Bukarestben július 1-én újabb két megállóval bővült a román főváros legújabb, négyes számú metróvonala, így lassan pont kerül egy több, mint húszéves építkezés végére. A bukaresti négyes metrót 1989 decemberében kezdték el építeni a Gara de Nordtól északnyugati irányba. Mivel 89 decembere nem tartozik a legbékésebb időszakok közé a román történelemben, így nem csoda, hogy az elkövetkező években a források elégtelensége miatt meglehetősen lassan haladt előre az alagútfúrás, végül 1994-ben le is állt az építkezés. (a hármashoz hasonlóan) Úgy tűnik, a négyes metróknak nincs nagy szerencséje a térségben...
Az új Jiului állomás (fotók: gabi23/portal.metrouusor.com)
Az elkövetkező években a szennyvíz beszivárgott az alagutakba, aminek falán folyamatos üledéklerakódás történt. Ez természesen nem tett anyira jót a már megépült szakasznak, így 1996-tól kezdődően állagmegóvó munkák kezdődtek.
1997-ben egy EIB hitelnek köszönhetően Bukarestnek lehetősége nyílt, hogy befejezze saját négyes metróját, így 2000-ben meg is történt az első, négymegállós, 3,6 kilométer hosszú szakasz átadása. A folytatásra 11 évet kellett várni, három napja újabb két megállóval - Jiului és Parc Basilescu - és 2,6 kilométerrel bővült a vonal. A Parc Basilescu állomás eredetileg nem volt betervezve - hasonlóan az Astoriához - így utólag törték át az egyik alagút falát és alakult ki a mai, ívben fekvő állomás.
Parc Basilescu állomás ívben, egy Astra vonattal (fotó: gabi23/portal.metrouusor.com)
A román metróépítés úgy tűnik, nem szereti a vágánykapcsolatok kiépítését. A hármas metró új szakaszán 2008-9 között ingajáratok közlekedtek a hiányzó kitérők miatt, de a most átadott szakaszon is kispórolták a váltókat. Ennek eredményeként a korábbi végállomástól kifelé mindkét vágányt használják, mindkét irányban, attól függően, melyik foglalt. Ha mindehhez hozzáteszem, hogy az átadással egyidőben nem történt meg a jelzőrendszer kiépítése - egy év múlva várható - akkor még érdekesebb az ügy....
A most átadott szakasz 72,5 millió euróba került. Érdekesség, hogy a román metróhálózaton először került telepítésre jegyautomata.
Parc Basilescu előcsarnoka - peronkapukkal.... (fotó: gabi23/portal.metrouusor.com)
A vonal folytatását tervezik, összel írják ki a tendert a következéő két állomás, és egy új kocsiszín építésére. A nyertes sprórolhat egy kicsit - Parc Basilescu állomáson túl még ma is van 400 méternyi, húsz éve kifúrt alagútszakasz....