PTinfo

PTinfo

Öten a negyediken

2010. január 31. - mestska

Ismét elérkeztünk a debreceni villamostender azon pontjához, amikor a résztvevők neve ismertté vált, s várjuk, hogy vajon sikerül-e nyertes pályázatot hirdetni, s milyen áron, vagy ismét eredménytelen lesz a tender, mint a korábbiakban.

Ez már ugye a negyedik villamostender Debrecenben, s bár már bő éve ismernünk kellene a város számára villamosokat gyártó cég nevét, különböző - korábban részletezett - okok miatt ez nem következett be. A jelenlegi tenderkiírás az előzőhöz hasonlóan 18 darab, legalább 70%-ban alacsonypadlós villamos beszerzését irányozza elő, az ajánlatok bontása január 22-én történt meg.

Nem tudom, mi történt Debrecenben a háttérben, annyi bizonyos azonban, hogy a beadott öt pályázatot nyugodtan tekinthetjük rekordnak, különösen, hogy legutóbb mindössze két érvényes ajánlat született. Figyelemreméltó ugyanakkor, hogy a három nagy villamosgyártó cég az Alstom, a Bombardier, és a Siemens továbbra is érdektelen a debreceni tender iránt. (és általában vidéki városain villamostenderi iránt) Érdekesség az is, hogy a szegedi nyertes PESA, és az ottani versenytárs Inekon nem indult Debrecenben.

Az öt pályázatot beadó cég a következő: AnsaldoBreda, CAF, Koncar, Skoda, Stadler. Az előző tenderen is indult Stadler, és a CAF után megjelent tehát a kiíráson a Koncar, és az Ansaldo is, valamint a Skoda, akin anno még az első tender bukott el.  A Skoda amúgy azóta is inkább csak névleg vesz részt a hazai villamostendereken, nem csodálkoznék, ha pályázata most is érvénytelenné válna valamilyen okból.

A másik négy pályázó közül számomra a Koncar a legmeglepőbb, köszönhetően annak, hogy a horvát cég még nem gyártott normálnyomtávú járművet tudtommal. Mivel erre vonatkozólag nem kér kiírás referenciát, így a Koncar számára szabad út nyílt az indulásra. Kérdés, hogy jó-e az Debrecennek, ha egy ilyen fél-új járművet kell tesztelniük.

A CAF, és a Ansaldo egyaránt olyan regionális cég jelenleg, mely a hazai piacok meghódítása után igyekszik a pénzügyileg kevésbé stabil lábakon álló országok villamosbeszerzéseit megszerezni, gondoljunk csak Törökországra, ahol mindkét cégnek kijött a lépés.

A Stadler nem tudom mennyit képes engedni a korábbi horribilis árain, de esélye szerintem csakis így lehet.

Ezek tehát az indulók, hogy ki lesz, lesz-e egyáltalán nyertes, azt még nem tudni, ígéretek szerint körülbelül három hét múlva tudunk többet.

A fotók sorrendben: AnsaldoBreda Milánóban (Promoteo90), CAF Sevillában (smsevilla.wordpress.com), Skoda 15T Prágában (prazsketramvaje.cz), Koncar TMK 2300 Zágrábban (Kelemen Zsolt), Stadler Tango Bázelben (John F. Bromley). 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr701717226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

DKV-fan 2010.01.31. 16:47:49

Annyival kiegészíteném/módosítanám, hogy a legelső eredményhirdetés 2008.10.17-én eltt volna, tehát nem 3/4 éve.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.01.31. 16:49:56

@DKV-fan:

teljesen jogos, épp javítottam, mikor beírtad.

DKV-fan 2010.01.31. 16:51:42

@mestska: Látom, kicsit meg is iyledtem, mert végig olvastam az egészet megint, és már bő egy évet látok. Azt hittem, hogy nem stimmel valami velem :)

Fricy · http://epitos.blog.hu 2010.01.31. 17:16:10

Teljes kabaré ami ebben az országban zajlik közbeszerzés címén.
Egyébként tudja valaki az okaát, hogy a debreceni projektnek miért nincsen olyan információs oldala, munt a msikolcinak és a szgedinek? Mondjuk azok sem a legjobbak, de a semminél még is többet érnek.

immortalis · http://immortalis.blog.hu/ 2010.01.31. 18:08:27

Nekem a Skoda design-ja tetszik legjobban.

