PTinfo

PTinfo

Mégis PESA lesz Szegeden?

2009. július 30. - mestska

Amikor Szegeden lefújták az előző tendert, akkor a négy beadott pályázatból mindössze egyet találtak érvényesnek, annak ajánlati ára azonban meghaladta a város által eredetileg elképzelt járművenénti 590 millió forintot. Akkor a négy induló a lengyel PESA, a cseh Inekon, a svájci Stadler, és a spanyol CAF volt. 

Akkor az indulók alacsony számát, (a három nagy gyártó közül egyik sem jelentkezett) és a magas árakat a forint rossz árfolyamával, a cégek árfolyamkockázatával, és az alacsony járműszámmal magyarázták. Mára, az új, euróban kiírt tender kapcsán az árak valóban lentebb mentek, de csökkent a pályázók száma is: mindössze ketten, az előző tenderen a két legalacsonyabb árat adó pályázó jelentkezett, a PESA, és az Inekon.

A két pályázó közül a PESA 16 mllió eurós, az Inekon 20,6 millió eurós ajánlatot adott a kilenc villamos leszállítására. A PESA tehát tovább engedett az előző tenderen kínált árából, a jelenlegi 260 forintos euróval számolva ez az ajánlat 462 millió forintnak felel meg villamosonként. (az Inekoné 595)

A PESA nagyon tör tehát, hogy megszerezze első, külföldi nyertes villamostenderét, (otthon, Lengyelországban elég sokat nyert már, legutóbb Gdanskban), de nem szabad elfeledni, hogy az árajánlattól függetlenül előfordulhat, hogy különböző formai, vagy műszaki okok miatt az Inekon kerül ki győztesként. A szczecini példa jól mutatja, nem biztos, hogy a legolcsóbb ajánlat lesz a nyertes, ott ma úgy tűnik, végül épp az itt is induló PESA lesz a befutó, holott a legdrágább ajánlat volt az övé. Nem ismerem egyébként a két város tenderének minden részletét, különös tekintettel a kötelezően szállítandó/elvégzendő kiegészítésekre (szervízelés, szállítás, oktatás, stb.), de az, hogy Szegeden a PESA 130 millió forinttal olcsóbb ajánlatot adott járművenként, mint Szczecinben, jól mutatja a szegedi tender fontosságát számára.

A szegedi tenderrel kapcsolatban érdemes két szót a miskolcira is fordítani, ott ugyanis ugyan már jó ideje lejárt a tender beadásának határideje, de máig nem tudni, kik adtak be ajánlatot. Ha valaki tudja, kommentelje be, azt hiszem, mindenki számára érdekes lehetne tudni, hányan, és kik adtak be ajánlatot (ár nélkül akár) hazánk jelenleg futó legnagyobb villamostenderére. 

A rajzon a Varsónak ajánlott új PESA látható.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr871277665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2009.07.30. 18:52:22

"az árajánlattól függetlenül, különböző formai, vagy műszaki okok miatt az Inekon kerül ki győztesként."

Mármint lehet, hogy az Inekon, igaz?

mestska · http://cities.blog.hu 2009.07.30. 19:33:14

@Comandante en Jefe:

természetesen, értelemváltoztató elírás. Elnézést, javítottam.

jazzcool 2009.07.30. 19:37:26

tényleg jó árat adott a Pesa, érdekes, hogy a nagy gyártók távol maradtak. Szeged úgy látszik kis falat, és amúgy is tele lehet megrendeléssel pld. az Alstom, a Bombardier vagy a Stadler is.

MHD 2009.07.31. 07:57:08

Az INEKON szerintem technikailag fejletteb (valamint a szegedi igényeket jobban kielégítő) villamossal jelentkezett, és mivel náluk többen dolgoznak a CKD volt tervezői közül, szerintem mind a szakmai hátterük, mind villamosgyártásban megszerzett tapasztalatuk jelentősebb, minta a PESA-é. De a PESA ilyen alacsony árával nagyon nehéz versenyezni. Ha nyer a PESA, akkor a lenygelországi szállításaiból könnyedén tudja kompenzálni az első külföldi szállításai (szerintem jelentős mértékű) veszteségeit.

