Bár az előző, sorrendben immár negyedik villamostendert Debrecen befejezhette volna a Közbeszerzési Döntőbizottság állásfoglalása alapján, (erről már hetek óta van egy félkész poszt, előbb-utóbb kikerül) a város mégis úgy döntött, hogy inkább egy új, ötödik tendert indít el. Mondhatnánk, hogy nincs új a nap alatt, és nem is érdemes a kiírással foglalkozni, úgyis az a lényeg, hogy melyik cég milyen árral indul, és hogy melyik cég képes nagyobb, kizárásra okot adó hibák nélkül beadni az ajánlatát.
Mégis kell azonban foglalkozni a kiírással, a tartalomban az előzőhöz képest ugyanis olyan mértékű változások történtek, amik jelentősen befolyásolják az indulók számát.
Az alacsonypadló mértéke: Az előző kiírás az alacsonypadló 70%-os arányát írta elő, ezzel szemben az új kiírás már 100%-ot követel meg.
Garancia az üzemképességre: Az előző kiírásban ez a tétel nem szerepelt, az újban azonban igen. Amennyiben a nyertes ajánlattevő az ajánlatában meghatározott üzemképességet nem tudja tartani, abban az esetben mérési alkalmakként és járművekként a jármű árának fél százalékát kell befizetnie. (azaz egy 700 millió forintos villamos esetén 3,5 milliót). Az összeg összesen nem lépheti át a szerződéses ár 10%-át.
A számlázás rendjének változása: A korábbi kiírásban az egyes részszámlákat 4-4-3-3-4 villamos után adhatta be a nyertes, a mostani kiírásban ez 3-3-4-4-4 ütemre változott.
Normálnyomtáv és kétirányúság: Új kitételként bekerült a kiírásba, hogy az elmúlt három évben referenciaként megkövetelt 15 darab villamos közül legalább ötnek normálnyomtávúnak és legalább ötnek kétirányú, kétoldali ajtóelrendezésűnek kell lennie. Ez utóbbi kettő akár ugyanaz az öt villamos is lehet.
A súlypontok változása: A figyelembe vett különböző műszaki részszempontok listája jelentősen megváltozott. Az előző kiírásban szerepeltetett 17 különböző szempont helyett mindössze hetet fognak vizsgálni. Lényegtelenné vált többek között tehát bármilyen utasáramlási mutató (nemcsak az előző kiírásnál problémát okozó egy felszállósávra jutó utasszám, hanem a belépő padlómagasság, vagy épp a szűk keresztmetszetek aránya is). Az ár fontossága az előző kiírásban szereplő 115 pontról 150-re nőtt. (az összpontszám 225 pont)
AZ új kiírás olvastán kettős érzése lehet az embernek. Egyszerre talál benne szűkítésre vonatkozó feltételeket, mint a normálnyomtávú vagy kétirányú járművek alkalmazása, ugyanakkor erősebb fontosságot tulajdonítanak az árnak a korábbiaknál. A szűkítő tételek mindenesetre hatásosak, jelentősen átrendezik az induló cégek mezőnyét.
A három nagy céggel (Alstom, Bombardier, Siemens) nem is érdemes foglalkozni részletesen, bármilyen referenciát képesek teljesíteni :) Persze tegyük hozzá, az előző négy kiíráson egyik cég sem képviseltette magát, holott például Miskolcon a Siemens árajánlata nem volt magasabb, mint a CAF-é, vagy a Skodáé, és az Alstom is bizonyította közben, hogy olcsóbban is tud villamost szállítani.
A Stadler az eddigi tendereken indult, esélye a győzelemre azonban magas ajánlati ára miatt nem nagyon volt, indulni azonban a jelenlegi szűkített kiíráson is képes. Nem tudom, hogy ismételten részt vesz-e a cég a kiíráson. Ha esetleg kizárások miatt csak ketten maradnak versenyben, fontos szerepe lehet abban, hogy érvényes legyen a tender.
A CAF és az AnsaldoBreda, a két középméretű cég volt a két legnagyobb esélyes az eddigi tendereken, hol az egyik, hol a másik cég tűnt nyertesnek, nem csak Debrecenben, hanem Miskolcon is. Árajánlataik jellemzően nekik voltak a legalacsonyabbak, így most, a megemelt súlyú ajánlati ár szemponttal szintén nekik van a legnagyobb esélyük a győzelemre.
A Skoda szintén neki tud futni a tendernek, köszönhetően annak, hogy a kiírás referenciaként 50%-os alacsonypadlós villamosokat ír elő, nem 100%-osokat. Emlékezzünk, a Skoda másfél évvel ezelőtt épp azért fordult a KDB-hez, mert az akkori kírás teljes hosszban alacsonypadlós kocsikat kért referenciaként. Hogy mivel indul, az kérdés, a Skodának nincs jelenleg kétirányú, 100%-ban alacsonypadlós járműtípusa.
És itt nagyjából el is értünk a lehetséges indulók listájának a végére (természetesen előfordulhat, hogy meglepetésként beesik valamelyik távol-keleti járműgyártó, de a szállítási költség, a kis járműszám miatt ez tényleg óriási döbbenetet okozna). Az előző tenderen induló Koncar most nem lesz képes elindulni, hisz a Zágráb számára szállított kocsik méteres nyomtávúak, az előírt normálnyomtáv helyett. A Solaris, bár időközben Poznanban nyert, továbbra sem tud felmutatni 15 járműről referenciát. A Solaris mellett nem lesz képes indulni Debrecenben a másik lengyel gyártó, a PESA sem, megfelelő referencia hiányában. A Szegednek villamost szállító, az előző debreceni tenderről egy órával lemaradt gyártó Varsónak ugyan normálnyomtávú kocsikat szállított, ezek a kocsik azonban egyirányúak...
Hogy mi vezette a debrecenieket, amikor a kiírás ilyen módosításával kizárta a környező országok gyártóit, nem tudni, különösen, hogy emellett nagyobb hangsúlyt fektettek az árra. Nektek mi a véleményetek erről?