MHD 2010.01.31. 18:27:28

A SKODA villamos képe nem Prágában készült, hanem a plzeni gyári próbapályán (azért van annyi sín egymás mellett, mert különböző nyomtávú vasúti járműveket próbálnak ezen a pályán). Egyébként a SKODA villamos (sajnos) még Prágában sem szállít utasokat, mivel még néhány vizsgán át kell esnie. Remélhetőleg tavasszal már ki lehet próbálni, és ígéret van további járművek üzembe helyezésére is (itt is választások lesznek - sicc).
A PESA-t érintő gondolathoz annyit, szerintem a 9 szegedi villamos most "elég" nekik ahhoz, hogy elmondhassák, külföldre is szállítunk. Lehet, hogy a 18 darab debrecenit kapacitásproblémák miatt le sem tudnák gyártani, hiszen komoly megrendeléseik vannak otthon is, amit pedig a foci EB miatt feltétlenül teljesíteniük kell.
Az Inekon pedig nem akart még egyszer "előkelő helyezést" elérni a versenytárgyaláson.

pause 2010.01.31. 18:52:32

en orulok,hiszen tovabb is kolthetik a penzunket ertelmetlen palyazatokra,aminek ugyis aza vege hogy szetbsszak a varost es evekig nem lehet kozlekedni.komolyan nem kell villamos tenyleg

bodecsabi 2010.01.31. 20:13:02

Nekem az Ansaldo böki a csőrömet, az elmúlt tíz évből én nem tudok olyan projektet mondani, ahol ne lett volna valami nagyon komoly műszaki probléma és/vagy több éves csúszás. Pár ilyen eset (nem csak villamos): Boston, Göteborg, Dán IC4, Holland Fyra... szép kis referencialista, mondhatom.

premium salmon 2010.02.18. 13:18:13

Jó hír a „sok” beadott pályázat, de az is, hogy egy közlemény szerint kilencen vették meg a kiírást. Nem biztos, hogy mindenki be tudta határidőre adni, mondjuk elkésett a havazás miatt…

A siker nyitja szerintem jórészt a nagyvonalú, „befogadó” kiírás – hála a „Skoda” fellebbezés elutasítása ellenére visszavont és bátran liberalizált követelményeknek. (Az 50%-os alacsony padlóval végül talán túl alacsonyra is került a léc.)
Lehet önérzeti kérdés, hogy „le se sz..ják” délibábos magyar városunkat, de belátható, hogy 18 db villamos elég alacsony árszinten, további opció nélkül nem éri meg a megrendelésekkel elkényeztetett Premier League játékosoknak. Azt a javaslatotokat, hogy Dijon+Brest példára egyesítsék a gyakorlatilag azonos viliket kérő tendereket, a magyar városállamok persze elutasították. Így a sikertelenségen meg a Stadler árain joggal felbátorodtak és indultak a közepes nagyságú cégek, köztük néhány „közülünk való” KKE azaz közép-kelet-európai.

Nem biztos, hogy a nagy trió távolmaradása olyan rossz nekünk, sok érv szól ellenük. Ugyanakkor számos indok hozható fel a régióbeli Seria B cégek közép-európai sínekre szánt, 100%os AP termékei mellett, pláne ha beszállító vagy kooperációs partnerként magyar cégeket is alkalmaznak. Vajon a PESA hajlandó erre, az Inekon, Koncar és mások állítólag igen. De így is bíztató a szegedi példa!

premium salmon 2010.03.03. 18:37:53

@Qtya22: Azt mondják, a tender a szerződéskötéssel zárul, akkor hirdethető végeredmény. Addig csak eredményes :-)
süti beállítások módosítása