PTinfo

PTinfo

Török villamos

2011. január 08. - mestska

Míg mi itt a magyar sorozatgyártású villamosról beszélünk, a finnek újjáélesztik a villamosgyártásukat, addig Isztambulban szép csendben eljutottak a török sorozatgyártású villamos küszöbéig. Még a népet is felkérték, hogy szavazzon ezen az oldalon, hogy a felkínált két formavilág közül melyiket óhajtja. Bevallom, engem egyik dizájn sem győzőtt meg.

Kinek melyik tetszik? (forrás: www.takvim.com.tr)

Az új villamos építésével Szegedhez hasonlóan a helyi közlekedési vállalat próbálkozik, 1997 óta zajlik a projekt. Az eredmény két jármű megépítése lett, 1999-ben az RTE 2000, majd 2009-ben az RTE 2009 típusú kocsi született meg. (RTE = Railway Transport Equipment) Mindkét villamost hosszú ideig tesztelték, a meglehetősen ronda RTE 2000 például közel 200 ezer kilométert futott utasforgalomban. (videó az RTE 2009-ről)

A török Csufi, az RTE2000-s (fotó: www.turkcadcam.net)

A 25 méter hosszú próbakocsik szélessége 2,65 méter, beogadóképességét 320 főre becsülik - igaz meglehetősen nem európai módon 8 fővel számolva minden egyes négyzetméteren. A maximális sebessége a kocsiknak 80 km/h elvileg, (gondolom ennél a sebességnél esik szét :), a minimális fordulási ív 30 méter.

A török kevésbé Csufi, az RTE2009-s (fotó: www.turkcadcam.net)

A mostani szavazás végeredménye elvileg egy új típus lesz. Az RTE 2011-et, mint sorozatgyártású kocsit már többször emlegették a közelmúltban. Műszaki paraméterei hasonlóak lesznek elődeihez, ezt a szavazó oldalon feltüntetett műszaki adatsor (sajnos nem linkelhető, kattints az araç teknik bilgisi feliratra) is bizonyítja. A hírek szerint első körben 18 jármű készülne el, az első 2012-ben kezdhet futni a T4 vonalon. 


 

Szavazzatok, szavazzatok! (fotó:www.istanbultramvayiniseciyor.com)

A törökök természetesen az árérzékenység (és a nemzeti büszkeség) miatt igyekeznek saját gyártású villamost építeni, állításuk szerint a a Törökországban épített villamos mindössze feleannyiba kerül. Egyelőre azonban a most tervezett kocsik nem alacsonypadlósak, így a legtöbb helyen nem versenyképesek még Törökországon belül sem. Itt kell megemlíteni azt a tényt is, hogy a korábbi Bombardier kocsik után tavaly év végén elkezdtek az Alstomok is futni Isztambul utcáin, összesen 37 Citadist rendelt a város. Aki keres, az talál pénzt tehát alacsonypadlós villamosokra is.

Az a fickó épp olyan, mint aki elkötni készül a villamost (fotó: alihikmet, wowturkey.com)

A nagy találkozás (fotó: alihikmet, wowturkey.com)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr262569419

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jack o'neill 2011.01.08. 14:45:39

Hát egyik se túl nagy eresztés. Kicsit az USA-ban futó, számomra megjegyezhetetlen nevű, japán (?) villamosokra hajaznak.
OFF: mondjuk mostanában nagyon rácuppantak a hazai termék témára, busztól a villamoson át helikopterig, sőt még saját (jó, félig koreai) harcigép programba is invesztálnak zsetont. On.

HúszTíz 2011.01.08. 14:59:21

Nekem tetszenek :-) Ilyeneket kellene Budapestre is beszerezni, hogy lecseréljük a már elavult járműparkunkat. Na nem magára a török villamosokra gondolok, hanem a "szellemiségre", miszerint ők is saját maguknak csinálják.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 14:59:38

@jack o'neill:

a japánok sem állnak a villamos-dizájn csúcsán, de úgy érzem, hogy a törököknek most sikerült alulmúlniuk őket :) Érdemes nézni, a Citadis mennyivel kiforrottabb.

Azok a ferde végű ajtók nagyon brutálisak a látványterveken :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 15:01:38

@HúszTíz:

erről ment a polémia az első mondatban linkelt posztnál, hogy vajon lehetséges-e. Lehetséges, csak nagyon sok idő, és nem tudni ki finanszírozná a fejlesztést anyagilag.

min 2011.01.08. 15:17:55

Volt villamos gyártásunk is csak megrekedtek egy szinten a fejlesztések területén. Kár érte..
Mondjuk ehhez hozzájárult a korabeli gondolkodásmód, hogy értelmiségi országot kell kreálni mindenáron..
Egy nyugat ázsiai formatervet meg kár európai szemmel vizsgálgatni mert ott szinte minden gagyinak és giccsesnek hat míg az ott lévőknek maga a formai gyönyör...

