November 13-án megnyitották Mekka első metróját, ami egyben egész Szaúd-Arábia első ilyen jellegű vasútja. A vonalnak egyetlen szerepe van, kiszolgálni azokat a zarándokokat, akik a Haddzsra, a mekkai zarándoklatra érkeznek, mely idén november 14. és 18. közé esik. Az új vasútvonal lényegében leköveti a zarándokok útját (térkép), jól mutatják ezt az állomásnevek is. Dzsamarat, ahol a hívők megkövezik az ördögöt szimbolizáló falat; Mina. ahol hihetetlen méretű sátortábor várja a több millió résztvevőt; Muzdalifa, ahol megpihennek a hívők az Arafát-hegyi imák után, és végül maga az Arafát, ahol Mohamed az utolsó beszédét mondta.
Örülnek az új metrónak (fotók: AFP/www.spiegel.de)
A most megnyílt vonal összesen 18,1 kilométer hosszú, az állomások száma kilenc. Utóbbiakból három-három szolgálja ki az Arafátot és Muzdalifat, kettő Minat, egy pedig Dzsamaratot, amely a vonal belső végállomása. A megnyitással a szaúdiak a tervek szerint mintegy 4000 buszt váltanának ki.
A minai sátortábor felett (fotó: arabnews.com)
Bő egy évvel ezelőtt már külön posztot kapott a vonal, megemlítve hogy tizenkét kocsis szerelvények szokatlanok egy metrójellegű vonalnál. A vonal építése lényegében akkor kezdődött, azaz ezalatt bő egy év alatt sikerült felhúzni a vonalat, kínai munkások tömegének éjjel-nappali munkájával. A kínaiak mellett más nemzeteket is megtalálunk, érkeztek a maláj vasúttól és a kairói metrótól egyaránt. (a kínai munkások jókora hányada felvette az iszlám hitet - egyesek szerint mindössze a munkavállalási lehetőségekért)
Kanyarog (fotó: AFP/www.spiegel.de)
Bár eredetileg tizenhét szerelvénynek kellett volna üzembe állni, a kínai CNR Changchun gyár eddig mindössze tizenkét darab, egyenként tizenkét kocsis A osztályú szerelvényt szállított le, így az üzemeltető Serconak ezekkel kell lebonyolítania a Haddzs alatti intenzív forgalmat. Egy, a haddzs teljes időtartamára érvényes jegy 250 rijalba kerül, azaz mintegy 13500 forintba. Nem olcsó, de a kényelem árát meg kell fizetni.
Végig viadukton (fotók: AFP/www.spiegel.de, www.alriyadh.com)
Egy-egy szerelvény kapacitását 3000 főben határozták meg, az utasok a szerelvényeket a 300 méter hosszú, peronfallal ellátott peronokról közelíthetik meg. Az állomások belső teréről nem nagyon találtam még fotókat, így egyelőre nem tiszta, hogyan képesek az állomásokon belül ennyi embert kezelni. Annyi biztos, a szaúdiak a Haddzs látogatóinak számának növekedésével, a balesetek megszaporodásával egyre nagyobb hangsúlyt fektetnek a biztonságra, átalakították Dzsamarát, tűzállóbbá tették a minai sátortábort. Vélhetően hasonló hangsúlyt fektettek a biztonságra a metró esetén is.
Peron (fotó: www.alriyadh.com)
A 6,7 milliárd rijalos (362 milliárd forintos) projekt jelenleg mindössze félgőzzel üzemel, és nem csak a szerelvények számának köszönhető. A rendszer teljes automatizálása mindössze jövő májusban készül el, addigra a vonal az új vonatok beállásával már 72 ezer utast lesz képes kezelni óránként és irányonként a jelenlegi 25 ezerrel szemben. Ez utóbbi számot egyébként hagyományos módon, vezetővel érik el.
Kínai metróbelső (fotó: www.aleqt.com)
A későbbiekben tervezik a vonal hosszabbítását egészen a Nagymecsetig, és további vonalak létesítését, melyek a szent helyek valamint a dzsiddai repülőtér illetve a Dzsidda-Mekka-Medina nagysebességű vasút felé kapcsolatot teremtene.