MHD 2009.07.31. 13:20:21

Érdekesség képpen, a PESA első ajánlata (első tender) szerinti ára villamosonként 590 millió HUF volt (most 462 millió). Az INEKON esetében az első ár 709,5 millió HUF volt (most 595 millió). Lehet 462 millióért, világpiaci árakon történő beszerzések mellett jó villamost gyártani (az összes egyéb szolgáltatással együtt)? A PESA ára nem dömping ár véletlenül? Nem fog Szeged hibát elkövetni, ha ilyen alacsony áron vesz nemzetközi szinten ismeretlen villamost?

MHD 2009.07.31. 13:48:28

Százalékban jobban látszik a PESA ártaktikázása. A PESA 22 %-kal, az Inekon 17 %-kal csökkentette az első ajánlati árát, miközben már az első ajánlatban is 120 millióval olcsóbb volt a PESA villamosa. Most az árcsökkenés után az árkülönbözet 130 millióra nőtt. Nemhiába mondják, hogy a lengyelek tudnak üzletelni....(de tudnak-e világszinvonalú villamost is gyártani?)

taksony11 2009.08.01. 03:24:32

Az Inekon 50%-ban alacsonypadlós villamossal
nem sok helyen rúghat labdába (Nyugat-Európában biztosan nem), ez a tender úgy kell neki, mint egy falat kenyér....

MHD 2009.08.01. 08:54:08

@taksony11: az Inekon ajánlatában szereplő villamos 91%-ban alacsonypadlós.

taksony11 2009.08.01. 13:24:08

"Új tervezésű közúti, vasúti járműveknél a padló 600 mm-nél magasabb nem lehet. Az OVSZ II. hatálybalépése előtt tervezett és gyártott járműveknél megengedett a nagyobb, legfeljebb azonban 950 mm-es padlómagasság."

Az Inekon a Trio-val pályázott??
A tudomány jelenlegi állása szerint a 780 mm több mint a 600 mm ....
Az Inekon három típusa közül csak egy tudja ezt, az Inekon 04 SUPERIOR (de ez viszont 50%-ban alacsonypadlós)

Ez sem 91%-ban alacsonypadlós, viszont csak terv:
www.inekon-trams.com/toronto/superior-plus-100percent-low-floor-tram.html

MHD 2009.08.01. 13:34:44

@taksony11: Ez egy új tervezésű villamos, az interneten található Superiorhoz nem sok köze van. Nekem elhiheted, én egy kicsit közelebb állok a témához.... (ha érdekel, hogy miért, akkor az eredményhirdetés után elárulom)

taksony11 2009.08.01. 14:24:58

@MHD: Addig valahogy kibírom.:-)

Ez a 91% továbbra is furcsa.
Talán a forgóváz felett nincs alacsony padló ???

MHD 2009.08.01. 14:34:59

@taksony11: a versenytárgyalási műszaki követelmények lehetővé teszik, hogy két alacsonypadlós részt enyhe lejtő kössön össze. Valóban, ez az átmenet a forgóvázak felett található. (Csak neked: az első ajánlati körben a Stadler villamosa csak 68 %-ban volt alacsonypadlós, de az övék volt a legmagasabb ajánlati ár)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.02. 21:46:16

@MHD:

Ne haragudj, de némelyik hozzászólásod szerintem nem áll objektív alapokon. Először is, lehet a PESA kocsit technikailag fejletlenebbnek nyílvánítani, ettől függetlenül a PESA az a két cég közül, akinek évek óta futnak különböző kialakításban a járművei, és akinek nagyszámú további megrendelése is van, nem Szegednek kell kisérleteznie a kocsival.
Az Inekon járműve ezzel szemben nem igazán létezik, ráadásul ahogy írod, nem is 100% alacsonypadlós. Ez persze nem létfeltétel, de én mondjuk egy 30 méter körüli kocsi esetén jónak találom, hogyha nincsneke benne még lejtők sem.

Másfelől attól, hogy a CKD volt tervezői közül többen ott dolgoznak, attól még nem biztos, hogy alacsonypadlós járművet is tudnak tervezni. Emlékeim szerint a CKD alacsonypadlós járműve (rt6n1) nem igazán volt működőképes az elmúlt évtizedben a cseh városokban, és a lengyelek is elég sokat dolgoztak rajta, hogy az legyen. Tehát lehet, hogy a múlt nagyobb, a villamosgyártással kapcsolatos, jelenleg is használható tapsztalat már nem biztos.

