Ismét elérkeztünk a debreceni villamostender azon pontjához, amikor a résztvevők neve ismertté vált, s várjuk, hogy vajon sikerül-e nyertes pályázatot hirdetni, s milyen áron, vagy ismét eredménytelen lesz a tender, mint a korábbiakban.
Ez már ugye a negyedik villamostender Debrecenben, s bár már bő éve ismernünk kellene a város számára villamosokat gyártó cég nevét, különböző - korábban részletezett - okok miatt ez nem következett be. A jelenlegi tenderkiírás az előzőhöz hasonlóan 18 darab, legalább 70%-ban alacsonypadlós villamos beszerzését irányozza elő, az ajánlatok bontása január 22-én történt meg.
Nem tudom, mi történt Debrecenben a háttérben, annyi bizonyos azonban, hogy a beadott öt pályázatot nyugodtan tekinthetjük rekordnak, különösen, hogy legutóbb mindössze két érvényes ajánlat született. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a három nagy villamosgyártó cég az Alstom, a Bombardier, és a Siemens továbbra is érdektelen a debreceni tender iránt. (és általában vidéki városain villamostenderi iránt) Érdekesség az is, hogy a szegedi nyertes PESA, és az ottani versenytárs Inekon nem indult Debrecenben.
Az öt pályázatot beadó cég a következő: AnsaldoBreda, CAF, Koncar, Skoda, Stadler. Az előző tenderen is indult Stadler, és a CAF után megjelent tehát a kiíráson a Koncar, és az Ansaldo is, valamint a Skoda, akin anno még az első tender bukott el. A Skoda amúgy azóta is inkább csak névleg vesz részt a hazai villamostendereken, nem csodálkoznék, ha pályázata most is érvénytelenné válna valamilyen okból.
A másik négy pályázó közül számomra a Koncar a legmeglepőbb, köszönhetően annak, hogy a horvát cég még nem gyártott normálnyomtávú járművet tudtommal. Mivel erre vonatkozólag nem kér kiírás referenciát, így a Koncar számára szabad út nyílt az indulásra. Kérdés, hogy jó-e az Debrecennek, ha egy ilyen fél-új járművet kell tesztelniük.
A CAF, és a Ansaldo egyaránt olyan regionális cég jelenleg, mely a hazai piacok meghódítása után igyekszik a pénzügyileg kevésbé stabil lábakon álló országok villamosbeszerzéseit megszerezni, gondoljunk csak Törökországra, ahol mindkét cégnek kijött a lépés.
A Stadler nem tudom mennyit képes engedni a korábbi horribilis árain, de esélye szerintem csakis így lehet.
Ezek tehát az indulók, hogy ki lesz, lesz-e egyáltalán nyertes, azt még nem tudni, ígéretek szerint körülbelül három hét múlva tudunk többet.
A fotók sorrendben: AnsaldoBreda Milánóban (Promoteo90), CAF Sevillában (smsevilla.wordpress.com), Skoda 15T Prágában (prazsketramvaje.cz), Koncar TMK 2300 Zágrábban (Kelemen Zsolt), Stadler Tango Bázelben (John F. Bromley).