogjak fel, es a koltsegek miatt kicsi, ritka rendszerrel kezdenek (es a belvaros azon reszen, ahol eleve jo a tomegkozlekedes)

budapesten ez a veszely all fenn. tegyuk hozza, hogy maga parizs kiterjedesre kicsi varos (bp otode), az egesz varos teleszorasa ilyen biciklis pontokkal annyi, mint nekunk a pesti hungarian beluli reszt 2x)

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.05.28. 10:32:07

@CApa: hogy lopnak el, amikor ledokkolod?

ez nem kolcsonzott bicikli, hogy reggel elkered, este ugyanoda visszaviszed...

CApa (törölt) 2010.05.28. 10:35:39

@Pályaelhagyó autóversenyző: Párizsban dokkolod, Óbudán kölcsönzöd...

Friedmann Juci 2010.05.28. 10:37:06

Azért az nekem furcsa, hogy mindenki max 3-4 km távokban gondolkozik bringával kapcsolatban. Lehetne ezt bővíteni. 10 km sem kottyan meg senkinek.

leviathan99 2010.05.28. 10:37:21

@CApa: ugy latom te nem ma kezdtel el ezen toprengeni ;) nekem ez valamiert eszembe se jutott. De amugy Pályaelhagyó autóversenyző kolleganak igaza van, mindig ledokkolod, es akkor mar nincs a neveden :)

Brúnó_ 2010.05.28. 10:39:28

Én naponta 36 km-t tekerek oda-vissza munkábajárás címén (irodai munka). Szóval van olyan illető, aki 5 km-nél többet teker, pedig nem futár.

Be kéne vezetni az elektronikus bérletet, amivel igénybe lehetne venni a bérbringákat is. Ennek hiányában a bérleteseknek a bérbringa plusz költséget jelent, ezért kevesebben veszik majd igénybe.

Brúnó_ 2010.05.28. 10:40:40

@Brúnó_: Mármint összesen 36 km-t. :)

Friedmann Juci 2010.05.28. 10:42:03

@Brúnó_: igenigen. Hétvégén is kitekertünk Szentendrére Délpestről. Akiknek mondtam, azok kiakadtak, hogy hogyan bírtuk. El vannak tunyulva.

leviathan99 2010.05.28. 10:43:45

@Brúnó_: Ha Parizs a hivatkozasi alap, akkor feloran belul ingyenes, 1 oran belul meg 1 euro - olcsobb mint a BKV jegy.

CApa (törölt) 2010.05.28. 10:45:28

@mestska: az a 300m egyáltalán nem kevés. Ha messzebb lenne (ugye így max. 150m-re van tőled egy dokkoló), és 2x 5-10percet kellene gyalogolni a lerakás/felvételhez, akkor sokkal kevesebben választanák. Én biztos meggondolnám, hiányzik-e nekem +10-20 perc gyaloglás. Egyszer elmegy, na de rendszeresen...

Brúnó_ 2010.05.28. 10:45:59

@leviathan99: Úgy tudom a BP-en egy vonaljegy ára lesz a bérlés (nem tudom mennyi időre). Szerintem sikeresebb lenne a rendszer, ha a BKV bérlettel is génybe lehetne venni.

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.05.28. 10:46:31

@CApa: bocs, en azt hittem, hogy a tervezett rendszerrol beszelsz.

CApa (törölt) 2010.05.28. 10:49:07

@leviathan99: két ellopott bringa és 160 000 Ft kár után márcsak eszébe jut ilyesmi az embernek. (Igen, U-lakat volt 20e-ért/db, azzal együtt vitték.)

leviathan99 2010.05.28. 10:50:15

@Brúnó_: Hat ha a tomegkozlekedes reszeve teszik, akkor valoban jo otlet lenne a berlet, az igaz.

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.05.28. 10:51:25

@Brúnó_: az biztosan nem fog menni, ehhez rendes azonositasra szukseg van.

de a bkv berletek es jegyek korszeruve tetele mar ugyis aktualis...

---

a 3-4 km meg azert szokott felmerulni, mert itt kozlekedesrol van szo, nem pedig szabadidos sportrol. a napi 40 km neked lehet racionalis, de nagyobb tomegnek nem (raadasul vombatne kovacs margitka nem megy 30-as atlagot, igy neki gyorsabb a tomegkozlekedes)

leviathan99 2010.05.28. 10:55:43

@CApa: Igy mar erthetobb. Bar a berbringat akkor sem lakatolni kell, hanem ledokkolni es pont ezert nem is tul suru a 300 meterenkenti dokkoloallomas...