Mielőtt félreérted, nem védem a PESA-t, de azért vegyük észre, hogy ebben a blogban is több PESA kép jelent meg, köztük egy skicc is az új járműről, az Inekonról meg nem sok. Ennek nem az az oka, hogy nem szeretem az Inekont, hanem az, hogy nem találni anyagot arról a járműről, ami állítólag jobban megfelel Szegednek. Sajnos, azt mondom, mert szívesen beraktam volna.

Qtya22 2009.08.03. 21:44:53

Nem sok info van a Zöld Nyíl tenderről:

A Borsod Online csak annyit ír, hogy:

"Az ajánlattevők között van német, spanyol és olasz cég."

www.boon.hu/hirek/BORSOD-ABAUJ-ZEMPLEN/cikk/zold-nyil-projekt-tobb-tiz-kilo-villamos-jott/cn/news-20090716-10225743

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.03. 22:43:47

@Qtya22:

köszi. azért ez elég sok info. A spanyol cég a PESA, az olasz cég az AnsaldoBreda. A német cég a Siemens lehet. de abból kiindulva, mennyire aktív a Stadler a kelet-európai tendereken, inkább ő lesz. (még akkor is, ha svájci)

Qtya22 2009.08.04. 00:26:17

@mestska: Bocs, de szerintem véletlenül elírtad. A spanyol cég vélhetően az első szegedi tenderen is pályázó CAF (Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles)lehet, de mérget vennék rá, hogy a lengyel PESA is a pályázók között van. A többivel egyet értek. Kíváncsian várom aug 14-ét. Azt hiszem akkor van az eredményhírdetés. Legalábbis a miskolci tömegközlekedéssel foglalkozó Index Fórumon azt olvastam.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.04. 08:12:26

@Qtya22:

Igen, természetesen nagy elírás, a spanyol cég a CAF. Bocsánat, késő volt :)

MHD 2009.08.04. 09:49:31

@mestska: tudomásom szerint a PESA villamosa nem valódi forgóvázas (így könnyebb 100%-osan alacsonypadlós járművet tervezni), illetve nem rozsdamentes vázszerkezetű. A korszerűséghez pedig ez is hozzátartozik. Még azt is hallottam, hogy a hajtásrendszere sem túl megbízható.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.04. 11:33:32

@MHD:

persze, hogy könnyebb. De ez az adott tenderen nem volt előírás, sőt ha megnézed a nyugat-európai alacsonypadlós állományt, ott sem ez a jellemző.

MHD 2009.08.04. 13:49:20

@mestska: ezért hívják szakmai körökben a nem forgóvázas ún. Porsche-Skoda prágai alacsonypadlós villamosokat "sínmarónak".

Daniel M. 2009.08.14. 20:05:31

Én csak azt nem értem, hogy miért érzi sok gyártó úgy, hogy el sem indul?
Lehet, hogy titokban fel lett osztva a terület a gyártók között?
Ráadásul a PESA szerintem bőven önköltségi ár alatt adná, csak végre legyen egy külföldi rendelés, amit aztán reklámozhat.
Számomra csalódás, hogy a Kroncar nem is indult. :(

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.14. 20:47:04

@Daniel M.:

A Koncarnak van egyáltalán normálnyomtávú kocsija már?

Nem hiszem egyébként, hogy fel lenne osztva a terület a gyártók között.

Daniel M. 2009.08.14. 21:48:12

@mestska:
Bocsánat, igaz, nincs nekik normál nyomtávú villamosuk.
Azért én sajnálom, hogy úgymond kisebb gyártók versengenek csak.
Kíváncsi leszek mi lesz Miskolcon.
Emlékszem anno az Alstrom vitt oda egy Citadis-t, azaz egy kiállítani való darabot belőle.
Amilyen Dublinban is jár.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.15. 09:43:34

@Daniel M.:

úgy tűnik jelenlegi információk alapján, hogy Alstom nem lesz Miskolcon sem. (lásd fentebb: Stadler, CAf, Ansaldo)

Szerintem egész egyszerűen van a nagyoknak elég megrendelésük, nem feltétlen indulnak bizonytalan tendereken.
azt viszont, hogy ugyanezek a cégek a későbbiekben betörnek a nagyok hagyományos piacaira is, abszolút el tudom képzelni.

taksony11 2009.08.15. 11:27:24

@mestska: Nem lehet, hogy a keleti országokat lenézik a nagy gyárak ??

