A Vélib ma már a legtöbb budapesti kerékpáros és városvezető számára is ismert elnevezés. A párizsi bérbicikli rendszert takaró márkanév a világ legnagyobb ilyen jellegű rendszerévé nőtte ki magát, 1700-nál több kölcsönzési pont, és több, mint húszezer canga várja a gurulni vágyókat. Párizs azonban nem áll itt meg.
Bertrand Delanoe polgármester tegnap mutatta be a város 2010-2014 közötti időszakra vonatkozó kerékpáros fejlesztési tervét, mely további célokat tűzött ki a városi kerékpározás növelése érdekében.
Hogy a hálózat folyamatos növekedése várható, azt valószínűleg nem is volt kétséges. 2014-ig szeretnék az infrastruktúra hálózatot 700 kilométerre növelni, ami közel 60%-os bővülés lenne a mostani 430 kilométeres, főleg ebben az évtizedben kiépített hálózathoz képest. (infrastruktúra fejlesztés térkép) A hálózat bővítésére vonatkozóan a terv több irányt is megjelöl. Egyfelől júliustól a jelenlegi 30 km/h-s lakó-pihenő övezetekben az egyirányú utcák többsége a kerékpárosok számára kétirányúként lesznek használhatóak, melyet természetesen megfelelő felfestések, jelek fognak biztosítani. Ha azt nézzük, hogy a város 30 darab ilyen jellegű övezete a város területének közel felét teszi ki, (lakó-pihenő övezetek térkép) akkor azt hiszem elégedetten csettinthetünk.
A hagyományos kerékpáros nyomvonalakon kívül két nagy tengelyt is kijelölnek a városban, egy észak-déli, és kelet-nyugati irányút, amelyek ha nem is kerékpáros sztrádaként fognak üzemelni, kialakításuk már egy erősebb kerékpáros forgalomhoz fog igazodni.
Az infrastruktúra fejlesztésén túl természetesen egyéb módon is ösztönözni kívánja a város a kerékpáros közlekedést, egyrészt a következő években ezer új kerékpártárolót alakítanak ki minden évben, másrészt újabb bátorító programokat hoznak létre. A Bastille mellett új irodát alakítanak ki a már gyakorló vagy épp leendő kerékpárosok számára, ahova bárki fordulhat kérdéseivel, bemutatókat, és túrákat szerveznek az általános iskolásoknak. A város alkalmazottai számára 400 külön kerékpárt biztosítanának, hogy még többen bicajozzanak. Új munkacsoport jön létre Villes Velib néven, koordinálni, és összehangolni Párizs, és az agglomeráció kerékpáros kapcsolatát, fejlesztve az elővárosokban is a kerékpáros közlekedést.
Az egyik legérdekesebb kezdeményezés a már fenn említett 30-as övezetekben fog megvalósulni. Egyes részeken vasárnaponként, és ünnepnaponként a motoros járműforgalom tiltott lesz, az utcák a kerékpárosokén, gyalogosoké lesz. Ez innen messziről nézve nagyon futurisztikusnak tünik.
Mindezen túl kijelölnek 11 számozott útvonalat a városban, illetve további kettőt, ami elsősorban kiránduló útvonal. (www.paris.fr/portail/viewmultimediadocumentútvonalak térkép)
Jól hangzik, nem? Vajon mi lesz a budapesti hasonló elképzeléssel? Kíváncsi vagyok, hogy a városvezetés tisztában van-e azzal, hogy a húszezer feletti bicikliből 16 ezret már cserélni, vagy pótolni kellett vandalizmus, illetve a nagyarányú lopás miatt? Kicsit aggódom, hiszen nálunk a zengzetes és ünnepályes átadások után jellemzően a karbantartás, állapotfenntartás teljes hiánya következik. Vajon így lesz ez a kerékpárkölcsönzéssel is? Ugye nem?
Az első kép a frogandprincess.wordpress.com, a második a hg.hu oldalról származik.