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.28. 10:56:27

@CApa:

én tudom, hogy nem kevés, azért is írtam eml-nek, hogy számolja ki a párizsi sűrűséget.

Brúnó_ 2010.05.28. 10:57:48

@Pályaelhagyó autóversenyző: Igen, azonosításra szükség van, ehhez elektronikus bérlet (pl. chipkártya) kellene.

GaZe 2010.05.28. 13:06:05

a biciklista mar alapvetoen forgalomcsokkento hatasu (meretben es sebessegben is)
a berbringa tobb bicajost tolna bele a forgalomba, ami ezaltal lenne nemileg csokkentve, tehermentesitve.
a bicajos utak 5 km belul verhetetlenek.
nem biztos hogy aki bringaval indult, az bringaval akar erkezni is (pl elmegy kocsmazni).
igy meg tobb es tobb potencialis hasznaloja van a bicajoknak.
nincs nalad mindig bicikli amikor jol jonne (amikor indultal meg esett es nem akartal, de mikor mesz, mar jo lenne ha tekernel mert elallt, stb).
igen, mo-n mindent ellopnak. a kossuth szobor is nem tudom meg hogy maradhatott a helyen.

ettol fuggetlenul a berbringa rendszer nalam nem az elso helyen szerepel, joval elorebb vennem a kovetkezetes es praktikus infrastruktura fejlesztest, valamint az oktato-felvilagosito-beszoktato kampanyok szervezeset.
ezekutan johetnek a berbicikli, meg bringatarolok, stb-k.

GaZe 2010.05.28. 13:08:40

persze, nem lenne rossz meg a kerekparszallitast osszehangolni a varosi es elovarosi tomegkozlekedessel, hogy godrol ne csak autoval lehessen bejonni, es mondjuk az istenhegyre fel lehessen dobni a busz elejen levo konzolra a bicajt.
mert a bicikli nem ellensege a tomegkozlekedesnek hanem siman lehet egy olyan indikatora amitol meg kellemes szinergia is letrejohet.
(ezert is tekintik parizsban a berbciklit a tomegkozlekedes reszenek, nem valami ellensegnek).

persze mo-n a taxisok is ellensegnek tartjak a riksasokat...

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.05.28. 15:56:20

@GaZe: hat en pont istenhegyen lakom, a fogas miert nem jo neked?

a helyi tomegkozlekedesnek szerintem ezernyi fontosabb problemaja van, mint a hegylako biciklisek kenyeztetese, raadasul ennel mar egy metro melletti orzott bicikligarazs is olcsobb lenne...

Dennai 2010.05.28. 20:17:41

Epp volt reszem kiprobalni a Parizsi csoda rendszert, es igen vegyesek az elmenyek, viszont, mindenkepp nagyon hasznos dolog az ilyesmi. Pesten kicsit furcsa lenne ilyen, merthogy az emberek egy jo resze nem hasznalja a bankartyajat masra mit kivenni a penzt az automatabol...

Egy napra nagyon olcso, 1 azaz egy egesz euro a dija, bar az ember szamlajan kell hogy legyen 150 euro letetnek, ha az ember elfelejtene visszavinni... Vagy 5 euro 7 napra... Ha az ember visszateszi a bringat 30-en belul akkor a napidijon felul nincs dija, ha tullepne az ember, akkor egy oran belul 1, 2 oran belul 2 eurot pluszban levonnak az ember szamlajarol... Meg igy is kb 15%-a a metro napijegynek...
A bringak robosztusak, de nem nehezek, konnyen allithatoak, elol-hatul automatikusan vilagitanak a fenyek (a hatso meg nappal is) ... A kosar eloszor furcsa volt, de mivel nem hatizsakkal voltam, ezert igen hasznosnak bizonyult...

gramercy 2010.05.28. 20:18:30

szep gondolat az egyeni kozlekedes az autotol a bringaig
szep gondolat a kozlekedes "felelos" fejlesztese es hasznalata a hibridtol a bicikliig

egy 3,5 millios agglomeracioban viszont, ahol az ev feleben amugy is mindenki betolna a pincebe a drotszamarat es ahol emberek szazezrei szenvednek leguti megbetegedesben TALAN a tomegkozlekedesre kene koncentralni

