Pár hónappal ezelőtt készült egy poszt arról, vajon melyik nyugati cég lesz az első, aki az ígéretes orosz villamospiacon először kap rendelést alacsonypadlós villamosra. Akkor az évek óta Oroszországban sürgölődő Siemenst, Alstomot és Bombardiert említettem. Ez egyelőre most sem dőlt még el, de egy új játékos lépett be a játszmába, egy új megállapodást követően ugyanis a PESA is villamost szállíthat, ha nem is Oroszországba, de a többségében oroszok által lakott kazahsztáni Pavlodarba.
Hasonló kocsik kerülnek Kazahsztánba is (forrás: gazeta.pl)
A megállapodást a TRAKO-n, a Gdanskban rendezett vasúti kiállításon és vásáron kötötték szeptember végén, más lengyel szereplők, így egy bank bevonásával. A megállapodás alapján a Szegedre is villamost szállító PESA két darab, 100%-ban alacsonypadlós (vagy csak 70? ellentmondásos) villamost szállíthat a kazah városba, ezen felül egy összeszerelő üzemet is létrehoz Pavlodarban. Pavlodar villamosközlekedésének zömét 1977 és 1986 között gyártott KTM 71-605-ös kocsik bonyolítják le, a hálózat hossza 86 kilométer (térkép), a viszonylatok száma 19. Olyan idős kocsikat cserélne le tehát a 330 ezres kazah város, amilyenek itthon még bőven futnak.
A helyi Nagy Lajos király útja (fotó: Maksimus)
A két kocsinak 16-18 hónappal a megállapodás után kell Pavlodarba érnie. A kocsik nem a Szegeden megismert Swing sorozatot fogják képviselni, hanem az először Częstochowában bemutatkozó, forgóvázakkal rendelkező Twistet. A PESA-sok természetesen örülnek a lehetőségnek, és remélik, hogy az új üzem további kazah és orosz városokba szállíthat villamosokat a későbbiekben. Csak a pavlodari villamosüzem további 83-at rendelne egy sikeres első körös szállítást követően, perspektívából nincs hiány tehát.
Zárójelben a végére: Kazahsztán esetén nem a PESA az első cég, ami alacsonypadlós villamost szállít az országba. Ezt a címet az új főváros Asztana jelenleg épülő új villamosüzemére történő szállítással az Alstom már korábban elhappolta.