Egyébként Miskolcon nincs eredmény?

Daniel M. 2009.08.15. 17:10:15

@mestska: Igen, és én sajnálom is rendesen.
Bár nem azt mondom, hogy a Citadis tökéletes jármű, de azért jó lett volna látni hazai síneken belőlük.
A CAF nekem nagyon nem tetszik.
A Stadler háát tudjuk, hogy az nem is igazi Stadler.
Az Ansaldot meg nem nagyon látnám szívesen. :)

De ez teljesen szubjektív véleményem.

taksony11 2009.08.16. 00:30:11

Szerintem a Citadis némely kivitele is elég rondára sikerült (Reims, Bordeaux, Hannover).
A Flexity Outlook villamosok közül sem az Innsbruck-ba, sem a Marseille-be szállított változat nem tetszik....
A Variobahn-nak az a baj, hogy 2+2 ülés van a forgóvázaknál, ami 2,3 m széles villamoson nem szerencsés.

Az ipari hulladékok helyére egy Pesa 120N-t el tudok képzelni...
taksony.tar.hu/pesa30_bp.gif

Úgy tudom, hogy az Alstom a keleti piacokra a citadis X-04 fedőnevű villamost szánja.
www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=545847&page=3

Ahhoz képest, hogy egy villamosnak látszó tárggyal reklámozta magát még tavaly, vagy tavaly előtt, nem nagyon akar villamost eladni....

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 15:27:37

@taksony11:

hát a rondaság az egy szubjektív dolog. a felsoroltak közül pl. volt szerencsém a bordeauxi villamosokon utazni, s nekem tetszett a külcsín, és a belbecs egyaránt.

A Citadis pedig valószínűleg akar villamos eladni, de valószínűsíthető, hogy az áraival nem rúg labdába az olcsóbb árat megcélzó keleti piacokon (ha követed a bloggot, láthatod, hogy a lengyel tendereken indultak is)

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 15:28:46

@taksony11:

nem tudok róla, hogy lenne Miskolcon már eredmény.

taksony11 2009.08.17. 21:39:54

a Hannovert tévedésből írtam, a Rotterdam citadis ronda....

taksony11 2009.08.17. 22:04:19

@mestska: A küklopsz kinézet a szélesebb homlokfal és az alacsonypadlós kialakítás miatt nem szerencsés.
Viszont az egyedi kinézet kétségtelenül egyedi arculatot ad sok városnak..
(Nem úgy mint az Alstom A.V. esete Budapesten)

tramwar.republika.pl/tw-przetargitabor.html

Az Alstom a lengyel Alstom-Konstal-lal karöltve indult, az AnsaldoBreda meg a Newag-gal. Ezzel együtt furcsa, hogy két gyártó adott 2,5 millió €-nál magasabb árat.
Itt is valami árfolyamkockázat lehet a háttérben....

taksony11 2009.08.17. 22:40:20

@mestska: Én se tudok róla, de a kirt miskolci tender szerint múlt péntekre igértek eredményt, a szegedi tenderen ma lenne eremény....

Miskolc
-------
ted.europa.eu/Exec?DataFlow=N_one_doc_access.dfl&Template=TED/N_one_result_detail_curr.htm&docnumber=173104-2009&docId=173104-2009&StatLang=HU

Eredményhirdetés időpontja: 14.8.2009 (11:00).

Szeged
-------
ted.europa.eu/Exec?DataFlow=N_one_doc_access.dfl&Template=TED/N_one_result_detail_curr.htm&docnumber=162994-2009&docId=162994-2009&StatLang=HU

Eredményhirdetés időpontja: 17.8.2009 (11:00).

Debrecen
---------
ted.europa.eu/Exec?DataFlow=N_one_doc_access.dfl&Template=TED/N_one_result_detail_curr.htm&docnumber=185418-2009&docId=185418-2009&StatLang=HU

Eredményhirdetés tervezett időpontja: 14.9.2009 (09:30)
süti beállítások módosítása