4-es metro, 3-mas metro meghosszabbitasa, 2-es metro es a hev osszekotese, 5-os metro RER-szeru rendszerben
50 kilometer uj villamos palya, gyorsvillamos az 1-esbol, korvillamos a 6-os/61-esbol
s-bahn, atmenos intercityk, deli-moszkva-nyugati alagut, nyugati foldala tetele 'kormanyzati' negyeddel, uj hbf kelenfoldnel
az 1000+ kilometeres buszhalozat jelentos reszet troliva alakitani, a maradekot gazos/hibrid/elektromos buszokkal kiszolgalni
m0 nyugat, m10 bevezeto aquincumi hiddal (villamossal), albertfalvi hid (villamossal), uj 31-es ut, m2 megduplazasa, uj 2x2 jozsefvarostol rakosborzasztoig az 31-es es az m4-es bevezetesere, 51-es fout 2x2 savon

tudom, hogy ez a poszt a biciklizesrol szol
de amiket leirtam, azok parizsban mar 10-20-30 eve leteznek
ezek kb. mind fontosabbak, minthogy kozpenzbol biciklikolcsonzo halozatot tartsunk fent

nem veletlen !!! hogy a berautozassal ellentetben a biciklikolcsonzes nem biznisz

dotalni meg, ha egy mod van ra, azt dotaljuk ami a legnagyobb hasznot hozza

peldaul napi 400-600 ezer embert ultet at buszrol vaskerekre.......

Dennai 2010.05.28. 20:21:07

J a az egyetlen apro bibije a dolognak a posztok es a bringak szama... Reggel gyakorlatilag az osszes bringat beviszik az emberek a belsobb varosreszekbe, este meg kifele ugyanez, azaz neha nehez biciklit talalni, neha meg nem talalsz helyet ahova vissza tudnad tenni... :S

spag · http://railzone.nl 2010.05.28. 20:36:49

@Brúnó_: "Igen, azonosításra szükség van, ehhez elektronikus bérlet (pl. chipkártya) kellene."

Bankkártya? Szerintem kellokeppen azonosít. BKV csipkártyában egyelőre ne álmodjunk :).

eml 2010.05.28. 22:37:23

@mestska: Nálunk akarják ilyen sűrün őket. A párizsi rendben van.

Én ennek a rendszernek akkor látnám értelmét, ha minimum 10 perc sétára lenne a bérlőállomás. Akkor mindenhova jut, és nincs túl sűrűn.

Példa Clark Ádám tér, Batthány tér, Margit Híd, Széna tér, Dózsa tér, Mikó utca, és a Rácz fürdő.

Mondjuk az első kerületbe szerintem ennyi elég lenne. (Tudom a Margit híd már második.)

eml 2010.05.28. 22:48:45

@CApa: Ha 300 méterenként le lehet tenni, akkor sűrű. Ha 5-600 méterenként vannak az állomások, akkor átlag 250 méterenként, ami annyi, mint egy buszmegálló, és így lesz a dolog alternatíva. 300 méterenként az azt jelenti, hogy a Clark Ádám és a Batthány között lenne a végpontokkal együtt öt-hat dokkoló.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.29. 08:32:19

@eml:

szerintem az általad felsorolt pontok ritka elhelyezésnek szémítanak. Egyszerűen túl sokat kell gyalogolni. A párizsi példát jónak itéled, a budapesti tervet túl sűrűnek, holott ha visszaosztod Párizs területét a dokkolóállomások darabszmával, látható, hogy jóval 300 méter átlagos távolság alatt vagyunk.
Ezt mutatja az elhelyezkedési térkép is:

www.velib.paris.fr/content/download/3087/26792/version/3/file/Paris+Agglo+Decoupage+A4_4.pdf

mestska · http://cities.blog.hu 2010.05.29. 08:42:08

@gramercy:

szerintem nem lehet a kettőt összevetni, nem lehet azt mondani, hogy a tömegközlekedés vagy az autóutak fejlesztése minden esetben fontosabb lenne, mint a kerékpározás támogatása. Vannak prioritások, de léptékében sem azonos a kettő, egy négyes metró árábból hányszor lehet megvalósítani az egész kerékpáros rendszert?
Nyugodtan mehet práhuzamosan a kettő, úgy vélem, nem lehet azt mondani, hogy miután felépült az általad felsorolt összes dolog, na majd azután lehet a kerékpározással foglalkozni.
Nem mellesleg a tömegközlekedés is közpénzből vann fentartva.