HúszTíz 2011.01.08. 15:22:45

@mestska: Fantasztikus új kormányunknak ha már úgyis annyira nemzeti,meg identitástudata a topon, akkor ideje lenne talán feltámasztani a magyar villamosgyártást.

Én például azt sem tudom, hogy még létezik-e egyáltalán ilyen Magyarországon... A buszgyártás az rendben van, számos városban saját gyártású buszaink közlekednek; ugyanezt kellene megtenni a villamosgyártás terén is.

Anti Anyag (törölt) 2011.01.08. 16:13:02

Én is a saját villamosgyártás híve vagyok, esetleg kooperációval, pld. magyar-cseh.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 16:13:44

@HúszTíz:

A szintén linkelt szegedi egyedi példán kívül nem folyik ma Magyarországon villamosgyártás.

grésa 2011.01.08. 16:42:22

A Ganz gyár villamosgyártó részlegének a sorsát megpecsételte, hogy annak idején a BKV vezetők szívesebben utaztak Prágába, később Hannoverbe, mint a Lövőház utcába! Még Alexandriában is futottak (futnak) magyar gyártmányú villamosok, de a nyolcvanas évek közepén dugóhúzóba került hazai gazdaság vezetői nem ebben láttak fantáziát.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 16:46:28

@grésa:

meg persze az sem volt elhanyagolható tény, hogy Prágából olcsóbban vásároltunk, modernebb villamosokat, mint amiket itthon kaptunk volna.

mallac 2011.01.08. 16:47:17

Ugyanúgy nem érdemes házilag villamost barkácsolni mint ahogy mint ahogy nem gyártunk a garázsban biciklit.Azért nem mert úgysem lesz olyan mint az igazi.

grésa 2011.01.08. 16:51:37

A villamosgyártáshoz persze, komoly háttéripar is kell, ami szintén felszívódott. Fokozatosan lemaradtak minden téren a világszínvonaltól, így exportlehetőségek sem maradtak. A hazai, kis volumenű piacból meg nem lehetett ezeknek a cégeknek fennmaradni. Sokkal kényelmesebb volt a dollár/jen hitelekből megvenni az olcsóbb és sokkal jobb termékeket külföldön, mint az itthonival tökölődni. Most már csak a következményeket kell elviselni...

grésa 2011.01.08. 17:00:52

@mestska: Hogy mi volt az olcsóbb, az akkori számtan szerint, nem biztos, hogy úgy is volt. KGST-t írtunk, cserekereskedelem volt, meg tervgazdaság. Meg személyes érdekek, a pártvezetéssel egyeztetve. Kihúzták a talajt a magyar ipar alól. Amúgy is nagyon kevesen szeretnek dolgozni, sokkal jobb kereskedni...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 17:03:26

@grésa:

Ha a pénzt ki is vesszük, akkor is marad a modern villamos kérdése, ehhez pedig elég felülnöd egy Tátrára meg egy Ganz csuklósra Budapesten, hogy érezd a különbéget :)

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2011.01.08. 17:27:30

@mestska: na de hát a hazaszeretet az megfizethetetlen :))

sanyix 2011.01.08. 17:28:08

@mestska: aha mert a tátra ugye magyar gyártmány, a ganz meg nem 40-50 éve volt gyártva :DD
Tényleg a forddal is ezek a gondok vannak, ha felülsz egy t modellre akkor hát érzed a nem éppen pozitív különbséget :DD

Radio Free Aberrania · http://radiofa.blog.hu/ 2011.01.08. 17:28:36

szerintem kár pörögni ezen a magyar gyártású akármi témán. ha szereztek pénzt hozzá, lesz bármi hazai, ha más meg nem ad rá, akkor nem lesz.

Kozmokrator · http://www.tudtad.com 2011.01.08. 18:24:30

Csuda szépek. Látják? Kérem szépen ezek a fejlődés zálogai...

ruba 2011.01.08. 19:00:28

Én utaztam Isztambulban villamossal, és azt kell, hogy mondjam, hogy lehet, hogy a 8 utas négyzetméterenként nem túl európai, viszont teljesen reális...

Ronald 2011.01.08. 19:06:32

Nekem az tetszik, hogy milyen jól leleprázzuk a törököket.
Haha, hol vannak ők tőlünk a saját-gyártású villamosok terén?
Itt van például a Combinó.
(Jaaa, boccs, azt nem mi gyártottuk - sőt, még rendesen megrendelni se voltunk képesek)

Na mindegy. Akkor is mi vagyunk a legjobbak, és punktum.
Csak elnyomnak a gazok. Ez van.
.

jack o'neill 2011.01.08. 19:21:49

@mestska: Tudom, hogy a japó tuják (közben meg van: Kinki Sharyo) se vmi túl szépek - bár én túlságosan egyébként se rajongok az ázsiai formatervekért (autó kivétel).

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 19:28:04

@sanyix:

a Ganzokat 1978-ig gyártották, az első Tátra kocsik 79-ben kerültek Budapestre.

