Korábban már írtam a dél-amerikai Alstom lobbiról, úgy tűnik ki kell egészítenem ezt azzal, hogy inkább francia lobbiról beszélünk. A remekül működő városi lanovka hálózatot üzemeltető Medellin ugyanis a korábbi tervekkel ellentétben nem hagyományos villamos, hanem a Lohr gyár által fejlesztett Translohr rendszer kiépítése mellett döntött. Ennek jele, hogy szerződést kötöttek a francia céggel 12 darab, egyenként 39 méter hosszú Translohr kocsi leszállítására. A kapcsolódó szolgáltatásokkal (technikai segítség 3 évig, vezetők kiképzése, stb.) együtt a szerződés összértéke 42 millió euró, ami egy hagyományos villamoshoz képest magas ár.
Furcsa látvány Dél-Amerikában (fotó: www.elmundo.com)
Ha valaki nem tudná, a Translohr rendszerben a járművek gumikerekekkel vannak ellátva, a járművet egy középső vezetősín vezeti. Előnyének azt szokták felhozni, hogy a fordulási sugár kisebb is lehet és hogy akár 10-12%-os emelkedőn is képes felmenni a jármű a gumikerekeknek köszönhetően. Ennek ugyanakkor némileg ellentmond, hogy Padovában, ahol ugyanilyen rendszer működik, többször leállt a hó miatt az üzem.
Pár éve úgy tűnt, hogy a rendszer a kezdeti indulást követően nem lesz elterjedt, számos francia város döntött az előzetes vizsgálatok során a hagyományos villamosvonal mellett, így többek között Le Havre, amiről nem régen írt a PTinfo. Azonban az elmúlt években ismét több város választotta a hagyományos villamossal átjárhatatlan rendszert, így az olaszországi Mestre és Latina, vagy épp Párizs. A Lohr gyárnak otthont adó Strasbourg ugyanakkor információim szerint úgy döntött a közelmúltban, hogy korábbi elképzelésével szemben mégis a hagyományos acélkerekes villamosüzemet választja új vonalára a Trnaslohr helyett. Így legalább nem lesz probléma az átjárhatóság: Strasbourgban eddig is több villamosvonal működött. A medelliniek választását francia fórumokon így kommentálták egyébként: les pauvres, je leur souhaite bon courage, azaz kb. szegények, sok sikert nekik...
A villamos és a kapcsolódó lanovkák térképe (forrás: Plan maestro 2006-2030)
Az új medellini vonal mintegy 4,3 km hosszú lesz. A rendszer kiválasztásakor hangsúlyozták, hogy a vonalon mindössze 20 méteres, a remízben mindössze 10 méteres ívek lesznek, a legnagyobb emelkedő pedig 12%-os. (összehasonlításképpen: a mi fogasunk nem éri el a 11%-ot) A vonal San Antonio állomástól, a meglévő két metróvonal találkozásától indul, összesen kilenc megállója lesz, a teljes bekerülési költség 385 milliárd peso, azaz kb. 46 milliárd forint lesz.
Az egyik meglévő Metrocable vonal (fotó: flatironfx)
Az új villamos további fejlesztéseket is indukál, a villamos megállóihoz kapcsolódva ugyanis kiépül két új Metrocable kábelvasút, a mirafloresi valamint az echavarríai, újabb hegyvidéki területeknek adva gyors közlekedést. A két lanovka költsége 65, illetve 39 milliárd peso lesz. Az egyes új fejlesztésekről részletes információ olvasható a város 2030-ig szóló fejlesztési tervdokumentációjában, a 29. oldaltól kezdődően.
A kábelvasutak jelentőségét mutatja, hogy a villamos forgalmát azok megépülése nélkül 67 ezerre, míg azokkal 96 ezerre becsülik naponta.