Hogy Párizsban (ami 10 milliós agglomeráciö) sincs rendben mindne a tömegközlekedéssel, nem véletlen, hogy 5-6-8 villamosvonal épül, vagy hosszabbodik,és hogy 100 év óta a legnagyobb metróberuházásra készülnek:

cities.blog.hu/2009/06/10/parizsi_almok

gramercy 2010.05.29. 11:00:31

@mestska: felreertettel

1. adott egy legatyasodott, eladosodott orszag-varos
2. adott X mennyisegu allami penz

innentol kezdve X-et ott kell elkolteni, ahol a legnagyobb haszna van

marpedig -tegyuk fel hogy- evi 5 milliard forintbol lehetne dotalni egy biciklikolcsonzot napi par tizezer embernek VAGY lehetne venni evi 25 modern trolibuszt napi tobb szazezer utasnak

es meg millionyi olyan helyre lehetne az X penzt elkolteni, ahol nagyobb megterulessel lehet szamolni, legyen az $, externaliak vagy kornyezetvedelem

nem veletlen, hogy a biciklikolcsonzes piaca nem letezik, nem lehet nyeresegesen mukodtetni

de konyorgom, egy velejeig eladosodott orszagban nehogymar kitalaljunk egy uj kategoriat dotalni...

spag · http://railzone.nl 2010.05.29. 17:08:25

@eml: Logikus, hogy spórolni akarsz, de szerintem - mivel csak le kell betonozni az elemeneket, sőt van kanadai rendszer ahol a viszonylag mobil elemeket át lehet csavarozni máshova - nem drágább két helyre 8-8 állomás mint egy helyre 16.

spag · http://railzone.nl 2010.05.29. 17:11:17

@gramercy: nem lesz feltétlenül sikeres egy közbringa-rendszer, de az érveid sajna nem működnek. Budapestnek volt pénze nehézmetróra, érdekes módon villamospálya-felújításra, új buszokra, neadjisten bringás infrastruktúrára nincs.

Budapesten nem számít a pénz: a budai fonódóra lett volna EU-s pénz, de nem épült meg, mert a polgármester nem gondol azokra a polgáraira, akik nem akarnak mindenáron a belvárosban parkolni.

GaZe 2010.05.29. 23:38:09

@Pályaelhagyó autóversenyző: (jojo, az istenhegy nem volt okes, akkor mondjuk romer floris.. vagy egyeb durvan magas emelkedo. na, erted mire gondolok)
nyilvan nem a legfobb, hogy most bicajkonzol legyen a buszok elejen, de pl berlinben attol (is) hasit oriasit a bringazas ternyerese, hogy nagyon jol van kombinalva a tomegkozlekedesi eszkozokkel. siman felviheted metrora, s-bahnra, meg doubledecker buszokra is. ettol nagyon megugrik a biciklivel "beveheto" tereek szama, igy rugalmasabban hasznalhatobb (+nincs ez a 'tekerjen fel oda a jo edes...' stb)
//mondjuk berlinben van olyan diakberlet, hogy 6 ora utan es hetvegen vihetsz magaddal vele +1 embert. hehe, bkv-s szemelyszallitas :)) //

eml 2010.05.30. 02:47:34

@mestska: Ok, tévedtem egy helyi értéket.
105km2, 1700 állomás, az 16 állomás/km2.
Párizs is sűrű.

Én egy 300 méterenkénti állomásnál két veszélyt látok:
1. Nem lesz kiszámítható, hol tehetem le, mivel adott esetben plusz 300 métert kell menni egy szabad helyért. És akkor már az 5-600 méterenkénti tuti leadónál vagyunk, plusz a 'technológiát' (ATM vonal, stb...) nem kell annyi helyre kiterjeszteni.

2. Ha én valahova megyek, akkor esetleg Park and Bike rendszerben fogom használni, azaz beállok a parkoplóhelyre mint eddig (pl édesanyámnál Bel-Budán), de azt a 3-400 méterre ami a parkoló és a háza között van, majd kiveszek egy bringát.
Sokkal szívesebben használnám arra, hogy a Budagyöngye magasságában megálljak, és onnan tekerjek le a mamához. Ez utóbbi kissebb dugó, plusz végre mozognék is valamit.

eml 2010.05.30. 02:50:27

@spag: Lásd előző hsz-t, technológia kiterjesztése.

spag · http://railzone.nl 2010.05.30. 13:34:13

@eml: bocsi de igazából nem értem, miért lobbizol ennyire a szándékosan ritkább állomásokért. Az a tapasztalat, hogy akkor van értelme ennek, ha baromi sűrűn vannak az állomások, senki nem szeret sokat gyalogolni se az autójáért, se a saját bringájáért, se a közbringáért.