Szóval nyugodtan összehasonlítható :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 19:29:00

@ruba:

ja, brutál tömeg van a villamosokon, nem véletlen, hogy Citadisokat is rendeltek...

(azért a nyolc utas nem reális így sem szerintem :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 19:30:45

Remélem senki nem érti félre: az utolsó két kép piros villamosai nem török termékek, azokat az Alstom gyártotta.

ostván 2011.01.08. 19:45:50

A villamosnak elég lényegtelen része a karosszéria. Az ár (előállítási költség, üzemeltetési költség) döntő részét azok a részegységek produkálják, amelyek nem látszanak, úgy, mint alváz, futómű, motor, vezérlés, biztonsági rendszer, stb. De felépítményt tervezni sem elvetendő feladat.

szaja · http://gayvagynemgay.blog.hu 2011.01.08. 20:11:30

egy kicsit tényleg furcásn néznek ki szegények :)

dieter 2011.01.08. 20:45:31

Úgy látom, hogy itt két különböző villamosrendszerről van szó! A két proto, valamint a most szavazásra bocsátott "villamosok" valamilyen magasított peronos megoldáshoz vannak tervezve (ehhez talán hasonló lehet a bécsi U6). Míg a Citadis pedig a "klasszikus" villamos, alacsonyperonhoz! Ha jól nézem, lehet a két rendszer nem is átjárható, mert pl nem látok lenyitható lépcsőt (mint a TW6000-esen) Kéremszépen így jó hogy ki lehet félárból hozni a járműveket! Magaspadlós villamost simán tudna gyártani a magyar ipar is, csak mint a hivatkozott posztban is látható arra már nincs igény...

zazizu 2011.01.08. 21:39:32

Azé annyit még megjegyzek, hogy az Ikarus a világ legnagyobb és világhírű hosszú busz gyártója volt 18,000 db/év termeléssel fénykorában, valamikor, amíg az Antall kormány és OV a Tovarisi konyec hívószóval össze nem döntötte a keleti (orosz és egyéb piacokat. Persze nem végeztek félmunkát, mert ezzel együtt az oda exportáló konzervgyárakat, mezőgazdasági exportot (ezzel a mezőgazdasági termelőket) is lenullázták. Amit ezzel nem lehetett lenullázni, azt az Ikarus akkori vezetése a szakmai tiltakozások ellenére elvégezte. (ld. pl. Alma autó, legyen magyar autó..., amit az Ikarus gyárt). A korábbi Ikarusok, Ganz-mozdonyok még talán láthatóak a FÁK-ban, Dél-Kelet-Ázsiában, Közel-Keleten, Dél-Amerikában. Cuzco-ból Machu Pichu felé spéci Ganz mozdony viszi a helyi vicinálist... Ma tudomásom szerint 150 db/év a magyar busztermelés. És sikerült ezzel párhuzamosan néhány százezer kényszernyugdíjast is termelni.

Kontiki 2011.01.08. 21:40:13

@ruba: Nekem is volt szerencsém utazni az Isztambulban villamoson, most nyáron csúcsidőben. Kint 40 C-fok bent a villamoson kb.: 25 C fok. A tömeg még pont az elviselhetőség határán volt. Viszont ami érdekes volt, hogy a villamos megállókba csak úgy jutott be az ember , ha előtte vett és bedobott egy "jeton"-t. Kalauz így nem kellett és csak azok voltak a megállókban, akik utazni akartak, mert kis kerítés vagy üvegfal választotta el a járdától és minden megállóban egy rendőr állt. A járatok tiszták voltak.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.01.08. 21:54:39

@dieter:

jól látod, Isztambulban magas- és alacsonypadlós üzemre kiépített vonalak egyaránt vannak.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.08. 23:34:32

Ha már szavazás: Nekem mindegyik tetszik(de elismerten: elfogult vagyok..nem láttam még se régi, se új csúnya villamost).
Jó, tényleg nem lesznek kedvenceim nekem se. Az első úgy néz ki, mint egy ilyen ferdén elvágott csődarab..egy egy..nemtom'mi. De kissé jellegtelen.
A második már villamosfejű. Másrészről jobban E.T. ufófejű, mint villamosfejű. Tán pont ezért inkább az ufó, mert annak van egy kis személyisége. A régi villamosokat is ezért szeretem. (első a bengáli, aztán az UV, utána a többi..)

De, ha a törökök másként döntenek -kegyesen kinyilatkoztatok- ám legyen akaratuk szerint :D

@dieter: "Magaspadlós villamost simán tudna gyártani a magyar ipar is, csak mint a hivatkozott posztban is látható arra már nincs igény..."
De van :) Politikai nincs, de ez csak mulandó nyugati hülyeség. :) Remélem :(

jazzcool 2011.01.09. 11:06:03

huh, már megint előkerült a magyar villamosgyártás feltámasztása. oké, legyen, de - könyörgöm - magánpénzből, amit az állam max. adókedvezménnyel támogat a munkahelyteremtés fejében.
süti beállítások módosítása