Úgy tűnik, felébredtek téli álmukból a villamosépítő céh serény tagjai úgy tűnik, négy városban indult el ugyanis közel egyszerre az új hálózat építése. Atlantával, Besanconnal és Senjanggal máskor foglalkozunk, most nézzük meg Cincinnatit.
Az általam az esetek többségében félrebetűzött városban február 17-én történt meg az alapkőletétele az új vonalnak. A városban - mint minden nagyobb amerikai városban a General Motors villamoshálózatok kinyírására játszó összeesküvése előtt - egykor kiterjedt hálózat volt (térkép), olyan nyalánkságokkal, mint a siklón felvitt villamosok, ami akkor a város egyik legfontosabb turisztikai látványossága is volt egyben:
Öt siklón mozgatott villamosvonal volt a városban egykor (fotó: twentytwowords.com)
Figyeljétek a reklámelhelyezést :) (fotó: http://jonesfamilymatters.blogspot.com)
Ha valaki esetleg nem ismerné a General Motorsos sztorit, és kattintani is lusta, akkor a lényeg röviden: a második világháború előtt rengeteg amerikai városban működött még villamos, az ország nem volt annyira az autókra alapozva, mint az elmúlt évtizedekben. A GM más, az autóiparhoz kötődő csúcscégekkel, így a Firestone gumigyárral, a Standard Oil of Californiával, a Phillips Petroleummal, a Mack Truckkal, megalapította a National City Linest. Az új cég aztán sorra vásárolta fel a kisebb-nagyobb magánkézben lévő cégeket, hogy aztán a villamosokat buszokkal cserélhesse le. Ebbe annyira belejöttek, hogy az ötvenes évek közepére 1000 céget vásároltak fel, amelyeknek 90%-át buszokra cserélték. Sok ezer kilométernyi villamosvonal szűnt meg pár év alatt.
Az új villamos látványterve (forrás: www.urbancincy.com)
Cincinnatiban az utolsó vonalat 1951-ben csukták be (pedig volt egy pár), hogy aztán 2007-ben ismét elkezdődhessen egy új villamosvonal terveztetése. Az új vonal Atlantához hasonlóan a belvárosban tenne nyolcas alakban egy kört az 5,8 kilométer hosszú, 17 megállós vonalon (térkép). A vonalnak jelentős városfejlesztő szerepet is szánnak, az érintett területen számos üres, parkolónak használt telek és kihasználatlan épület található. A kiépítés 110 millió dollárba kerülne, az utasszám azonban mindössze 6400 lenne egy átlagos hétköznap.
Egy villamos melletti kampányelem (forrás: www.railwaypreservation.com/)
A 2013-ban megnyíló vonal megépítését heves ellenkampány kisérte, kétszer is helyi népszavazást tartottak az ügyben, ha szorosan is azonban, de mindkétszer a villamos megépítését pártolók győztek.