Az világos, hogy nem jó, ha egy állomás full tele vagy full üres. Ezért kell éjjel nappal furikázni a bringákat kiegyenlíteni a különbségeket, ez a rendszer része. De nem látom, miért befolyásolja ennek az újraelosztó furgonnak a hatékonyságát, ha több kisebb állomás van.

A fizetési technológia minden bizonnyal megoldható GSM-en keresztül, mint bármely más kártyás fizetés esetében. Ezek az állomások tipikusan parkolóövezetekben lesznek, ahol a parkolóóráknak már van áram, telkó, stb.

Szerintem a legkisebb értelmes egység az egy autónyi parkoló (kb. 5 bringa), provízióval hogy ha beválik akkor további 3-4 autónyira tudjon terjeszkedni.

Párizsban gyakori látvány a lebetonozott alap rajta még hiányzó totemekkel, a jövőre nézve.

spag · http://railzone.nl 2010.05.30. 13:45:17

No mindegy, nehéz kérdés, viszont itt a COWI prezije pl. barcelonai térképpel és tervezett pesti térképpel (lefedett terület, tervezett állomások).
www.cowi.hu/anyagok/COWI_publicbike.pps

eml 2010.05.30. 17:45:14

@spag: A tervezett hálózat nagyjából azt a sűrűséget mutatja fel, amit mondtam.
És NEM 300 MÉTERENKÉNT vannak a tervezett állomások, de mégis a sajtóban ez folyik sok helyen a csapból.

Ez a térkép COWI prezijében zsír jó!

gramercy 2010.05.30. 19:21:17

@spag: nem en vagyok budapest, se demszky

attol, hogy valakik eddig elb@sztak az NEM jelent semmit a jovo tekinteteben, maximum tanulhatunk belole

attol, hogy a negyes metrot sok koltseg elinflal, az meg semmilyen alapot nem szolgaltat arra, hogy a jovoben masra pazaroljunk

amugy meg a negyes metrora igenis szukseg van, maximum az arat inflalo tenyezokkel lehet vitatkozni

gramercy 2010.05.30. 19:27:41

MAS

amugy meg jo lenne egy profi elemzest latni, legalabb arrol hogy ez mennyibe fog kerulni es hogy mennyien fogjak igenybe venni

addig maximum szajtepunk, kollektive...

--

1000 kerekparbol allo rendszer ha optimistan szamolok akkor is maximum napi 15-20.000 utazast jelent
mi ez, ha nem parasztvakitas? kozpenzbol dotalva

spag · http://railzone.nl 2010.06.01. 10:18:21

@gramercy: "amugy meg a negyes metrora igenis szukseg van, maximum az arat inflalo tenyezokkel lehet vitatkozni"

Bocs de kinyilatkoztatásokkal nem tudok vitatkozni, különben meg a négyes metró értelmetlensége már lerágott csont ezért időt se szánnék rá. Továbbá off-topik, bár attól félek én hoztam fel, de hagyjuk.

Én nem azt mondtam, hogy mivel épül egy értelmetlen projekt sok pénzből, építsünk egy másik értelmetlen projektet töredék pénzből, hanem azt, hogy a városnak sose zavarta a csőrét, ha egy projekt nem térül meg - engem, és szerintem ennek a blognak az olvasóit zavarja.

A közbringa úgy térül meg, hogy indukál további magán bringavásárlásokat is, illetve együtt kell járnia infrastruktúra-fejlesztéssel.

spag · http://railzone.nl 2010.06.01. 10:19:13

@gramercy: "amugy meg jo lenne egy profi elemzest latni, legalabb arrol hogy ez mennyibe fog kerulni es hogy mennyien fogjak igenybe venni"

Jogos, az alábbi két link alján mellékelve letölthetőek, azért merem bátran ajánlani, mert semmi közöm hozzá:
www.budapest.hu/engine.aspx?page=tirhidden&command=showagendaitem&agendaitemid=68189
www.budapest.hu/engine.aspx?page=tirhidden&command=showagendaitem&agendaitemid=66153
süti beállítások módosítása